Sidan 15 av 16 Första ... 513141516 Sista
  1. #421

  2. #422

  3. #423
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    Högsta domstolen behandlar inte ens sådana fall.
    HD bör väl ta alla fall där dom misstänker att tingsrätten och hovrätten har fuckat upp det? Ingen ska riskera att bli dömd för ett brott man ej har begått, så det vore ju konstigt om det är så som du säger.

    I detta fallet måste ju domen ha överklagats två gånger? Lite småskumt att det ska behövas, men i ett fall där lagarna är så pass oklara så kanske ärendet går direkt till HD efter överklagan?

    Hittar för övrigt inget om några 52 eller 42 km/h i min AM-bok.

  4. #424
    Citat Ursprungligen postat av Björketörparn Visa inlägg
    HD bör väl ta alla fall där dom misstänker att tingsrätten och hovrätten har fuckat upp det? Ingen ska riskera att bli dömd för ett brott man ej har begått, så det vore ju konstigt om det är så som du säger.

    I detta fallet måste ju domen ha överklagats två gånger? Lite småskumt att det ska behövas, men i ett fall där lagarna är så pass oklara så kanske ärendet går direkt till HD efter överklagan?

    Hittar för övrigt inget om några 52 eller 42 km/h i min AM-bok.

    Just det. Äntligen en på min sida
    Bara resten av forumets medlemmar kvar


    Asså det som står i lagen och alla böcker osv. är bara max 45 km/h. Var ni får 52 km/h ifrån är ju polisen som har sagt det till er.


    Men fortfarande, när mopeden är besiktigad i ett vist stuk (ORIGINAL) så får den ju självklart framföras i det stuket (ORIGINAL)

    Och om den då i vissa fall går över 45 km/h t.ex. 58 km/h så är det okej, bara man följer hastighetsbegränsningarna. Den som har gjort ett stort misstag är ju den som har besiktigat mopeden i det stuket.
    Ett ärenden kan inte komma högre än högsta domstolen så det är det som högsta domstolen säger som gäller.
    Nu är det ju bara för en viss snubbe men om man åker fast vid liknande omständigheter så har antagligen tingsrätten kollat på vad högsta domstolens har sagt och tänker på det när de dömer.

  5. #425
    Citat Ursprungligen postat av bossen Visa inlägg
    Just det. Äntligen en på min sida
    Bara resten av forumets medlemmar kvar


    Asså det som står i lagen och alla böcker osv. är bara max 45 km/h. Var ni får 52 km/h ifrån är ju polisen som har sagt det till er.


    Men fortfarande, när mopeden är besiktigad i ett vist stuk (ORIGINAL) så får den ju självklart framföras i det stuket (ORIGINAL)

    Och om den då i vissa fall går över 45 km/h t.ex. 58 km/h så är det okej, bara man följer hastighetsbegränsningarna. Den som har gjort ett stort misstag är ju den som har besiktigat mopeden i det stuket.
    Ett ärenden kan inte komma högre än högsta domstolen så det är det som högsta domstolen säger som gäller.
    Nu är det ju bara för en viss snubbe men om man åker fast vid liknande omständigheter så har antagligen tingsrätten kollat på vad högsta domstolens har sagt och tänker på det när de dömer.
    Vad är det då som hindrar tillverkarna från att göra mopeder som går i 100 knyck? Om jag känner mig riktigt snäll kanske jag letar upp källan i min gamla körkortsbok för AM...

  6. #426
    leta på för jag tvivlar på att det står något....

  7. #427

  8. #428
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    Det är inget brott att trimma mopeder. det är ett brott att framföra en trimmad moppe.
    ...på allmän väg.
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  9. #429

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    härnösand
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    43 har jag för mig? Polisen provkörde förut min smått trimmade Compact, blev uppmätt till 39km/h. Klarade mig för att den gick under 43km/h (jag frågade ju självklart dom).

    Har för mig att den får gå 42max, men går den mellan 42-45 så får man 800kr i böter, över 45 räknas som trimning, vilket ger 1500;- och troligtvis indragen lämp 3-6månader

  10. #430
    KrängHängs avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    vallentuna
    Inlägg
    130
    tja, jag blev tagen på min urpluggade och upp drevade dt idag. det är en EU moppe men går typ 70. dom tog in moppen till polis stationen.
    Fel jag gjorde:
    urpluggad
    drevad
    inflyttad regplåt
    olaglig blinkers
    olaglig fram och baklampa
    körde säkert för fort

    vad tror ni att jag kommer få för straff?

    orkade inte läsa igenom 15 sider så hoppas nån har lust att hjälpa mig?

    Mvh sebastian

  11. #431
    Filips avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    7 325
    Citat Ursprungligen postat av dt-X Mannen Visa inlägg
    tja, jag blev tagen på min urpluggade och upp drevade dt idag. det är en EU moppe men går typ 70. dom tog in moppen till polis stationen.
    Fel jag gjorde:
    urpluggad
    drevad
    inflyttad regplåt
    olaglig blinkers
    olaglig fram och baklampa
    körde säkert för fort

    vad tror ni att jag kommer få för straff?

    orkade inte läsa igenom 15 sider så hoppas nån har lust att hjälpa mig?

    Mvh sebastian
    Nää seriöst?
    Citat Ursprungligen postat av mackan663 Visa inlägg
    Oljeslangen sprack när man skulle sätta på den -.- ...

  12. #432
    KrängHängs avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    vallentuna
    Inlägg
    130
    Citat Ursprungligen postat av Filip Visa inlägg
    Nää seriöst?
    jo oscar oxå

  13. #433
    Filips avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    7 325
    Citat Ursprungligen postat av dt-X Mannen Visa inlägg
    jo oscar oxå
    OFTAa?
    Citat Ursprungligen postat av mackan663 Visa inlägg
    Oljeslangen sprack när man skulle sätta på den -.- ...

  14. #434
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av dt-X Mannen Visa inlägg
    tja, jag blev tagen på min urpluggade och upp drevade dt idag. det är en EU moppe men går typ 70. dom tog in moppen till polis stationen.
    Fel jag gjorde:
    urpluggad
    drevad
    inflyttad regplåt
    olaglig blinkers
    olaglig fram och baklampa
    körde säkert för fort

    vad tror ni att jag kommer få för straff?

    orkade inte läsa igenom 15 sider så hoppas nån har lust att hjälpa mig?

    Mvh sebastian
    segt, olovlig körning kommer du få för att du framfört ett fordon du inte har behörighet till. trimmad moped klassar dem som lätt motorcykel. antingen får du 1500 i böter, eller uppskjutet lämp, eller båda delarna. som max får du uppskjutet lämplighetsintyg i 6 månader, om det är första gången du blev tagen.
    jag råkade ut för samma sak i mars, dock med traktor, men det är samma straff. :/
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  15. #435
    KrängHängs avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    vallentuna
    Inlägg
    130
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    segt, olovlig körning kommer du få för att du framfört ett fordon du inte har behörighet till. trimmad moped klassar dem som lätt motorcykel. antingen får du 1500 i böter, eller uppskjutet lämp, eller båda delarna. som max får du uppskjutet lämplighetsintyg i 6 månader, om det är första gången du blev tagen.
    jag råkade ut för samma sak i mars, dock med traktor, men det är samma straff. :/
    vilken lämp? moppe kortet eller bil?

  16. #436
    Jag åkte fast med grabben ovanför, har en smått trimmad Beta RR - 07a. Gör ca 70, inga lampor ingen skylt. Försäkrad och kortet har jag, inte fan borde vi få indraget för detta?
    Lite böter + att de tar trimmet duger väl?

  17. #437
    KrängHängs avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    vallentuna
    Inlägg
    130
    Citat Ursprungligen postat av PiMpoPeD Visa inlägg
    Jag åkte fast med grabben ovanför, har en smått trimmad Beta RR - 07a. Gör ca 70, inga lampor ingen skylt. Försäkrad och kortet har jag, inte fan borde vi få indraget för detta?
    Lite böter + att de tar trimmet duger väl?
    barkit 80cc=smått trimmad?

  18. #438
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av dt-X Mannen Visa inlägg
    vilken lämp? moppe kortet eller bil?
    bil. jag fick dessutom behålla mitt am kort.

    Citat Ursprungligen postat av PiMpoPeD Visa inlägg
    Jag åkte fast med grabben ovanför, har en smått trimmad Beta RR - 07a. Gör ca 70, inga lampor ingen skylt. Försäkrad och kortet har jag, inte fan borde vi få indraget för detta?
    Lite böter + att de tar trimmet duger väl?
    det spelar ingen roll hur trimmat du har. går den olagligt(för fort) så klassas den som lätt motorcykel, hade du haft kort för lätt mc så hade du klarat dig från straff. Det är inte säkert du får uppskjutet lämp, jag slapp det men fick böter istället. men du kommer ju fortfarande få en prick i brottsregistret som sitter kvar i 5 år. (fånigt som fan, jag vet)
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  19. #439
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    det spelar ingen roll hur trimmat du har. går den olagligt(för fort) så klassas den som lätt motorcykel, hade du haft kort för lätt mc så hade du klarat dig från straff. Det är inte säkert du får uppskjutet lämp, jag slapp det men fick böter istället. men du kommer ju fortfarande få en prick i brottsregistret som sitter kvar i 5 år. (fånigt som fan, jag vet)
    Det vet jag, men tycker det är fånigt att ens ta in skiten när den toppade 65km/h på deras laser, dock på väldigt kort sträcka.
    Jag vet flera stycken som klarat sig väldigt bra, ena polarens hoj blev intagen, han körde utan lampor, försäkring och kort.
    Han fick 1500kr i böter och röret avmonterat. Hoppas verkligen vi klarar detta fint, vill inte få uppskjutet körkort.

  20. #440
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av PiMpoPeD Visa inlägg
    Det vet jag, men tycker det är fånigt att ens ta in skiten när den toppade 65km/h på deras laser, dock på väldigt kort sträcka.
    Jag vet flera stycken som klarat sig väldigt bra, ena polarens hoj blev intagen, han körde utan lampor, försäkring och kort.
    Han fick 1500kr i böter och röret avmonterat. Hoppas verkligen vi klarar detta fint, vill inte få uppskjutet körkort.
    ja det är riktigt jävla fånigt.
    jadå, jag tror nog du kan klara dig med böter, jag gjorde ju det. men du får ju ändå en prick i registret att du kört olovligt ändå, det slipper du nog knappast undan. och som sagt, första gången du kör olovligt så får du aldrig mer än 6 månader så det är ju inte jättelångt. dessutom så börjar dom räkna tiden från att domen blivit lagd, så det är inte alls säkert att det tar längre tid för dig att ta körkort.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  21. #441
    en fråga utanför trimmad moppe osv, hur påvekar de eventuella prickarna i brottsregistret mej?

  22. #442
    Om du ska söka jobb kan arbetsgivaren vilja se ditt brottsregister =)

  23. #443
    Citat Ursprungligen postat av bossen Visa inlägg
    Om du ska söka jobb kan arbetsgivaren vilja se ditt brottsregister =)
    aaaaaha.. tackar

  24. #444
    W1Ll3s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Stockholm, Finspång (hällesta);D
    Inlägg
    161
    Hej! Jag har blivit kallad till förhör hos polisen då dem tog mig för olovlig körning med bil. Hur ska jag lägga upp det? Som tur var blev jag tagen 100m ifrån där jag bor och sa att jag bara skulle parkera om bilen. Det jag har läst om förhör är att man ska neka, men det verkar inte vara ett bra alternativ just nu? Vad ska man göra?
    Yamaha DT110x Parmakit 2010
    Derbi Senda 2005 70cc

  25. #445
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av W1Ll3 Visa inlägg
    Hej! Jag har blivit kallad till förhör hos polisen då dem tog mig för olovlig körning med bil. Hur ska jag lägga upp det? Som tur var blev jag tagen 100m ifrån där jag bor och sa att jag bara skulle parkera om bilen. Det jag har läst om förhör är att man ska neka, men det verkar inte vara ett bra alternativ just nu? Vad ska man göra?
    håll fast vid att du bara parkerat om du redan sagt det. säg att det är det enda och att du inte kört något. blåneka bara, så länge de inte har bevis på att du kört nån annanstans så kan dom inte säga nåt om det. du kommer nog ändå få ett straff och olovlig körning, tyvärr..
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  26. #446
    W1Ll3s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Stockholm, Finspång (hällesta);D
    Inlägg
    161
    Bra hade tänkt göra det Aa, hoppas det inte blir så länfe :/
    Yamaha DT110x Parmakit 2010
    Derbi Senda 2005 70cc

  27. #447
    Om jag har trimmad moped så den låter lite mer än orginal. Jag är även 14 år och ska stunta så jag har ju 12:a och pegs. Mina föräldrar tror/tycker att en tolva kmr dra till sig mer uppmärksamhet. Och tycker då jag ska ta av den tills jag fyller 15 och har körkort. Får jag olika straff om jag har körkort till en trimmad 30 moped eller är det samma som jag tror?
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    Ludix har jag för mig ska funka skitbra org.
    Citat Ursprungligen postat av AeroXCallE Visa inlägg
    Jo, dom har typ ett axx på 0-50 km/h på 2 sek orginal

  28. #448
    KrängHängs avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    vallentuna
    Inlägg
    130
    sha moppenet! jag undrar vad man kan få för straff om jag kör min a-traktor som är reggad som kapad men är ombyggd till okapad? ombess? böter? uppskjuten lämp? har redan åkt dit för trimning en gång.

    tack i förhand mvh Sebastian

  29. #449
    Tja, jag har blivit stoppad av pålisen och blev av med moppen den 20e juli. Jag ska få tillbaka den nu på onsdag efter förhöret. Vad kommer dem fråga på förhöret? Och kan något jag säger där påverka om jag får uppskjutet eller inte? Och hur stor chans är det att man får uppskjutet?

    Mvh
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  30. #450
    Citat Ursprungligen postat av Ciao Doktorn Visa inlägg
    Tja, jag har blivit stoppad av pålisen och blev av med moppen den 20e juli. Jag ska få tillbaka den nu på onsdag efter förhöret. Vad kommer dem fråga på förhöret? Och kan något jag säger där påverka om jag får uppskjutet eller inte? Och hur stor chans är det att man får uppskjutet?

    Mvh
    Dem kommer fråga vad du gjort med moppen och när och varför ungefär. förmodligen får du inte uppskjutet om de är första gången, tror inte nåt du säger kommer påverka beslutet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in