Sidan 14 av 16 Första ... 41213141516 Sista
  1. #391
    Crippas avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    För-orten
    Inlägg
    1 167
    Citat Ursprungligen postat av bossen Visa inlägg
    FEL FEL och FEL!!!!
    en original moped får köras så fort som den bara går. Bara man följer vägens hastighetsbegränsning
    Misstänker en polis att din moped är trimmad tar dem in den till station för att mäta med laser. Går den över 52km/h så antar dem att den är trimmad även fast den kanske inte är det då 52km/h är gränsen för vad dem får gå i lagligt. Sen att dem går snabbare från fabrik är ju en annan femma.

    Citat Ursprungligen postat av bossen Visa inlägg
    Som Holmqvist säger, den är två år gammal. Nya regler hela tiden.
    Gilla Crippa Marklund Stunt Rider på Facebook!

    When the sun goes down, the streets goes up..

  2. #392
    Vad jag vet så har det inte ändrat sig.
    Det var ju högsta domstolen som sa att det var okej.
    Trafikskolorna lär ut det fortfarande.

  3. #393
    Citat Ursprungligen postat av Crippa Visa inlägg
    Misstänker en polis att din moped är trimmad tar dem in den till station för att mäta med laser. Går den över 52km/h så antar dem att den är trimmad även fast den kanske inte är det då 52km/h är gränsen för vad dem får gå i lagligt. Sen att dem går snabbare från fabrik är ju en annan femma.
    52 km/h är ju inte gränsen för vad som är lagligt eftersom det är lagligt att framföra en moped över det så länge den är original. Då är det ju inte en annan femma att mopederna går snabbare från fabrik?

  4. #394
    hej hej, antar att detta frågats redan tusen ggr men kunde inte hitta något. Om jag har en trimmad 30 moppe som gör ca 50, och har AM kort, är det fortfarande olagligt?

  5. #395
    Citat Ursprungligen postat av Allmm Visa inlägg
    hej hej, antar att detta frågats redan tusen ggr men kunde inte hitta något. Om jag har en trimmad 30 moppe som gör ca 50, och har AM kort, är det fortfarande olagligt?
    Ja? 30 moppen får inte gå i 50km/h.. Om jag har kort för Tung MC, får min moppe Gå i ca 200 då?

  6. #396
    aldrig tänkt på det på det viset, tack.

  7. #397
    Vad händer om jag kör truck utan kort och det händer något? Får jag stå för allt eller får företaget ta smällen?

  8. #398
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Citat Ursprungligen postat av bossen Visa inlägg
    52 km/h är ju inte gränsen för vad som är lagligt eftersom det är lagligt att framföra en moped över det så länge den är original. Då är det ju inte en annan femma att mopederna går snabbare från fabrik?
    dock är det din plikt att se till så att din moped inte går snabbare än 52k/h.
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  9. #399
    Citat Ursprungligen postat av CaToXXo Visa inlägg
    dock är det din plikt att se till så att din moped inte går snabbare än 52k/h.
    Men ååh. NEJ det är det ju INTE. Vad kommer 52 km/h ifrån? Det finns INGEN gräns om den är ORIGINAL !!!!!!!!
    Det är den som har tillverkat mopeden som är skyldig till att den får gå i 45 km/h men går den fortare så är det lagligt
    Det har högsta domstolen sagt ja till när en moped gick i 58 km/h. !!! Lyssna på klippet på länken innan du svarar !!!

  10. #400
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Citat Ursprungligen postat av bossen Visa inlägg
    Men ååh. NEJ det är det ju INTE. Vad kommer 52 km/h ifrån? Det finns INGEN gräns om den är ORIGINAL !!!!!!!!
    Det är den som har tillverkat mopeden som är skyldig till att den får gå i 45 km/h men går den fortare så är det lagligt
    Det har högsta domstolen sagt ja till när en moped gick i 58 km/h. !!! Lyssna på klippet på länken innan du svarar !!!
    Jag skiter blankt fan i om högsta domstolen har knasat till det rejält där, det är 52km/h som gäller enligt svensk lag. Och det är ägarens plikt att se till att fordonet är i lagligt utförande.
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  11. #401
    Kan jag få se någon källa på det ?

  12. #402

  13. #403
    Bara att leta? Jag har källa på att det är tvärt om. Då kan ni/du visa en källa där det är max 52km/h?

    Det är lag på max 45 km/h men fortfarande om den är original så får man köra så fort man kan bara man följer hastighetsbegränsningarna. Har högsta domstolen och polisen sagt.
    Det är den som har tillverkat importerat och godkänt mopedens FEL och inte min egen skyldighet att den går i 45.


    Istället för att säga emot visa källor!!!!!

  14. #404

  15. #405
    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    Helt fel.
    52km/h oavsett! Det är ditt ansvar att mopeden är laglig när den brukas på vägen.
    ungefär som om jag säljer en moped jag byggt själv till dig, den går för snabbt och du blir stannad av polisen.
    De skickar böter hem till mig, låter de ens rimligt? naae..
    Tror du högsta domstolen har fel? Tror ej det!

    Det är inte samma sak som om du bygger en moppe osv.

    Det är den som har tillverkat, importerat och godkänt mopeden som har gjort fel!!
    Eftersom mopeden är godkänd original och man åker original så är det inte ens egna fel.

    För sista gången VISA KÄLLOR? Visa där det står i "lagboken" eller vad det nu kan vara att det finns en gräns på 52 km/h (det tvivlar jag på) och att det är ens egna skyldighet att original mopeden går i 52km/h eller vad det nu är för gräns ni tror finns!!!!

  16. #406
    Siffran 52km/h får ni från att kör man mer än 7km/h för fort alltså över 52km/h kan/har polisen rätt att undersöka om mopeden är trimmad! MEn det är ju fortfarande olagligt att köra över 45km/h men mer än 7km/h för fort kan du bli misstänkt för att ha trim!
    Rätta om jag har fel men det är vad jag har fått lära mig!

  17. #407
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av bossen Visa inlägg
    Tror du högsta domstolen har fel? Tror ej det!

    Det är inte samma sak som om du bygger en moppe osv.

    Det är den som har tillverkat, importerat och godkänt mopeden som har gjort fel!!
    Eftersom mopeden är godkänd original och man åker original så är det inte ens egna fel.

    För sista gången VISA KÄLLOR? Visa där det står i "lagboken" eller vad det nu kan vara att det finns en gräns på 52 km/h (det tvivlar jag på) och att det är ens egna skyldighet att original mopeden går i 52km/h eller vad det nu är för gräns ni tror finns!!!!

    Det är ditt fel, ditt ansvar att den inte går fortare än 52 om du nu har en eu moped

    Dessutom lär inte polisen lyssna på dig om du har läst någon gammal nyhets artikel på internet som säger annat.
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  18. #408
    Har heller aldrig sett någon bra källa på att det är 52 km/h som gäller, enda ställena jag har läst det på har varit mopedforum...
    Så jag säger som bossen: "VISA KÄLLOR?"

  19. #409
    Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4 055
    Citat Ursprungligen postat av Björketörparn Visa inlägg
    Har heller aldrig sett någon bra källa på att det är 52 km/h som gäller, enda ställena jag har läst det på har varit mopedforum...
    Så jag säger som bossen: "VISA KÄLLOR?"
    När jag var en moppekåt 15 åring (2009) så kom snuten till skolan och snoka runt. De ville då testa en Aerox som såg stylad och trimmad ut. Poliserna mätte upp den till 53 km/h och sa att "det var okej". Har dock ingen källa på att det är 52 km/h som gäller.
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    som sagt. ni kan ju få arvidssons morsa, kan även slänga in hyperperrys morsa. ivärsta fall kan Gbgräddglass morsa hänga med om ja måste. tänkte slänga in Rifats syrra men då skulle han väl börja kräva in Royaltys.

  20. #410
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    Det är ditt fel, ditt ansvar att den inte går fortare än 52 om du nu har en eu moped

    Dessutom lär inte polisen lyssna på dig om du har läst någon gammal nyhets artikel på internet som säger annat.
    Kan jag få fråga vad du har läst/hört det någonstans? om du har läst det kan du då LÄNKA KÄLLAN?

    Det är ju bara att ta ärendet vidare till domstol då så FÅR man rätt

  21. #411
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av bossen Visa inlägg
    Kan jag få fråga vad du har läst/hört det någonstans? om du har läst det kan du då LÄNKA KÄLLAN?

    Det är ju bara att ta ärendet vidare till domstol då så FÅR man rätt
    Frågade farbror blå när dem hade rassia, passade på att fråga när ett par polare torska


    Står ju dessutom på wikipedia att det är 52km/h som gäller
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  22. #412
    Ooh, slammed that FACT on yer nose, boss.

  23. #413
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av bossen Visa inlägg
    Kan jag få fråga vad du har läst/hört det någonstans? om du har läst det kan du då LÄNKA KÄLLAN?

    Det är ju bara att ta ärendet vidare till domstol då så FÅR man rätt
    haha, det roliga är att jag frågade om just detta när jag blev tagen med a-traktor, och det är precis som de andra säger, din skyldighet att se till så mopeden går lagligt. vad ska du säga till dem? "nae, jag köpte mopeden såhär och har inte gjort någonting med den sen den var ny, så den måste vara laglig"? det tar dom inte. det är din skyldighet att se till att fordonet du kör är godkänt och lagligt.
    Ont: jag har blivit tagen för olovlig körning, vad händer om jag blir tagen igen? är det som polisen säger, att jag åker på grov olovlig körning redan andra gången man blir tagen?
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  24. #414
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    Frågade farbror blå när dem hade rassia, passade på att fråga när ett par polare torska


    Står ju dessutom på wikipedia att det är 52km/h som gäller
    På Wikipedia kan ju vem som helst skriva vad som gäller.

    Men hur kommer det sig att Alla trafikskolor jag har hört om lär ut så som jag säger?

    Om jag nu har fel så borde ju högsta domstolen också ha fel? Men va fan, högsta domstolen kan ju inte ha fel, haha det finns ju inget högre än högsta domstolen.

    Jag menar, en kille körde ju moppe i 58 km/h och blev tagen på en 70 väg. Han överklagade POLISENS eller tingsrättens dom eller vem det nu är som ger domen.
    Och det kommer upp till högsta domstolen och han får RÄTT. Eftersom den är original. Asså vad/vem ska man tro?

    Poliser och typ ALLA på det här forumet.
    eller
    Högsta domstolen och körskolorna?

    Högsta domstolen måste väl veta bättre än polisen eftersom killen överklagade polisens dom och fick rätt.
    Det är ju inte så svårt då. Det är bara att inse!!!

  25. #415
    Citat Ursprungligen postat av bossen Visa inlägg
    På Wikipedia kan ju vem som helst skriva vad som gäller.

    Men hur kommer det sig att Alla trafikskolor jag har hört om lär ut så som jag säger?

    Om jag nu har fel så borde ju högsta domstolen också ha fel? Men va fan, högsta domstolen kan ju inte ha fel, haha det finns ju inget högre än högsta domstolen.

    Jag menar, en kille körde ju moppe i 58 km/h och blev tagen på en 70 väg. Han överklagade POLISENS eller tingsrättens dom eller vem det nu är som ger domen.
    Och det kommer upp till högsta domstolen och han får RÄTT. Eftersom den är original. Asså vad/vem ska man tro?

    Poliser och typ ALLA på det här forumet.
    eller
    Högsta domstolen och körskolorna?

    Högsta domstolen måste väl veta bättre än polisen eftersom killen överklagade polisens dom och fick rätt.
    Det är ju inte så svårt då. Det är bara att inse!!!
    Har du tagit am-körkort? Det står nämligen i boken, om jag inte minns fel, att en moped endast får framföras i 45 km/h. Dock får den ha en hastighet på max 52 km/h.

  26. #416
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av bossen Visa inlägg
    På Wikipedia kan ju vem som helst skriva vad som gäller.

    Men hur kommer det sig att Alla trafikskolor jag har hört om lär ut så som jag säger?

    Om jag nu har fel så borde ju högsta domstolen också ha fel? Men va fan, högsta domstolen kan ju inte ha fel, haha det finns ju inget högre än högsta domstolen.

    Jag menar, en kille körde ju moppe i 58 km/h och blev tagen på en 70 väg. Han överklagade POLISENS eller tingsrättens dom eller vem det nu är som ger domen.
    Och det kommer upp till högsta domstolen och han får RÄTT. Eftersom den är original. Asså vad/vem ska man tro?

    Poliser och typ ALLA på det här forumet.
    eller
    Högsta domstolen och körskolorna?

    Högsta domstolen måste väl veta bättre än polisen eftersom killen överklagade polisens dom och fick rätt.
    Det är ju inte så svårt då. Det är bara att inse!!!
    vem ska intyga att mopeden är i originalutförande från fabrik då? det är väl lätt att säga att ingen har mekat med mopeden sen den var ny, men hur ska du bevisa att inte lille kalle 15 år suttit och filat lite i pluggen? du kan påstå att den är original men hur ska du kunna bevisa det när mopeden går fortare än vad den får göra?
    företagen får inte ens sälja en moped som är godkänd. hur skulle det se ut om självaste yamaha säljer en moped som inte är godkänd, tror du att dom får ta ut mopederna på marknaderna då?
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  27. #417
    will3s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 507
    Citat Ursprungligen postat av bossen Visa inlägg
    På Wikipedia kan ju vem som helst skriva vad som gäller.

    Men hur kommer det sig att Alla trafikskolor jag har hört om lär ut så som jag säger?

    Om jag nu har fel så borde ju högsta domstolen också ha fel? Men va fan, högsta domstolen kan ju inte ha fel, haha det finns ju inget högre än högsta domstolen.

    Jag menar, en kille körde ju moppe i 58 km/h och blev tagen på en 70 väg. Han överklagade POLISENS eller tingsrättens dom eller vem det nu är som ger domen.
    Och det kommer upp till högsta domstolen och han får RÄTT. Eftersom den är original. Asså vad/vem ska man tro?

    Poliser och typ ALLA på det här forumet.
    eller
    Högsta domstolen och körskolorna?

    Högsta domstolen måste väl veta bättre än polisen eftersom killen överklagade polisens dom och fick rätt.
    Det är ju inte så svårt då. Det är bara att inse!!!
    En moped får gå i max 52km/h men får endast köras i 45km/h.


  28. #418
    Alla är ju så jävla tröga...

  29. #419
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Citat Ursprungligen postat av bossen Visa inlägg
    Alla är ju så jävla tröga...
    Det är ju du som är trög.
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  30. #420
    Citat Ursprungligen postat av bossen Visa inlägg
    Alla är ju så jävla tröga...
    Högsta domstolen behandlar inte ens sådana fall.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in