Sidan 12 av 16 Första ... 21011121314 ... Sista
  1. #331
    Berggrens avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    3 741
    Citat Ursprungligen postat av felle96 Visa inlägg
    hej, jag har en 30 moppe som går 60-70. men om jag kör lagligt (30 km/h) så kan väl inte polisen stanna mig och provköra min moppe?
    I flygande bess kan dom göra det .
    Dom kan stanna dig för ingenting också och fråga om dom får testa den
    En sann moderat.
    Sköt dig själv o skit i andra

  2. #332

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    härnösand
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av Berggren Visa inlägg
    I flygande bess kan dom göra det .
    Dom kan stanna dig för ingenting också och fråga om dom får testa den
    dom behöver inte ens fråga......

  3. #333
    Tjenare. Sitter här och har bestämt mig för att skriva lite då jag ändå sitter uppe, och jag hoppas det är kommer hjälpa någon i framtiden.

    Hursomhelst! Var ute och körde med en kompis här på forumet (Nestianestia @mnf) i juli. Det var flygets dag på Norrbottens Flygflottilj (F21) i Luleå och vi bestämmde oss för att åka dit. Vi åker lite senare efter insläpp för att slippa köer och såklart ev. trafikpoliser osv. Vi åker och parkerar på MC parkeringen och är typ de enda mopederna där. Kul tänkte vi och parkerade mellan en massa sporthojjar. Vi gick in, kikade runt lite. Satt i ett par helikoptrar (kompisen tappar plånkan i en HKP 4, turligt nog var vi de sista in i den så vi hinner gå tillbaka och en tekniker släpper in oss igen så vi får hämta den!). Vi drar ut efter någon timma och går och låser upp mopparna. Ser en polisbil köra förbi och glor rejält på oss när dom passerar. "Skitsamma" tänkte vi och körde upp på vägen som leder tillbaka till staden. Vi fuckar runt lite på bakhjulet osv, relativt lite trafik osv. Tittar bak och ser vad jag tror är en tönt på tung mc med reflexväst. Tittar bak igen ca 10 sekunder efteråt och ser samma snubbe, då med polisjacka (reflex versionen) vinka in polaren. Sen kör han fram till mig och vi stannar dirr. Nestianestia blir ganska stressad osv. Jag behåller mitt cool ganska bra. Polisen är trevlig och berättar för mig att min moped går 53. (vilket är en ganska rejäl underdrift då den går 70 mätt med gps). Han frågar om dom är EU mopeder då dom gick fortare än 30. Vi säger att dom är 30 mopeder och vi nyligen börjat köra dom. Han frågar om det är första gången vi blivit stoppade (vi svarar ja då det faktiskt är första gången vi stannat). Han gör en ytlig inspektion på våra hojjar och förklarar att det vi kör är lättvikts mc och att det är lika illa som att ta morsans bil. Vi vet redan det men svarar chokat "oj... driver du?" han svarar att han inte driver. Han vill att jag ska byta mitt avgasrör för att det är ett effektrör. Jag svarar (dum blondin varning) "Jahaaa, jag tyckte att det var något som inte var likt på våra mopeder!" (vi båda kör stalkers). Han säger inget om mitt röda luftfilter som sticker ut över variatorn dock. Han säger att vi ska trimma ner hojjarna när vi kommer hem och att det här var en varning. (Första gången jag sett en MC polis förresten). Och sa att om han såg oss nästa gång skulle han ge oss böter. Vi tackar för att han agerat proffesionellt och kör sedan iväg på en cykelbana hem och sen genom stan till villaområdet där min kompis bor. Slutade lyckligt för oss båda turligt nog. Ingen av oss har trimmat ner och vi har efter det inte blivit jagad av MC polis. Kontentan av det hela var: Stanna alltid för MC polis. Bara för att du har 70 cylle betyder inte det att du drar ifrån en polis på ett bostadsområde. Var ärlig (glömde lägga till det, vi sa att vi visste att dom gick för fort men att vi oftast inte gasade på så fort förutom om vi hade trafik bakom oss) till en viss del, bara du inte står och skryter om din 70 cylle. Skaffa ett vattentätt alibi intjötat med dina kompisar och dina föräldrar ifall du skulle hinna iväg från polisen men dom ser mopeden parkerad utanför huset och knackar på. T.ex: Mamma och Pappa har ingen aning om att moppen är trimmad. Sen kan Nisse och Olle intyga att du var med dom på LAN och spelade Call of Duty och drack saft. Och se till att poliserna inte ser ditt ansikte! Kör med spegelglas/tonade brillor!

    Sen har jag även en fråga vad gäller civilpoliser. Vi har haft med dom och göra ex antal gånger.

    Skriver en av de flera historierna:

    Vi var ute ett gäng och kollade på bio mitt i stan och jag och min kompis var schyssta och skjutsade hem varsin kompis. När vi släppt av den första kör vi tillbaka mot stan (eftersom det är påväg mot den andra kompisens hus) och drar på i runt 60 (då min inte går snabbare när jag skjutsar). En grå saab 9-3 följer oss från staden i cirka 5km och ligger bakom oss hela tiden så vi blinkar för att svänga av vid första infart. Saaben gör detsamma. Vi slutar sedan blinka (då vi gjorde det för att testa och se om han följde oss). Och saaben slutar blinka också. Kompisen på min moped vänder sig om och ser extraljus, antenner och två pers i framsätet. Vi förstår att det är en civvare som förmodligen ringer efter någon endurosnut/förstärkning men eftersom jag redan maxade kunde jag inte göra särskilt mycket. Vi svänger av vid nästa rondell (turligt nog skulle vi åt det hållet). Vid nästa korsning svänger jag vänster in mot en coop affär och min kompis svänger höger. Snuten följer efter mig in på parkeringen men jag drar upp på en cykelbana och han ger upp. Sen drar han efter min kompis som följer honom in på gångstigar osv i 70 knyck. Min kompis kommer undan till slut (vi hade telefonkontakt) och vi alla drar hem.

    Nu till poängen, polisen jagade min kompis inne på gångstigar och inne i bostadsområde i dryga 70kmh UTAN blåljus/indiktation från polisman överhuvudtaget. Inte ens en tutning. Både jag och min kompis vet att vi kör olagligt med trim osv och vi står ju såklart för skiten om vi blir stannade (dvs om vi blir inkallade, vilket vi aldrig blivit hittills med undantag från MC snuten.) Vi har haft flera liknande händelser med diverse volvos/saabs som inte använder blåljus/sirener/tutor/blink med hel/halvljus. Det är rent jävla skamligt imo. Jag har själv inte kört på ställen där jag kan utsätta andra för skador (dvs tomma gator, gångstigar där polis inte kan få igenom bilar) och alltid hållt lungn fart när jag kommit till ställen där det kan finnas folk. Men poliser har bokstavligen driftat kurvor för att komma ikapp oss och varit nära att köra in i baken på oss (senast igår då jag åkte på en kompis moppe). Min förare blir såklart stressad och drar på fullt ös in på ett bostadsområde. DÅ fattar dom vinken och saktar in. Dom inser att dom inte har en chans och vi kör sakta igen, efter ett par minuters zickzackanden mellan hus så ser vi polisen igen och vi drar iväg på en gångstig med cementblock och han slutar följa oss. Både jag och Nestia har kört sedan 09 (alltså utan kort) men inte haft någon som helst skymt av polis fram till 2011. Vi har aldrig haft några problem med dom alls, och de poliser jag stött på i andra sammanträffanden har alltid varit trevliga. Vet inte hur jag ska kunna sammanfatta det utan att låta som ett hel-fucko men jag har aldrig haft några onda tankar åt polisen innan, har bestämt mig för att stanna vid kontroller osv, men när dom kör snabbare än oss för att komma ikapp oss och sladdar kurvor på trafikerade vägar utan blåljus/sirener så kan jag ju inget annat än att få lite agg mot civilpoliser. Som sagt, dåligt av oss att gasa på, men det är inte första gången vi blir jagade av ungdomar i bmw's som bara vill jävlas heller. Ser inga anledningar till att dom INTE ska ha på blåljusen om dom vill att vi ska stanna/jagar oss. Men men, vi lär ju ha brutit fler lagar än dom.

    Vad tycker ni? Och nej, jag tänker inte trimma ner moppen/stanna så fort jag ser en volvo/saab.

    P.S. Cred till Luleås polis som annars varit grymma när jag (de få gånger) varit i kontakt med dom!

  4. #334

  5. #335
    Citat Ursprungligen postat av Isaxon Visa inlägg
    Vette ej vad du vill ha svar på... om civilpersoner som leker poliser? MEN kan skriva såhära, trimma gör man om man är redo att ta konsekvenserna.
    Absolut! Men nej, det var inte det jag ville ha svar på. Undrar om dom får jaga en utan blåljus i höga hastigheter.

  6. #336

    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Valdemarsvik/ Norrköpingstrakten
    Inlägg
    196
    Tjenare
    Om man kör t.ex en fiddy,cross eller vilket olagligt fordon som helst och stannat men snuten kommer och man försöker få igång fordonet utan att lyckas och dom inte heller får igång det vad kan hända isf?

  7. #337
    Citat Ursprungligen postat av kitte Visa inlägg
    Tjenare
    Om man kör t.ex en fiddy,cross eller vilket olagligt fordon som helst och stannat men snuten kommer och man försöker få igång fordonet utan att lyckas och dom inte heller får igång det vad kan hända isf?
    Ingenting om jag fattat de rätt. Har dom inte sett dig köra och fordonet inte kan köras begås ju inget brott.

    Polisen stannade och pratade med mig när jag försökte rulla igång en cross som vägrade starta, dom frågade vad jag gjorde och kollade ramnummer sen va de inget mer...

  8. #338

    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Valdemarsvik/ Norrköpingstrakten
    Inlägg
    196
    Citat Ursprungligen postat av Yoohan Visa inlägg
    Ingenting om jag fattat de rätt. Har dom inte sett dig köra och fordonet inte kan köras begås ju inget brott.

    Polisen stannade och pratade med mig när jag försökte rulla igång en cross som vägrade starta, dom frågade vad jag gjorde och kollade ramnummer sen va de inget mer...
    Okej tack

  9. #339
    Om man kör trimmat och inte har reg-plåten på är det värre än att köra trimmat med reg?
    Flr oavsätt så gills det väl som oreggad lätt mc?

  10. #340
    Citat Ursprungligen postat av Vickemeister Visa inlägg
    Om man kör trimmat och inte har reg-plåten på är det värre än att köra trimmat med reg?
    Flr oavsätt så gills det väl som oreggad lätt mc?
    Ja det är mycket värre, om man har lite trim på så brukar dem oftast bara säga åt en att plocka skiten, men om du däremot kör utan regplåt så börjar dem klaga på det.. Kör med regplåten om du inte är man nog att dra, och ska du ha plåt och ha den infylttad så se till att den är någorlunda synlig... annars börjar dem klaga på sånt med.

  11. #341

    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    60
    Vad är det för böter om man drevat upp? ca

  12. #342

    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    60
    Citat Ursprungligen postat av PiMpoPeD Visa inlägg
    Ja det är mycket värre, om man har lite trim på så brukar dem oftast bara säga åt en att plocka skiten, men om du däremot kör utan regplåt så börjar dem klaga på det.. Kör med regplåten om du inte är man nog att dra, och ska du ha plåt och ha den infylttad så se till att den är någorlunda synlig... annars börjar dem klaga på sånt med.
    Olagligt att göra en förändring på reg plåtens orginalutförande men man gör som man vill

  13. #343
    Citat Ursprungligen postat av dtmonsterenergy Visa inlägg
    Olagligt att göra en förändring på reg plåtens orginalutförande men man gör som man vill
    Jo det vet jag, men brukar inte göra så mycket om
    Den sitter synligt.

  14. #344
    Sfuck0s avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    63
    Vad händer om ja kör trimmat utan körkort och blir tagen för det ? : ) EU moppe då

  15. #345
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Citat Ursprungligen postat av Sfuck0 Visa inlägg
    Vad händer om ja kör trimmat utan körkort och blir tagen för det ? : ) EU moppe då

    Vad tror du??
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  16. #346
    will3s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 507
    Citat Ursprungligen postat av derbi_crille Visa inlägg
    Vad tror du??
    Kolla bara på hans namn..

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk


  17. #347
    Sfuck0s avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    63
    Varför svara oseriösa svar ja undrar alltså vad får man för straff ?

  18. #348
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Citat Ursprungligen postat av Sfuck0 Visa inlägg
    Varför svara oseriösa svar ja undrar alltså vad får man för straff ?

    Du åker dit för olovlig körning på lätt mc och du får antagligen böter och blir av med lämpet.
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  19. #349
    Sfuck0s avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    63
    Jaha de var inte så farligt : )

  20. #350
    Filips avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    7 325
    Citat Ursprungligen postat av Sfuck0 Visa inlägg
    Jaha de var inte så farligt : )
    Inte det? Vad hade du trott då, fängelse på livstid? De är Sverige vi bor i..
    Citat Ursprungligen postat av mackan663 Visa inlägg
    Oljeslangen sprack när man skulle sätta på den -.- ...

  21. #351
    Citat Ursprungligen postat av Filip Visa inlägg
    Inte det? Vad hade du trott då, fängelse på livstid? De är Sverige vi bor i..
    +1 !

  22. #352
    Vad händer om man drevar om mopeden från 72 till 55-65 något där emellan, blir det fortfarande trimning och lämpet ryker i värsta fall eller?

  23. #353
    Citat Ursprungligen postat av Peppenamnlos Visa inlägg
    Vad händer om man drevar om mopeden från 72 till 55-65 något där emellan, blir det fortfarande trimning och lämpet ryker i värsta fall eller?
    Du får en moped som varvar satan och knappt rör sig och åker fast om farbror blå stannar dig.

  24. #354

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm/Huddinge/Segeltorp
    Inlägg
    841
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    Du får en moped som varvar satan och knappt rör sig och åker fast om farbror blå stannar dig.
    Eller så är det tvärtom? mindre drev bak så varvar det mindre

  25. #355
    Citat Ursprungligen postat av löfarn Visa inlägg
    Eller så är det tvärtom? mindre drev bak så varvar det mindre
    tänkte fel, trodde han ville ha ner den från 70km/h till 50.

  26. #356

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm/Huddinge/Segeltorp
    Inlägg
    841
    Citat Ursprungligen postat av Peppenamnlos Visa inlägg
    Vad händer om man drevar om mopeden från 72 till 55-65 något där emellan, blir det fortfarande trimning och lämpet ryker i värsta fall eller?
    Det beror på vad du har för övrig setup

    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    tänkte fel, trodde han ville ha ner den från 70km/h till 50.
    okej jag förstår

  27. #357
    Citat Ursprungligen postat av löfarn Visa inlägg
    Det beror på vad du har för övrig setup

    okej jag förstår

    Endast omdrevat.

  28. #358
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av löfarn Visa inlägg
    Det beror på vad du har för övrig setup

    okej jag förstår
    Beror på vad du har för övrig setup? Han åker dit om mopeden går i över 52 km/h vet du väl?

  29. #359
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Beror på vad du har för övrig setup? Han åker dit om mopeden går i över 52 km/h vet du väl?
    Jag har förövrigt en helt orginal Senda 30 moped. Denna får endast gå 30 km/h men min gör ~50km/h. Var inne och pratade med polisen och dom sa att "Så länge du kör enligt lagen, dvs i 30 km/h och inte snabbare och mopeden är orginal".

    Så dvs att det blir trimning om jag byter drev :$

  30. #360

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in