Sidan 1 av 16 12311 ... Sista
  1. #1
    Pimmes avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Ort
    Gdansk
    Inlägg
    1 096

    Vad händer - tråden!

    Vad händer om jag kör trimmat och polisen tar mig?
    Vad händer om jag stjäl en moppe och polisen tar mig?
    Får jag tillbaks mitt trim?

    Ställ dina frågor här!

  2. #2
    För att börja tråden.

    Vad händer om jag åker med en något moddad åkgräsklippare till t.ex. ica och blir stoppad?

    Att säga att man ska iväg och klippade gräs är uteslutet på aggregatet är borta.

  3. #3
    DavvAs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Skinnskatteberg
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    För att börja tråden.

    Vad händer om jag åker med en något moddad åkgräsklippare till t.ex. ica och blir stoppad?

    Att säga att man ska iväg och klippade gräs är uteslutet på aggregatet är borta.
    bara att säga att aggregatet ligger där du ska klippa om dom promt måste följa med och se om det finns något så åker du bara hem xD (mot förmodan att du har aggregatet kvar)
    David =)
    Minarelli Fiddyn
    Ja ba o du ba o sen ja ba o efter de vi ba .

  4. #4

  5. #5

  6. #6

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Hej!

    De har all rätt att provköra den.

    Däremot så är det inte hållbart straffmässigt så länge man nekar. Däremot får du problem om avgassystemet är varmt och vittnen / film finns på att det är du som har kört den.

    Om du har en Eu-moped har de ju regnummer att identifiera hojen med medans en 30-moppe är identitetlös.
    Det kan väl inte vara så hållbart?
    Jag är ute och åker på min moped, jag ser polisen, de ser inte mig. Jag hoppar av och börjar leda. De kommer fram och känner att den är varm. "Jag var och grejade i garaget och varvade, den blev varm men jag fick soppatorsk. Så ska leda den till en kompis." Eller vad som helst, de andra argumenten är jag med på.

    Har de film på att du kört, eller poliserna kan intyga på att det var du som körde, genom att vittna. Så torskar man, men avgasröret varmt? Det kan väl inte hålla?

  8. #8

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Om de sett det fordonet köra förbi, står parkerad utomhus med föraren kvar så kan ett bevis för att den nyligen körts vara att motorn är varm, ja. Det är en kompletering till film samt vittneskonfrontation och läggs med i utredningen.
    Precis det jag menade, men det lär ju inte fungera som enda bevismaterial. "Varm motor"

  10. #10

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Men det skrev jag ju inte ens från början? Läs om, läs rätt!



    Nej, men det är ju inte första gången den frågan kommer på tal.
    Rent allmänt kan man inte torska för man råkar ha en varm trimmad motor.

    Bara för att inflika då?

  12. #12

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Då ska vi se... Efter lite sökande kunde jag hitta följande:

    Ska den köras utanför egen tomt måste den vara trafikförsäkrad om möjlighet att koppla på släpvagn finns. Du måste även ha LGF-skylt då fordonet klassas som Motorredskap. Så länge den är på egen tomt går den under hemmets egna hemförsäkring.

    Kortfattat så blir den okej att åka med på allmän väg om man INTE kan koppla på släpvagn. I annat fall krävs trafikförsäkring.

    I båda fallen krävs LGF-skylt.
    Någon vagn kommer inte gå att koppla på.
    Så du menar att jag kan trycka dit en LGF-skylt och sedan köra för glatta livet?
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Med en flaska starksprit och lite rökelse kan allt bli rätt intressant att läsa.

  14. #14

  15. #15
    Hej! Ny här och ny med moppe, den är införskaffad precis.

    Jag har en Yamaha Neos -99, alltså 30 moppe. Den går lätt upp i 60. Strypning och allt sitter kvar så antagligen har tidigare ägare rensat avgasröret för att få bättre blås, vad vet jag. Något är gjort iallafall. Jag undrar vad som händer om polisen stannar mig trots att jag ligger i cirkus 40. Detta gör jag alltid då den drar soppa nått så in i helvete om jag går upp i 50-60.
    Om dom vill testa den och får upp den i 60? Får jag skit trots att jag ligger i 40? Den ser somsagt inte trimmad ut (det tog ett tag för mekanikern att gissa fram vad som kan ha blivit ändrat).

    Tack

  16. #16

  17. #17
    Det var som fan.. Får kanske kolla upp hur jag återställer han då.

  18. #18
    Tänkte höra om de fortfarande är såhär Förr vet jag att de var så att om man trimmade/kör utan kort och polisen tar en och föräldrarna inte visste något? tex om trimmet eller att man smugit ut med moppen utan lov?

    kan dom bli av med körkortet nu för tiden även om dom inte har en aning om detta eller är de som förut att dom inte blir de? men däremot om dom visste detta kan dom bli straffade.

    Mvh
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Hoppas man hittar nå halvfullt sliddjur vid 12 slaget
    Kika gärna in å kommentera turbo projektet http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255909

  19. #19
    Pimmes avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Ort
    Gdansk
    Inlägg
    1 096
    Citat Ursprungligen postat av JuppeN Visa inlägg
    Tänkte höra om de fortfarande är såhär Förr vet jag att de var så att om man trimmade/kör utan kort och polisen tar en och föräldrarna inte visste något? tex om trimmet eller att man smugit ut med moppen utan lov?

    kan dom bli av med körkortet nu för tiden även om dom inte har en aning om detta eller är de som förut att dom inte blir de? men däremot om dom visste detta kan dom bli straffade.

    Mvh
    Om de polisanmäler dig för stöld så händer inget med föräldrarna Men du kommer få *** istället ;D

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Pimme Visa inlägg
    Om de polisanmäler dig för stöld så händer inget med föräldrarna Men du kommer få *** istället ;D
    okej, ja de skulle ju vara en lite taskig situation. Men igentligen, vad kan dom anmäla föräldrarna för?




    Frågar åt en polare
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Hoppas man hittar nå halvfullt sliddjur vid 12 slaget
    Kika gärna in å kommentera turbo projektet http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255909

  21. #21

  22. #22
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Tillåtande av olovlig körning heter brottet. Ger upp till 6 månaders indraget körkort men brukar (om man är ostraffad) sluta med en körkortsvarning samt dagsböter. En dagsbot är en promille utav den totala årsinkomsten.

    Föräldarna behöver inte anmäla dig heller, räcker med att de säger att de inte vetat om att du trimmat mopeden och fullständigt NEKAR.
    Precis vad jag letade efter

    Så om dom blå nekar allt så (borde) det inte bli någon big deal?
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Hoppas man hittar nå halvfullt sliddjur vid 12 slaget
    Kika gärna in å kommentera turbo projektet http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255909

  23. #23

  24. #24
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Exakt.

    I de fallen där en förälder kunnat dömmas är där då de själva har erkänt. Med ett erkännande är man ganska körd.
    Ja då skulle jag små "skratta" till dom päron som erkänner även om den som åker mopeden orsakade problemet. Men vem erkänner?

    Tack för svaret
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Hoppas man hittar nå halvfullt sliddjur vid 12 slaget
    Kika gärna in å kommentera turbo projektet http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255909

  25. #25

  26. #26

  27. #27

  28. #28
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Tjena har en liten "nybörjar" fundering...

    Om jag åker trimmad 30 moppe och polisen tar mig vad händer?

    Om jag åker trimmad eu moppe och polisen tar mig vad händer?

    Jag har am-kort och mina föräldrar vet inte om att den e trimmad.

    Har du am kort får du indragen lämp, 1700 kr böter tror jag det var för "olovlig körning"
    och dina föräldrar får indraget körkort plus så betalar de 1000+ kr för tillåtelse av olovlig körning.

    detta kan hända om du har riktigt otur

  29. #29
    Okej tack för svar..

    Har du am kort får du indragen lämp, 1700 kr böter tror jag det var för "olovlig körning"
    och dina föräldrar får indraget körkort plus så betalar de 1000+ kr för tillåtelse av olovlig körning.

    detta kan hända om du har riktigt otur
    Okej... hade en liten polis incident för ett litet tag sen och är rädd att han kan ha sett min skylt.. om dem inte har tagit kort eller filmat så har dem inga bevis på att det var just JAG som körde right?

  30. #30
    Blir det mer dagsböter för GROV olovlig körning än olovlig körning?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in