Sidan 1 av 2 12 Sista
  1. #1

    yamaha dt 50 mx -90 högre topp varv enkelt

    hur kan man höjja toppvarvet utan att den blir "trimmad" vill asså bara höjja max varv och inte hastighet? får inte trimma för farsan, så nått enkelt, sen undrar jag vad det gör för effekt av att böjja upp reedsen (öppna) dem?

  2. #2
    Förstår inte riktigt varför du vill höja varvet och samtidigt inte trimma... Men du kan montera en ostrypt cdi-box utan varvspärr. Att böja upp reedsen ska du verkligen inte göra, de är till för att hålla tätt så om du ska böja kan du lika bra köra utan. Montera ett par riktiga membran i kolfiber ist.

  3. #3
    de e lixom så att jag varken får trimma för mina päron o sen e de ganska nära t snutens högkvarter där jag bor? finns det nåt sätt elr inte?

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av simon17 Visa inlägg
    de e lixom så att jag varken får trimma för mina päron o sen e de ganska nära t snutens högkvarter där jag bor? finns det nåt sätt elr inte?
    Du får enligt lag inte ändra motorns effekt överhuvudtaget. Mer varv = mer effekt
    Most stickpeople are black

  5. #5
    ja de fattar väl jag me men vill bara höjja varvet, finns det ens spärr i cdi på 50 mx 1990?

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av simon17 Visa inlägg
    ja de fattar väl jag me men vill bara höjja varvet, finns det ens spärr i cdi på 50 mx 1990?
    Förstår du inte? Desto mer varv desto mer effekt. Om den varvar mer går den fortare. Och förövrigt så räknas det att trimma om du ändrar nånting på motorn som är till dess fördel, tex högre varvtal. Du kan inte få högre varv utan att trimma
    Most stickpeople are black

  7. #7
    så den kan inte varva mer om man typ byter t 16,5 platta? kör i övrigt nästan org (sport filter och luaho krök

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av simon17 Visa inlägg
    så den kan inte varva mer om man typ byter t 16,5 platta? kör i övrigt nästan org (sport filter och luaho krök
    16.5 platta??
    Most stickpeople are black

  9. #9
    insugs plattan har en diameter på 16 från början.. kommer jag kunna varva nått mer me 16,5/17 elr dylikt

  10. #10
    DT50MX har inte strypt CDI.

    Eventuellt kan du få upp toppvarvet en aning genom att köra med dubbla cylinderfotspackningar, cylindern kommer upp lite högre upp och därmed är ju portarna öppna lite längre. Givetvis inte lagligt om man ska vara petig, men å andra sidan inte heller nått som normalt folk tänker på om dom letar efter trim...

    Se samtidigt till att det inte sitter en massa sot i avgasporten, det kan göra rätt stor skillnad på originalcylindern.

  11. #11
    dreva ner den när du har trimmat så varvar den mkt och inte går fort?
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    En EPA pojke som är född 97 trodde han kunde mer om min S60 än jag kan.
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    rifat eller?
    Bäver som gillar lennarts svettiga <3

  12. #12
    kommer inte trimma mer en behövligt bäver men tack för tipset G-son, men blir den inte slöare på lågvarv om man gör så? jamenar, din teori strider helt mot syftet me högkomp topplock där man ska minsska arean i cyllen??? du vill att jag ska öka den

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av simon17 Visa inlägg
    kommer inte trimma mer en behövligt bäver men tack för tipset G-son, men blir den inte slöare på lågvarv om man gör så? jamenar, din teori strider helt mot syftet me högkomp topplock där man ska minsska arean i cyllen??? du vill att jag ska öka den
    men asså trimma ordentligt istället! typ 65cc och hela skiten så kör du tills du blir tagen och kör original med borrad plugg sen?
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    En EPA pojke som är född 97 trodde han kunde mer om min S60 än jag kan.
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    rifat eller?
    Bäver som gillar lennarts svettiga <3

  14. #14
    haha, jag e inte gjord av pengar, jag har andra hobbys som dricker stålar me polarn
    Yamaha dt 50 mx
    Inkommande: Golf MK5 1.6 eller Volvo 940 turbo
    ¹ з з

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av simon17 Visa inlägg
    haha, jag e inte gjord av pengar, jag har andra hobbys som dricker stålar me polarn
    jahaa... men köp begagnat? finns svinbilliga delar till dt:s
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    En EPA pojke som är född 97 trodde han kunde mer om min S60 än jag kan.
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    rifat eller?
    Bäver som gillar lennarts svettiga <3

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av simon17 Visa inlägg
    kommer inte trimma mer en behövligt bäver men tack för tipset G-son, men blir den inte slöare på lågvarv om man gör så? jamenar, din teori strider helt mot syftet me högkomp topplock där man ska minsska arean i cyllen??? du vill att jag ska öka den
    Kompressionen är mindre viktig än portstorlekarna, så med största sannolikhet vinner man mer på porthöjningen än man förlorar på kompressionssänkningen. Sedan kan man ju passa på att "glömma" montera topplockspackningen så får man tillbaka originalkompressionen, och det brukar bli tätt mellan topp och cylinder även utan topplockspackning på dessa motorerna.

  17. #17
    okej, im listening to you, men en fråga nu bara, vad menas när man säger att man portat motorn? lite nybörjare lixom, fyller inte 15 förren november, DT.n väntar på mig i garaget :p
    Yamaha dt 50 mx
    Inkommande: Golf MK5 1.6 eller Volvo 940 turbo
    ¹ з з

  18. #18
    Portning = modifikation av portarna i cylindern. Oftast helt enkelt att dom slipas upp (enligt mer eller mindre noggranna beräkningar för hur stort dom ska bli).

  19. #19
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Tänk på att de inte är bara att slipa upp portarna Så du inte kommer här och undrar varför din moped går i 10km/t efter att du har slipat upp portarna man måste räknas ut dom nya durationerna osv
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  20. #20
    jo,jag vet detta, har en "polare" i 28 års ålder som trimmatett dussin dt's :p
    Yamaha dt 50 mx
    Inkommande: Golf MK5 1.6 eller Volvo 940 turbo
    ¹ з з

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av simon17 Visa inlägg
    jo,jag vet detta, har en "polare" i 28 års ålder som trimmatett dussin dt's :p
    Prata med honom då?
    Most stickpeople are black

  22. #22
    haha, om jag gör, pratar om DT me honom varje lördag o tisdag nog han man fått lite info om dt's :p
    Yamaha dt 50 mx
    Inkommande: Golf MK5 1.6 eller Volvo 940 turbo
    ¹ з з

  23. #23
    föresten, boost bottle, ni som testat de, märker ni nån skillnad?
    Yamaha dt 50 mx
    Inkommande: Golf MK5 1.6 eller Volvo 940 turbo
    ¹ з з

  24. #24
    #Removed
    repost sry
    Yamaha dt 50 mx
    Inkommande: Golf MK5 1.6 eller Volvo 940 turbo
    ¹ з з

  25. #25
    Sorry, missade att du skrivit årsmodell, antog att det var en am6:a, lade inte märke till avataren

  26. #26
    DT50MX som det står i topic har aldrig haft AM6.

  27. #27
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    DT50MX som det står i topic har aldrig haft AM6.
    vet, missade det

  28. #28
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Citat Ursprungligen postat av simon17 Visa inlägg
    föresten, boost bottle, ni som testat de, märker ni nån skillnad?
    De gör ingen som hällst skillnad förutom kanske lite lägre bränsleförbrukning om äns de
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  29. #29
    Citat Ursprungligen postat av derbi_killen Visa inlägg
    De gör ingen som hällst skillnad förutom kanske lite lägre bränsleförbrukning om äns de
    hahaha, har testat de nu, de enda jag fick som resultat var ett evigt tjuvluftande :p "jällaskit asså"
    Yamaha dt 50 mx
    Inkommande: Golf MK5 1.6 eller Volvo 940 turbo
    ¹ з з

  30. #30
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    antingen så trimmar du eller så trimmar du inte. Du kan ju göra trim som inte syns så mycket. så som dubbla packningar, drevning, borra upp insuget ( vet ej om det gör nån skillnad på originalförgasare) plana toppen. Du kan ju oxå porta originalcylinder lite,lite så syns kan man ju inte se det men du får liten effektökning. plocka bort allt onödigt så moppen blir lättare
    annars köper du billiga begagnade trimdelar, typ 65cc cylinder o 20mm förgasare. Sen sätter du på en varvtalsbegränsare. så när du lämnar över moppen till polisen som vill testa den så varvar den inte mer än 6000 elr nåt. Sen kopplar man ur den o då får du ut full effekt igen men sen finns det ju poliser som fattar att det finns såna grejer så dom kollar efter det...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in