Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
Beror på vad man menar med gammal. Volvo 240 är godkänd för upp till 220hk och 275Nm beroende på vilka bromsar & vilken bakaxel man har (ventilerade skivor fram & 1031-axel gäller för dessa siffror). 740/940 är godkänd för 238hk och 310Nm om vissa relativt simpla krav uppfylls, och 238Nm accepteras om man har rätt utväxling på ettan i växellådan.

Man behöver inte byta hela drivlinan o.s.v. för att följa dessa siffror, detta är nämligen gränser som Volvo själva satt. Dock behöver man använda en motor som uppfyller rätt avgaskrav, och det innebär bl.a. att bilar nyare än 1975 måste ha en ganska modern katalysatorförsedd motor som inte på något vis får modifieras (och med det menas även att trimning är förbjuden).

Andra bilar som inte har något intyg på hur mycket effekt det får ha enligt tillverkaren får man bara höja effeken på med 20% och vridmomentet 10%, men fortfarande gäller att bilar efter 1975 ej får trimmas - alltså är enda lösningen att hitta en annan motor med önskad effekt/vrid. Duger inte den effektökningen får man ta omvägen via SFRO-besiktning som ombyggt fordon, minimikravet som är enklast att uppfylla för det är att byta hela drivlinan och bromssystemet. Som ombyggt fordon får man ha upp till 15kW/100kg, eller på ren svenska ca 200hk per ton bil.

...och så ingen får för sig något annat, alla effektändringar måste registreringsbesiktas. Många verkar tro att man får trimma till 20% högre effekt eller whatever, det stämmer alltså inte.
tex 240 går att regga med b230fk med kat och 7/900 går med lilla t5an på 225hk