Sidan 62 av 63 Första ... 125260616263 Sista
  1. #1831
    Får man fråga varför tråden inte har med Volvos 300-serie också då så gott som alla andra rwd-volvos är med?
    Bästa rwd-volvon i mitt tycke men jag är väl ganska vinklad då jag är en 300-nörd
    Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
    Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.

  2. #1832

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    6 543
    Sitter det lh 2.4 styrsystem i 740 92a?

  3. #1833
    Citat Ursprungligen postat av Ködden Visa inlägg
    Sitter det lh 2.4 styrsystem i 740 92a?
    LH 2.4 om det inte är rex/regina i den.

    Har du LMM så har du LH 2.4, ingen LMM utan bara en liten lufttempgivare så har du rex/regina.
    Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
    Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.

  4. #1834
    Citat Ursprungligen postat av Andiih Visa inlägg
    Mig veterligen har alla 240 samma nav, så det passar!
    Har två polare som har haft 240. Den ena hade en 77a och den andra en 84a och dom kunde byta mellan sina
    är du säker på det?

  5. #1835

    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Hultsfred
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av vongyllis Visa inlägg
    är du säker på det?
    Gick ju skifta mellan en 77a och en 84a. Så ganska säker är jag!

  6. #1836

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    6 543
    Citat Ursprungligen postat av simlar Visa inlägg
    LH 2.4 om det inte är rex/regina i den.

    Har du LMM så har du LH 2.4, ingen LMM utan bara en liten lufttempgivare så har du rex/regina.
    Jävla va gott! Då blir det ltt motor i den.
    Har en till fråga! Sitter det slungdiff i 740 se 92? En kompis sa det sitter det i alla?

  7. #1837
    Citat Ursprungligen postat av Ködden Visa inlägg
    Jävla va gott! Då blir det ltt motor i den.
    Har en till fråga! Sitter det slungdiff i 740 se 92? En kompis sa det sitter det i alla?
    Låter fint det
    Det vet jag tyvärr inte. Enklast vore väl att hissa upp bilen och snurra på ena hjulet, snurrar det andra hjulet åt samma håll så är det någon form av diffbroms i bakaxeln och då mest troligt en slungdiff.

    Slungdiffen fungerar så att den låser upp till 30-50km/h för att sen slunga ut en vikt som låser upp den så den blir som en öppen diff i högre hastigheter (brukar ingå i vad som oftast kallas Norrlandspaket/Vinterpaket då slungdiffen är tänkt att hjälpa en komma iväg på löst/halt underlag).
    Däremot ska det gå att modda den så den är låst ända tills man släpper gasen, finns två alternativ första är att svetsa fast slungvikten så den inte kan slunga ut och andra är att ta bort slungvikten så det inte finns någon vikt som kan slunga ut.
    Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
    Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.

  8. #1838
    någon som har ett rattnav till 240 att sälja ?

  9. #1839
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av simlar Visa inlägg
    Låter fint det
    Det vet jag tyvärr inte. Enklast vore väl att hissa upp bilen och snurra på ena hjulet, snurrar det andra hjulet åt samma håll så är det någon form av diffbroms i bakaxeln och då mest troligt en slungdiff.

    Slungdiffen fungerar så att den låser upp till 30-50km/h för att sen slunga ut en vikt som låser upp den så den blir som en öppen diff i högre hastigheter (brukar ingå i vad som oftast kallas Norrlandspaket/Vinterpaket då slungdiffen är tänkt att hjälpa en komma iväg på löst/halt underlag).
    Däremot ska det gå att modda den så den är låst ända tills man släpper gasen, finns två alternativ första är att svetsa fast slungvikten så den inte kan slunga ut och andra är att ta bort slungvikten så det inte finns någon vikt som kan slunga ut.
    Detta är väl dock inte rekommenderat, har hört att diffen inte håller särskilt länge då.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  10. #1840
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    Detta är väl dock inte rekommenderat, har hört att diffen inte håller särskilt länge då.
    Kanske det kanske, har inga persnoliga erfarenheter av varken slungdiff eller modifierad slungdiff.
    Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
    Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.

  11. #1841

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    6 543
    Citat Ursprungligen postat av simlar Visa inlägg
    Kanske det kanske, har inga persnoliga erfarenheter av varken slungdiff eller modifierad slungdiff.
    Vet några som körde med modifierad slungdiff höll inte alls länge. Jag har regina styrsystem i min 740. Hur gör jag då enklast för att få i en ltt motor? ta all el från ltt? Mycket jobb? Någon som har någon bra koll på detta!

  12. #1842
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Citat Ursprungligen postat av Ködden Visa inlägg
    Jag har regina styrsystem i min 740. Hur gör jag då enklast för att få i en ltt motor? ta all el från ltt? Mycket jobb? Någon som har någon bra koll på detta!
    Du ska nog fundera över på om du verkligen tycker att det är värt, om det inte är bättre att köpa en med LH 2.4 och bygga på istället. Men det är hela kabelhärvan, boxar, givare och hela skiten du behöver isåfall.
    Källa: http://www.garaget.org/forum/viewtop...69923#p3769923
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  13. #1843
    Citat Ursprungligen postat av CaToXXo Visa inlägg
    Du ska nog fundera över på om du verkligen tycker att det är värt, om det inte är bättre att köpa en med LH 2.4 och bygga på istället. Men det är hela kabelhärvan, boxar, givare och hela skiten du behöver isåfall.
    Källa: http://www.garaget.org/forum/viewtop...69923#p3769923
    Ta kabelhärvan från en 240 med lh2,4, de flesta brukar de för det är lättare.

  14. #1844
    Citat Ursprungligen postat av Bengtsson96 Visa inlägg
    Ta kabelhärvan från en 240 med lh2,4, de flesta brukar de för det är lättare.
    Säger som Bengtsson96, ta motorhärvan från 240.

    I 740 är motorhärvan inbakad i resten av bilens elsystem, enklast då att ta från en 240 där bilens elhärva och motorns elhärva är separat.
    Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
    Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.

  15. #1845
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Citat Ursprungligen postat av Bengtsson96 Visa inlägg
    Ta kabelhärvan från en 240 med lh2,4, de flesta brukar de för det är lättare.
    När dom själva har LH2.2-systemet ja. Funkar det så på Regina också? Dra gärna upp en källa på det isåfall, skulle va kul att veta...
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  16. #1846
    Citat Ursprungligen postat av CaToXXo Visa inlägg
    När dom själva har LH2.2-systemet ja. Funkar det så på Regina också? Dra gärna upp en källa på det isåfall, skulle va kul att veta...
    Klart de går koppla in lh2,4 i en 740 med regina från början. Och det är det lättaste sättet just för att 240 har seperat motorhärva.

  17. #1847
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Citat Ursprungligen postat av Bengtsson96 Visa inlägg
    Klart de går koppla in lh2,4 i en 740 med regina från början.
    Konstigt att ingen har skrivit något om att det går isåfall då, och att jag bara hittar där de skrivit att man får byta hela skiten.
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  18. #1848
    Citat Ursprungligen postat av CaToXXo Visa inlägg
    Konstigt att ingen har skrivit något om att det går isåfall då, och att jag bara hittar där de skrivit att man får byta hela skiten.
    Vadå Byta hela skiten? Motorhäran är väl självklart att du får byta, det får man även göra om man har lh2,2.

  19. #1849
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Namn:  bild.jpg
Visningar: 1031
Storlek:  104,4 KB

    är det någon som är sugen på spacers i hög kvalité för riktigt bra priser? har börjat tillverka nu och kan börja ta emot beställningar
    1300kr för 4st 20-25mm komplett med bultar och insatsgängor, bara att montera på bilen och åka
    spacern på bild är en 30mm till volvo!
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  20. #1850

  21. #1851
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Jag behöver hjälp av er Volvo-experter! Bilen gick inte igång i morse, och jag misstänkte såklart dåligt batteri. Men även efter starthjälp - helt död!

    Började då felsöka grunderna. Soppapumpen låter när man slår i tändningen, för att ge trycket inför start. Sen om den går när man kör på startmotorn hörde jag inte.
    Kollade då om jag hade gnista. Den saknades! Så jag gjorde först simpla medel, bytte tändstift, tändkablar och tändspole. Fortfarande inte ett liv... har kollar alla säkringar, en var trasig. Till en soppapump, men det hjälpte inte att byta den.

    Så, tips ifrån er?

    Fördelare och fördelarlock bytte jag för c:a 1½ år sen.

    Det är en volvo 740 -88 med B230fs motor.
    Tändmodulen kanske? Sitter på innerskärmen, stor som en tändsticksask.

  22. #1852
    W1Ll3s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Stockholm, Finspång (hällesta);D
    Inlägg
    161
    En liten sladdfilm från Stockholms innerstad, filmar en sladdande 740 från 240!

    Yamaha DT110x Parmakit 2010
    Derbi Senda 2005 70cc

  23. #1853
    tänkte ta och turbo kornventera b21a nu

    de me förgasaren fattar jag hur man trycksätter osv.

    men sen då ? hur gör man med bränslepumpen osv?

  24. #1854
    Citat Ursprungligen postat av vongyllis Visa inlägg
    tänkte ta och turbo kornventera b21a nu

    de me förgasaren fattar jag hur man trycksätter osv.

    men sen då ? hur gör man med bränslepumpen osv?
    Glo runt lite på sävar, finns endel förgasarturbos där. .)
    http://forum.savarturbo.se/
    Sagorna ljuger och kärlek är skit, så passa du dig noga så du inte trillar dit.
    Hitler och hans vänner vol.2
    http://open.spotify.com/user/1121254...pUetccMeXnDQO7

  25. #1855

    Min 240 nån som har clips o sälja så man kan få dit listerna vid kofångarn bak, eller vet om det går o köpa nya nånstans ?

  26. #1856
    Volvo bör ha

  27. #1857

  28. #1858

  29. #1859
    Snyggt!
    Sagorna ljuger och kärlek är skit, så passa du dig noga så du inte trillar dit.
    Hitler och hans vänner vol.2
    http://open.spotify.com/user/1121254...pUetccMeXnDQO7

  30. #1860

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in