Sidan 16 av 63 Första ... 6141516171826 ... Sista
  1. #451
    EkaN^s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Strax norr om Ängelholm
    Inlägg
    1 987
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Beror på vad man menar med gammal. Volvo 240 är godkänd för upp till 220hk och 275Nm beroende på vilka bromsar & vilken bakaxel man har (ventilerade skivor fram & 1031-axel gäller för dessa siffror). 740/940 är godkänd för 238hk och 310Nm om vissa relativt simpla krav uppfylls, och 238Nm accepteras om man har rätt utväxling på ettan i växellådan.

    Man behöver inte byta hela drivlinan o.s.v. för att följa dessa siffror, detta är nämligen gränser som Volvo själva satt. Dock behöver man använda en motor som uppfyller rätt avgaskrav, och det innebär bl.a. att bilar nyare än 1975 måste ha en ganska modern katalysatorförsedd motor som inte på något vis får modifieras (och med det menas även att trimning är förbjuden).

    Andra bilar som inte har något intyg på hur mycket effekt det får ha enligt tillverkaren får man bara höja effeken på med 20% och vridmomentet 10%, men fortfarande gäller att bilar efter 1975 ej får trimmas - alltså är enda lösningen att hitta en annan motor med önskad effekt/vrid. Duger inte den effektökningen får man ta omvägen via SFRO-besiktning som ombyggt fordon, minimikravet som är enklast att uppfylla för det är att byta hela drivlinan och bromssystemet. Som ombyggt fordon får man ha upp till 15kW/100kg, eller på ren svenska ca 200hk per ton bil.

    ...och så ingen får för sig något annat, alla effektändringar måste registreringsbesiktas. Många verkar tro att man får trimma till 20% högre effekt eller whatever, det stämmer alltså inte.
    tex 240 går att regga med b230fk med kat och 7/900 går med lilla t5an på 225hk
    Kikar in ibland o kollar läget!
    Kan det mesta om gamla volvos, fråga på!

  2. #452

    Reg.datum
    Apr 2008
    Ort
    Nära havet
    Inlägg
    1 075
    Här är allt man behöver veta om t5or i 7/900 serien.

    http://forum.turboperformanceclub.co...?f=47&t=206003
    '' philip - säger: är helt sjukt, tror jag spräckte förhuden innan''

  3. #453

  4. #454
    Citat Ursprungligen postat av EkaN^ Visa inlägg
    tex 240 går att regga med b230fk med kat och 7/900 går med lilla t5an på 225hk
    alltså går en 142a att regga med b230fk med katalysator ?
    Skillnad på lilla t5an och vanliga?
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Beror på vad man menar med gammal. Volvo 240 är godkänd för upp till 220hk och 275Nm beroende på vilka bromsar & vilken bakaxel man har (ventilerade skivor fram & 1031-axel gäller för dessa siffror). 740/940 är godkänd för 238hk och 310Nm om vissa relativt simpla krav uppfylls, och 238Nm accepteras om man har rätt utväxling på ettan i växellådan.

    Man behöver inte byta hela drivlinan o.s.v. för att följa dessa siffror, detta är nämligen gränser som Volvo själva satt. Dock behöver man använda en motor som uppfyller rätt avgaskrav, och det innebär bl.a. att bilar nyare än 1975 måste ha en ganska modern katalysatorförsedd motor som inte på något vis får modifieras (och med det menas även att trimning är förbjuden).

    Andra bilar som inte har något intyg på hur mycket effekt det får ha enligt tillverkaren får man bara höja effeken på med 20% och vridmomentet 10%, men fortfarande gäller att bilar efter 1975 ej får trimmas - alltså är enda lösningen att hitta en annan motor med önskad effekt/vrid. Duger inte den effektökningen får man ta omvägen via SFRO-besiktning som ombyggt fordon, minimikravet som är enklast att uppfylla för det är att byta hela drivlinan och bromssystemet. Som ombyggt fordon får man ha upp till 15kW/100kg, eller på ren svenska ca 200hk per ton bil.

    ...och så ingen får för sig något annat, alla effektändringar måste registreringsbesiktas. Många verkar tro att man får trimma till 20% högre effekt eller whatever, det stämmer alltså inte.
    Så jag skull kunna regga en 142a som ombyggt fordon med t.ex b230fk/t5, nya bromsar, ny drivlina?
    Du har ingen aning om vad det kostar att regga om ett fordon?
    Men sedan kan man ju trimma utöver det, man behöver väl endast besikta fordonet vartannat år om jag inte minns fel. Så man kan ju skrämma upp skiten till 3 - 400 häst om man bara lyckas få igenom den

  5. #455
    Citat Ursprungligen postat av PiMpoPeD Visa inlägg
    nej?
    Du har inte sett någon film?

    Någon som vet hur svårt det är att regga en gammal volvo med motorbyte? Har sökt runt rätt mycket men inte hittat något vettigt.
    Får tydligen bara vara max 180hk, drivlina samt bromsar skall bytas och fordonet måste vara äldre än 96?

  6. #456
    Citat Ursprungligen postat av PiMpoPeD Visa inlägg
    Så jag skull kunna regga en 142a som ombyggt fordon med t.ex b230fk/t5, nya bromsar, ny drivlina?
    Du har ingen aning om vad det kostar att regga om ett fordon?
    Men sedan kan man ju trimma utöver det, man behöver väl endast besikta fordonet vartannat år om jag inte minns fel. Så man kan ju skrämma upp skiten till 3 - 400 häst om man bara lyckas få igenom den
    Alla motorer som har tillräckligt lite effekt i förhållande till bilens vikt och som klarar avgaskraven som ställs går använda, men man får tänka på saker som att bilen ska tåla det och få vettig väghållning också - 300kg V8 under huven på en småbil kommer inte bli nån höjdare... Fördelen med 140 är att dom tillverkades före 1976 när kraven på avgascertifierade motorer kom, vilket betyder att man får modifiera/trimma bäst man vill så länge effekt och avgasutsläpp inte blir för högt. En B230 med 16-ventilstopp och kompressor kanske kan vara nått att pussla ihop?

    Minns inte vad det ska kosta att regga som ombyggt fordon, men det går åt några tusenlappar i alla fall.

  7. #457

  8. #458
    Plockat ner bakaxeln på polarens 740 idag, älskar hur otroligt lättmekat det är

  9. #459


    Dålig bild men vart rätt nöjd med fälgarna

    Duger helt klart te vintern

    EDIT; Något jag tänkt trixa dit i helgen

    Senast redigerat av JuppeN den 2011-12-13 klockan 22:03.
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Hoppas man hittar nå halvfullt sliddjur vid 12 slaget
    Kika gärna in å kommentera turbo projektet http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255909

  10. #460
    Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4 055
    Är det någon som vet om Hydra fälgar satt orginal på alla 94X turbos eller enbart fulltryckarna, eller om det rent av var ett tillval?
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    som sagt. ni kan ju få arvidssons morsa, kan även slänga in hyperperrys morsa. ivärsta fall kan Gbgräddglass morsa hänga med om ja måste. tänkte slänga in Rifats syrra men då skulle han väl börja kräva in Royaltys.

  11. #461
    Går 740in igenom bess med 2,5 tums från katten, nån som vet?

  12. #462

  13. #463
    Citat Ursprungligen postat av PiMpoPeD Visa inlägg
    alltså går en 142a att regga med b230fk med katalysator ?
    Skillnad på lilla t5an och vanliga?
    en vanlig 850 t5 har/reggad med 225hk den motorn kallas b5234t. t5r motorn heter b5234T5 och har 240hk overboost (höjer laddtrycket i 30sek) men är reggad 225hk. skillnaden på dessa motorer är motorstyrningen (boxarna). mitsubitshi 15g aggregatet sitter i dessa. en 850R har viskodiff, 16t turboagg m.m 250hk manuell låda och 225hk automat. denna motorn kallas också b5234t5

  14. #464
    Någon som vet vad fälgarna heter?

    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Hoppas man hittar nå halvfullt sliddjur vid 12 slaget
    Kika gärna in å kommentera turbo projektet http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255909

  15. #465
    Citat Ursprungligen postat av EkaN^ Visa inlägg
    inte rakt, men med ljuddämp
    Satte upp original slutburken sålänge, plockar bort den igen efter bes

  16. #466

  17. #467
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Compomotive MO Flat 8*17" kanske?
    Mycket möjligt. Ruggigt feta är dom ialf
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Hoppas man hittar nå halvfullt sliddjur vid 12 slaget
    Kika gärna in å kommentera turbo projektet http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255909

  18. #468

  19. #469
    Citat Ursprungligen postat av boomstick Visa inlägg
    dom kostar efter det också...

    Inte påstått att jag ska köpa dom heller
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Hoppas man hittar nå halvfullt sliddjur vid 12 slaget
    Kika gärna in å kommentera turbo projektet http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255909

  20. #470

  21. #471
    Citat Ursprungligen postat av boomstick Visa inlägg
    okej
    Man kan ju undra för de Ifall man skulle hitta några tusen lappar
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Hoppas man hittar nå halvfullt sliddjur vid 12 slaget
    Kika gärna in å kommentera turbo projektet http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255909

  22. #472
    citerar igen är det servostyrning på amazon?
    skulle haft a-traktor istället!

  23. #473
    Happsons avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    Örbyhus
    Inlägg
    1 047
    Citat Ursprungligen postat av Hektorgrabben Visa inlägg
    citerar igen är det servostyrning på amazon?
    Nej, tror inte de fanns på dom nyare modellerna heller. Vet iofs inte när dom slutade tillverkas så jag ska inte svära på att de är så men jag tror inte dom har servo orginal

  24. #474
    Citat Ursprungligen postat av Hektorgrabben Visa inlägg
    citerar igen är det servostyrning på amazon?
    Nixpix! Men det går att sätta på
    Svarvar och bygger special delar till olika fordon
    Mer info här

  25. #475
    1970
    Citat Ursprungligen postat av Stampe71 Visa inlägg
    Nej, tror inte de fanns på dom nyare modellerna heller. Vet iofs inte när dom slutade tillverkas så jag ska inte svära på att de är så men jag tror inte dom har servo orginal
    skulle haft a-traktor istället!

  26. #476
    hehe
    Citat Ursprungligen postat av ILO_Gurra Visa inlägg
    Nixpix! Men det går att sätta på
    skulle haft a-traktor istället!

  27. #477

  28. #478
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Vad tycks om Persus 16"? Själv gillar jag dom, inte så stora med väldigt snygga ändå.
    Och Cassiopeia 17", dom är brutalt snygga..!
    Ingen av dom föll mig i smaken direkt, men måste jag välja någon av dom är de helt klart "Cassiopeia".
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Hoppas man hittar nå halvfullt sliddjur vid 12 slaget
    Kika gärna in å kommentera turbo projektet http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255909

  29. #479

  30. #480

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in