-
2011-08-30, 21:18 #1
Aprilia RS 125 vägrar starta
Hej,
fick min RS i skick för några dagar sen, märkte då redan att efter man kört en stund ville den dö om man sluta ge gas. Då hade jag fixat min rave( en sak som kommer in i cylinder ovanför avgasporten som på något sätt justeras hur mycket den är intryckt i cylindern så att avgaserna skall fara på ett visst sätt) och även bytt munstycke till ett mindre. Då funkade den bättre än någonsin. Igår började den mittiallt bete sig helt lamt! liksom den varva mycket trögare och dog fortfarande om man inte gav gas. Senare igår så var jag till gymmet och när jag skulle hem hade den stått i ösregn 1h och vägrade starta, den lovade int ens, testade backstart, sama sak + att de smälld till en gång som om den skulle baktänt.
Nu har jag
-spännt åt alla bultar runt cylindern så den nus hålls på plats
- kollat så att allt är tätt runt om cylindern
-bytt tändstift till ett splitternytt
-tagit loss röret o kollat runt om det osv.
-kollat att inte topplockspackning gått sönder
-kollat igenom allt som har med elen att göra
-bytte bort raven mot den originala konstiga saken
Och fortfarande är det samma fel...? någon som har en aning?
imorgon skall jag rengöra förgasaren, kolla om insuget är helt och membranet
kan även tillägga att det var så helvete med olja runt hela cylindern, men det är från raven och det är tätat
Tacksam för varje förslag jag kan få!
-
2011-08-30, 21:31 #2
Jag tror den har nypt lite lätt, ta väck avgas pipan och lys in i avgas porten med lampa samtidigt som du kickar runnt motorn väldigt sakta, Ser du repor på kolven så har den nypt.
Av med toppen i så fall o ned med kolven i bott är det aluminium på cyl väggen runt avgas porten så äre bara att ta av o beställa ny kolv.
Är det nicasil så kan du tvätta bort alu klägget i cylindern med saltsyra. OBS 1 DROPPE I ÖGONEN O DU ÄR BLIND FÖR LIVET:
använd heltäckande glas ögon modell cross eller skid glas ögon.
När du tvättat bort alu klägget ta då o dra några varv med honings stenar inte så många o sedan är det bara att montera igen.
mvh
-
2011-08-30, 21:51 #3
Tack för ett väldigt bra svar
, kollade faktiskt in i cylindern och senast jag såg kolven var när den var helt ny och svart nu var den gråfärgad med lite repor faktiskt, kan säkert hända att jag lade i ett för litet munstycke? fast den gick bättre än nånsin och helt klockrent genom hela registret, kan även tillägga att förra tändstiftet var helt igensotat (svart) och helt snustorrt...
jag kollar imorgon på det jag sade om den inte startar blir de väl att fixa ny kolv + honing... igen
-
2011-09-03, 16:24 #4
Tänkte bara uppdatera att problemet är hittat! precis som moddlaren sade hade skiten skurit. en bit hade lossnat från kolven och dragit sönder avgasporten + dragit in djupa märken i cylinerloppet. Nu blir det troligtvis polini 154cc eller italkit 140cc