1. #1

    Rieju drac vibrerar, orkar inget

    Hej! Min drac skar för ett tag sen och då så lämnade jag in den.
    Men efter att ha fått tillbaka motorn med nytt vevparti och lager, så går den väldigt dåligt. Den vibrerar väldigt mycket och orkar inget.
    Jag har kollat svänghjulet och så att motorn sitter fast i ramen.
    Jag ringde också till verkstaden och lät dem titta på den, men de sa att det var en del av inkörning och att motorn var ok.

    Innan den skar så gick den i ungefär 60 km/h original. Men nu så kommer den bara upp i 40 Km/h och orkar ingenting.

    Vibrationerna är som värst på höga varv.

    Jag köpte inte någon ny cylinder, för att det inte var så allvarliga repor i den. Men tycker ni jag ska göra det?

    Moppen är en Rieju Drac 99 och är original.

  2. #2
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    hona cylinder. den kan gå lite sämre när lagrerna inte är inkörda men ska inte vara så stor skillnad .
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av derbi_killen Visa inlägg
    hona cylinder. den kan gå lite sämre när lagrerna inte är inkörda men ska inte vara så stor skillnad .
    När är lagrena inkörda?Har kört ungefär 12 mil sedan renoveringen.

  4. #4

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Verkstaden har antagligen satt dreven fel innanför kopplingskåpan.
    Om du öppnar och kollar på drevet som sitter på vevaxeln så ser du en prick på det, och den pricken ska komma emellan dom 2 prickarna som sitter på drevet till balansaxeln.

    Låter jobbigt, men det är väldigt lätt.
    Ifall man sätter dit drevet rätt, kommer moppen då gå lika fort som innan eller löser det där enbart vibrationerna?

  6. #6

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Det borde inte göra något annat än att ta bort vibrationerna.
    Men vad är det som gör att den bara kommer upp i 40 km/h? Kan det vara cylindern?

  8. #8

  9. #9
    Nu ska jag ta bort kopplingskåpan.
    Det jag undrar är ifall man kan bara ta bort den utan att behöva ta bort alla slangar?

  10. #10

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Börja med att ta ur vattnet genom att skruva ur en av skruvarna till vattenpumpen, sen kan du tappa ur oljan ur bottenpluggen på motorn.
    Sen kan du om du vill ta bort kylarslangen som går in i kopplingskåpan, eller så låter du kåpan häng kvar i den.
    Jag vet inte hur det är med oljeslangarna eftersom jag inte har några själv, men dom är väldigt lätta att ta bort om jag inte minns fel.
    Det jag också undrar över är ifall jag kan använda kylarvattnet igen, eller måste jag hälla i ny ?

  12. #12

  13. #13
    Virationerna kan ju också bero på att verkstadsmupparna har böjt veven så att svänhjulet kommit i obalans, skev vev brukar vibrera som F*N, och kraften kan ju ha försvunnit pga den skeva veven som i sin tur sliter/tänjer ut packboxen som leder till att den inte suger i sig soppa blandningen som den ska.

    Sorry för domedags annalysen, hoppas jag har fel, har du kollat svänghjulet på tomgång, brukar synas om det är skevt.

    Vilken verkstad har du lämnat den till? vore ju lite kul att veta, stuvsta har jag inget förtroende alls för, ja inga andra heller (i stockholm)
    verkstäder är som gamla bilhandlare, ja jo men det ska vara stora hål i golvet på den här modelen, eller som du fick höra kör med skiten så löser det sig, och sedan när du kommer tillbaks om ett år när motorn har totalrasat så är det helt plötsligt ditt fel som har kört med en smådefekt motor.
    skulle nog gå till en eller två till motorkunniga personer för ett andra uttlåtande, och du stå på dig mot verkstan hänvisa till konsumentköpslagen det brukar skrämma de flesta, tala även med konsumentvägledaren i din kommun så har du lite juridiska termer att slänga dig med, brukar också ta skruv.

  14. #14
    En fråga vad fick du betala för en ny vev och lager? lämnade du bara in motorn eller hela moppen?
    ska själv fixa en skuren am6a, vore fint att veta vad det kostar

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Hannes Visa inlägg
    En fråga vad fick du betala för en ny vev och lager? lämnade du bara in motorn eller hela moppen?
    ska själv fixa en skuren am6a, vore fint att veta vad det kostar
    Jag lämmnade in motorn hos en verksta i stockholm, i början ville jag försöka fixa det själv genom att köpa vevparti, lager( som kostade typ 1600 kr ) veven jag köpte var en "trimvev". Det gick inte så bra att fixa det själv så då lämmnade jag in motorn hos den här verkstaden.
    Efter att ha satt på motorn och startat den så började den vibrera som satan och var nästan helt orkeslös.
    Har åkt till en annan verksta och kollat med dom om de här och de sa att jag behöver större munststycke som jag har beställt men de visste inte varför den vibrerade. Har kört 25 mil sedan renoveringen så den är helt inkörd. Jag har kollat svänghjulet och så att motorn sitter fast i ramen.

    Att fixa din skurna motor lär nog kosta 3500 kr om du köper vevpartiet och lagrena själv
    Senast redigerat av joh458 den 2011-09-14 klockan 20:47.

  16. #16
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Citat Ursprungligen postat av joh458 Visa inlägg
    Jag lämmnade in motorn hos en verksta i stockholm, i början ville jag försöka fixa det själv genom att köpa vevparti, lager( som kostade typ 1600 kr ) veven jag köpte var en "trimvev". Det gick inte så bra att fixa det själv så då lämmnade jag in motorn hos den här verkstaden.
    Efter att ha satt på motorn och startat den så började den vibrera som satan och var nästan helt orkeslös.
    Har åkt till en annan verksta och kollat med dom om de här och de sa att jag behöver större munststycke som jag har beställt men de visste inte varför den vibrerade. Har kört 25 mil sedan renoveringen så den är helt inkörd. Jag har kollat svänghjulet och så att motorn sitter fast i ramen.

    Att fixa din skurna motor lär nog kosta 35000 kr om du köper vevpartiet och lagrena själv

    3500*?
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  17. #17
    ja jo en verkstad i stockholm... oh shit fan var det verkligen i stockholm du åkte inte 120mil till arjeplog. skriv vilken verkstad! eller vadå är det hemligt bara du som får veta osv.

    verkar ju ganska konstigt att en verkstad bara sådär säger att du behöver ett större munstycke, vilka parametrar har ändrats sedan du bytte veven. men verkstäder är ju verkstäder det är ju inte några einstiens som blir meckar, (alla är inte korkade men de flesta är jävligt lata och trötta på livet) var det inget snack om luft/bränsle skruv och justering av ovanstående?? om du byter munstycke så har du miplat och trixat med motorn och då kan du få svårt att reklamera det första jobbet,
    Jag tycker du ska göra så här: Ta med din moped och din pappa till verkstaden och säg att dom får fixa din motor så att den blir just, utan snack och gidder, och detta ska ske skyndsamt, en meck som tar 3500.- för det jobbet och dessutom inte gör det bra borde ju byta jobb, men ge killen en chans, men var lite hotful men trevlig läs på vad som gäller vid verkstads jobb, motivera så här: Jag har ju betalat för att den ska gå bra och inte vibrera, men jag har fått något som jag inte har betalat för, fråga om dom tycker det ska vara så

    Jag frågade inte vad du tror att det kostar att fixa min motor utan vad du fick betala, lite skillnad på tro och fakta eller?? det kanske var vad du fick betala??

    Det kan ju inte vara seriöst och slanta 3500.- + delar eller lämnade du in den på volvo i Vinsta som debetarer 1800.- spänn i timmen?? och dessutom dubbeldebiterar jobben
    kan ju inte ta många timmar om man vet vad man gör, om verkstan debiterar 500 i timmen så räcker dom stålarna till 7 timmar och då måste ju mecken gå och runka mellan varje skruv typ 42 skruvar, en minut per skruv och 9 minuters runkande.

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Hannes Visa inlägg
    ja jo en verkstad i stockholm... oh shit fan var det verkligen i stockholm du åkte inte 120mil till arjeplog. skriv vilken verkstad! eller vadå är det hemligt bara du som får veta osv.

    verkar ju ganska konstigt att en verkstad bara sådär säger att du behöver ett större munstycke, vilka parametrar har ändrats sedan du bytte veven. men verkstäder är ju verkstäder det är ju inte några einstiens som blir meckar, (alla är inte korkade men de flesta är jävligt lata och trötta på livet) var det inget snack om luft/bränsle skruv och justering av ovanstående?? om du byter munstycke så har du miplat och trixat med motorn och då kan du få svårt att reklamera det första jobbet,
    Jag tycker du ska göra så här: Ta med din moped och din pappa till verkstaden och säg att dom får fixa din motor så att den blir just, utan snack och gidder, och detta ska ske skyndsamt, en meck som tar 3500.- för det jobbet och dessutom inte gör det bra borde ju byta jobb, men ge killen en chans, men var lite hotful men trevlig läs på vad som gäller vid verkstads jobb, motivera så här: Jag har ju betalat för att den ska gå bra och inte vibrera, men jag har fått något som jag inte har betalat för, fråga om dom tycker det ska vara så

    Jag frågade inte vad du tror att det kostar att fixa min motor utan vad du fick betala, lite skillnad på tro och fakta eller?? det kanske var vad du fick betala??

    Det kan ju inte vara seriöst och slanta 3500.- + delar eller lämnade du in den på volvo i Vinsta som debetarer 1800.- spänn i timmen?? och dessutom dubbeldebiterar jobben
    kan ju inte ta många timmar om man vet vad man gör, om verkstan debiterar 500 i timmen så räcker dom stålarna till 7 timmar och då måste ju mecken gå och runka mellan varje skruv typ 42 skruvar, en minut per skruv och 9 minuters runkande.
    Jag kan inte bara lämmna ut ett företags namn om det gäller något som dom har gjort fel, och ja jag fick betala 2070 kr för själva jobbet och fick själv betala mellan 1500-2000 kr för lagren, vevpartiet. De höll på i 5 timmar men, eftersom de sa att det skulle ta högst tre timmar fick vi betala för tre.
    lagrena passade inte på veven så då blev de tvungna att ta andra lager och det var därför det tog så lång tid.
    Jag har en ganska speciel förgasare som inte har någon luftskruv och som bara har ett munstycke.

    Det jag kan säga om den här verkstan är att de håller enbart på med två hjuliga fordon och har mitt märke(Rieju).

  19. #19
    Jag kan säga att jag köpte sur mjölk på ica, så varför kan inte du säga vart du lagade moppen, det är inte att outa någon, vad gör konsumentveket i sin tidning råd och rön?? vad höll Sverker i Plus på med?? osv osv. Som jag har förståt forum på internet är det att man delar med sig av sina erfarenheter, kan både vara positivt och negativt ellerhur?
    Att du i det här fallet har en negativ erfarenhet är väl inget att hymla om, varför ska du hålla dom bakomryggen? tjänar du något på det? nä jag tror inte det?

    Sedan en liten tanke bara: Din motor vibrerar!! Hmm kanske sitter din vev i fel lager kanske?? kanske hade du rätt lager? med vekstadsmuppen satte i fel dimension?
    konsulterade verksaden dig innan dom tog beslutet att sätta i "fel" lager om inte så har du ju betalt för något du inte har beställt?! och denna eminenta verkstaden säger nu att dom inte har gjort något fel.

    Köpte du veven och lagrena på samma ställe?

    Ditt resonemang tycker jag låter ungefär såhär: Nej men jag kan ju inte lämna ut namnet på den dagisfröken som våldtog mina barn, det vore ju taskigt.
    med rådande civilcurage kommer det här landet likna kongo när eran generation kommer till makten.

    Om du slantade 2070 spänn för jobbet varför uppskattar du att jag skulle få slanta 3500.- vad grundar du det på?



    Du kanske tycker att jag jävlas med dig, men det är inte min mening

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Hannes Visa inlägg
    Jag kan säga att jag köpte sur mjölk på ica, så varför kan inte du säga vart du lagade moppen, det är inte att outa någon, vad gör konsumentveket i sin tidning råd och rön?? vad höll Sverker i Plus på med?? osv osv. Som jag har förståt forum på internet är det att man delar med sig av sina erfarenheter, kan både vara positivt och negativt ellerhur?
    Att du i det här fallet har en negativ erfarenhet är väl inget att hymla om, varför ska du hålla dom bakomryggen? tjänar du något på det? nä jag tror inte det?

    Sedan en liten tanke bara: Din motor vibrerar!! Hmm kanske sitter din vev i fel lager kanske?? kanske hade du rätt lager? med vekstadsmuppen satte i fel dimension?
    konsulterade verksaden dig innan dom tog beslutet att sätta i "fel" lager om inte så har du ju betalt för något du inte har beställt?! och denna eminenta verkstaden säger nu att dom inte har gjort något fel.

    Köpte du veven och lagrena på samma ställe?

    Ditt resonemang tycker jag låter ungefär såhär: Nej men jag kan ju inte lämna ut namnet på den dagisfröken som våldtog mina barn, det vore ju taskigt.
    med rådande civilcurage kommer det här landet likna kongo när eran generation kommer till makten.

    Om du slantade 2070 spänn för jobbet varför uppskattar du att jag skulle få slanta 3500.- vad grundar du det på?



    Du kanske tycker att jag jävlas med dig, men det är inte min mening
    Jag köpte vevpartiet och lagrena från samma butik, men de gav oss lager som inte passade.
    Jag vet inte om dom satte i rätt lager, de sa först efter att de hade problem och blev tvungna att ta andra lager.

  21. #21
    jaja, det där blir nog bra, tillslut slutar den ju att vibrera av sig själv (läs när den pajar av sig själv) och då slipper du ju problemet, visst är det skönt när saker löser sig av sig själv, som när man pissar på sig......... ja va fan det torkar ju tillslut....... och då är ju problemet löst, ellerhur.

    Ta dig i kragen och ta ett ordentligt snack med den där "hemliga" verkstan. Inse att något är fel, att det inte ska vara fel, att verkstaden har gjort fel, att verkstaden ska åtgärda felet, att du inte har gjort fel, det är fel om det kostar dig mer pengar, fel fel fel osv (eller så torkar det av sig själv)

    mvh

  22. #22
    Citat Ursprungligen postat av Hannes Visa inlägg
    jaja, det där blir nog bra, tillslut slutar den ju att vibrera av sig själv (läs när den pajar av sig själv) och då slipper du ju problemet, visst är det skönt när saker löser sig av sig själv, som när man pissar på sig......... ja va fan det torkar ju tillslut....... och då är ju problemet löst, ellerhur.

    Ta dig i kragen och ta ett ordentligt snack med den där "hemliga" verkstan. Inse att något är fel, att det inte ska vara fel, att verkstaden har gjort fel, att verkstaden ska åtgärda felet, att du inte har gjort fel, det är fel om det kostar dig mer pengar, fel fel fel osv (eller så torkar det av sig själv)

    mvh
    Jag har ju inte direkt skrivit att jag inte vill göra något åt saken, men jag ska ta och titta närmare på vad problemet kan vara.
    Jag tänker inte låta det vara som det är nu, och om jag inte lyckas fixa det själv så tar jag och pratar med dom.

  23. #23
    Nej Nej och nej rör ingenting fel fel fel!!!!!!!! ajabaja!!!!

    Om du miplar med grejerna själv så har du ingen rättslig mojlighet att få det ursprungliga problemet åtgärdat av verkstaden!!
    Garantin gäller inte om du mekar med grejerna själv! du har faktist en garanti på verkstads jobbet!
    Byt inte ens munstycke rör inte motorn kör helst inte moppen mer än tillbaks till verkstaden!

    I och med att du påtalade vibrationerna och orkeslösheten redan från början så är det det som gäller, alltså det datumet, verkstaden ska snabbt och skyndsamt utan vidare kostnader och problem för dig åtgärda felet, med snabbt och skyndsamt menas igentligen så snabbt som möjligt inom rimliga gränser förstås, ungefär kan du kräva att om du lämnar in den imorgon fredag så borde det inte ta längre tid än till på tisdag, möjligen onsdag/torsdag om dom behöver beställa nya delar, men längre tid än så ska det inte behöva ta.

    Som jag tipsat om tidigare så finns något som heter konsumentverket och konsumentköpslagen samt konsumentvägledare, telefon nummer till konsumentvägledaren hittar du på konsumentverkets hemsida

  24. #24
    Citat Ursprungligen postat av Hannes Visa inlägg
    Nej Nej och nej rör ingenting fel fel fel!!!!!!!! ajabaja!!!!

    Om du miplar med grejerna själv så har du ingen rättslig mojlighet att få det ursprungliga problemet åtgärdat av verkstaden!!
    Garantin gäller inte om du mekar med grejerna själv! du har faktist en garanti på verkstads jobbet!
    Byt inte ens munstycke rör inte motorn kör helst inte moppen mer än tillbaks till verkstaden!

    I och med att du påtalade vibrationerna och orkeslösheten redan från början så är det det som gäller, alltså det datumet, verkstaden ska snabbt och skyndsamt utan vidare kostnader och problem för dig åtgärda felet, med snabbt och skyndsamt menas igentligen så snabbt som möjligt inom rimliga gränser förstås, ungefär kan du kräva att om du lämnar in den imorgon fredag så borde det inte ta längre tid än till på tisdag, möjligen onsdag/torsdag om dom behöver beställa nya delar, men längre tid än så ska det inte behöva ta.

    Som jag tipsat om tidigare så finns något som heter konsumentverket och konsumentköpslagen samt konsumentvägledare, telefon nummer till konsumentvägledaren hittar du på konsumentverkets hemsida
    Men har jag verkligen garanti på den? Jag har ju köpt in eget veparti och lager , den här verkstaden använder orginal delar när dom ersätter t.ex vevparti.

  25. #25
    Att du ens tänker på att hitta ett fel som antagligen har uppkommit i samband med vevbytet, när du inte kan byta vev själv, den trasiga veven var ju uppenbart men vibrationerna är ju inte ett lika uppenbart fel, det finns ju inget som heter vibrations grunksigrej eller skuren vibrations grunksigrej, utan antagligen så behöver motorn delas och saker sättas rätt/bytas ut. men å andra sidan vad vet jag

  26. #26
    JA du har garanti på jobbet!! men om du pillar själv så faller den, så har du pillat, pilla tilbaks allt precis som det satt när det kom från verkstaden.

    Och i och med att verkstaden har åtagit sig att montera din vev och lager, så har dom tagit över garantin på delarna,

    ungefär som att man köper en egen kran till köket på bauhus och låter en rörmokare instalera den, då får rörmokaren stå för garantin på kranen, kan dra fler liknelser...
    men om kranen börjar droppa/spruta vaten och man själv är där och pillar så faller garantin och varken rörmokaren eller bauhus behöver stå för någonting, utan du själv får betala för vattenskadorna i ditt kök, grannen som bor under dig får ett vattenskadat tak det får du också dega, samt att du själv får köpa en ny kran.
    Senast redigerat av Hannes den 2011-09-15 klockan 18:05.

  27. #27
    Citat Ursprungligen postat av Hannes Visa inlägg
    JA du har garanti på jobbet!! men om du pillar själv så faller den, så har du pillat, pilla tilbaks allt precis som det satt när det kom från verkstaden.
    Jag lämmnade ju enbart in motorn, så jag fick sätta fast den på ramen själv. Förutom det så har jag inte gjort så mycket.

  28. #28
    Citat Ursprungligen postat av joh458 Visa inlägg
    Jag lämmnade ju enbart in motorn, så jag fick sätta fast den på ramen själv. Förutom det så har jag inte gjort så mycket.
    Lämna in hela moppen till verkstaden nu när du reklamerar jobbet, är inget extra bök för meken att plocka ut motorn det ska dom stå för som plåster på såret, samt att dom får montera tillbaks den och kan provköra moppen för att försäkra sig om att dom verkligen har åtgärdat felet!

    Och när du hämtar moppen så ska du provköra den ordentligt innan du skriver på något, och du ska inte behöva betala något, lämna hellre dina hemmanycklar och mobil i pant men skriv inte på något överhuvudtaget innan du är nöjd.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in