-
2011-09-03, 18:22 #1
Problem Gilera SMT (ny beskrivning)
Köpte mig en Gilera SMT idag som gått ca 520 otrimmade mil..
Det otroliga händer på hemvägen, efter att ha kört i ca 20 min så smäller det från vänstra sidan vid motorn, då på 4e växeln i ca 25km/h. Den går igång men växlarna är ltie konstiga, ibland går det inte och köra iväg på 1an och den låser sig och knasar, det är missljud som fan och det är knackande ljud oavsett växel, värst på 4an..
Vad kan ha hänt?
Jävligt tacksam för svar..
"Ny info"
Testkört idag, den går hyfsat på alla växlar förutom 4an då den börjar hacka som fan och varvstoppar en aning.. Går man upp på 5an från 3an direkt så går det bra
Här är hur det låter;
http://s288.photobucket.com/albums/l...t=IMG_2243.mp4
Låter alltså nästan inget med kopplingen inne.. På 0:20 lägger jag i 1an och då slutar det ju nästan låta helt, innan det så neutral.. Växlar sen upp till neutral när det börjar hacka och sen 2an när det slutar låta
Vad tror in?Senast redigerat av 2stroke den 2011-09-05 klockan 16:50.
-
2011-09-03, 18:25 #2
- Reg.datum
- Nov 2010
- Ort
- Hultsfred
- Inlägg
- 1 379
Kollat så den inte går oljetorrt?
-
2011-09-03, 18:26 #3
-
2011-09-03, 18:32 #4
-
2011-09-03, 19:16 #5
Fan va surt
Nya moppen
Men skruva av kopplingskåpan och kolla så att växelföraren, fjädern på den osv är som det ska.
Verkar ju som att någonting gått sönder och ligger och nöter därinne eller liknandeSå kolla det! Och då passar du på att byta växellådsolja på en gång.
Är den som vanligt att koppla med?
-
2011-09-03, 19:36 #6
M
Motorolja fanns, växellåds olja var det fan snålt med, var typ tomt..
Ja det var bajs
Får kolla det där imorgon!
Den är skitskum, lite knepigt och hitta neutralläget, ibland låser den sig på 1an (även om man håller in kopplingen så går den inte och rulla)
Film kommer snart på ljudet.. Är helt ny på det här med växlade moppar så be patient with me
-
2011-09-03, 19:59 #7
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Olofström
- Inlägg
- 6 543
-
2011-09-03, 20:13 #8
Så den oljan du sa är för växellådan?
Tack för svaret
Här är filmen btw!
http://imageshack.us/clip/my-videos/268/oxk.mp4/
-
2011-09-03, 20:14 #9
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Olofström
- Inlägg
- 6 543
-
2011-09-03, 20:14 #10
Lika bra att bara skruva av koplingskåpan och kolla lite fort eftersom du ändå ska tömma och hälla i ny olja
Kanske är nåt som sitter löst/har gått sönder
-
2011-09-03, 20:16 #11
- Reg.datum
- Nov 2010
- Ort
- Hultsfred
- Inlägg
- 1 379
-
2011-09-04, 10:39 #12
-
2011-09-04, 11:22 #13
- Reg.datum
- Nov 2010
- Ort
- Hultsfred
- Inlägg
- 1 379
-
2011-09-04, 11:50 #14
-
2011-09-04, 11:54 #15
- Reg.datum
- Nov 2010
- Ort
- Hultsfred
- Inlägg
- 1 379
-
2011-09-04, 11:54 #16
Påfyllningspluggen är breve framdrevet
-
2011-09-04, 11:58 #17
-
2011-09-04, 12:04 #18
- Reg.datum
- Nov 2010
- Ort
- Hultsfred
- Inlägg
- 1 379
-
2011-09-04, 13:32 #19
- Reg.datum
- Jul 2011
- Ort
- Taberg
- Inlägg
- 85
-
2011-09-04, 16:07 #20
För det första.. finns ingen motorolja i mopeder. Finns bara en olja och det är växellådsolja som du tömmer via oljeplugggen under motorn
och fyller på över på höger sida, tror jag på gilera.
Angående problemet så har något lossnat i motorn och ligger emot som hörs skapligt väl... det är bara att klyva och det är nog inga större
kostnader för att få den att fungera som den ska igen skulle jag tro. Förmodligen bara en fjäder eller något som har släppt.
Förresten, du har inte kollat om allt står rätt till innanför transmissionkåpan och svänghjulskåpan?
/ Kevin
-
2011-09-04, 16:10 #21
Menade självklart den oljan som är till för cylinderns smörjning
Tyvärr så hade Mekonomen slut på Castrol MTX växellådsolja så fick inte tag på nån sån idag..
Men ska ta mig en titt idag i motorn, så långt in som jag vågar gå iallafall.. Är det knas så blir det MC-Varuhuset för fulla muggar, väldigt tacksam för ditt svar
-
2011-09-04, 17:01 #22
För att veta hur mycket olja du ska ha så ska du skruva bort insexsskruven som sitter på andra sidan mitt på motorn.
Be någon hålla moppen rakt, häll i olja och häll tills det börjar rinna från insexshålet, då är de bara att skruva på insexsskruven igen och på med den svarta pluppen så är de klart!
-
2011-09-05, 16:51 #23
-
2011-09-05, 16:58 #24
Det är nog inte särskilt bra att köra när den är sådär, det är väl bara att börja plocka isär och kolla vad som har lossnat.
-
2011-09-05, 16:59 #25
-
2011-09-06, 10:12 #26
-
2011-09-06, 10:25 #27
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Olofström
- Inlägg
- 6 543
Usch fyfan som det låter.
Antaligen är det något som har lossnat/gått sönder innanför kopplingkåpan/växellådan.
Har du bytt olja ännu?
-
2011-09-06, 11:06 #28
Oljebyte kommer inte göra saken bättre. Skadan är redan gjord.. Öppna upp transmissionskåpan och kolla så allt står rätt till. Om du har tur så är det bara nåt simpelt skitfel vid primärdreverna som inte tar lång tid att åtgärda, vilket jag tror att det är. Annars är det bara att öppna upp motorn och felsöka.