Ämne: Problem med Rieju drac!
-
2011-09-08, 17:41 #1
Problem med Rieju drac!
Tjena!
För ett tag sedan lämnade jag in min moped på Patriks motorservice i Jkpg. Jag trodde att felet var att det var smuts i förgasaren, de sa alla polare osv..
Men idag ringde han och sa att inte dom har fixat den för det var inte förgasaren som var felet.
Felet var att det läcker in glykol i motorn o packningarna e dålig, (jag fattar knappt om det) och det skulle kosta runt 5 k och fixa skiten..
Så vet någon vad man kan göra för en billigare peng?
Tack på förhand!
-
2011-09-08, 17:47 #2
Gör det själv, då kostar det ungefär 100kr.
Beror på vart packningarna är dåliga, är det i topplocket så kostar det typ 10kr för oringarna.Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay
-
2011-09-08, 17:49 #3
5000kr, de va ett jävla överpris om de nu är packningarna i topplocket ?
som simon sa så gör de själv. Inte stor kunskap alls behövs.
-
2011-09-08, 18:19 #4
Han på patriks motorservice sa : Det läcker in Glykol i motorn och man man åka max 2-3 min sen dör den osv osv..
Hur kan man göra det sj? finns det någon som kan förklara exakt?
jag tänkte också att 5 k var lite överdrivet...
-
2011-09-08, 18:31 #5
Förmodligen är det packningarna i topplocket, eller det är väl det enda det kan vara egentligen, och det är inte så dyrt att köpa, och det byter man på 30 minuter om inte snabbare.
http://www.cykelkraft.se/ProduktInfo.../D21-185.phtml
Där, bara att köpa och montera.Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay
-
2011-09-08, 18:54 #6
ah tack så jävla mycket, sjukt bra att ni finns!
men glykolen i motorn då, vad gör man med den?
-
2011-09-08, 18:59 #7
Om den har tagit in vatten i vevhuset nu så blåser du ur det värsta när du plockar av cylindern och byter packning, sen är det bara att starta den, kan hända att den misständer lite i början pga vatten på stiftet, men det förbränns efter ett tag.
Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay
-
2011-09-08, 19:22 #8
ah okej gött! men finns det någon guide Steg för Steg så man gör rätt?
-
2011-09-08, 22:11 #9
-
2011-09-08, 22:13 #10
-
2011-09-08, 22:16 #11
-
2011-09-11, 09:59 #12
steg för steg:
1 plocka av avgasröret.
2 finns 4st muttrar på cylindern skruva av dem
3 lyft bort topplock och cylinder
4 sätt dit nya cylinderfotspackningen
5 på med cylindern (kolvringarna måste ligga rätt och tryckas ihop annars går det inte alls, finns ett svart litet clips i spåren. Där ska öppningen av ringen vara! kan även vara bra att smörja in cylindern och kolven i 2t olja)
6 sätt dit nya packningarna (rensa gärna spåren lite med en kniv eller något så det inte är smuts i dem)
7 på med toppen och se till att inga packningar hamnar fel
8 spänn muttrarna
9 på med avgasröret
10 starta och se glad ut!
en erfaren moppepojk gör detta på ca 15minuter.
första gången kan va klurigt så räkna med minst 30minuter !
MVHutför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv
Släng en kommentar på Dracenhttp://www.moppenet.nu/showthread.php/4708
-
2011-09-11, 19:42 #13
- Reg.datum
- Sep 2010
- Ort
- västervik
- Inlägg
- 975
§6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.
-
2011-09-11, 20:45 #14
-
2011-09-11, 23:31 #15
Tack gubbar, ska försöka fixa det i veckan! Men farsan är skeptisk till det och vill lägga ut den på blocket? Värt det?
pAd105: Just nu går jag på ED