1. #1

    Accelerationsbänk i Göteborg



    Hej, nu tänkte jag tillsammans med Risedal (Riesen) här på forumet erbjuda uthyrning av dyno/accelerationsbänk till events samt bromsbänks körning och inställning av motorer.
    Vi befinner oss 2mil söder om centrala Göteborg. Tar emot mopeder: växlat samt variatordrivet

    Kort info om hård/mjuk-varan som vi använder: Data logger (Black Box II inkl. väderstation) från Performance Trends med tillhörande programvara.

    Bild på accelerationsbänken:
    http://i579.photobucket.com/albums/s...105800x600.jpg

    Koncept:

    Alt.1 (Provbänkning/effektmätning)
    För dig som vill ta reda på hur många hästkrafter som din motor lämnar i dagsläget

    • 3st repor på bänken


    • Digitalt resultat (PDF-fil) eller utskrivet i pappersform

    Pris: 150:-
    Att tänka på: Ta med bensin och ev. egen tempmätare


    Alt.2 (Inställning)
    Vi hjälper dig att ställa in motorn optimalt!
    Under en veckas tid optimerar vi motorns inställningar för att lämna ifrån sig så många hästkrafter som möjligt utifrån motorns setup

    • Obestämt antal repor upp till en veckas tid


    • Digitalt resultat (PDF-fil) eller utskrivet i pappersform

    Pris: 1200:-
    Att tänka på: Ta med vikter, bränsle, munstycken, ev. egen tempmätare, nålar, drev etc.


    Alt.3 (Uthyrning till events)
    Ska du anordna ett event och söker efter en accelerationsbänk/dyno? Vi kommer gärna och står till förfogande

    • Digitalt resultat (PDF-fil) eller utskrivet i pappersform för alla kunder


    • Vi sköter transporten och testen, Kräver strömförsörjning alternativt tar vi med egen strömförsörjning


    • Står till förfogande under hela eventet

    Pris: diskuteras
    Hör av dig och berätta om eventet samt plats och tid

    Regler:

    • Se till att ha tillräckligt med bränsle med dig alt. om motorn skickas kan det lösas av oss mot betalning. Kom ihåg att informera oss vilket bränsle och märke på olja du kör på om du skickar motorn etc.

    • Bra däck. Om bakdäcket är väldigt slitet kommer detta med stor sannolikhet inte att greppa fullt ut vilket i sin tur leder till mätfel. Brukar normalt inte vara några problem.

    • Däcktrycket skall gärna vara något högre än normalt (kan lösas på plats)

    • Se till att motorn inte läcker (vatten, olja, avgaser)

    • Du får inte köra själv.

    • Hojen kommer att spännas fast. Fler hästar = mer fastspänning. Detta sker i chassi, framfälg etc. se gärna till att det finns något ställe att spänna fast hojen i, detta kan medföra att kåpor behövs demonteras. Fastspänning kan komma att ske såväl fram som bak på hojen.

    • Det är ditt ansvar att hojen är i ordning när den kommer till oss med undantag om den skickas eller annat är överenskommet.

    • Meddela om du har några extra ordinära inställningar som du vill att vi hjälper dig med t.ex. Lustgas etc.


    • Vad händer om motorn tar skada?
      Om du vill att vi tar på oss och gör inställningarna av motorn och står för kostnaderna ifall något går sönder i motorn beroende på vad vi skall justeras, måste du själv ta ansvar att tala om för oss hur mycket det går att justera på vart håll utan att motorn rasar, förutsatt att vi håller oss inom ramarna som vi fått och det inträffar något är det upp till dig att stå för kostnaden. Vi kan ställa in motorn med ditt samtycke med syfte på den risk som finns men ansvaret ligger i ditt risktagande vad som händer med motorn. Det som går sönder ersätts inte av oss såvida inte skadan uppkommit genom försummelse från vår sida t.ex. att hojen skulle välta pga. dålig fastspänning etc. Åtgärderna ifall något skulle gå sönder i följd av försummelse är beroende på vad som inträffar och orsaken.

      Risktillägg
      Om motorn skulle ta skada kan vi kan erbjuda oss att stå för kostnaden, reparationen och beställning av det som fallerat för att i största mån återställa motorn i sitt ursprungliga skick, men då följer ett risktillägg som varierar beroende på motorns/hojens värde och utförande. Men utan något risktillägg finns inte några garantier för att vi tar på oss kostnaderna. Känner du dig osäker på att lämna över ansvaret när det kommer till motorns inställningar och själv vill vara på plats när inställningarna görs, är du alltid välkommen att tillsammans med oss nyttja bänken, så hjälper vi dig att resonera kring inställningar och att sköta testen.



    Kontakt information:
    Frågor och funderingar? Ta kontakt vi PM eller ställ mer allmänna frågor i tråden
    Senast redigerat av Jakan den 2011-10-21 klockan 15:51.
    Utför bänkning.
    Pm:a för prisinfo

  2. #2

  3. #3
    Berggrens avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    3 741
    Skit bra , men undrar de samma som zäta där
    En sann moderat.
    Sköt dig själv o skit i andra

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    Trevligt.. Men hur blir de om ni ställer in en motor också så blir det motorras, vilken står för den kostnaden?
    Citat Ursprungligen postat av Berggren Visa inlägg
    Skit bra , men undrar de samma som zäta där
    Det är väl nästan en självklart att ägaren utav motorn får betala. Vi kommer sköta detta proffsionellt. sålänge ägaren har monterat ihop motorn rätt och med rätt delar så kommer det inte vara några problem.
    Jag som har byggt 4 st hyper motorer har aldrig skurit en motor. så jag är inte ett dugg orolig att jag kommer göra det med kundens motor heller.
    Det är ingen skillnad om Jag/Jakob sitter på hojen och gasar eller om kunden gör det.

    Jag har mycket erfarenhet av att ställa in motorer, så ni får helt enkelt lita på oss som gör arbetet så kommer resultatet bli perfekt.
    Senast redigerat av Risen den 2011-09-10 klockan 18:17.
    Utför bänkning.
    Pm:a för prisinfo

  5. #5
    Berggrens avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    3 741
    Citat Ursprungligen postat av Riesen Visa inlägg
    Det är väl nästan en självklart att ägaren utav motorn får betala. Vi kommer sköta detta proffsionellt. sålänge ägaren har monterat ihop motorn rätt och med rätt delar så kommer det inte vara några problem.
    Jag som har byggt 4 st hyper motorer har aldrig skurit en motor. så jag är inte ett dugg orolig att jag kommer göra det med kundens motor heller.
    Det är ingen skillnad om Jag/Jakob sitter på hojen och gasar eller om kunden gör det.

    Jag har mycket erfarenhet av att ställa in motorer, så ni får helt enkelt lita på oss som gör arbetet så kommer resultatet bli perfekt.
    okej okej
    En sann moderat.
    Sköt dig själv o skit i andra

  6. #6

  7. #7

  8. #8

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av ruben Visa inlägg
    Rasar ni motorn under en inställning, borde ju inte ägaren av motorn få betala?
    Du tycker hellre att dom ska få stå för kostnaderna om motorn rasar?

  10. #10

  11. #11

  12. #12
    Eftersom det tycks vara fler som undrar samma sak ang. ”motorras” har vi nu försökt sätta upp regler angående bänkkörning.

    Efter att ha resonerat kring frågan om ev. ett ”motorras” skulle inträffa under en inställning har vi kommit fram till vi skulle kunna erbjuda oss att stå för kostnaden, reparationen och beställning av det som fallerat för att i största mån återställa motorn i sitt ursprungliga skick, mot ett risktillägg som varierar beroende på motorns värde och utförande. Men utan något risktillägg kommer det inte finnas några garantier för att vi tar på oss kostnaderna eftersom du själv anförtror oss att göra nya inställningarna alternativt anger exakt vad du vill att vi utför på motorn. Vi kommer självklart att vara extra försiktiga när vi ställer in motorer och börja med små justeringar på bränsle och tändning och successivt öka. Med jämna intervaller gör vi kontroller av motorn för att övervaka så att inga förändringar skett eller att något tagit skada.

    Som sagt sätter upp några nuvarande regler vad gäller bromsbänkkörning som kommer postas överst i tråden, reglerna kommer antagligen att ändras en aning, jobbar på att får reglerna mer koncisa och mer specifika men hoppas att ni får ett hum om vad som menas. Reglerna gäller främst för alternativet där vi hjälper dig att optimera motorns inställningar.

    • Se till att ha tillräckligt med bränsle med dig alt. om motorn skickas kan det lösas av oss mot betalning. Kom ihåg att informera oss vilket bränsle och märke på olja du kör på om du skickar motorn etc.

    • Bra däck. Om bakdäcket är väldigt slitet kommer detta med stor sannolikhet inte att greppa fullt ut vilket i sin tur leder till mätfel. Brukar normalt inte vara några problem.

    • Däcktrycket skall gärna vara något högre än normalt (kan lösas på plats)

    • Se till att motorn inte läcker (vatten, olja, avgaser)

    • Du får inte köra själv.

    • Hojen kommer att spännas fast. Fler hästar = mer fastspänning. Detta sker i chassi, framfälg etc. se gärna till att det finns något ställe att spänna fast hojen i, detta kan medföra att kåpor behövs demonteras. Fastspänning kan komma att ske såväl fram som bak på hojen.

    • Det är ditt ansvar att hojen är i ordning när den kommer till oss med undantag om den skickas eller annat är överenskommet.

    • Meddela om du har några extra ordinära inställningar som du vill att vi hjälper dig med t.ex. Lustgas etc.

    • Om du vill att vi tar på oss och gör inställningarna av motorn och står för kostnaderna ifall något går sönder i motorn beroende på vad vi skall justeras, måste du själv ta ansvar att tala om för oss hur mycket det går att justera på vart håll utan att motorn rasar, förutsatt att vi håller oss inom ramarna som vi fått och det inträffar något är det upp till dig att stå för kostnaden. Vi kan ställa in motorn med ditt samtycke med syfte på den risk som finns men ansvaret ligger i ditt risktagande vad som händer med motorn. Det som går sönder ersätts inte av oss såvida inte skadan uppkommit genom försummelse från vår sida t.ex. att hojen skulle välta pga. dålig fastspänning etc. Åtgärderna ifall något skulle gå sönder i följd av försummelse är beroende på vad som inträffar och orsaken. Vi kan erbjuda oss att stå för kostnaden, reparationen och beställning av det som fallerat för att i största mån återställa motorn i sitt ursprungliga skick, men då följer ett risktillägg som varierar beroende på motorns/hojens värde och utförande. Men utan något risktillägg finns inte några garantier för att vi tar på oss kostnaderna. Känner du dig osäker på att lämna över ansvaret när det kommer till motorns inställningar och själv vill vara på plats när inställningarna görs, är du alltid välkommen att tillsammans med oss nyttja bänken, så hjälper vi dig att resonera kring inställningar och att sköta testen.
    Utför bänkning.
    Pm:a för prisinfo

  13. #13
    acezzs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    492
    Kommer kanske o hälsar på tidigt nästa sommar och betalar för inställning och bänkning
    Nä, det är nog fel på kolvuppstötarfjädern

  14. #14

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    231
    Vill se lite resultat från eran BB86 nu! Sedan kommer jag och ställer in min och robins banhoj!

  15. #15
    Jag kommer när R/T hojen e klar (Y)

  16. #16
    bump
    Utför bänkning.
    Pm:a för prisinfo

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Riesen Visa inlägg
    bump
    om du ska bumpa så får du jätte gärna svara på meddelanden
    gilla gärna min fb sida! http://www.facebook.com/ToggeTuning

  18. #18

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    231
    Bänkar ni fortfarande.?

  19. #19
    Jag äger numera bänken men ja låter gärna folk komma upp till mig för bänkning mot samma priser som dom tog innan.
    Citat Ursprungligen postat av TarZan Visa inlägg
    Lämna landet idioter. SD

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in