Ämne: nästan klyven am6
-
2011-09-13, 16:03 #1
nästan klyven am6
ja nu har jag fått väck tändning o etc. men nu kommer ju själva delning. jag har tagit en skruvmejsel o knackat runt motorn så den har nästan delat sej ca en centimeter. Men sen tog de stopp, är det något med packningen vid veven elr ngt liknande? för de känns som om den har låst sej elr något sånt vid veven?
OCH!! VILKEN SIDA SKALL MOTORN LIKA PÅ NÄR DEN GÅR ISÄR?! jag har en instruktionspärm där de står hur man delar den, där ligger den på höger sida( tändningen uppåt) och vissa säger tvärtom! (tändningen neråt) HUR SKA DE VA?! tacksam för snabba svar
Senast redigerat av rassespike den 2011-09-23 klockan 16:01.
-
2011-09-13, 16:07 #2
Svänghjulsavdragare är det bästa och skönaste.
Det går utan med, jag har haft av ett par svänghjul med hammare genom att knacka lätt runtom, men gör man det så kan man förstöra vev/svhjul.Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay
-
2011-09-13, 16:18 #3
-
2011-09-13, 16:19 #4
-
2011-09-13, 16:21 #5
http://www.cykelkraft.se/Modeller/Mo..._2005.aspx#top gå in på värktyg så finns de där.
-
2011-09-13, 17:20 #6
har provat knacka lite med hammaren, får fan inte av den!.. känns lite segt att bara beställa en sån avdragare
för antagligen e de ngt lager i motorn som har gått åt helvete så de bästa va ju ifall jag hade kunnat få av svänghjulet utan att beställa ngt, för då slipper jag dubbla frakt
-
2011-09-13, 18:44 #7
-
2011-09-13, 19:44 #8
-
2011-09-13, 20:07 #9
Moppehandlare som tar delar från Duells/Garage 24 bör kunna få tag i en passande svänghjulsavdragare - fraktfritt givetvis. Varför är alla så insnöade på att saker måste beställas hem om man ska ha något?
Slag kan skada svänghjul, vevaxel och lager, kloavdragare kan förstöra svänghjulet. Det finns en anledning till att man ska använda rätt sorts avdragare...
-
2011-09-14, 20:51 #10
åk till en mc-verkstad och be dem snällt att ta av svänghjulet. jag gjorde detta innan ja köpte avdragare, tog 5 sekunder och han gjorde det utan kostnad
utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv
Släng en kommentar på Dracenhttp://www.moppenet.nu/showthread.php/4708
-
2011-09-15, 22:11 #11
har beställt en avdragre idag så förhoppningsvis e den här imon, annars får de bli på måndag som skiten åker av!
-
2011-09-16, 09:34 #12
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- solna
- Inlägg
- 322
lånar tråden lite
vilken dimension har avdragaren, gängorna alltså??
-
2011-09-16, 14:13 #13
Det som är slående är att ingen länkar till våran prisvärda avdragare?
Här har du en avdragare som skall passa, 19x1,0 som är till Ducati tändningen
Med Vänliga Hälsningar
Phill @ Racing-Planet
-
2011-09-17, 07:47 #14
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- solna
- Inlägg
- 322
Men så står det så här kopierat från racingplanet: Snälla, innan du beställer, var vänlig och kontrollera storleken på gängorna på din rotorn, då det ibland skiljer. Denna avdragare är gängad M19x1,0mm
ja det är väll bara och gå ner och mäta, för prisvärd verkar den ju verkligen vara.
-
2011-09-23, 16:01 #15
-
2011-09-23, 16:17 #16
Du använder detta verktyg på vänster block halva och fäster skruvarna i hålen till tändplattan, och pressar med den stora skruven mot veven. På så sätt delas block halvorna.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...eringsverktyg/
När du slår så lägger sig antagligen veven eller någon axel snett vilket du ska passa dig för då det man skada motorblocket. Använd rätt verktyg så ska det funka fint!Senast redigerat av Hilmersson den 2011-09-23 klockan 21:34.
-
2011-09-23, 16:56 #17
-
2011-09-23, 20:54 #18
* §16 Trådlåsning/radering av ursprungsfråga
Då detta är ett forum så accepteras inte att man raderar den ursprungliga frågan i en tråd, uppmaningar till trådlåsningar samt övriga saker som är direktkopplat till ovanstående. Att göra något av ovanstående förstör hela principen med att ha ett forum där man kan söka efter tidigare trådar kring det ämne man är intresserad av. Det är Crew som beslutar om en tråd ska låsas, och att man har fått svar är inte en grundläggande orsak till trådlåsning.
-
2011-09-24, 13:53 #19