1. #1
    MattiasGs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kristinehamn
    Inlägg
    422

    Aerox driver dåligt

    Hej!

    Allt började med att jag bytte ut min originalkoppling mot en Malossi Fly.
    När Malossi kopplingen var ny så gick den bra, den stack inte riktigt direkt men nästan. Brydde mig inte mer om det sen har den bara blivit svagare och svagare.
    När jag ska köra iväg så orkar den inte, får hjälpa till att sparka iväg med fötterna 10 - 15m. Och den toppar 25 - 30km/h och då har jag dragen v-ring. Så fort det lutar lite uppåt så stannar den och jag får gå upp.
    Den varvar väldigt dåligt så den låter även väldigt svag, så varvtalet går ner som bara den när jag ska upp för en backe.
    Fick tips om att det kunde vara för mjuka kopplings fjädrar, satt vita i som följde med kopplingen, men jag köpte gula och gröna fjädrar från malossi.
    Prövade de gula och då sticker den bättre, den driver iväg direkt. Men den orkar fortfarande inte upp för backar och den går inte över 25 - 30km/h. Kör jag upp för en backe nu med de gula fjädrarna så varvar den till skillnad från förut men den går inte frammåt.
    Någon som har en aning om vad det kan vara?

    Har ingen speciell setup men det som är gjort är:
    Avkapad blindtarm
    Dragen v-ring

    Bytte även till en Malossi X-Kevlar rem i samband med att jag bytte koppling.

    Snabba svar upskattas.

    Mvh Mattias

  2. #2

  3. #3

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    6 543
    Provat bytta stift?.
    En polare hade likande fel och då vart de stiftet

  4. #4
    ozcaarls avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    StockholM/Älta/tyresö/Nacka
    Inlägg
    2 297
    Utsliten kopplingsklocka?

  5. #5
    MattiasGs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kristinehamn
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av florre Visa inlägg
    sleten rem,dåligt membran, för mjuk tryckis kan kanske va felet
    Remmen borde inte var sliten, satte dit den i slutet på Juli och då var den ny, kanske kört 50 - 60mil. Kan jag se om membranet är dåligt? Och tryck fjädern borde inte vara för mjuk, sitter en grön tryckfjäder på, glömde skriva det.

    Citat Ursprungligen postat av Jontee Visa inlägg
    Provat bytta stift?.
    En polare hade likande fel och då vart de stiftet
    Okej, får ta och testa det då.

    Citat Ursprungligen postat av ozcaarl Visa inlägg
    Utsliten kopplingsklocka?
    Går det se på något sätt?

  6. #6
    ozcaarls avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    StockholM/Älta/tyresö/Nacka
    Inlägg
    2 297
    Citat Ursprungligen postat av MattiasG Visa inlägg
    Remmen borde inte var sliten, satte dit den i slutet på Juli och då var den ny, kanske kört 50 - 60mil. Kan jag se om membranet är dåligt? Och tryck fjädern borde inte vara för mjuk, sitter en grön tryckfjäder på, glömde skriva det.



    Okej, får ta och testa det då.



    Går det se på något sätt?
    Kolla i den så ser du om den är jävligt sliten? Gissar nog dock på att det är stiftet eller liknande Har haft samma problem med min, vet inte hur jag lösta det då jag gjorde rätt många åtgärder dock.

  7. #7

  8. #8
    MattiasGs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kristinehamn
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av yamaha_rr Visa inlägg
    Sliten kopplingsklocka har jag svårt och tro. se över rem, variator,koppling mm.
    Okej, men remmen och kopplingen borde de ju inte vara fel på eftersom det är ju ganska nytt. Har prövat 3st olika variatorer men ingen skillnad.

  9. #9
    MattiasGs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kristinehamn
    Inlägg
    422
    Ber om ursäkt för dubbelpost, måste bara fråga en sak. Där bak vid kopplingen, där remmen ligger så är det ju som att remmen ligger mellan två skivor, är det remskivorna? Och hur långt ner mellan dom två skivorna ska remmen ligga? Kan det vara att remmen ligger för långt ner mellan skivorna? Har tryckt ner remmen så långt ner jag kan mellan skivorna där för en kompis sa att hans pappa hade sagt att man ska trycka ner remmen långt mellan skivorna.
    Men innan jag bytte koppling och hade original remmen kvar så kom jag på att den var ju knappt ner tryckt alls mellan "skivorna" bak.

  10. #10
    Hejsan MattiasG!

    När du sitter på mopeden och skall köra iväg, varvar motorn mycket, men den driver inte? eller orkar den inte varva samtidigt som den inte driver?

    Detta hände efter du bytte till kopplingen säger du? Det kan vara så att kopplingens mutter har skruvat loss sig?
    Alterantivt så är kopplingen/trumman defekt? Bara tänka logiskt vad det kan vara som gör att de

    Behöver du reservdelar har vi ett bra sortiment ifrån Naraku som kan vara ett alternativ om er kopplingstrumma gått sönder.
    Annars ta loss grejerna igen och se över så att inte muttern skruvat loss sig.



    Med Vänliga Hälsningar
    Phill @ Racing Planet
    -----------------------

  11. #11
    MattiasGs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kristinehamn
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av Racing-Planet AB Visa inlägg
    Hejsan MattiasG!

    När du sitter på mopeden och skall köra iväg, varvar motorn mycket, men den driver inte? eller orkar den inte varva samtidigt som den inte driver?

    Detta hände efter du bytte till kopplingen säger du? Det kan vara så att kopplingens mutter har skruvat loss sig?
    Alterantivt så är kopplingen/trumman defekt? Bara tänka logiskt vad det kan vara som gör att de

    Behöver du reservdelar har vi ett bra sortiment ifrån Naraku som kan vara ett alternativ om er kopplingstrumma gått sönder.
    Annars ta loss grejerna igen och se över så att inte muttern skruvat loss sig.



    Med Vänliga Hälsningar
    Phill @ Racing Planet
    -----------------------
    Hej!

    Den varvar men driver dåligt iväg. Den betedde sig exakt lika dant som den gör nu innan jag bytte koppling, men då var kopplingsbackarna helt nerslipade. Men sen när jag precis satte på den nya gick den ju bra, men sen har den bara börjat bli som den var innan jag bytte koppling, blir svagare och svagare. Idag går den knappt frammåt alls.
    Satte i ett nytt tändstift idag och så prövade jag en kompis original drivrem men det blev ingen skillnad.

    Edit:

    Här kommer två videos på hur moppen går, den första är när man ska köra iväg och den andra är full gas.

    http://www.youtube.com/watch?v=PzPJJMRDGZk

    http://www.youtube.com/watch?v=njj3CKrsUG8
    Senast redigerat av MattiasG den 2011-09-15 klockan 14:56.

  12. #12
    Hej igen!

    Hmm...Högst troligt har de ju hänt något med kopplingen alternativt kopplingsklockan.

    Gör så att ni demonterar kopplingen och tar en titt vad som kan ha hänt.
    Är det så att kopplingsklockan är blånerad och visar ojämna bromsspår kan kopplingen eller klockan vara problemet som gör att grejerna slirar för mycket.
    Hade du haft för lätta fjädrar på kopplingen hade mopeden drivit direkt, för hårda fjädrar hade moppen börjat driva mycket senare när motorn varvat upp ordentligt.
    Så du behöver inga hårdare fjädrar, du behöver bara öppna kopplingen och konstatera fakta vad som är problemet.

    Här har du en prisvärd sport koppling, underskattad och bra till minarelli motorn!

    Här har du en kopplingsklocka som kyler bättre och är av bra kvalité!

    Här har du en komplett trumma med remskivor ifall de är din trumma som är boven!



    Med Vänliga Hälsningar
    Phill @ Racing Planet
    -----------------------

  13. #13
    MattiasGs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kristinehamn
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av Racing-Planet AB Visa inlägg
    Hej igen!

    Hmm...Högst troligt har de ju hänt något med kopplingen alternativt kopplingsklockan.

    Gör så att ni demonterar kopplingen och tar en titt vad som kan ha hänt.
    Är det så att kopplingsklockan är blånerad och visar ojämna bromsspår kan kopplingen eller klockan vara problemet som gör att grejerna slirar för mycket.
    Hade du haft för lätta fjädrar på kopplingen hade mopeden drivit direkt, för hårda fjädrar hade moppen börjat driva mycket senare när motorn varvat upp ordentligt.
    Så du behöver inga hårdare fjädrar, du behöver bara öppna kopplingen och konstatera fakta vad som är problemet.

    Här har du en prisvärd sport koppling, underskattad och bra till minarelli motorn!

    Här har du en kopplingsklocka som kyler bättre och är av bra kvalité!

    Här har du en komplett trumma med remskivor ifall de är din trumma som är boven!



    Med Vänliga Hälsningar
    Phill @ Racing Planet
    -----------------------
    Okej, kollade kopplingen igår och då såg jag inte några fel på den alls, såg ut som ny. Kolla filmerna som jag la till i mitt förra inlägg för att se hur den går.

  14. #14
    Hej igen!

    Det verkar som om variatorn inte vill arbeta ordentligt, precis som om remskivorna på kopplingen inte trycker ifrån som de skall?

    Har du startat motorn utan variatorkåpan och konstaterat hur det ser ut under drift på centralstödet eller låtit någon annan köra och så tittar du själv hur de ser ut inuti?

    Remmen skall ju liksom driva upp och ner på remskivorna, det verkar som om den inte klarar av det utan hamnar i ett låst läge.
    Kan vara trumman som havererat alternativt tryckfjädern?



    Med Vänliga Hälsningar
    Phill @ Racing Planet
    -----------------------

  15. #15
    MattiasGs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kristinehamn
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av Racing-Planet AB Visa inlägg
    Hej igen!

    Det verkar som om variatorn inte vill arbeta ordentligt, precis som om remskivorna på kopplingen inte trycker ifrån som de skall?

    Har du startat motorn utan variatorkåpan och konstaterat hur det ser ut under drift på centralstödet eller låtit någon annan köra och så tittar du själv hur de ser ut inuti?

    Remmen skall ju liksom driva upp och ner på remskivorna, det verkar som om den inte klarar av det utan hamnar i ett låst läge.
    Kan vara trumman som havererat alternativt tryckfjädern?



    Med Vänliga Hälsningar
    Phill @ Racing Planet
    -----------------------
    Okej, får ta och se över detta då. Men vad är en trumma?

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av MattiasG Visa inlägg
    Okej, får ta och se över detta då. Men vad är en trumma?
    Hej igen!

    Kopplingstrumma/Kopplingspaket, same same, but different

    Den som håller ihop kopplingen med tryckfjädern och har de bakre remskivorna.
    Ser till så att remmen kan klättra på variatorn i olika hastigheter.



    Med Vänliga Hälsningar
    Phill @ Racing Planet
    -----------------------

  17. #17
    MattiasGs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kristinehamn
    Inlägg
    422
    Var ute och prövade en mjukare tryckfjäder än vad jag hade och då blev den samma fast ännu svagare, kan det vara att jag behöver en hårdare tryckfjäder?

  18. #18

    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    tagaf
    Inlägg
    58
    Vikterna kanske? vet ej om det följer med vikter till den nya kopplingen du köpt om det inte gjorde det så tror jag då inte att man ska ha org vikterna i den iallafall!

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av MattiasG Visa inlägg
    Var ute och prövade en mjukare tryckfjäder än vad jag hade och då blev den samma fast ännu svagare, kan det vara att jag behöver en hårdare tryckfjäder?
    Hej igen Mattias!

    Högst troligt behövs en hårdare tryckfjäder om den gick sämre med en mjukare


    MVH
    Phill @ Racing-Planet.Se

  20. #20
    MattiasGs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kristinehamn
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av Wettaz Visa inlägg
    Vikterna kanske? vet ej om det följer med vikter till den nya kopplingen du köpt om det inte gjorde det så tror jag då inte att man ska ha org vikterna i den iallafall!
    Vad jag vet är det 5.5g original i Aerox, har prövat allt mellan 5.5g och 3.5g ingen större skillnad.

    Citat Ursprungligen postat av Racing-Planet SE Visa inlägg
    Hej igen Mattias!

    Högst troligt behövs en hårdare tryckfjäder om den gick sämre med en mjukare


    MVH
    Phill @ Racing-Planet.Se
    Ja de är väl antagligen det. Trodde det bara blev remslir med för mjuk fjäder.

  21. #21

  22. #22
    MattiasGs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kristinehamn
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    Har du provat med en annan rem? kevlar x kevlar använder man inte till "originalmotorer" för då kan det bli knas.
    Sen ta ett kompprov, kan vara så att kolv/cylinder börjar på att ge sig. Kompprovet bör visa ca 6 - 8 kg.
    Hur ser klockan ut, sliten?
    Jag prövade en kompis original rem, det var samma sak. Ska testa kompen på måndag. Och kopplingsklockan är inte sliten vad jag kan se.

  23. #23
    MattiasGs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kristinehamn
    Inlägg
    422
    Bumpar lite här med ny info.

    Var ute och skruvade av röret idag för att kolla en sak, så prövade jag att ta bort en packning som sitter i mynningen på avgassröret, en ring som är lite nedsänkt i röret. Och nu går den som den ska igen men den låter förjävligt. Satte tillbaks packningen igen och då gick den dåligt igen. Så vad skulle det kunna vara för fel på packningen som gör att den går dåligt?
    Kan inte se något som ser dåligt ut. Det är ju ingen strypning heller, hålet i mynningen blir inte större eller mindre om jag tar bort packningen.

  24. #24
    Citat Ursprungligen postat av MattiasG Visa inlägg
    Bumpar lite här med ny info.

    Var ute och skruvade av röret idag för att kolla en sak, så prövade jag att ta bort en packning som sitter i mynningen på avgassröret, en ring som är lite nedsänkt i röret. Och nu går den som den ska igen men den låter förjävligt. Satte tillbaks packningen igen och då gick den dåligt igen. Så vad skulle det kunna vara för fel på packningen som gör att den går dåligt?
    Kan inte se något som ser dåligt ut. Det är ju ingen strypning heller, hålet i mynningen blir inte större eller mindre om jag tar bort packningen.
    Låter som att avgasröret är igensotat, motorn kan inte andas.

  25. #25
    Sota ur röret!

    Edit: Hampzor hann före

  26. #26
    MattiasGs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kristinehamn
    Inlägg
    422
    Kan inte så mycket så ber om ursäkt för min dumma fråga men hur sotar jag ur röret?

  27. #27
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av MattiasG Visa inlägg
    Kan inte så mycket så ber om ursäkt för min dumma fråga men hur sotar jag ur röret?
    häll i lite bensin i röret, håll för ändarna och skvalpa runt bensinen i röret, sen tänder du en tändsticka och slänger in, sedan när det brunnit klart så tar du tryckluften och blåser ur sotet
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  28. #28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in