1. #1

    Angry jawa 210 drivproblem FORTSÄTTNING.......

    tja nu e de så att jag har något form av konstigt problem med min jawa 210, jag har precis gjort en mindre uppfräshning av motorn då jag bytte kolv med ringar, packningar, packboxar, olja, och drivbackarna för 2ans växel, och gjorde rent alla hörn och vrår som finns på motorn... nu till problemet, den startar jättelätt och är pigg på gasen, men den verkar driva skit dåligt, på raksträcka så kommer den upp i max 25-30 kmh, och om man ska upp för en backe så får man trampa som en dåre och då orkar den precis upp, men hela tiden så ligger den på skithöga varvtal (fullgas) men går knappt framåt och även övergången mellan 1a och 2a växeln är skitseg asså riktigt seg, den går inte över till 2an förens den skriker på högsta varv, och som sagt, drivbackarna för 2an är helt nya och backarna för 1an är fortfarande hela och fina.....

    har provat med allt möjligt, som att rugga upp ytorna på backarna och trummorna, men ingen skillnad, jag har gjort rent allt däri med, men ingen skillnad.

    skulle va väldigt nice om nån kunde komma med nån ide, eller om någon här har en motor liggandes som man kan köpa för en vettig peng.....
    Senast redigerat av esergren den 2011-09-21 klockan 19:27.

  2. #2
    Kan ju vara så lätt som att det är ett olje relaterat problem, jag vet att tomos a35 motorerna som också är tvåstegsautomater är skit känsliga för fel olja man kan få dom att växla mycket tidigare eller senare beroende på viskositeten på oljan, att den inte växlar upp tyder på en för tjock olja.

    Finns en kille på blocket som säljer nya jawa delar han kanske har koll på vilken olja man ska ha. Och eftersom det är en jawa som funnits väldigt länge och kommer från ett öststatsland så kan man ju gissa på att det är någon billig mineralolja som krävs, och ingen dyr syntet super duper olja. Har du haft samma olja alla gångerna så kan ju problemet ligga där

  3. #3

    esergren

    hehe okej ja de låter vettigt, just nu har jag castrol MTX SAE 10W 40, mineralbaserad. och de är den jag har haft i sen jag gjorde renoveringen, grejen är den att jag har inte haft igång den innan renoveringen så jag vet ju inte om de är ett oljeproblem, roligt att du nämner han på blocket för de är han jag köpt alla delar av.

  4. #4
    Jag har snackat lite med honom, helt klart trevlig, tomos motorerna ska ha automatlåde olja, automatlådeolja är rikigt blaskig åt vatten hållet, 10w-40 är nog för tjock för en automatlåda passar bättre i crossväxel lådor som man inte vill byta olja i så ofta.

    Jag vet inte hur det är med jawan men tomosen har kopplingsbackar i pressad kork och är superkänsliga för fel olja, kan ju vara värt att ta reda på vilken olja exakt man ska ha, olja är ju dyrt så det är ju surt att köpa fel. kolla med blocket killen han borde ju veta.....

  5. #5

    esergren

    okej ja de är väl samma skit på dessa backarna, pressad kork, ser så ut iaf, ja jag tror den är för tjock den ser ju väldigt fet ut, jag har kollat runt lite och någon skrev SAE 30? e de 30W tro?

  6. #6
    http://translate.google.se/translate...ml/f_a_q_.html

    orkade inte läsa ska natt barnen, borde ju stå någonstans

  7. #7

    esergren

    okej ja jag har sett denna sidan innan, men jag tackar så mycket för hjälpen, och att du tog dig tid, tackar så mycket

  8. #8

    Angry fortsättning på tråd....

    den startar lätt utan problem, o den sticker iväg lätt o snabbt men sen ligger den för länge på första växeln och varvar högt som apa innan den segar över till 2an o då får den ett nytt ryck på 2an och sticker iväg men sen ligger den på 30-35 kmh och varvar väldigt högt, och ska man upp för en backe så varvar den cp högt men orkar knappt upp för en backe, oljan är bytt o jag har försökt med allt nu.....
    har någon nån ide som man kan prova?

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av esergren Visa inlägg
    den startar lätt utan problem, o den sticker iväg lätt o snabbt men sen ligger den för länge på första växeln och varvar högt som apa innan den segar över till 2an o då får den ett nytt ryck på 2an och sticker iväg men sen ligger den på 30-35 kmh och varvar väldigt högt, och ska man upp för en backe så varvar den cp högt men orkar knappt upp för en backe, oljan är bytt o jag har försökt med allt nu.....
    har någon nån ide som man kan prova?
    på min Stella mini (samma motor fast kick) så hadde avgasröret sotat igen, hadde inga problem o varva eller så men vägrade växla,
    blev bättre när jag sotade ur

  10. #10

    esergren

    okej jo jag sotade ur de för ett tag sen men ska nog köra en vända till med de och sota ur de, asså den som har kick, kan den passa på en jawa 210? hade ju vart skit gött o sluppit trampa,

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in