dåliga gängor längst ut på vevaxeln

tjena,
    har fått problem med min vev, på tändningssidan så har 1 gänga blivit lite utsliten så muttern gå bara att få på 1/10 varv, sen går det inte mer. men resten av gängorna längre in är hur fina som helst. vad ska ja göra?

byt vev om du har pengar och kunskap ?

pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ta fram en liten fil och fila försiktigt ner den yttersta gängan tills du får på muttern.
    Det brukar alltid funka
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Verktyg? Du behöver inte mer än eltejp och stripes för att plocka ihop en Yamaha.

Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Ta fram en liten fil och fila försiktigt ner den yttersta gängan tills du får på muttern.
    Det brukar alltid funka
    får testa det

Reg.datum
    Aug 2010
    jag gängade om min vev och resultatet blev mycket bra !

måste jag gänga om med samma gänga eller kan man köra med en lite​ mindre

Avråder från att försöka använda ett gängsnitt för att fixa skador i början av gängan, eftersom gängan är skadad finns det stor risk att gängsnittet inte hamnar rätt på den befintliga gängan. Resultatet av det blir lätt att du förstör den gamla gängan och alla möjligheter till att få en ny bra också.

Gängfil som redan har föreslagits är ett mycket bra tips. Har man ingen sån brukar det fungera med små vanliga filar också, men det blir givetvis svårare.

några andra tips,? eller någon guide

Dela en mutter i två och sätt fast de två havlcirklarna på vevens friska gängor med en slangklämma eller svetstång eller något som håller dom på plats och skruva ut över den skadade delen, upprepa några gånger så blir gängorna bättre.

Du måste göra rent gängorna i den delade muttern, gärna med en gängtapp, men att snurra den fram och tillbaks på en bult funkar också.

Men ha koll på stigningen på gängen på veven och muttern, så det inte blir helt paj, jag vet inte men gissar att stigningen är 1 på vevar och 1,25 på vanliga bultar.

Du kan ju också bara ta ett gängsnitt och fixa gängen, jag har gjort det flera gånger på skadade vevgängor och det har funkat utmärkt. gänsnittt följer ju lixom samma fysikaliska lagar som allt annat, (minsta motståndets lag) Alltså gängsnittet vill ju spåra i de gamla gängorna, kan ju vara bra att vara lite försiktig på handen och använda lite olja

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in