1. #1
    davzzs avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Vasa, Finland
    Inlägg
    996

    "Kontroll besikta" moppen

    Tjena!

    Ska snart besikta om moppen, då snuten tog mig.

    Har fixat:

    Splitternya däck, fram och bak.
    Original blinkers fram, bak.
    Original Bögläpp.
    Har reflex bak, och vid framgafflarna.
    Original baklyse, dock fungerar inte bromsljuset, och själva plastkåpan på lampan är borta, så leddarna syns, gör det nåt ? Bromsljuset ska jag fixa!
    En cykel hastighetsmätare, då både givaren och sladden var sönder till den gamla, vilket skulle ha kostat 70 euro att köpa nytt. Och en cykelmätare kostade 30 euro, är det okej med cykelmätare ?
    Strypt ner den, 9mm stypning, låter som en org. Keeway och går högst 50 km/h, ska testa med GPS senare. Dock går den lite dåligt nu, fast vi bytte från 98 till 85 i munstycke. Men jag har köpt både 58 och 60 bakdrev, och 12 fram istället för 13/54. Så ska testa med dem, och se om den orkar varva ut ordentligt.
    Bromsarna tar bra, och all el är i skick.

    Gashandtaget är lite mysko, men ska se över det..

    Är det något mer jag behöver fixa ?
    Tacksam för svar!
    ... är helt ärligt mentalt efterbliven, när han är hungrig så får han ögon stora som tefat, går runt och gör avgrundsvrål!
    Som jag då..

  2. #2
    När jag fick ombesiktning fick jag en lapp från polisen på saker som skulle fixas, fick inte du det?

    Sen ska du inte strypa den själv utan du ska lämna in den hos en auktoriserad verkstad som fixar det, sedan får du ett intyg från verkstaden som du sedan ger till besiktningsmannen så att han får det intygat att den är i original utförande.
    Kolla gärna in mina fordon:Yamaha Aerox, Speedciao'n, Masai db50, flakmoppe

  3. #3
    davzzs avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Vasa, Finland
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av Tim Visa inlägg
    När jag fick ombesiktning fick jag en lapp från polisen på saker som skulle fixas, fick inte du det?

    Sen ska du inte strypa den själv utan du ska lämna in den hos en auktoriserad verkstad som fixar det, sedan får du ett intyg från verkstaden som du sedan ger till besiktningsmannen så att han får det intygat att den är i original utförande.
    Jo, jag fick en lapp. Men där stod bara tre saker, plåten var på fel plats, bakdäcket var slitet, en strpypning var bort. Men inte godkänner besiktnings mannen moppen, bara för att jag har fixat de tre saker så jag har fixat allt jag har kommit på, baklampa, blinkers etc.

    Men va helvette, får se vad de säger om strypningen på besiktnings station då.
    ... är helt ärligt mentalt efterbliven, när han är hungrig så får han ögon stora som tefat, går runt och gör avgrundsvrål!
    Som jag då..

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av davzz Visa inlägg
    Jo, jag fick en lapp. Men där stod bara tre saker, plåten var på fel plats, bakdäcket var slitet, en strpypning var bort. Men inte godkänner besiktnings mannen moppen, bara för att jag har fixat de tre saker så jag har fixat allt jag har kommit på, baklampa, blinkers etc.

    Men va helvette, får se vad de säger om strypningen på besiktnings station då.
    Jag fixade jag själv strypningen och åkte bara ned till verkstaden och sa att jag behövde ett intyg, de provkörde moppen sen fick jag intyget.
    Jag fixade precis vad de skrev på lappen, bytte bakdäck, lagade blinkisen (De var inte ens E-märkta), åkte dit med "Trim" luftfilter och sånt annat krims krams på moppen men han brydde sig inte. Han kollade lagren på hjulen, blinkis, lamporna så det funkade sen tog han den på en liten tur runt området. Fick en anmärkning på framlampan att den var anpassad för vänstertrafik men jag lovade att jag skulle fixa det när jag kom hem så det fick gå (Jag fixade det aldrig).
    Sen fixade jag själv strypningen och åkte bara ned till verkstaden och sa att jag behövde ett intyg, de provkörde moppen sen fick jag intyget.

    Ber om ursäkt om jag skriver lite hummel mummel.

    EDIT: jag visste inte heller att den skulle in på verkstad innan besiktning, det sa dom på bilprovningen så jag fick betala en summa och fixa en ny tid till besiktning.
    Kolla gärna in mina fordon:Yamaha Aerox, Speedciao'n, Masai db50, flakmoppe

  5. #5
    davzzs avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Vasa, Finland
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av Tim Visa inlägg
    Jag fixade jag själv strypningen och åkte bara ned till verkstaden och sa att jag behövde ett intyg, de provkörde moppen sen fick jag intyget.
    Jag fixade precis vad de skrev på lappen, bytte bakdäck, lagade blinkisen (De var inte ens E-märkta), åkte dit med "Trim" luftfilter och sånt annat krims krams på moppen men han brydde sig inte. Han kollade lagren på hjulen, blinkis, lamporna så det funkade sen tog han den på en liten tur runt området. Fick en anmärkning på framlampan att den var anpassad för vänstertrafik men jag lovade att jag skulle fixa det när jag kom hem så det fick gå (Jag fixade det aldrig).
    Sen fixade jag själv strypningen och åkte bara ned till verkstaden och sa att jag behövde ett intyg, de provkörde moppen sen fick jag intyget.

    Ber om ursäkt om jag skriver lite hummel mummel.

    EDIT: jag visste inte heller att den skulle in på verkstad innan besiktning, det sa dom på bilprovningen så jag fick betala en summa och fixa en ny tid till besiktning.
    Hmm, det står inte ens i boken för moppekortet att man måste ha blinkisar, min moppe behöver inte ha iaf. Men fixade det iaf.
    Poliserna som tog mig, kunde inte mera än min morsa om moppar, märkte knappt att plåten var på fel plats, och att mätarn var sönder märkte de inte!
    Som sagt, ska se vad de säger på besiktings station om strypningen..
    ... är helt ärligt mentalt efterbliven, när han är hungrig så får han ögon stora som tefat, går runt och gör avgrundsvrål!
    Som jag då..

  6. #6
    davzzs avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Vasa, Finland
    Inlägg
    996
    Kom att tänka på, när jag var och snacka med en kontorspolis, vid polisstation inne i stan, för ett par veckor sen, så sade han: "Och nu är det upp till dig, att själv göra mopeden i original skick."
    Så jag tror inte jag måste föra moppen till nån verkstad ?
    ... är helt ärligt mentalt efterbliven, när han är hungrig så får han ögon stora som tefat, går runt och gör avgrundsvrål!
    Som jag då..

  7. #7
    [QUOTE=Tim;273221]Jag fixade jag själv strypningen och åkte bara ned till verkstaden och sa att jag behövde ett intyg, de provkörde moppen sen fick jag intyget.
    Jag fixade precis vad de skrev på lappen, bytte bakdäck, lagade blinkisen (De var inte ens E-märkta), åkte dit med "Trim" luftfilter och sånt annat krims krams på moppen men han brydde sig inte. Han kollade lagren på hjulen, blinkis, lamporna så det funkade sen tog han den på en liten tur runt området. Fick en anmärkning på framlampan att den var anpassad för vänstertrafik men jag lovade att jag skulle fixa det när jag kom hem så det fick gå (Jag fixade det aldrig).
    Sen fixade jag själv strypningen och åkte bara ned till verkstaden och sa att jag behövde ett intyg, de provkörde moppen sen fick jag intyget.


  8. #8
    davzzs avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Vasa, Finland
    Inlägg
    996
    Bumpar lite!

    Får man ha annan drevning än original när man besiktar moppen ? Om man inte får ha, så ligger jag illa till..
    ... är helt ärligt mentalt efterbliven, när han är hungrig så får han ögon stora som tefat, går runt och gör avgrundsvrål!
    Som jag då..

  9. #9
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Citat Ursprungligen postat av davzz Visa inlägg
    Bumpar lite!

    Får man ha annan drevning än original när man besiktar moppen ? Om man inte får ha, så ligger jag illa till..
    Det skulle jag inte tro. I med att det ändrar mopedens "original utförande" så fint som det heter.
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Verktyg? Du behöver inte mer än eltejp och stripes för att plocka ihop en Yamaha.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av davzz Visa inlägg
    Bumpar lite!

    Får man ha annan drevning än original när man besiktar moppen ? Om man inte får ha, så ligger jag illa till..
    Det kollar dem inte på, sålänge du har intyg från verkstad och att den inte går för fort så är det ok. Jag hade inte ens originalcylle när jag bessade min

    sen kollar dem så att ekrarna är spända o känner efter glapp o sånt med så tänk på det

  11. #11
    davzzs avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Vasa, Finland
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Det skulle jag inte tro. I med att det ändrar mopedens "original utförande" så fint som det heter.
    Citat Ursprungligen postat av elisson Visa inlägg
    Det kollar dem inte på, sålänge du har intyg från verkstad och att den inte går för fort så är det ok. Jag hade inte ens originalcylle när jag bessade min

    sen kollar dem så att ekrarna är spända o känner efter glapp o sånt med så tänk på det
    Thanks guys!
    ... är helt ärligt mentalt efterbliven, när han är hungrig så får han ögon stora som tefat, går runt och gör avgrundsvrål!
    Som jag då..

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av davzz Visa inlägg
    Thanks guys!
    Värt att tillägga var att min moppe gjorde bra bit över 50 km/h, men han provkörde bara o sa att den går nog lite för fort men dem orkar ju inte krabba med o mäta upp så de e inte så noga tror jag, var ju inte de för mig så

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in