Ämne: Klyvt Am6

  1. #1

    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    blekinge-karlskrona
    Inlägg
    54

    Klyvt Am6

    Halloj! har klyvt min motor, för att byta ramlager och packboxar till veven. och nu när jag ska sätta dit kopplingskåpan så märker jag att allting är väääldigt trögt, Tungt att skruva på svänghjulet osv..

    Har jag gjort fel eller har det något med det nya att göra?

  2. #2

  3. #3

    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    blekinge-karlskrona
    Inlägg
    54
    Hur gör man det? Drar åt svänghjulet lite, sen andra sidan, sen svänghjulet osvosv..?

  4. #4

  5. #5
    Som Simon skrev, veven sitter nog inte riktigt som den ska. Även om blockhalvorna är helt ihop och håller tätt så kan veven sitta lite snett. När man byter till nya lager och packboxar så rullar veven i regel mycket tyngre innan delarna slitit in sig. Men efter man smällt ihop ett block med nya lager och boxar ska det gå att snurra på veven med fingrarna direkt på splinsen. Prova knacka på veven på båda sidorna och känn efter om du märker någon skillnad. Prova även att knacka blockhalvorna i samma rörelse som veven rör sig, alltså roterande ifrån varandra, ibland behövs det knackas till efter ihopsättning. Slog du lagerna i botten ?

  6. #6

    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    blekinge-karlskrona
    Inlägg
    54
    fast det kluriga är att innan jag satte dit packboxarna så snurrade det fint.. Får ta bort allting igen och testa

  7. #7
    Om den snurrade fint innan du monterade packboxarna så är det centrerat, eftersom lagerna rullar lätt. Du har nog slagit in boxarna snett.

  8. #8
    Centrera veven med hjälp av en lageravdragare och banka INTE med nån hammare eller dylikt. När veven är centrerad kommer spänningarna att släppa och veven kommer att snurra som den ska. Kom även ihåg att det brukar vara trögt i början med nya packboxar, men detta släpper direkt efter du har kickat några gånger.

  9. #9
    Som Parden sa
    hadde ett jävla propblem med min mt efter o bytt boxar,
    orkade knappt fram första metrarna ^^

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in