1. #1

    Vid byte till 70cc vad bör man mer byta? Update 7/10 FILM !

    Tjena alla på moppenet!

    Det är så att min 49cc skar för ungefär 1 månad sen så jag ska köpa en ny cylinder, eller ja ett nytt cylinderkit. Min setup just är är stage6 pro replica rör med endast byte vikter till 4,5 och munstycke.
    Nu till min fråga, jag hade tänk köpa en 70cc nu och är det något jag verkligen behöver byta för att den ska funka bra förutom munstycket? jag hade inte tänk mig en värsting 70cc typ Airsal eller något ingen sport cylle.

    Så vad är det viktigaste att byta förutom munstycket som jag gissar ska ligga på runt 130.. om jag inte är helt ute och cyklar.

    Update 30/9

    Då dom inte hade Stage 6 (sport pro) 70cc varken på lager eller hos leverantören så beställde jag en Polini (sport) 70cc istället och hoppas på det bästa. Lär komma en till update när cyllen är på och moppen är igång.

    Update 5/10

    Så ja blev ju en Polini sport 70cc som sagt istället och nu har jag smällt på den, nu till mitt problem som jag hade innan jag ens hade 70cc. Från början med bara trimrör så ville inte moppen axxa i början den bara böade och sen drog iväg efter typ 4-5 meter. Sen får jag ingen effekt förrens jag kommer i en liten nerförsbacke, om det inte kommer så kommer aldrig effekten. Exsakt samma sak är det med 70cc nu den vill inte axxa i början och det kommer ingen effekt.

    Setup just nu:
    Stage 6 Pro Replica rör
    Polini sport 70cc
    Förgasare Dellorto 12,5mm (kan kanske vara felet beställde ingen förgasare nu direkt men kan göra det om så måste)
    Vikter 4,2g
    Munstycke 70.

    Update 7/10 FILM

    Har lagt in film nu checka den ! Setup står i beskrivningen http://www.youtube.com/watch?v=YiUCX718yts

    UPDATE 5/3 - 2012!

    Nu var det ettag sedan jag skrev men mecket med moppe har inte blivit av så mycket. Men under den här veckan ska den fixas. Jag ska beställa förgasare,kopplingsfjädrar och munstycke sats. Men jag har ett problem, hur vet jag att förgasaren jag beställer från twostroke.se passar? Jag har ett par oranga kopplingsfjädrar hemma från twostroke men dem passar inte min koppling även fast jag gick in på Yamaha > Jog R > Variator och valde kopplingsfjädrar så passa dem inte. Därför är jag lite nojjig att föggen inte ska passa. Så hur vet jag att förgasaren passar?
    Senast redigerat av Azzy den 2012-03-05 klockan 21:07.

  2. #2
    Köp typ polini corsa, den har riktigt bra botten, annars s6 sport pro eller nåt sånt
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    köp ridstövlar och hjälm också när du ändå är i farten. sanslöst jävla bögigt med såna där jackor, ser mest ut som en snobb-bonde som kommer direkt från ridpolon. inte för att du bryr dig men ändå

  3. #3
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Citat Ursprungligen postat av Azzy Visa inlägg
    Tjena alla på moppenet!

    Det är så att min 49cc skar för ungefär 1 månad sen så jag ska köpa en ny cylinder, eller ja ett nytt cylinderkit. Min setup just är är stage6 pro replica rör med endast byte vikter till 4,5 och munstycke.
    Nu till min fråga, jag hade tänk köpa en 70cc nu och är det något jag verkligen behöver byta för att den ska funka bra förutom munstycket? jag hade inte tänk mig en värsting 70cc typ Airsal eller något ingen sport cylle.

    Så vad är det viktigaste att byta förutom munstycket som jag gissar ska ligga på runt 130.. om jag inte är helt ute och cyklar.

    Tack på förhand !

    Om du byter till en större förgasare kommer du få ut mer effekt ur cylindern, så de rekommenderar jag. Sen är du absolut inte säkert att de ska vara 130 munstycke i förgasaren kan lika väll vara 30 storlekar Mindre/större, de finns inte en bestämd storlek för din setup de kan skilja sin väldigt mycket mellan en lika dan moped med lika dan setup. Du får prova dig fram helt enkelt. Du börjar med ett stort munstycke och går neråt, för att cylinder osv inte ska skära under bestyckningen
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av ajonson Visa inlägg
    Köp typ polini corsa, den har riktigt bra botten, annars s6 sport pro eller nåt sånt
    hmm, undrar mer vad jag behöver byta om jag köper en 70cc inte vilka 70cc jag ska köpa fast kom med förslag, har ju inget värsting rör direkt.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av derbi_killen Visa inlägg
    Om du byter till en större förgasare kommer du få ut mer effekt ur cylindern, så de rekommenderar jag. Sen är du absolut inte säkert att de ska vara 130 munstycke i förgasaren kan lika väll vara 30 storlekar Mindre/större, de finns inte en bestämd storlek för din setup de kan skilja sin väldigt mycket mellan en lika dan moped med lika dan setup. Du får prova dig fram helt enkelt. Du börjar med ett stort munstycke och går neråt, för att cylinder osv inte ska skära under bestyckningen
    Tack så mycket för ditt svar ! Men ungefär hur många mm ska förgasaren vara om jag byter till en 70cc och är det nödvändigt att byta kopplingsfjädrar, vill helst slippa allt sånt pill därför söker jag inte en värsting 70cc skulle kunna tänka mig byta fögge,sportluftfilter,kanske annorlunda vikter om de behövs och såklart munstycke.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Azzy Visa inlägg
    Tack så mycket för ditt svar ! Men ungefär hur många mm ska förgasaren vara om jag byter till en 70cc och är det nödvändigt att byta kopplingsfjädrar, vill helst slippa allt sånt pill därför söker jag inte en värsting 70cc skulle kunna tänka mig byta fögge,sportluftfilter,kanske annorlunda vikter om de behövs och såklart munstycke.
    Kör typ polini sport då 17.5 är nog bäst för den cyllen, vikter kan man ju göra som man vill
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    köp ridstövlar och hjälm också när du ändå är i farten. sanslöst jävla bögigt med såna där jackor, ser mest ut som en snobb-bonde som kommer direkt från ridpolon. inte för att du bryr dig men ändå

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av ajonson Visa inlägg
    Kör typ polini sport då 17.5 är nog bäst för den cyllen, vikter kan man ju göra som man vill
    Okej så förgasare 17.5 mm och man behöver ej byta kopplingsfjädrar ?

  8. #8

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Azzy Visa inlägg
    Okej så förgasare 17.5 mm och man behöver ej byta kopplingsfjädrar ?
    Jag skulle köpt:
    17.5mm fögge + munstycke
    Stage 6 viktset ( 15x12 ) - ~3.5g
    Kopplingfjädrar - ~50%
    Tryckfjäder ~ 50%

  10. #10
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Citat Ursprungligen postat av florre Visa inlägg
    Jag hade kört på


    Polini corsa/ MHR replica
    19mm förgasare
    medium kopplingsfjädrar
    60% tryckfjäder
    hårdare reeds
    större insug om du har cash
    sen kör du på urpluggad orginalbox ist så minskar du ljud och bränsle förbrukningen.

    Där har du en skön setup som funkar till stunt och vardagskörning


    Ja utan större insug så gör ju inte en större förgasare nån speciell skillnad
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  11. #11
    ska du ha 70cc sport ska du ha 17,5mm förgasare och vid midrace cyllarna bör du ha 19-21mm förgasare. annars behöver du bara byta kopplingsfjädrar och vikter vid byte till 70cc. tryckfjäder och trimvariator rekomenderas också.på min yamaha jog hade jag stage6 pro 70cc sport cylle gick ruskigt bra så den tycker jag du ska satsa på.sportluftfilter är inte nödvändigt. till den cylindern lirar ditt rör bra med

  12. #12

  13. #13
    Tack så mycket för alla svar och förslag !
    Ska ju bara ha moppen en sommar till och vill helst inte lägga ut så mycket pengar på den eftersom den ska säljas efter nästa sommar. Men ska dra i väg en beställning snart, kommer väl upp en tråd till om jag inte skulle få igång den.

    Tack för mig så länge !

  14. #14
    Update 30/9 !
    Senast redigerat av Azzy den 2011-10-05 klockan 20:13.

  15. #15
    Update 5/10 !

  16. #16
    larsamagnussons avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    söderhamn
    Inlägg
    961
    hmm kopplingsfjädrar så han drar iväg på högre varv?
    Citat Ursprungligen postat av Mattyyy Visa inlägg
    Jag får känslan av att du är jävligt kunnig jag har hört att Turbokit söker produktutvecklare du ska kanske söka dit?

  17. #17
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    när jag tyckte min var seg i början, så slängde jag i en aning, eller egentligen mycket tyngre kopplingsfjädrar, samt bytte till lättare vikter. den accelererade mycket bättre och jag upplevde den piggare och lättare upp på bakhjulet. börja med att byta till tyngre kopplingsfjädrar
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  18. #18
    Ska nog testa med det, har oranga hemma inte säker på vad det är för hårdhet men ska testa slänga i dom och byta upp mig i munstycke.

  19. #19
    Update 7/10 FILM har inte satt i kopplings fjädrar men byte till 90 munstycke och nu vill moppen inte gå framåt. Här är en film och i beskrivningen står hela setupen nu.

    http://www.youtube.com/watch?v=YiUCX718yts

  20. #20

  21. #21
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    låter som den får för mycket bensin.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  22. #22
    Update 5/3 - 2012 !

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in