Sidan 1 av 2 12 Sista
  1. #1

    Alternativa bränslen? Tvåtaktsolja som funkar?

    Jag skall bygga en lite dragrace-SuperBravo, ligger i en annan tråd.

    Började fundera på alternativa bränslen eller, i alla fall, vilken soppa som ger bäst effekt.

    Med högt komp borde Shells V-Power vara bra som bensin.
    Med högt komp borde ju även E-85, eller ren etanol vara bra.

    Ni som provat, vad ger det, får man någon effekt av att köra på dessa bränslen?

    Vilken olja fungerar med E85 och etanol?

  2. #2
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    V-Power ger nog minimal effektskillnad mot t.ex. E85 eller ren etanol. Är dock osäker på om man kan köra på ren etanol utan
    haveri. Men om du ska köra på E85 så gäller ricinolja
    Det hittar på mekonomen billigt.
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Verktyg? Du behöver inte mer än eltejp och stripes för att plocka ihop en Yamaha.

  3. #3

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm, Danderyd
    Inlägg
    338
    E85 + ricinolja är alltså ett "vassare" alternativ till vanlig bensin + 2-taktsolja? Kan man använda detta till vanlig körning eller blir slitaget högre?

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av 94vikcha Visa inlägg
    E85 + ricinolja är alltså ett "vassare" alternativ till vanlig bensin + 2-taktsolja? Kan man använda detta till vanlig körning eller blir slitaget högre?
    Det ökar effekten men samtidigt kyler det bättre. Självklart går det använda till vanlig körning men bränsleförbrukningen ökar dock är E85 billigare, Tror alla fall inte att det ökar slitaget.

  5. #5
    Så nu när jag ändå håller på att lc-konvertera mitt piaggio block så skulle jag samtidigt kunna byta till e85.. velat gjort det ett tag faktiskt!

    Men jag undrar också.. hur det är med slitaget.. kommer sitta rätt tungt trim på åket, å jag kommer ju använda den rätt ofta dvs som bruksmoped.

  6. #6

  7. #7

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm, Danderyd
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av Hilmersson Visa inlägg
    Det ökar effekten men samtidigt kyler det bättre. Självklart går det använda till vanlig körning men bränsleförbrukningen ökar dock är E85 billigare, Tror alla fall inte att det ökar slitaget.
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    ställ in skiten rätt så äre lugnt. men den kommer dra mer soppa.
    Den drar alltså mer men i gengäld är det billigare att tanka E85. Även prestandan höjjs men man behöver ha annan olja (ricinolja?)?

    Är effektökningen värd mödan?

  8. #8

  9. #9

  10. #10
    Några här verkar inte riktigt vara med på hur det fungerar med ökad effekt vi körning på olika bränslen. Försöker reda ut det lite här.

    Till att börja med är det inte bränslet i sig som ger effekten. Det är syretillgången som är begränsad i en förbränningsmotor. Bränsle kan vi tillsätta hur mycket vi vill (nåja, i rimliga gränser) med hjälp av spridare, bränslemunstycken, ombyggnad av förgasare mm. Syreintaget är däremot begränsat, och som man skall veta efter att ha gått i skolan kräver all typ av förbränning syre. Mer syre => mer bränsle kan tillsättas => mer tillförd energi=> mer effekt.

    Mer syre kan tillsättas på olika sätt, i detta fall är det syre som tillsätts via bränslet som känns relevant. Vissa bränslen innehåller bundna syremolekyler som frigörs vid förbränningen.

    Jag gör en lite snabb och förenklad jämförelse mellan bensin och metanol (principen är densamma för etanol, nitrometan och alla andra bränslen också)

    Bensin innehåller faktiskt inget syre alls, och kräver därför mycket luft för att kunna förbrännas. Optimalt luft-bränsleförhållande är på ca 12.5:1.

    Metanol innehåller 50% syre. Optimalt luft-bränsleförhållande är här ungefär 4-5:1.

    Alltså krävs det här endast 4-5kg luft för att förbränna 1kg metanol optimalt, jämfört med bensin som kräver 12.5kg. Dvs kan vi mer än fördubbla bränsletillförseln med metanol på samma luftmängd som för bensin.

    Men bara för att man fördubblar bränsletillförseln av metanol jämfört med bensin fördubblas inte effekten. Olika bränslen har olika energiinnehåll. Bensin har ett energiinnehåll på ca 47 MJ/kg, medan metanol endast ligger på ca 23MJ/kg.

    Metanol kräver ungefär 3,6 gånger mer värme för att förångas än bensin, detta medför att kolv, topp och cylinder går kallare. Metanol har dessutom ett mycket högre oktantal. För att få bränslet att förångas och förbrännas korrekt måste därför tändläge ändras och kompressionsförhållande ökas.

    I det här fallet innebär det alltså att vi måste klara att leverera 2-3 gånger mer bränsle jämfört med körning på bensin, det är genom denna ökning av bränsle vi får en effektökning, trots att metanol innehåller hälften så mycket energi som bensin. Det brukar vara möjligt att med metanol få en effektökning på upp till 20-30% jämfört med bensin.

    Genom detta kan man tydligt se att man INTE får en ökad effekt av att hälla i nitrometan, metanol, E85 etc i tanken utan att ändra motorkonfigurationen.

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Crisse Visa inlägg
    TEXT
    +1

  12. #12

  13. #13
    Jag har testat att blanda ut mitt egna alkohol bränsle med hjälp av 100% nitrometanol och 100% Metanol.
    Motorn upplevde jag gick som bäst med en aning fetare nitrometanol blandning: Men man märkete också att den gickr stressat/ojämt precis som att den drog tjuvluft, men i det läget så behövde jag nog mycket större munstycke pga lite för hög nitrometanol blandning.

    Här gick den redigt fett men drog på riktigt fint. (Notera i slutet så försöker jag stänga av den med dödaren men den självtänder på bra ändå )


    Efteråt så hade kolven lite krater och liknande men de är en annan femma


    Har haft funderingar på att blanda lite gott bränsle i min RD350, där lär man ju då få möjlighet till roligare effekt.
    Men har inte riktigt vågat pga alla faktorer man bör tänka på/åtgärda innan man ger sig in på alkohol från Bensen

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Racing-Planet SE Visa inlägg
    Jag har testat att blanda ut mitt egna alkohol bränsle med hjälp av 100% nitrometanol och 100% Metanol.
    Motorn upplevde jag gick som bäst med en aning fetare nitrometanol blandning: Men man märkete också att den gickr stressat/ojämt precis som att den drog tjuvluft, men i det läget så behövde jag nog mycket större munstycke pga lite för hög nitrometanol blandning.
    Inte för att vara sarkastisk men visst övergår det det möjliga när du blandar 100% nitro med 100% metanol, körde du på 200-procentig soppa då?
    I en TopFuel-maskin så körde man förr med runt 96% nitro och 4% metanol, nu har kanske reglementet justerats för att minska stressen på motorerna.

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Coolvette Visa inlägg
    Inte för att vara sarkastisk men visst övergår det det möjliga när du blandar 100% nitro med 100% metanol, körde du på 200-procentig soppa då?
    Blandar man lika delar 100% metanol och 100% nitrometan för man en blandning av 50% metanol och 50% nitro. Jag utgår från att han menar att metanolen och nitron han använde till att blanda inte var utspädd med något annat...

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Blandar man lika delar 100% metanol och 100% nitrometan för man en blandning av 50% metanol och 50% nitro. Jag utgår från att han menar att metanolen och nitron han använde till att blanda inte var utspädd med något annat...
    Så kan det ju vara men andelarna framgick inte av inlägget, om det var 50-50, 60-40 eller något annat.
    Hur man än blandar får man soppa bestående av olika andelar, det kan ju inte bli över 100%.

  17. #17
    Och slutresultatet kan inte bli annat än 100% totalt heller. Grundläggande matte.

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Coolvette Visa inlägg
    Så kan det ju vara men andelarna framgick inte av inlägget, om det var 50-50, 60-40 eller något annat.
    Hur man än blandar får man soppa bestående av olika andelar, det kan ju inte bli över 100%.
    Som G-Son nämner så syftar jag på att det var ren 100% Metanol och Nitro jag använde.
    Hoppas det inte skapade för mycket förvirring

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Racing-Planet SE Visa inlägg
    Som G-Son nämner så syftar jag på att det var ren 100% Metanol och Nitro jag använde.
    Hoppas det inte skapade för mycket förvirring
    Det var tydligt i ditt inlägg, andelarna var dom 50-50, 60-40, 70-30 eller något annat?
    Det har inte framgått ännu.

    Vad anände du för olja?

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Coolvette Visa inlägg
    Det var tydligt i ditt inlägg, andelarna var dom 50-50, 60-40, 70-30 eller något annat?
    Det har inte framgått ännu.

    Vad anände du för olja?
    På filmen står de lite information om vad jag körde. sedan hälde jag i lite mer nitro för att testa, det blev kanske 4-5% istället för 3% som på videon.

    R40 olja rakt upp och ner.

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av Racing-Planet SE Visa inlägg
    På filmen står de lite information om vad jag körde. sedan hälde jag i lite mer nitro för att testa, det blev kanske 4-5% istället för 3% som på videon.

    R40 olja rakt upp och ner.
    OK, loud and clear.
    Jag erkänner mitt misstag att börja jiddra utan att ha sett filmen alls.
    Satt på jobbet där nätveket blockerar vissa åtkomster.

    Ber om ursäkt.

  22. #22
    Citat Ursprungligen postat av Racing-Planet SE Visa inlägg
    På filmen står de lite information om vad jag körde. sedan hälde jag i lite mer nitro för att testa, det blev kanske 4-5% istället för 3% som på videon.

    R40 olja rakt upp och ner.
    3%? Du får upp på iaf 10% nitro innan det börjar bli intressant. Efter endel modifiering av förgasaren på mitt förra bygge kunde jag köra på 25% nitro och ja, då började det verkligen hända saker!

  23. #23
    Så vad tycker ni om brukskörning på etanol?

    kan ni rada upp några kännbara för- och nackdelar?

    För vissa säger Ja, kör på det.. vissa Nej, kör på bensa istället.
    osv osv, varför jag skulle vilja köra etanol är för att det gör så att motor å kolv går kallare, effekten ser jag som ett plus(förutsatt att den är rätt inställd), och för att det är billigare än blyfri 95..
    Jag kommer ju köra flera gånger i veckan med rätt ''tung'' setup.

  24. #24
    Citat Ursprungligen postat av Gbgräddglass Visa inlägg
    Så vad tycker ni om brukskörning på etanol?

    kan ni rada upp några kännbara för- och nackdelar?

    För vissa säger Ja, kör på det.. vissa Nej, kör på bensa istället.
    osv osv, varför jag skulle vilja köra etanol är för att det gör så att motor å kolv går kallare, effekten ser jag som ett plus(förutsatt att den är rätt inställd), och för att det är billigare än blyfri 95..
    Jag kommer ju köra flera gånger i veckan med rätt ''tung'' setup.
    Om du har tid och ork att lägga ner på inställningar utav motorn så varför inte. Vet inte vad du har för setup men en ett tändsystem du kan justera förtändning med är verkligen att rekommendera i och med att etanolen är mer trögtänd.

  25. #25
    Citat Ursprungligen postat av Hilmersson Visa inlägg
    Om du har tid och ork att lägga ner på inställningar utav motorn så varför inte. Vet inte vad du har för setup men en ett tändsystem du kan justera förtändning med är verkligen att rekommendera i och med att etanolen är mer trögtänd.
    mhr vev,ts2,team2 rör,s6 pdrev,malossi eprome m.m

    Har ej cylle,rör å drev än men det+lc konvertering å portning av motorblocket tillkommer inom kort.. kan hända att det blir någon annan cylle/rör

    Vad för slags inställningar snackar vi om?
    Lustigkurre no.1 undrar ^^

  26. #26
    E85 går att använda till brukskörning, men motorn blir mer svårstartad, speciellt när det är kallt. Jag har också upplevt den känsligare vid olika väderförhållanden med E85.

    För att spinna vidare på nitrometansnacket lite så rekommenderar jag inte nitrometan från hobbybutiker om man vill ha bra effekt. Jag har haft turen att komma över nitrometan från topfuelteam (utspädd 90% nitrometan, 10% metanol), det verkar som bränslet som används i topfuel innehåller någon mer tillsats för ökad effekt, vad vet jag inte. Kanske är det bara så att nitrometanen i hobbybutiker håller dålig kvalitet? Jag märkte STOR skillnad mellan nitrometan från hobbybutik och topfuel. Jag har ännu inte fått motorn att gå riktigt bra med nitrometanol, motorn vill inte riktigt förbränna bränslet ordentligt. Tror ett bättre tändsystem kanske är nödvändigt..

  27. #27
    moddlarens avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    dalsland
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av Crisse Visa inlägg
    E85 går att använda till brukskörning, men motorn blir mer svårstartad, speciellt när det är kallt. Jag har också upplevt den känsligare vid olika väderförhållanden med E85.

    För att spinna vidare på nitrometansnacket lite så rekommenderar jag inte nitrometan från hobbybutiker om man vill ha bra effekt. Jag har haft turen att komma över nitrometan från topfuelteam (utspädd 90% nitrometan, 10% metanol), det verkar som bränslet som används i topfuel innehåller någon mer tillsats för ökad effekt, vad vet jag inte. Kanske är det bara så att nitrometanen i hobbybutiker håller dålig kvalitet? Jag märkte STOR skillnad mellan nitrometan från hobbybutik och topfuel. Jag har ännu inte fått motorn att gå riktigt bra med nitrometanol, motorn vill inte riktigt förbränna bränslet ordentligt. Tror ett bättre tändsystem kanske är nödvändigt..

    Tjo crisse

    nitro finns i flera olika utföranden, nitro används inom industrin som lösningsmedel för olika plaster, som du vet så skiljer priset på RC soppan rätt mycket mellan olika fabrikat det är just där hemligheten ligger dom billiga sorterna kör med billig lösningsmedels nitro made in kina.

    Det finns bara en tillverkare i usa som gör klassad nitro i oförsig har dom även en egen fabrik i kina men med rejs nitro.

    jag har skälv köpt på mej 50 liter sunoco rejs nitro samt sunocos metanol, även i metanolens värd finns ett stort antal olika metanoler BLA tvätt sprit och även lösnings medel sprit dessa är rent förkastliga att använda som bränsle.

    Av dessa anledningar så märker du exakt den skillnaden som du skriver om det finns litehokuspokus medel som jag har prövat för att få oljan att blanda sig lätt och fint samt att inte separera jag kör bara 5%olja i nitron o det fungerar perfa rosen samt somliga andra kör med 15% olja för att inte nypa.

    MEN med alkoholer så rostar allt innuti motorn ruskigt fort då alkohol suger till sig vatten ur luften, det är väldigt viktigt att ha en bestyckad bensin förgasare och byta förgasare när man kört färdigt för dagen, minst 5 minuter med bensin i motorn efter nitro körning så alla rester från nitro och alkoholer försvinner.

    Det går alldeles utmärkt att blanda nitro med bensin om man tillsätter 10% aceton i bensinen först.

    mvh

  28. #28
    Citat Ursprungligen postat av Crisse Visa inlägg
    E85 går att använda till brukskörning, men motorn blir mer svårstartad, speciellt när det är kallt. Jag har också upplevt den känsligare vid olika väderförhållanden med E85.

    För att spinna vidare på nitrometansnacket lite så rekommenderar jag inte nitrometan från hobbybutiker om man vill ha bra effekt. Jag har haft turen att komma över nitrometan från topfuelteam (utspädd 90% nitrometan, 10% metanol), det verkar som bränslet som används i topfuel innehåller någon mer tillsats för ökad effekt, vad vet jag inte. Kanske är det bara så att nitrometanen i hobbybutiker håller dålig kvalitet? Jag märkte STOR skillnad mellan nitrometan från hobbybutik och topfuel. Jag har ännu inte fått motorn att gå riktigt bra med nitrometanol, motorn vill inte riktigt förbränna bränslet ordentligt. Tror ett bättre tändsystem kanske är nödvändigt..
    Nu är jag nog jävligt sen med svar men om det inlägget var riktat mot mig så kan jag säga att nitron kom från en kille som kör mc-dragracing på em-nivå så duger det för han så duger det garanterat för mig och alla andra.


    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    MEN med alkoholer så rostar allt innuti motorn ruskigt fort då alkohol suger till sig vatten ur luften, det är väldigt viktigt att ha en bestyckad bensin förgasare och byta förgasare när man kört färdigt för dagen, minst 5 minuter med bensin i motorn efter nitro körning så alla rester från nitro och alkoholer försvinner.
    Att metanol är hygroskopiskt stämmer men det är inget faktiskt problem i motorer, iaf inte enligt egna erfarenheter.

    Motorn som jag körde på metanol/nitro för flera år sedan kördes aldrig ur på bensin efteråt och det blev ingen rost alls i den, varken på vevparti eller cylinder (gjutjärn).

  29. #29
    Inlägget var inte riktat mot någon speciell, ville bara införa lite diskussion om att effekten/kvaliteten av nitrometan varierar beroende på varifrån den kommer. Enligt min egna erfaranheter iaf.

    Jag håller även med dig om att motorn inte verkar ta speciellt stor skada av att inte köras ur med bensin efter nitrokörning. Verkar enligt mina erfarenheter vara ganska överdrivet. Jag körde en motor på 20% nitrometan, lät den sedan stå i 1-2 månader i kallgarage över sommaren pga jobb/bristande intresse. Var fullt beredd på att både cylinderfoder, vevparti och lager skulle vara fulla av rost. När jag lyfte av cylindern från motorn fann jag inte en gnutta rost, däremot en röd-brunaktig olje/nitro/metanolhinna över alla komponenter. Var bara att torka av, ingen rost eller andra skador.

    Kanske bara haft tur, vad vet jag.. Har iaf inte fått några negativa konsekvenser på motorkomponenter efter att motorn inte körts ren med bensin.

  30. #30
    Citat Ursprungligen postat av Crisse Visa inlägg
    Inlägget var inte riktat mot någon speciell, ville bara införa lite diskussion om att effekten/kvaliteten av nitrometan varierar beroende på varifrån den kommer. Enligt min egna erfaranheter iaf.

    Jag håller även med dig om att motorn inte verkar ta speciellt stor skada av att inte köras ur med bensin efter nitrokörning. Verkar enligt mina erfarenheter vara ganska överdrivet. Jag körde en motor på 20% nitrometan, lät den sedan stå i 1-2 månader i kallgarage över sommaren pga jobb/bristande intresse. Var fullt beredd på att både cylinderfoder, vevparti och lager skulle vara fulla av rost. När jag lyfte av cylindern från motorn fann jag inte en gnutta rost, däremot en röd-brunaktig olje/nitro/metanolhinna över alla komponenter. Var bara att torka av, ingen rost eller andra skador.

    Kanske bara haft tur, vad vet jag.. Har iaf inte fått några negativa konsekvenser på motorkomponenter efter att motorn inte körts ren med bensin.
    Precis, hade samma brun/röda hinna i min motor med och då hade den stått i över 3 år innan jag öppnade den så det berodde nog inte på tur.

    Min nya motor kör jag dock ur på bensin så man slipper metanol i pump, btr och allt annat som innehåller plast/gummi.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in