1. #1

    problem när jag monterade mitt zx rör!

    Hej, jag har precis köpt mig ett leovince mandmade zx rör, och idag så tog jag bort pluggen och monterade det. jag har 4g vikter på men ändå så är axet nästan lika dåligt som en orginal moppe den toppar 70 - 75, sen så märkte jag att hålet där cyllindern möter röret är väldigt ovalt medans röret är helt runt så det var lite konstigt att montera det. beror det dåliga axet på att jag inte har satt på kopplingsfjädrarna eller vad kan det vara. jag har en slider 08.

  2. #2
    Zx rör gör inte axxet så jävla mycket bättre med en orginal cylinder
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    Ludix har jag för mig ska funka skitbra org.
    Citat Ursprungligen postat av AeroXCallE Visa inlägg
    Jo, dom har typ ett axx på 0-50 km/h på 2 sek orginal

  3. #3
    okej men den är väldigt slö också, den ligger i typ 30 i uppförsbacke med 2 på.

  4. #4
    munstycke, tjyvluft?

  5. #5
    har du bytt munstycke?

  6. #6
    nej jag har inte bytt munstycke, men kan man inte bara köra med lite choke?

  7. #7

  8. #8
    att ha kopplingsfjädrar på kan också vara en fördel.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    nepp du måste byta munstycke.. vikterna kan va förlätta också. kopplingsfjädrarna kan behöva bytas
    okej men vad ska man ha för munstycke då? 6mm eller 5mm

  10. #10
    Filips avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    7 325
    Citat Ursprungligen postat av sliderdaniel Visa inlägg
    okej men vad ska man ha för munstycke då? 6mm eller 5mm
    6mm om du har förgasare under 19mm förgasare
    Citat Ursprungligen postat av mackan663 Visa inlägg
    Oljeslangen sprack när man skulle sätta på den -.- ...

  11. #11
    Ett tips!
    Vill du att den skall ha bättre acceleration med ditt ZX så testa att shimsa ut variatorn!
    Detta har vi gjort på ett flertal mopeder som accelererat dåligt med likvärdiga vikter som du använder. Dock så brukar vi använda ca 5g och shimsad variator för bästa resultat.

    Inte dyrt (43kr) och gör oftast de som behövs för att accelerationen skall finnas där på effektrören!

    KLICKA PÅ BILDEN FÖR MER INFORMATION



    Med Vänliga Hälsningar
    Phill
    Racing Planet Support
    -----------------------

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Racing-Planet SE Visa inlägg
    Ett tips!
    Vill du att den skall ha bättre acceleration med ditt ZX så testa att shimsa ut variatorn!
    Detta har vi gjort på ett flertal mopeder som accelererat dåligt med likvärdiga vikter som du använder. Dock så brukar vi använda ca 5g och shimsad variator för bästa resultat.

    Inte dyrt (43kr) och gör oftast de som behövs för att accelerationen skall finnas där på effektrören!

    KLICKA PÅ BILDEN FÖR MER INFORMATION



    Med Vänliga Hälsningar
    Phill
    Racing Planet Support
    -----------------------
    Kan ni kort förklara effekten av att shimsa variatorn, vad fyller shimsbrickorna för funktion?

  13. #13
    Filips avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    7 325
    Citat Ursprungligen postat av Riesen Visa inlägg
    Man behöver inte alltid shimsa variatorn. Det är bara om remmen inte ligger längst ut på remskivorna.
    då testar man ut ett shims som man sätter på vevaxeln, emot glidhylsan. Då kommer remmen längre ner vid variatorn och högre upp på remskivorna.

    Byt munstycke och kopplingsfjädrar.
    Sätt i ett typ 90. har för mig att det sitter 76 std.
    90 original på Slider, iallafall på dem lite äldre. Pröva 96, det har jag med exakt samma trim
    Citat Ursprungligen postat av mackan663 Visa inlägg
    Oljeslangen sprack när man skulle sätta på den -.- ...

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av AlexanderB Visa inlägg
    Kan ni kort förklara effekten av att shimsa variatorn, vad fyller shimsbrickorna för funktion?
    Klickar du på bilden så finns mer info där, men i kort form kan man säga att shimsar du ut variatorn genom att lägga ett shims mellan glidhylsan och den yttreremskivan så kommer remmen närmare glidhylsan och mer isär ifrån remskivorna och kan därav slira lättare ifrån stilla stående, så sätt kan man shimsa så mycket att tillslut så slirar remmen under en längre period innan den börjar klättra upp på remskivorna.

    Skulle man annars ha färre shims alternativt korta av glidhylsan blir det motsatt effekt, dvs att remmen kommer greppa mer direkt mot remskivorna och att den inte slirar mot glidhylsan. Fördelen med kort variatorhylsa är att man pressar ihop remskivorna närmare remmen vilket gör att remmen därav kan klättra högre upp = högre toppfart.

    Citat Ursprungligen postat av Riesen Visa inlägg
    Man behöver inte alltid shimsa variatorn. Det är bara om remmen inte ligger längst ut på remskivorna.
    då testar man ut ett shims som man sätter på vevaxeln, emot glidhylsan. Då kommer remmen längre ner vid variatorn och högre upp på remskivorna.

    Byt munstycke och kopplingsfjädrar.
    Sätt i ett typ 90. har för mig att det sitter 76 std.
    Det är inte riktigt rätt det du säger där Riesen även fast mycket av det du bidrar med är bra fakta. Jag kanske missuppfattar dig också? Så rätta mig om jag tolkar din förklaring fel.

    Shimsar du ut variatorn som jag beskriver ovan så kommer remmen inte klättra lika högt eftersom du flyttar remskivorna ifrån varandra vilket gör att remmen inte klarar av att klättra på remskivorna hela vägen ut.
    fördelen är att remmen slirar lite mer på remskivorna vid stilastående istället för att greppa direkt.

    Ett exempel är att många 125 scootrar har en strypt variatorhylsa. kortar man ner denna ökar toppfart och även acceleration kan upplevas som aningen sämre. skaffar man dock trimvariator så har dom ju vanligtvis svarvat remskivorna och hylsan för att få bästa möjliga acceleration och bästa möjliga toppfart.

    Gällande munstycket så har vi tex monterat i ett M6#84 på en standard yamaha JogR med nya Leovince ZX-R, men kanske annorlunda på en stående yamha slider motor?


    MVH
    Phill @ Racing-Planet.Se

  15. #15
    jag satte på 5,8g vikter idag och moppen fick dubbelt så bra axx

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in