1. #1

    Exclamation Problem med trimmad Maxi!

    Tjenare, jag har ett ganska stort problem med min maxi, -83.
    Jag var ute och körde igår och låg på 70-75 km/tim ganska länge, efter ungefär några mil dog den bara och går inte att få igång, någon på min skola sa att den hade nypt. Kan det vara det?
    En till fråga, varför låter det såhär MED tändstift ---------->

    och såhär UTAN tändstift ---------->


    Förut innan igår lät det mera likt utan tändstift.

    Tack och hej. Tacksam för snabba svar.

  2. #2

  3. #3
    lomixs avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    frölunda
    Inlägg
    26
    den har inte nöpigt aif.. (då hadde du inte kunnat kicka runt kolven)
    ta och lossa toppen och kolla topplockspackningen.. kan lätt gå sönder vi trim
    Trim it, to the limit.
    Kör för NC "NäsetCrew"
    Stolt medlem av "70cc clubben"

  4. #4

  5. #5

  6. #6
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Citat Ursprungligen postat av lomix Visa inlägg
    den har inte nöpigt aif.. (då hadde du inte kunnat kicka runt kolven)
    ta och lossa toppen och kolla topplockspackningen.. kan lätt gå sönder vi trim
    Du har fel unge man. Det går visst köra runt motorn när man har "nöpigt" en kolv. Det går
    oftast alldeles utmärkt men kompet är väck och det rasslar ofta från cylindern.
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Verktyg? Du behöver inte mer än eltejp och stripes för att plocka ihop en Yamaha.

  7. #7

  8. #8
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Ska vi starta en klubb?
    Defintivt!
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Verktyg? Du behöver inte mer än eltejp och stripes för att plocka ihop en Yamaha.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Det går visst köra runt motorn när man har "nöpigt" en kolv. Det går oftast alldeles utmärkt men kompet är väck och det rasslar ofta från cylindern.
    Det behöver inte märkas något alls efter en nypning. Hade en slit och släng FS1 som var rätt bra trimmad och hade en aning för litet munstycke för att jag var för lat för att byta (luftkylt med små kylfläns, ordentligt trimmat och för snålt bestyckat, bästa tänkbara recept på problem). Fullgaskörning någon kilometer ledde ofelbart till nypning = låst bakhjul, allt jag gjorde då var att frikoppla och låta den rulla några sekunder innan jag släppte kopplingen så den rullstartade igen och jag kunde gasa vidare (lite lugnare). Det märktes aldrig något av att den hade nypt... men det var väl för att jag gick in för att döda den motorn, hade jag varit rädd om den hade det väl bara varit skrot kvar av kolv och cylinder efter första nypningen.
    Bytte senare till större munstycke, efter det gick det utmärkt att köra miltal på fullgas. Hade varit intressant att veta hur cylinder och kolv såg ut efter den misshandeln dom fått utstå, men jag orkade aldrig öppna och titta.

  10. #10
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    De är väl ganska självklart varför de låter annorlunda utan tändstift än med. Utan tändstift så här de ju ett stort hål i toppen som kompet läcker ut igenom och med tändstift så är de tätt

  11. #11
    lomixs avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    frölunda
    Inlägg
    26
    aja erkänner att jag har fel .. :s
    har haft en skuren moppe
    Trim it, to the limit.
    Kör för NC "NäsetCrew"
    Stolt medlem av "70cc clubben"

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in