1. #1

    Rieju drac med felmonterad balansaxel

    Hej! Jag undrar ifall det är skadligt för motorn om man har åkt runt med en balanaxel som är felmonterad?
    Att det har vibrerart så pass mycket så att motorn kan ha tagit skada av att det?

    Motorn är en am6a.
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    gay video, gay musik, du måste vara gay.

  2. #2
    vissa som kör riktigt trimmat tar ju ur sin balansaxel, så tror inte de är någon fara. men om den är fel monterad så vette tusan

  3. #3

    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    ingelstad (växjö)
    Inlägg
    302
    hur kan man felmontera balnsaxeln ?

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av martin66 Visa inlägg
    hur kan man felmontera balnsaxeln ?
    Det var en verksta som monterade dit den fel och jag har kört ungefär 45 mil med den, så jag undrade bara ifall något har kunnat tagit skada.

    Själva dreven är ju där men prickarna möter inte varandra.
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    gay video, gay musik, du måste vara gay.

  5. #5
    Elliotts avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    Sala
    Inlägg
    1 238
    Citat Ursprungligen postat av martin66 Visa inlägg
    hur kan man felmontera balnsaxeln ?
    Antagligen är den inte felmonterad, utan det är så att "prickarna" är på fel ställe.
    FD rkan

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av rkan Visa inlägg
    Antagligen är den inte felmonterad, utan det är så att "prickarna" är på fel ställe.
    Ja, prickarna möter inte varandra, det har ju vibrerat som tusan hela tiden och verkstaden hittade på en massa saker, så då blev jag tvungen att kolla om den var felmonterad och det var den.
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    gay video, gay musik, du måste vara gay.

  7. #7
    Elliotts avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    Sala
    Inlägg
    1 238
    Citat Ursprungligen postat av joh458 Visa inlägg
    Ja, prickarna möter inte varandra, det har ju vibrerat som tusan hela tiden och verkstaden hittade på en massa saker, så då blev jag tvungen att kolla om den var felmonterad och det var den.
    Okej men du har fixat det antar jag? det är inte så svårt annars, bara ta bort ta bort primärdrevet och sätta det rätt
    FD rkan

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av rkan Visa inlägg
    Okej men du har fixat det antar jag? det är inte så svårt annars, bara ta bort ta bort primärdrevet och sätta det rätt
    Nej, vi har inte fixat det, vi tänkte att verkstaden skulle få ta och sätta dit den rätt, och att vi kanske skulle få kompensation för det här.
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    gay video, gay musik, du måste vara gay.

  9. #9
    Elliotts avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    Sala
    Inlägg
    1 238
    Citat Ursprungligen postat av joh458 Visa inlägg
    Nej, vi har inte fixat det, vi tänkte att verkstaden skulle få ta och sätta dit den rätt, och att vi kanske skulle få kompensation för det här.
    Okej..
    FD rkan

  10. #10
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Den är inte fel monterad, den är bra inte inställd De är jätte lätt att fixa
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av derbi_killen Visa inlägg
    Den är inte fel monterad, den är bra inte inställd De är jätte lätt att fixa
    ...Jag har ställt in den och jag tror faktiskt inte att en dåligt inställd förgasare gör så att det vibrerar. Jag kan ta fram en bild på balansaxeln om du vill
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    gay video, gay musik, du måste vara gay.

  12. #12
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Citat Ursprungligen postat av joh458 Visa inlägg
    ...Jag har ställt in den och jag tror faktiskt inte att en dåligt inställd förgasare gör så att det vibrerar. Jag kan ta fram en bild på balansaxeln om du vill
    Jg snackar om balansaxeln
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  13. #13
    ok, men måste man inte ta bort koplingen och de för att kunna komma åt balansaxeln?
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    gay video, gay musik, du måste vara gay.

  14. #14
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    gör såhär: skruva av kopplingskåpan på höger sida(töm olja innan!), skruva loss de 4 skruvarna till kopplingen, sedan så drar du loss muttern till axeln som kopplingen sitter på. sedan lyfter du av kopplingen. efter det så lossar du på något av dreven, och justerar in dem så att de står riktigt. sedan skruvar du bara ihop allt! tror inte det tagit någon skada om du inte åkt så långt, men du bör inte åka med den när dom står som dom gör. lycka till!!
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  15. #15
    Tack för alla svar, nu så har verkstaden monterat ditt balasaxeln rätt, det blev en otrolig skillnad efteråt. Moppen fick högre topphastighet och mycke bättre acceleration.
    Moppen gick även jämnare och nu så vibrerar det nästan ingenting.
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    gay video, gay musik, du måste vara gay.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in