Sidan 1 av 4 123 ... Sista
  1. #1

    Fs1 - Fråge & Diskution Tråd

    Fanns en liknande tråd på gamla moppenet så jag tänkte att det var bäst att skapa en här också.

    I det här forumet så kan ni diskutera frågor och allt som har med mopeden Yamaha Fs1 att göra.


  2. #2
    Fint med en Fs1:a tråd!
    Trevligt att se att du finns på plats nu också
    Hur går det med din fs1:a föresten?

  3. #3
    Inte hänt så mycket med den på ett tag men jag provkörde den häromdan och körde ett varv runt och den gick osm fan på 1 - 3 ans växel men sedan varvar den inte ut så snabbt på fyran :/ han la komma upp i 70 - 75 innan raksträckan tog slut men då var det på typ 3000 rpm eller nåt, den är nog rätt så tungt drevad men jag ska se om jag porta lite i cyllen men precis när jag körde hem då började det rassla i växellådan och varva som fan när jag la i 3an, precis som att växeln hoppade ur, får la hoppas att det bara var jag som råkade stampa ner växelspaken i farten och att det inte är nåt i lådan som har röket sönder :/

    hur går det med din då ?

  4. #4
    Det går finfint Siktar på att bli klar nästa helg, lite tajt tidsplan men det är målet iaf Är så jävla sugen på att köra nu.
    Ska se om jag får upp nått på vad som hänt i projekttråden.

    Hoppas inte växellådan rök :/

  5. #5
    Hej!

    Tänkte jaga i gång min fs1 så jag kan pendla med den till jobbet.
    Dock så har jag sprungit på problem.


    Den går jätte bra när jag gasar upp. Sen när jag växlar ner så tappar den all kraft och desto mer jag gasar desto mer vill den dö. Så till slut dör den. Även jag inte gasar något.

    Sen startar den igen och är precis lika dan, går bra så länge jag gasar och växlar upp.

    Kan det vara brytarspetsarna? Kondensatorn?

    Ska plocka ner svänghjulet nu, något man bör tänka på?

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av blåfs1 Visa inlägg
    Hej!

    Tänkte jaga i gång min fs1 så jag kan pendla med den till jobbet.
    Dock så har jag sprungit på problem.


    Den går jätte bra när jag gasar upp. Sen när jag växlar ner så tappar den all kraft och desto mer jag gasar desto mer vill den dö. Så till slut dör den. Även jag inte gasar något.

    Sen startar den igen och är precis lika dan, går bra så länge jag gasar och växlar upp.

    Kan det vara brytarspetsarna? Kondensatorn?

    Ska plocka ner svänghjulet nu, något man bör tänka på?
    hmm, vet inte vad det kan vara för fel men det låter som att den sluter att tända. har du originalspolen på? kan vara lite gammal isåfall och kanske behöver bytas.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av kighel Visa inlägg
    hmm, vet inte vad det kan vara för fel men det låter som att den sluter att tända. har du originalspolen på? kan vara lite gammal isåfall och kanske behöver bytas.
    Så du tror att det är tändspolen som gett upp?

  8. #8
    Har gjort rent lite vid svänghjulet och spayat på kontaktspray på alla kontakter.

    Nu startar den svårare och får avgassmällar.
    vad kan de vara?

    Hur får jag tillbaka kopplingen?

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av blåfs1 Visa inlägg
    Har gjort rent lite vid svänghjulet och spayat på kontaktspray på alla kontakter.

    Nu startar den svårare och får avgassmällar.
    vad kan de vara?

    Hur får jag tillbaka kopplingen?
    Det är nog brytarna som ställt om sig. min höll på likadant för ett tag sedan. skruva av den lilla runda kåpan som finns på vänstra motorkåpan. snurra på svänghjulet tills brytarna öppnar sig, lossa på skruven som sitter ovanför brytarna och kör in ett bladmått på 0,4mm mellan dem. dra sedan åt skruven. (minns inte riktigt men är rätt säker på att man gör så)

    på vänstra motorkåpan under växelpinnen finns ett gummilock. ta av locket så der du en skruv. skruva den medurs så kommer kopplingen tillbaka. kom ihåg att dra åt muttern som sitter på skruven efteråt.

  10. #10

  11. #11
    Behöver jag ingen svänghjulsavdragare för att få svänghjulet?

    Ska prova få ditt kopplingen, fan känner mig kass på fs1.

    Edit. Fattar fortfarande inte hur man får dit kopplingen med kopplingsarmen.
    Känner mig jätte dum, någon som kan förklara för en mindre begåvad fs1 mekare...
    Senast redigerat av blåfs1 den 2010-05-31 klockan 12:21.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av blåfs1 Visa inlägg

    Hur får jag tillbaka kopplingen?
    Oj sorry, trodde du menade att kopplingen hade ställt om sig eller något.
    Tyvärr vet jag inte riktigt hur man får dit hela kopplingen... har nämligen inte gjort det själv

  13. #13
    Så ingen på den här tråden kan fs1?
    Jag undrar ju bara hur man får dit kopplingsarmen så kopplingen fungerar när man sätter på svänghjulskåpan.


  14. #14
    Jag kan fs1.
    Förklara ditt problem mer ingående så kan jag hjälpa dig.
    Riding on the wind
    with my fs1

  15. #15

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    småland
    Inlägg
    152
    Vad gör en fs1:a med 60cc 16mm insug + fögge? har lite svvårt att tro att dem gör 75 med det.

  16. #16

  17. #17

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    småland
    Inlägg
    152
    Citat Ursprungligen postat av Spökplumpen Visa inlägg
    Beror ju lite på drevning, men den kanske gör 65-70 högst. Men som sagt så beror det på drevning.
    men dem har inte specielt hög drevning 13 - 39 :S

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av blåfs1 Visa inlägg
    Så ingen på den här tråden kan fs1?
    Jag undrar ju bara hur man får dit kopplingsarmen så kopplingen fungerar när man sätter på svänghjulskåpan.

    menar du skruv mekanismen som trycker på kopplings pinnen?

    //Fredrik

  19. #19
    Är sugen på att skaffa FS1. Är de svåra att trimma upp i 70 - 75? Drar dem mycket bensin när de är trimmade?

  20. #20
    med orört köpetrim (60cc, 16,5mm gasare, 16,5mm insug, rätt drevning och grövre orgliknande rör) bör du få upp den i 70 iallafall..

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av ludde863 Visa inlägg
    Är sugen på att skaffa FS1. Är de svåra att trimma upp i 70 - 75? Drar dem mycket bensin när de är trimmade?
    Gör det. Nej. Nej.
    Riding on the wind
    with my fs1

  22. #22
    Citat Ursprungligen postat av StefanN Visa inlägg
    med orört köpetrim (60cc, 16,5mm gasare, 16,5mm insug, rätt drevning och grövre orgliknande rör) bör du få upp den i 70 iallafall..
    Okej. Vet du (eller nån annan) vad som behövs för att få upp den i ännu högre hastigheter?

  23. #23

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    småland
    Inlägg
    152
    Citat Ursprungligen postat av ludde863 Visa inlägg
    Okej. Vet du (eller nån annan) vad som behövs för att få upp den i ännu högre hastigheter?
    Mina kompis säger att dem gör 80 med det stefan sa ^^ han har de på sin fisetta

  24. #24
    Citat Ursprungligen postat av ludde863 Visa inlägg
    Okej. Vet du (eller nån annan) vad som behövs för att få upp den i ännu högre hastigheter?
    om det nu inte är som sacky sa så får du börja porta och ha dig, modda dit större förgasare än 16,5mm, bygga avstämt rör osv... med andra ord krävs det mer än att bara sätta dit köpta saker för att dem ska piska på ännu bättre. :o

  25. #25
    Har tändningsproblem på en polares fs1, spolen är nästan ny, och vi bytte till en annan kondensator som jag hade liggandes (satt på en annan fs1 tändplatta) men fortfarande ingen gnista. nån som vet vad det kan va ?
    Yamaha Fs1 Projekt!!!-----> http://www.moppenet.nu/threads/458-Yamaha-Fs1-Renovering

  26. #26
    vad är original drevning på fs1????

  27. #27
    Citat Ursprungligen postat av yamaharacer Visa inlägg
    vad är original drevning på fs1????
    10/45
    Riding on the wind
    with my fs1

  28. #28
    Hej Hur många varv ska jag vrida på Luft Skruven på förgassaren för att det ska bli rätt blandning har en 16mm förgasare orginal mikuni

  29. #29

  30. #30
    tack men min Fs1 varvar inte fullt längre på 2an och 3an som den gjort förut vad kan det vara för fel

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in