-
2011-10-18, 21:01 #1
- Reg.datum
- Aug 2010
- Ort
- U-a
- Inlägg
- 33
AM6 nyper - Oljepumpsfråga
Hej!
Min beta rr 07a har gått 900 underbara och problemfria mil. Tills i förrgår. Då nöp den. Cylindern klarade sig men kolven vart skrot så jag bytte kolven idag till en ny, även nållagret till kolvbulten, även alla packningar runt omkring byttes. Skulle ut på provtur och skiten nyper igen. Losar slangen som går från oljepumpen in i förgasaren och kickar igång, kommer inte en droppe 2-t olja! Lossnar slangen nere vid oljepumpen också och det kommer ingen olja där heller. Jag har olja i behållaren.
Så min fråga är, ska det komma olja ur slangen som går från oljepmpen till förgasaren när man lossar den? Eller går pumpen på förgasarens vakum så det måste vara vakum för att de ska komma olja?
Några andra ideèr??
Tacksam för svar!
-
2011-10-18, 21:06 #2
-
2011-10-18, 21:10 #3
- Reg.datum
- Aug 2010
- Ort
- U-a
- Inlägg
- 33
-
2011-10-18, 21:12 #4
-
2011-10-18, 21:13 #5
- Reg.datum
- Aug 2010
- Ort
- U-a
- Inlägg
- 33
-
2011-10-18, 21:16 #6
-
2011-10-18, 21:19 #7
-
2011-10-18, 21:22 #8
- Reg.datum
- Aug 2010
- Ort
- U-a
- Inlägg
- 33
Har alltid blandat i tanken på alla gammla moppar jag haft men nu när de är ny skit så trodde ja man kunde lita på skiten!! Och de har funkat i 900 mil hehe! Men jag vet ju inte om den är kass än dock. Ingen som vet om de ska komma nån olja när man rycker slangen som går från pumpen till förgasaren när motorn är av respektive när man kickar?
-
2011-10-18, 21:28 #9
Det ska inte direkt droppa olja ur den, det du ser är mer som en lite droppe med olja i själva slangen. Du kan testa också att dra av oljan på paper.
Men om inte oljepumpen fungerar så är det ingen olja där.
Det ska sakta komma ur olja när du kickar och har motorn på.
-
2011-10-18, 21:30 #10
- Reg.datum
- Aug 2010
- Ort
- U-a
- Inlägg
- 33
Ah okej. För när motorn va igång kom de ingenting nere vid oljepumpen. Va nån lien droppe som stack upp ur nippeln bara men inget mer.
Skit att de ska börja krångla! Använder den flera mil dagligen så behöver fixa skiten så fort ja kan
. Får åka buss tills den är fixad!!
-
2011-10-18, 21:34 #11
skruva av locket till oljepumpen, vrid på gasen och se om det rör sig. gör det inte det så är det bara o byta vajer.
-
2011-10-18, 21:41 #12
- Reg.datum
- Aug 2010
- Ort
- U-a
- Inlägg
- 33
-
2011-10-18, 21:50 #13
-
2011-10-18, 21:52 #14
- Reg.datum
- Aug 2010
- Ort
- U-a
- Inlägg
- 33
-
2011-10-18, 22:15 #15
-
2011-10-18, 22:19 #16
En ganska osäker teori enligt mig.. jag säger lagom bensin är bäst.
Dvs när man har fått den att gå rent genom hela registret på fullgas så stoppar man i 1-2 storlekar större så ligger man
på säkra sidan. Min 125an har svart stift när den går för snålt.
Det är inte helt säkert att oboybrunt är optimalt eller säkert men som sagt en grovskala duger det väl som.
-
2011-10-18, 23:04 #17
Är de am6? på min Cpi motor(Am6 kopia)så satt det ett plastdrev innanför kopplingskåpan och det hade gått av på mitten när jag öppnade(min nöp också) De ärdet drevet som driver pumpen och de sitter ett drev mellan veven o pumpen så kolla om de är helt! Drevet var av plast...
Senast redigerat av Sebbe_Sillman den 2011-10-19 klockan 13:58.
-
2011-10-19, 12:42 #18
- Reg.datum
- Aug 2010
- Ort
- ingelstad (växjö)
- Inlägg
- 302
smörjde du in kolven med 2 takts olja när du monterade kolven ?
-
2011-10-20, 17:27 #19
- Reg.datum
- Aug 2010
- Ort
- U-a
- Inlägg
- 33
Tjenare!
Jag monterade ny kolv igen, monterade bort oljepumpen och pluggade igen. Bladnade runt 3-4% olja i tanken och moppen gick bra i 2mil tills den nöp igen!! Vattnet blir jummet och cylindern är inte jättevarm, man kan hålla en stund på den iaf. Eftersom vattnet blir jummet så finns ju cirkulation i alla fall, är nytt kyarvatten + glykol, kylet är även genomspolat så det är rent. Va kan de va?
HJÄLP MIG!!!
-
2011-10-20, 17:29 #20
Kan ju vara att den är felinställd? Kolla stiftet
-
2011-10-20, 17:56 #21
- Reg.datum
- Aug 2010
- Ort
- U-a
- Inlägg
- 33
-
2011-10-20, 17:58 #22
-
2011-10-20, 18:01 #23
- Reg.datum
- Aug 2010
- Ort
- U-a
- Inlägg
- 33
-
2011-10-20, 18:01 #24
-
2011-10-23, 17:57 #25
- Reg.datum
- Aug 2010
- Ort
- U-a
- Inlägg
- 33
Tack för alla svar!
Det var termostaten som va kass. Monterade bort den helt och nu fungerar det bra. En nödlösning tills jag köper en ny.
-
2011-11-03, 12:44 #26
- Reg.datum
- Aug 2010
- Ort
- U-a
- Inlägg
- 33
Hur luftar man oljepumpen på AM6?