1. #1

    AM6 nyper - Oljepumpsfråga

    Hej!

    Min beta rr 07a har gått 900 underbara och problemfria mil. Tills i förrgår. Då nöp den. Cylindern klarade sig men kolven vart skrot så jag bytte kolven idag till en ny, även nållagret till kolvbulten, även alla packningar runt omkring byttes. Skulle ut på provtur och skiten nyper igen. Losar slangen som går från oljepumpen in i förgasaren och kickar igång, kommer inte en droppe 2-t olja! Lossnar slangen nere vid oljepumpen också och det kommer ingen olja där heller. Jag har olja i behållaren.

    Så min fråga är, ska det komma olja ur slangen som går från oljepmpen till förgasaren när man lossar den? Eller går pumpen på förgasarens vakum så det måste vara vakum för att de ska komma olja?

    Några andra ideèr??

    Tacksam för svar!

  2. #2
    Det ska inte komma olja från slangen direkt när du tar ut den, men man ska kunna se lite olja som är påväg ut ur den till förgasaren.

    Du kan testa ifall oljepumpen fungerar genom att ta slangen och samtidigt kicka, då ser du ifall det kommer ut något.
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    gay video, gay musik, du måste vara gay.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av joh458 Visa inlägg
    Det ska inte komma olja från slangen direkt när du tar ut den, men man ska kunna se lite olja som är påväg ut ur den till förgasaren.

    Du kan testa ifall oljepumpen fungerar genom att ta slangen och samtidigt kicka, då ser du ifall det kommer ut något.
    AH okej. Så om jag lossar slangen, och sen kickar så ska de komma olja men inte när motorn är igång?

  4. #4
    Gör inte det när den är igång, den får ju ingen olja då.

    Det kommer fram olja både när du kör och kickar, du kan titta om den fungerar genom att göra som jag sa.
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    gay video, gay musik, du måste vara gay.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av joh458 Visa inlägg
    Gör inte det när den är igång, den får ju ingen olja då.
    Ska de komma olja eller inte när motorn är igång? Som jag fatta de så ska de komma när man kickar men inte när motorn är igång?

  6. #6
    Det ska komma olja när du kör. Oljepumpen pumpar in olja beroende på hur mycket du varvar, kolven åker upp och ner när du kickar.
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    gay video, gay musik, du måste vara gay.

  7. #7
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Har aldrig vågat lite på en oljepump. Speciellt inte när man kör med cylinder över 2000kr.
    Skippa den i fortsättningen och börjar blanda i tanken. 1-1,5dl olja per 5liter är kanon
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Verktyg? Du behöver inte mer än eltejp och stripes för att plocka ihop en Yamaha.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Har aldrig vågat lite på en oljepump. Speciellt inte när man kör med cylinder över 2000kr.
    Skippa den i fortsättningen och börjar blanda i tanken. 1-1,5dl olja per 5liter är kanon
    Har alltid blandat i tanken på alla gammla moppar jag haft men nu när de är ny skit så trodde ja man kunde lita på skiten!! Och de har funkat i 900 mil hehe! Men jag vet ju inte om den är kass än dock. Ingen som vet om de ska komma nån olja när man rycker slangen som går från pumpen till förgasaren när motorn är av respektive när man kickar?

  9. #9
    Det ska inte direkt droppa olja ur den, det du ser är mer som en lite droppe med olja i själva slangen. Du kan testa också att dra av oljan på paper.
    Men om inte oljepumpen fungerar så är det ingen olja där.
    Det ska sakta komma ur olja när du kickar och har motorn på.
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    gay video, gay musik, du måste vara gay.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av joh458 Visa inlägg
    Det ska inte direkt droppa olja ur den, det du ser är mer som en lite droppe med olja i själva slangen. Du kan testa också att dra av oljan på paper.
    Men om inte oljepumpen fungerar så är det ingen olja där.
    Det ska sakta komma ur olja när du kickar och har motorn på.
    Ah okej. För när motorn va igång kom de ingenting nere vid oljepumpen. Va nån lien droppe som stack upp ur nippeln bara men inget mer. Skit att de ska börja krångla! Använder den flera mil dagligen så behöver fixa skiten så fort ja kan . Får åka buss tills den är fixad!!

  11. #11
    skruva av locket till oljepumpen, vrid på gasen och se om det rör sig. gör det inte det så är det bara o byta vajer.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Gissa Visa inlägg
    skruva av locket till oljepumpen, vrid på gasen och se om det rör sig. gör det inte det så är det bara o byta vajer.
    Har gjort det och det rör på sig perfekt!

    Hur är de på am6, är de som på MT att ena ramlagret smörjs av soppan och andra av växellådsoljan?

  13. #13
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Citat Ursprungligen postat av _Robban_ Visa inlägg
    Har gjort det och det rör på sig perfekt!

    Hur är de på am6, är de som på MT att ena ramlagret smörjs av soppan och andra av växellådsoljan?
    På am6 smörjs båda ramlagerna av soppan om jag mins rätt Men blanda i tanken i stället Mycket säkrare
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av derbi_crille Visa inlägg
    På am6 smörjs båda ramlagerna av soppan om jag mins rätt Men blanda i tanken i stället Mycket säkrare
    Ajdå!! :/ Kommer nog göra de hedanefter men vill veta om min pump funkar först så jag hittar källan till rasen!

  15. #15
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Citat Ursprungligen postat av _Robban_ Visa inlägg
    Ajdå!! :/ Kommer nog göra de hedanefter men vill veta om min pump funkar först så jag hittar källan till rasen!

    Skruva loss tändstiftet och kolla vilken färg den är vit eller vitaktig= för lite bensin. Svart eller mörkbrun= för mycket bensin. Oboybrunt/gyllenbrunt= Rätt mängd bensin
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  16. #16
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Citat Ursprungligen postat av derbi_crille Visa inlägg
    Skruva loss tändstiftet och kolla vilken färg den är vit eller vitaktig= för lite bensin. Svart eller mörkbrun= för mycket bensin. Oboybrunt/gyllenbrunt= Rätt mängd bensin
    En ganska osäker teori enligt mig.. jag säger lagom bensin är bäst.

    Dvs när man har fått den att gå rent genom hela registret på fullgas så stoppar man i 1-2 storlekar större så ligger man
    på säkra sidan. Min 125an har svart stift när den går för snålt.
    Det är inte helt säkert att oboybrunt är optimalt eller säkert men som sagt en grovskala duger det väl som.
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Verktyg? Du behöver inte mer än eltejp och stripes för att plocka ihop en Yamaha.

  17. #17
    Är de am6? på min Cpi motor(Am6 kopia)så satt det ett plastdrev innanför kopplingskåpan och det hade gått av på mitten när jag öppnade(min nöp också) De ärdet drevet som driver pumpen och de sitter ett drev mellan veven o pumpen så kolla om de är helt! Drevet var av plast...
    Senast redigerat av Sebbe_Sillman den 2011-10-19 klockan 13:58.

  18. #18

    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    ingelstad (växjö)
    Inlägg
    302
    smörjde du in kolven med 2 takts olja när du monterade kolven ?

  19. #19
    Tjenare!

    Jag monterade ny kolv igen, monterade bort oljepumpen och pluggade igen. Bladnade runt 3-4% olja i tanken och moppen gick bra i 2mil tills den nöp igen!! Vattnet blir jummet och cylindern är inte jättevarm, man kan hålla en stund på den iaf. Eftersom vattnet blir jummet så finns ju cirkulation i alla fall, är nytt kyarvatten + glykol, kylet är även genomspolat så det är rent. Va kan de va?

    HJÄLP MIG!!!

  20. #20
    Kan ju vara att den är felinställd? Kolla stiftet

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av PiMpoPeD Visa inlägg
    Kan ju vara att den är felinställd? Kolla stiftet
    Nix! Den går klockrent när den väl går och jag har kört med samma bestyckning och inställningar i 700mil.

  22. #22
    Citat Ursprungligen postat av _Robban_ Visa inlägg
    Nix! Den går klockrent när den väl går och jag har kört med samma bestyckning och inställningar i 700mil.
    Okej, men något fel måste det ju vara på kylningen!
    Vad köper du för kolvar?

  23. #23
    Citat Ursprungligen postat av PiMpoPeD Visa inlägg
    Okej, men något fel måste det ju vara på kylningen!
    Vad köper du för kolvar?
    Får koka termostaten och se när den öppnar. Se öve vattenpumpen okså så får vi se sen. Step II kolvar.

  24. #24
    Citat Ursprungligen postat av _Robban_ Visa inlägg
    Nix! Den går klockrent när den väl går och jag har kört med samma bestyckning och inställningar i 700mil.
    Okej, men något fel måste det ju vara på kylningen!
    Vad köper du för kolvar?

  25. #25
    Tack för alla svar!

    Det var termostaten som va kass. Monterade bort den helt och nu fungerar det bra. En nödlösning tills jag köper en ny .

  26. #26
    Hur luftar man oljepumpen på AM6?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in