1. #1

    Behöver en bra sport setup till Derbi

    tjo!

    som topic lyder , behöver hjälp med att hitta en bra sport setup till min derbi xtreme 09a
    vet inte specciellt mycket om vilka delar som passar bäst ihop osv.
    så är det nån som vet en bra sport setup?

    vet inte om ja postat den här tråden på rätt ställe , men antar det

  2. #2

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Airsal 70cc, Thrower, Dó 21mm.

    Ganska vanlig setup, passar med 13 eller 14/53.
    så den här fögasaren ?
    http://www.twostroke.se/product.asp?product=24237

  4. #4
    Ja den är bra, hade själv en sån innan ja bytte upp mig.

    Men jag skulle nog hellre köpa en Black Edition, dom har en skruv i botten av flottörkoppen så det går lätt och byta munstycke, sen har dom skruv-throttel också, mycket smidigare!
    Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
    You might surprise people, but you're still gay

  5. #5
    Om inte jag har fel gällande Derbis original gaswire så är splittern problemet då slaglängden på trotteln är fixerad vilket gör att 19-21mm förgasarna och uppåt har för hög slaglängd vilket gör att trotteln antingen inte går hela vägen upp eller så har man ingen tomgång.
    Har för mig det var så på min tid, så för att lösa detta fick man skaffa en Honda CR85 gaswire och montera på, sedan blanda olje i tanken.

    Sport setup säger du, menar du på din 50cc eller vill du byta upp i cylindervolym?

    Jag röstar för att du kollar på ett effektrör och kör 13/53 i drevning. fungerar gott och väl om man vill åka i en 80kmh och ha ett bra acc.
    Vill du däremot ha 70cc så fungerar ju vilken gjutjärn/aluminium cylinderkit som helst som inte skriker ut midrace/hyper karaktär.
    Då kan du även köra på original vevpartiet, men om du känner för att renovera lite över vintern, släng i ett ersättningsvevparti, C3 ramlager samt en lite starkare koppling så lär du va säker för framtida motorras.

    Räcker med en 17,5mm eller 19mm förgasare förövrigt.
    Men 21mm är ju inte alls fel på en 70cc sport. men har du Thrower avgasröret räcker en 17,5/19mm förgasare utan problem.

    Frågan är hur djup plånboken är


    Med Vänliga Hälsningar
    Phill
    Racing Planet Support
    -----------------------

  6. #6
    Bytte nyligen min original förgasare på min Derbi (puckel) till en 21mm dellorto och det var väldigt tajt för gasviren. Det gick att köra med originalvire och allt fungerade som det skulle! Hade både tomgång och kunde gasa max
    Passar på att fråga! Om man kör med original cylle med effektrör och tex en 21mm förgasare? Blir det stor skillnad om jag byter upp mig till tex en airsal 70cc?

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av DT-Davve Visa inlägg
    Bytte nyligen min original förgasare på min Derbi (puckel) till en 21mm dellorto och det var väldigt tajt för gasviren. Det gick att köra med originalvire och allt fungerade som det skulle! Hade både tomgång och kunde gasa max
    Passar på att fråga! Om man kör med original cylle med effektrör och tex en 21mm förgasare? Blir det stor skillnad om jag byter upp mig till tex en airsal 70cc?
    Tack för det Davve!
    Bra info! Då vet man detta! Kom på att jag också körde med en Dellorto 19mm och de gick ju med original gaswiren, de var med PWK 21/24/28 man först fick problem med slaglängden

    Köra med 21mm förgasare på original cylindern med effektrör lär den gå sämre än med tex 17,5 eller 19mm.
    Men har du en 70cc så får du bra nära dubbla effekten vilket ger bra mycket mer vridmoment och effektkurvan upplevs starkare.

    Köp bara inte ett avgassystem som stryper 70cc effekten som tex MK Thrower eller Leovince V6 mfl.



    Med Vänliga Hälsningar
    Phill
    Racing Planet Support
    -----------------------

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Racing-Planet SE Visa inlägg
    Tack för det Davve!
    Bra info! Då vet man detta! Kom på att jag också körde med en Dellorto 19mm och de gick ju med original gaswiren, de var med PWK 21/24/28 man först fick problem med slaglängden

    Köra med 21mm förgasare på original cylindern med effektrör lär den gå sämre än med tex 17,5 eller 19mm.
    Men har du en 70cc så får du bra nära dubbla effekten vilket ger bra mycket mer vridmoment och effektkurvan upplevs starkare.

    Köp bara inte ett avgassystem som stryper 70cc effekten som tex MK Thrower eller Leovince V6 mfl.



    Med Vänliga Hälsningar
    Phill
    Racing Planet Support
    -----------------------

    Ingen fara! Bara kul att få hjälpa till

    Nice! Har ett giannelli 2t så det stryper väl inte? är lagom högvarvit? (8k-12k tror jag bestämt)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in