1. #1

    Råd om att byta linje i skolan.

    Sha!!

    jo, har funderat ett bra tag ock skulle behöva lite råd


    jag går nu teknik år 1. Det är en bra klass jag går i och så och jag trivs skitbra MEN jag känner att kurserna är nästan för svåra. speciellt matten..

    gillar mer praktiska kurser vilket vi inte har några och jag är INGET läshuvud. raka motsatsen i stort sett..

    men som sagt funderar på att byta då jag känner att jag inte kommer klara mig i 3 år.

    är grymmt intresserad av motorer och tänkte välja fordon först men kom på att det inte är så bra jobb som ger bra betalt i bilbranchen :/ men fordon är väll inte speciellt svåra kurser?


    om jag går kvar teknik så vill jag GÄRNA jobba med fordon i framtiden som tex. bildesigner eller något liknande.




    fråga 1: skriv för/nackdelar med att byta till fordon

    fråga 2: skriv om ni vet hur det funkar eller om jag måste börja nästa år? :/
    R.I.P DooD-Kungen av portning!

  2. #2
    gå klart teknik, du behöver inte läsa de svåraste kurserna om du inte vill, om du vill bli bilmek kan du alltid gå ngn 1-2-årig utbildning senare, har en kompis som pluggar till servicetekniker tunga fordon i ljungby, 2-årigt.
    vill du "designa bilar" lär du behöva en civilingenjörsutbildning eller minst en högskoleingenjör, vilket innebär att du måste läsa matte e, fysik b och kemi a (kemi a måste du i vilket fall läsa om du ska gå teknik), plus matten på högskolan som är x ggr tyngre än den på gymnasiet. med andra ord inte att rekommendera om du vet med dig att du hatar matte.

    men mitt råd är iaf att du går kvar, teknik öppnar massor av dörrar jämfört med fordon, och du behöver som sagt inte läsa de tyngsta kurserna om du inte vill, tror dock att matte a-c är "standard" s a s om man vill ha ett komplett slutbetyg.

  3. #3
    Berggrens avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    3 741
    Fordon , går du lärling är det mycket praktik och du behöver inte något läshuve alls och de är ju en fördel
    Det kan bli tråkigt i längden ifall du kommer till en tråkig praktikplats om du inte får göra något , de är ju en nackdel..
    En sann moderat.
    Sköt dig själv o skit i andra

  4. #4
    FlexBiels avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Ort
    Grödinge
    Inlägg
    1 376
    Var det inte du som hatade MNF? Du som avgudade TSR?
    Citat Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg
    Det är därför vi inte har några tjejer på forumet, alla kåta moppepojkar skrämmer iväg de (Rifat kommer och langar "eyYYYYYY kolla värsta guzzeen med feta götten, vill bazza henne asoo )

  5. #5

  6. #6
    Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4 055
    Citat Ursprungligen postat av PoWeRKinG Visa inlägg
    Sha!!

    jo, har funderat ett bra tag ock skulle behöva lite råd


    jag går nu teknik år 1. Det är en bra klass jag går i och så och jag trivs skitbra MEN jag känner att kurserna är nästan för svåra. speciellt matten..

    gillar mer praktiska kurser vilket vi inte har några och jag är INGET läshuvud. raka motsatsen i stort sett..

    men som sagt funderar på att byta då jag känner att jag inte kommer klara mig i 3 år.

    är grymmt intresserad av motorer och tänkte välja fordon först men kom på att det inte är så bra jobb som ger bra betalt i bilbranchen :/ men fordon är väll inte speciellt svåra kurser?


    om jag går kvar teknik så vill jag GÄRNA jobba med fordon i framtiden som tex. bildesigner eller något liknande.




    fråga 1: skriv för/nackdelar med att byta till fordon

    fråga 2: skriv om ni vet hur det funkar eller om jag måste börja nästa år? :/
    Prata med studievägledaren på din skola. Han/hon kommer att kunna hjälpa dig men gå till denne så fort som möjligt ifall du vill byta. Varför använder du smileys från tsr?
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    som sagt. ni kan ju få arvidssons morsa, kan även slänga in hyperperrys morsa. ivärsta fall kan Gbgräddglass morsa hänga med om ja måste. tänkte slänga in Rifats syrra men då skulle han väl börja kräva in Royaltys.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av FlexBiel Visa inlägg
    Var det inte du som hatade MNF? Du som avgudade TSR?
    nej. hänger mest på tsr nu med men gick in på mnf förtt tag sen och ittade en tråd "TSR-hat" där en hel del diskuterade massa skit mot mg personligen..

    lackade lite men har bett om ursäkt till alla jag lackade på.. fick dock inte tillbaka några ursäkter..

    men det är lite OT så vi tar det en annan gång

    Citat Ursprungligen postat av Tobbe94 Visa inlägg
    Prata med studievägledaren på din skola. Han/hon kommer att kunna hjälpa dig men gå till denne så fort som möjligt ifall du vill byta. Varför använder du smileys från tsr?
    tack! får ta och göra det jo, jag gjorde en likadan tråd på tsr och koppierade hit då jag vill ha olika åsikter
    R.I.P DooD-Kungen av portning!

  8. #8

  9. #9
    Ställ frågan till dig själv: Vill du jobba i en verkstad eller liknande under hela din jobb karriär, eller vill du ha fler möjligheter?

  10. #10
    ralleys avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Every Where
    Inlägg
    2 414
    Citat Ursprungligen postat av hudik95 Visa inlägg
    Ställ frågan till dig själv: Vill du jobba i en verkstad eller liknande under hela din jobb karriär, eller vill du ha fler möjligheter?
    Det var det dummaste jag någonsin har hört. Haha.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
    Citat Ursprungligen postat av Sogat
    du måste roota för att kunna printa på ett vettigt sätt jävla nolla.

    Du får väl fantisera om en ny rad.

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av ralley Visa inlägg
    Det var det dummaste jag någonsin har hört. Haha.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
    Utveckla. Det stämmer ju till 90% imo.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av ralley Visa inlägg
    Det var det dummaste jag någonsin har hört. Haha.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
    Jaså?

  13. #13
    Dagens bilar blir mer och mer "datoriserade" och några blimeks kmr nog inte behövas snart Iaf inte i den skala vi har idag och hade förr! Det kmr snarare behövas elektriker som fixar med bilens dator etc. Bilmekanikerna kommer bara att få göra servicejobb dag ut och dag in eller koppla och programmera i datorn. Samma saker varje dag. Det är tråkigt men antagligen sant

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av BlasterGurra^ Visa inlägg
    Du verkar inte förstå.. Antingen hänger man här eller där!
    eller så växer man upp och fattar att det bara är 2 st forum för alla?

    Citat Ursprungligen postat av hudik95 Visa inlägg
    Ställ frågan till dig själv: Vill du jobba i en verkstad eller liknande under hela din jobb karriär, eller vill du ha fler möjligheter?
    vill gärna kunna jobba som annat. det var i stort sett därför jag int valde fordon från början..

    men bilar utvecklar hela tiden. man blir aldrig fullärd när man grejjar bilar. sen kan man bli tex. motorsportförare, mekanier inn om sporterna osv


    det är bilar överallt i värden, personbilar, sportbilar, biltillverkare, racing med bilar, trimmaning av bilar. det finns massor med möjligheter!
    R.I.P DooD-Kungen av portning!

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av PoWeRKinG Visa inlägg
    vill gärna kunna jobba som annat. det var i stort sett därför jag int valde fordon från början..

    men bilar utvecklar hela tiden. man blir aldrig fullärd när man grejjar bilar. sen kan man bli tex. motorsportförare, mekanier inn om sporterna osv


    det är bilar överallt i värden, personbilar, sportbilar, biltillverkare, racing med bilar, trimmaning av bilar. det finns massor med möjligheter!
    Jo, helt klart! Tog bara ett snabbt exempel

  16. #16
    Dina önskemål går inte riktigt ihop! :/ Fett jobb med bra betalt i bilbranschen utan att läsa matte..? :/

    Bit ihop, ta läxhjälp och ta dig tiiiiden att göra det, om du verkligen vill. Jag rekommenderar alla som inte vet exakt vad dem vill i framtiden att läsa någonting brett, som teknik till exempel! Mycket lättare att specificera sig efteråt än att läsa upp massor i efterhand som jag gör nu, så jag vet av egen erfarenhet!

    Bit ihop och bli lite vuxen och kör klart tekniken, du kommer inte ångra dig!
    ''Knäpp och noobig fråga nån ställt''

  17. #17

  18. #18
    ralleys avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Every Where
    Inlägg
    2 414
    Citat Ursprungligen postat av Edvin Visa inlägg
    Utveckla. Det stämmer ju till 90% imo.
    Givetvis stämmer det inte. Bara för att man går Fordon lär knappast personen i fråga jobba som mek hela livet. Think outside the box.
    Du fattar nog inte hur stor bilindustrin är.

    Tobbe94.

    SERIÖS***********
    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
    Senast redigerat av Rexxy den 2011-10-23 klockan 14:11.
    Citat Ursprungligen postat av Sogat
    du måste roota för att kunna printa på ett vettigt sätt jävla nolla.

    Du får väl fantisera om en ny rad.

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av ralley Visa inlägg
    Givetvis stämmer det inte. Bara för att man går Fordon lär knappast personen i fråga jobba som mek hela livet. Think outside the box.
    Du fattar nog inte hur stor bilindustrin är.
    Jaja, men det beror ju på vilken inriktning man väljer också.

  20. #20
    flytta till göteborg och gå på MTG! skitbra skola! gratis körkort, BETALT på praktiken (dock i 2an och 3an) och asmkt praktik och 95% av alla som går ut får jobb!
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    En EPA pojke som är född 97 trodde han kunde mer om min S60 än jag kan.
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    rifat eller?
    Bäver som gillar lennarts svettiga <3

  21. #21
    Kan man bara byta linje när som helst?
    Most stickpeople are black

  22. #22

  23. #23
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    i stort sett, i mån av plats och att man kan få gå om om man väntar för länge
    Men så om jag skulle vilja byta tex nu så behöver jag inte gå om? Har ju gått ca 3 månader
    Most stickpeople are black

  24. #24
    Citat Ursprungligen postat av Manfred Visa inlägg
    Men så om jag skulle vilja byta tex nu så behöver jag inte gå om? Har ju gått ca 3 månader
    med tanke på att det är en månad kvar på terminen så behöver du nog det, jo...

  25. #25
    Citat Ursprungligen postat av hudik95 Visa inlägg
    Ställ frågan till dig själv: Vill du jobba i en verkstad eller liknande under hela din jobb karriär, eller vill du ha fler möjligheter?
    fast de vette fan om jag kan hålla med om ! Man är ju 17 när man börjar Gymnasiet och de är alldeles för stort ansvar att välja vad man skall jobba med till pensionen ! Så jag skulle mer säga "Kolla dig i spegeln och ställ frågan, Vad tycker jag är roligt och vad kan jag hålla på med minst 5 år efter studenten?" (man kan läsa vidare sedan eller fortsätta..

    Ont.
    1.
    Fördel: Tycker du de e skoj ? så fall är de ett plus,
    Nackdel: Som någon sa, De kan va svårt att komma in i en ny klass under terminen och man kan ligga en bra bit efter i de praktiska och de innebär att du har ännu större press än vad du har nu.

    2.
    Snacka med din SYO han/hon brukar alltid kunna lösa något.

  26. #26
    Började mitt 3dje år på natur i år, är ju i princip samma kursen som teknik iallafall, matte, kemi o fysik. Gick riktigt tungt för mig i början på ettan o funderade på o byta till fordon osv, men sen tog jag tag i pluggandet o bet ihop ordentligt, sen gick det mycket bättre o allt kändes bättre när man har pluggat, så ge det ett försök är mitt råd! Och i slutändan är det värt det, så känner jag iallafall nu och jag kommer ha stora valmöjligheter när jag tar studenten vad jag vill göra sen.

  27. #27
    Citat Ursprungligen postat av Nneeggrroo Visa inlägg
    fast de vette fan om jag kan hålla med om ! Man är ju 17 när man börjar Gymnasiet och de är alldeles för stort ansvar att välja vad man skall jobba med till pensionen ! Så jag skulle mer säga "Kolla dig i spegeln och ställ frågan, Vad tycker jag är roligt och vad kan jag hålla på med minst 5 år efter studenten?" (man kan läsa vidare sedan eller fortsätta..

    Ont.
    1.
    Fördel: Tycker du de e skoj ? så fall är de ett plus,
    Nackdel: Som någon sa, De kan va svårt att komma in i en ny klass under terminen och man kan ligga en bra bit efter i de praktiska och de innebär att du har ännu större press än vad du har nu.

    2.
    Snacka med din SYO han/hon brukar alltid kunna lösa något.
    jojo, men tog bara det som ett exempel

  28. #28
    Eddes avatar
    Reg.datum
    Nov 2008
    Ort
    Tyresö!
    Inlägg
    2 461
    Fördelar:
    Om man gillar bilar och att mecka så är de ju kul.
    Lite plugg om man inte gillar de.

    Nackdelar:
    Dålig lön.
    Svårare att kunna jobba med nåt annat när det enda du kan är att mecka bilar.
    De är säkert skitkul i början men sen efter flera år att dag in och dag ut fixa bilar eller byta däck så lär det ju inte vara lika kul längre.
    Och som med alla liknande program/jobb så sliter ju de på kroppen också.

    Fordonslinjen finns på min skola och dem flesta är ju lite hjärndöda.. Finns ju dem som inte alls är så men om man går med en klass där resten är sega och allmänt slappa så blir det lätt att påverkas.

  29. #29
    ozcaarls avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    StockholM/Älta/tyresö/Nacka
    Inlägg
    2 297
    Citat Ursprungligen postat av Nneeggrroo Visa inlägg
    fast de vette fan om jag kan hålla med om ! Man är ju 17 när man börjar Gymnasiet och de är alldeles för stort ansvar att välja vad man skall jobba med till pensionen ! Så jag skulle mer säga "Kolla dig i spegeln och ställ frågan, Vad tycker jag är roligt och vad kan jag hålla på med minst 5 år efter studenten?" (man kan läsa vidare sedan eller fortsätta..

    Ont.
    1.
    Fördel: Tycker du de e skoj ? så fall är de ett plus,
    Nackdel: Som någon sa, De kan va svårt att komma in i en ny klass under terminen och man kan ligga en bra bit efter i de praktiska och de innebär att du har ännu större press än vad du har nu.

    2.
    Snacka med din SYO han/hon brukar alltid kunna lösa något.
    Man är 15-16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in