Ämne: dt50mx tråden
-
2011-02-13, 22:51 #571
-
2011-02-19, 22:42 #572
nvm om min senaste fråga. Någon som har uppgifter om längden på standardwirarna? (Frambroms och hastighetsmätarwire)
Lägger till en fråga: vilken bakdämpare passar rakt på utan diverse mods eller liknande? (Som gärna gör den högre motsvarande originaldämpare+höjning)Senast redigerat av Nizor den 2011-02-20 klockan 15:29.
-
2011-02-22, 11:27 #573
nån som vet ett bra led bakljus med bromsljus till Dt?
-
2011-02-22, 14:02 #574
Det fungerar bra med 12v-ledljus även till 6v-system!
Personligen tycker jag att biltemas bakljus är snyggast på Dt, dom passar bra under skärmen, bara att limma dit!
http://www.moppenet.nu/showthread.ph...=yamaha+dt50mx
-
2011-02-22, 17:50 #575
-
2011-02-22, 20:03 #576
Ja, det har bromsljus!
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC...-Bakljus-mini/
-
2011-02-22, 21:52 #577
-
2011-03-03, 15:20 #578
Vill gärna ha svar på min fråga i citatet. Dessutom, någon som vet om likriktare som man kan köpa nya nu... Köpte en som hade kylflänsar (eller något som ser ut som kylflänsar åtminstone), den såg inte ut som originalet utan hade inte skorna fästa i sig, den hade kablar istället och sen flatstift. En röd och en vit kabel. Är det så enkelt som att jag ska koppla rör till rör och vit till vit? (det logiska är ju det, men det finns ingen text alls på likriktaren..).
På originalet ska ju vit vara vid plustecknet på likriktaren (vad jag kan tyda från elschemat i alla fall).
så ser den ut: http://cykelkraft.se/productimages/3...J17-371-25.jpg
-
2011-03-04, 23:45 #579
-
2011-03-05, 03:32 #580
Jag har ingen svarv så det är inte aktuellt med mods.
Har hittat denna: http://www.alvars.se/stotdampare-yam...369-c-312.aspx
Någon som vet något om den?
-
2011-03-05, 10:49 #581
-
2011-03-05, 14:52 #582
-
2011-03-05, 21:50 #583
-
2011-03-08, 20:55 #584
Hej!
Jag har en DT50mx stående i garaget och hade tänkt skaffa en 70cc till den för att fåfart på det hela! Läser lite i en moppekatalog från den lokala butiken.
Så här stod det om cyllen:
Polini är kända för att hålla absolut
toppkvalitet på sina produkter. Denna
gjutgodscylinder för DT modellen har
∅ 45 mm borrning och sex
överströmningskanaler.
Effektspridning och prestanda av
toppklass. Komplett kolv och
packningar ingår. Cylindern kan
borras till ytterligare två
överdimensioner.
Det sista som jag "fetade" betyder väl att den inte är 70cc när man väl köper den? Har hört och sett att den igentligen är 63cc nånting?
Och hur pallar veven den etc?
Har en äkta 20mm mikuni liggandes också så det lär gå bra tlsm! ?
Förra ägaren hade kört med 20mm fögg och "5,5hk" cylle.
Så när man varvar den lite smått på tomgången så vibrerar den på de lite högre varv. Typ hela moppen vibrerar, inte kul att se. När jag märkte detta så slutade jag köra den med "5.5hk" cylle men när man väl kör den så går den precis som den ska och lite bättre. Vad kan det bero på? nåt som pajjat? och om jag nu sätter på en 70cc och 20mm, skulle den gå sönder ännu mer? elr om jag undviker att varva den stillastående skulle det hålla?Senast redigerat av DT-Davve den 2011-03-08 klockan 21:04.
-
2011-03-08, 21:01 #585
-
2011-03-08, 21:03 #586
45mm borr och 39,7mm slag blir 63,14cc vilket betyder att ingen "70cc"-cylinder till DT är egentligen 70cc.
Veven pallar 70cc utan problem, det är varven som dödar inte borret.
20mm Mikuni fungerar utmärkt till 45mm cylindrar. Egentligen ingen idé att ha större än 20mm då reedsen stryper flödet redan vid 18mm förgasare. Ska man ha större än 20mm förgasare så måste man byta till 4-läppars reeds för att det ska ge något.
-
2011-03-08, 21:04 #587
Ops... Updaterade min post lite. Har antagligen lite problem. Tack för svaren!
Förra ägaren hade kört med 20mm fögg och "5,5hk" cylle.
"Så när man varvar den lite smått på tomgången så vibrerar den på de lite högre varv. Typ hela moppen vibrerar, inte kul att se. När jag märkte detta så slutade jag köra den med "5.5hk" cylle men när man väl kör den så går den precis som den ska och lite bättre. Vad kan det bero på? nåt som pajjat? och om jag nu sätter på en 70cc och 20mm, skulle den gå sönder ännu mer? elr om jag undviker att varva den stillastående skulle det hålla?"Senast redigerat av DT-Davve den 2011-03-08 klockan 21:23.
-
2011-03-08, 22:50 #588
om någon minns min förra dt..
när jag va runt 15 år och hängde i denna tråden som mest..
hade polini
äkta mikuni och allt..
aja ville bara säga.. hade den stående hos min kompis i kanske 1 år.
då jag inte körde den mer.
så skulle hämta den nu för 1 vecka sen.
den va totalt sönder skruvad.
han hade slipat sönder förgasaren.
hällt i 2 liter olja i motorn.
svetsat fast kopplingsvajern i kåpan..
osv osv.
-
2011-03-08, 23:22 #589
-
2011-03-09, 07:54 #590
-
2011-03-09, 11:45 #591
- Reg.datum
- Mar 2011
- Ort
- HBG
- Inlägg
- 5
-
2011-03-09, 15:02 #592
-
2011-03-09, 16:27 #593
Jag ska precis till att dela motorn och sätta i nya ramlager och packboxar.. ska man ha motorn på vänster sida (tändningssidan) när man delar så inget trillar ur? Sedan... lagerna eller veven i frysen?
-
2011-03-09, 18:34 #594
-
2011-03-09, 19:16 #595
-
2011-03-09, 19:50 #596
I DT-motorn sitter hela växellådan fast i högra blockhalvan (om man inte skruvat loss onödigt mycket utanför högra blockhalvan). Vänd den som du vill, dom grejer som kan lossna ska du redan ha plockat bort innan du klyver om du gör rätt...
Det som ska krympa i frysen, det som ska öka i storlek väms. Vilken del som ska kylas eller värmas beror på vilket moment man gör.
-
2011-03-10, 13:28 #597
Har kommit så långt att jag har isär blockhalvorna.. dock sitter veven ordentligt fast i vänstra halvan och jag har bankat och bankat utan att det rört sig alls.. hur hårt vågar man ta i utan att ha itu veven?
-
2011-03-10, 17:00 #598
Värm blocket runt ramlagret. Två minuter med gasolen så ramlar veven praktiskt taget ut av sig själv.
-
2011-03-12, 12:09 #599
Jag bor i lägenhet så jag har inte tillgång till gasol. När jag bytte på min MT5 så behövde jag bara banka hårt ett par gånger så åkte den ut.. fast det var ett tag sen så jag kanske tog i mer än nu...
Edit: Med våld och vilja så är nu båda lager ute ur leken! Fick ta med veven och blocket ner till mitt garage och slå ut skiten med hammare och hylsa. Hörselkåpor is a must.
Nya lagerna i frysen X antal timmar, sen i med dem i blocket?Senast redigerat av Nizor den 2011-03-12 klockan 14:10.
-
2011-03-12, 15:03 #600