Sidan 20 av 28 Första ... 101819202122 ... Sista
  1. #571
    Citat Ursprungligen postat av Nizor Visa inlägg
    någon av er som har en bild eller kan ordna en bild på var kablarna till tutan kommer från?
    Hur menar du ? var dom går från knappen till tutan eller vart ?

  2. #572
    nvm om min senaste fråga. Någon som har uppgifter om längden på standardwirarna? (Frambroms och hastighetsmätarwire)

    Lägger till en fråga: vilken bakdämpare passar rakt på utan diverse mods eller liknande? (Som gärna gör den högre motsvarande originaldämpare+höjning)
    Senast redigerat av Nizor den 2011-02-20 klockan 15:29.

  3. #573
    nån som vet ett bra led bakljus med bromsljus till Dt?

  4. #574
    Citat Ursprungligen postat av sachs_åkarN Visa inlägg
    nån som vet ett bra led bakljus med bromsljus till Dt?
    Det fungerar bra med 12v-ledljus även till 6v-system!
    Personligen tycker jag att biltemas bakljus är snyggast på Dt, dom passar bra under skärmen, bara att limma dit!

    http://www.moppenet.nu/showthread.ph...=yamaha+dt50mx

  5. #575
    Citat Ursprungligen postat av August Visa inlägg
    Det fungerar bra med 12v-ledljus även till 6v-system!
    Personligen tycker jag att biltemas bakljus är snyggast på Dt, dom passar bra under skärmen, bara att limma dit!

    http://www.moppenet.nu/showthread.ph...=yamaha+dt50mx
    har 12volts fram lyse o det funkar precis som du säger riktigt bra
    en fråga bara, vet du om lyset på bilden har bromslyse oxå? farsan blir ju tokig om man inte har det

  6. #576
    Citat Ursprungligen postat av sachs_åkarN Visa inlägg
    har 12volts fram lyse o det funkar precis som du säger riktigt bra
    en fråga bara, vet du om lyset på bilden har bromslyse oxå? farsan blir ju tokig om man inte har det
    Ja, det har bromsljus!
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC...-Bakljus-mini/

  7. #577
    Citat Ursprungligen postat av August Visa inlägg
    Tackar så mycket! införskaffar mig ett sådant snarast

  8. #578
    Citat Ursprungligen postat av Nizor Visa inlägg
    vilken bakdämpare passar rakt på utan diverse mods eller liknande? (Som gärna gör den högre motsvarande originaldämpare+höjning)

    Vill gärna ha svar på min fråga i citatet. Dessutom, någon som vet om likriktare som man kan köpa nya nu... Köpte en som hade kylflänsar (eller något som ser ut som kylflänsar åtminstone), den såg inte ut som originalet utan hade inte skorna fästa i sig, den hade kablar istället och sen flatstift. En röd och en vit kabel. Är det så enkelt som att jag ska koppla rör till rör och vit till vit? (det logiska är ju det, men det finns ingen text alls på likriktaren..).

    På originalet ska ju vit vara vid plustecknet på likriktaren (vad jag kan tyda från elschemat i alla fall).

    så ser den ut: http://cykelkraft.se/productimages/3...J17-371-25.jpg

  9. #579
    Citat Ursprungligen postat av Nizor Visa inlägg
    nvm om min senaste fråga. Någon som har uppgifter om längden på standardwirarna? (Frambroms och hastighetsmätarwire)

    Lägger till en fråga: vilken bakdämpare passar rakt på utan diverse mods eller liknande? (Som gärna gör den högre motsvarande originaldämpare+höjning)
    Du kan i princip ha vilken dämpare som helst, dock brukar bredden skilja lite så du får svarva distanser o ha emellan eller slipa på dämparn

  10. #580
    Citat Ursprungligen postat av elisson Visa inlägg
    Du kan i princip ha vilken dämpare som helst, dock brukar bredden skilja lite så du får svarva distanser o ha emellan eller slipa på dämparn
    Jag har ingen svarv så det är inte aktuellt med mods.

    Har hittat denna: http://www.alvars.se/stotdampare-yam...369-c-312.aspx

    Någon som vet något om den?

  11. #581
    Citat Ursprungligen postat av Nizor Visa inlägg
    Jag har ingen svarv så det är inte aktuellt med mods.

    Har hittat denna: http://www.alvars.se/stotdampare-yam...369-c-312.aspx

    Någon som vet något om den?
    den passar

  12. #582
    Citat Ursprungligen postat av Nizor Visa inlägg
    Jag har ingen svarv så det är inte aktuellt med mods.

    Har hittat denna: http://www.alvars.se/stotdampare-yam...369-c-312.aspx

    Någon som vet något om den?
    de där är ju original dämpen

    Du behöver inte svarva de går o lägga brickor också, derbis paioli stötdämp passar o är längre o hårdare än org, bara o lägga 1 bricka emellan på varje sida

  13. #583
    snart blir det å motorsågs kitta ena dt motorn ^^

  14. #584
    Hej!
    Jag har en DT50mx stående i garaget och hade tänkt skaffa en 70cc till den för att fåfart på det hela! Läser lite i en moppekatalog från den lokala butiken.
    Så här stod det om cyllen:

    Polini är kända för att hålla absolut
    toppkvalitet på sina produkter. Denna
    gjutgodscylinder för DT modellen har
    ∅ 45 mm borrning och sex
    överströmningskanaler.
    Effektspridning och prestanda av
    toppklass. Komplett kolv och
    packningar ingår. Cylindern kan
    borras till ytterligare två
    överdimensioner.


    Det sista som jag "fetade" betyder väl att den inte är 70cc när man väl köper den? Har hört och sett att den igentligen är 63cc nånting?
    Och hur pallar veven den etc?
    Har en äkta 20mm mikuni liggandes också så det lär gå bra tlsm! ?

    Förra ägaren hade kört med 20mm fögg och "5,5hk" cylle.
    Så när man varvar den lite smått på tomgången så vibrerar den på de lite högre varv. Typ hela moppen vibrerar, inte kul att se. När jag märkte detta så slutade jag köra den med "5.5hk" cylle men när man väl kör den så går den precis som den ska och lite bättre. Vad kan det bero på? nåt som pajjat? och om jag nu sätter på en 70cc och 20mm, skulle den gå sönder ännu mer? elr om jag undviker att varva den stillastående skulle det hålla?
    Senast redigerat av DT-Davve den 2011-03-08 klockan 21:04.

  15. #585
    Citat Ursprungligen postat av DT-Davve Visa inlägg
    Hej!
    Jag har en DT50mx stående i garaget och hade tänkt skaffa en 70cc till den för att fåfart på det hela! Läser lite i en moppekatalog från den lokala butiken.
    Så här stod det om cyllen:

    Polini är kända för att hålla absolut
    toppkvalitet på sina produkter. Denna
    gjutgodscylinder för DT modellen har
    ∅ 45 mm borrning och sex
    överströmningskanaler.
    Effektspridning och prestanda av
    toppklass. Komplett kolv och
    packningar ingår. Cylindern kan
    borras till ytterligare två
    överdimensioner.


    Det sista som jag "fetade" betyder väl att den inte är 70cc när man väl köper den? Har hört och sett att den igentligen är 63cc nånting?
    Och hur pallar veven den etc?
    Har en äkta 20mm mikuni liggandes också så det lär gå bra tlsm! ?
    Nej den är på 63.14 kubik går o borra till 70 äkta kubik.
    Veven klarar de utan problem sålänge den är i bra skick o dina ramlager e fina.
    20mm mikuni passar perfekt till den cylindern.

  16. #586
    Citat Ursprungligen postat av DT-Davve Visa inlägg
    Hej!
    Jag har en DT50mx stående i garaget och hade tänkt skaffa en 70cc till den för att fåfart på det hela! Läser lite i en moppekatalog från den lokala butiken.
    Så här stod det om cyllen:

    Polini är kända för att hålla absolut
    toppkvalitet på sina produkter. Denna
    gjutgodscylinder för DT modellen har
    ∅ 45 mm borrning och sex
    överströmningskanaler.
    Effektspridning och prestanda av
    toppklass. Komplett kolv och
    packningar ingår. Cylindern kan
    borras till ytterligare två
    överdimensioner.


    Det sista som jag "fetade" betyder väl att den inte är 70cc när man väl köper den? Har hört och sett att den igentligen är 63cc nånting?
    Och hur pallar veven den etc?
    Har en äkta 20mm mikuni liggandes också så det lär gå bra tlsm! ?
    45mm borr och 39,7mm slag blir 63,14cc vilket betyder att ingen "70cc"-cylinder till DT är egentligen 70cc.

    Veven pallar 70cc utan problem, det är varven som dödar inte borret.

    20mm Mikuni fungerar utmärkt till 45mm cylindrar. Egentligen ingen idé att ha större än 20mm då reedsen stryper flödet redan vid 18mm förgasare. Ska man ha större än 20mm förgasare så måste man byta till 4-läppars reeds för att det ska ge något.

  17. #587
    Ops... Updaterade min post lite. Har antagligen lite problem. Tack för svaren!
    Förra ägaren hade kört med 20mm fögg och "5,5hk" cylle.

    "Så när man varvar den lite smått på tomgången så vibrerar den på de lite högre varv. Typ hela moppen vibrerar, inte kul att se. När jag märkte detta så slutade jag köra den med "5.5hk" cylle men när man väl kör den så går den precis som den ska och lite bättre. Vad kan det bero på? nåt som pajjat? och om jag nu sätter på en 70cc och 20mm, skulle den gå sönder ännu mer? elr om jag undviker att varva den stillastående skulle det hålla?"
    Senast redigerat av DT-Davve den 2011-03-08 klockan 21:23.

  18. #588
    om någon minns min förra dt..
    när jag va runt 15 år och hängde i denna tråden som mest..

    hade polini
    äkta mikuni och allt..

    aja ville bara säga.. hade den stående hos min kompis i kanske 1 år.
    då jag inte körde den mer.
    så skulle hämta den nu för 1 vecka sen.
    den va totalt sönder skruvad .
    han hade slipat sönder förgasaren.
    hällt i 2 liter olja i motorn.
    svetsat fast kopplingsvajern i kåpan..

    osv osv.


  19. #589
    Gillos avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    1 283
    Citat Ursprungligen postat av vongyllis Visa inlägg
    om någon minns min förra dt..
    när jag va runt 15 år och hängde i denna tråden som mest..

    hade polini
    äkta mikuni och allt..

    aja ville bara säga.. hade den stående hos min kompis i kanske 1 år.
    då jag inte körde den mer.
    så skulle hämta den nu för 1 vecka sen.
    den va totalt sönder skruvad .
    han hade slipat sönder förgasaren.
    hällt i 2 liter olja i motorn.
    svetsat fast kopplingsvajern i kåpan..

    osv osv.

    Jävla tatare det där! Kräv honom på en ny DT med dom grjerna han förstört föfan!
    Citat Ursprungligen postat av Drenner Visa inlägg
    varvstoppet 24/7!
    "Your friends are close but your enemies are closer" -The Way To Suicide

  20. #590
    Citat Ursprungligen postat av vongyllis Visa inlägg
    om någon minns min förra dt..
    när jag va runt 15 år och hängde i denna tråden som mest..

    hade polini
    äkta mikuni och allt..

    aja ville bara säga.. hade den stående hos min kompis i kanske 1 år.
    då jag inte körde den mer.
    så skulle hämta den nu för 1 vecka sen.
    den va totalt sönder skruvad .
    han hade slipat sönder förgasaren.
    hällt i 2 liter olja i motorn.
    svetsat fast kopplingsvajern i kåpan..

    osv osv.

    Fy va kass stil! Man pillar aldrig på andras moppar sådär! Men varför hade du den stående hos din kompis i hela 1år?

  21. #591

    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    HBG
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av August Visa inlägg
    Det fungerar bra med 12v-ledljus även till 6v-system!
    Personligen tycker jag att biltemas bakljus är snyggast på Dt, dom passar bra under skärmen, bara att limma dit!

    http://www.moppenet.nu/showthread.ph...=yamaha+dt50mx
    Jag har inte limmat dit den jag använde buntband under skärmen men nu har jag flyttat in baklampan och fäst den med plåt och det ser mycket bättre ut

  22. #592
    Citat Ursprungligen postat av Gillo Visa inlägg
    Jävla tatare det där! Kräv honom på en ny DT med dom grjerna han förstört föfan!
    jag har krävt han på 1000 kr =))
    Citat Ursprungligen postat av DT-Davve Visa inlägg
    Fy va kass stil! Man pillar aldrig på andras moppar sådär! Men varför hade du den stående hos din kompis i hela 1år?
    haha för jag e 19 år nu och kör inte moped längre

  23. #593
    Jag ska precis till att dela motorn och sätta i nya ramlager och packboxar.. ska man ha motorn på vänster sida (tändningssidan) när man delar så inget trillar ur? Sedan... lagerna eller veven i frysen?

  24. #594
    Citat Ursprungligen postat av Nizor Visa inlägg
    Jag ska precis till att dela motorn och sätta i nya ramlager och packboxar.. ska man ha motorn på vänster sida (tändningssidan) när man delar så inget trillar ur? Sedan... lagerna eller veven i frysen?
    Det är bättre att ha den på kopplingssidan men spelar inte så stor roll Lägger du alla lager i frysen är de mkt lättare att montera dom sen

  25. #595
    Citat Ursprungligen postat av elisson Visa inlägg
    Det är bättre att ha den på kopplingssidan men spelar inte så stor roll Lägger du alla lager i frysen är de mkt lättare att montera dom sen
    Varför är det bättre?

  26. #596
    I DT-motorn sitter hela växellådan fast i högra blockhalvan (om man inte skruvat loss onödigt mycket utanför högra blockhalvan). Vänd den som du vill, dom grejer som kan lossna ska du redan ha plockat bort innan du klyver om du gör rätt...

    Det som ska krympa i frysen, det som ska öka i storlek väms. Vilken del som ska kylas eller värmas beror på vilket moment man gör.

  27. #597
    Har kommit så långt att jag har isär blockhalvorna.. dock sitter veven ordentligt fast i vänstra halvan och jag har bankat och bankat utan att det rört sig alls.. hur hårt vågar man ta i utan att ha itu veven?

  28. #598
    Värm blocket runt ramlagret. Två minuter med gasolen så ramlar veven praktiskt taget ut av sig själv.

  29. #599
    Jag bor i lägenhet så jag har inte tillgång till gasol. När jag bytte på min MT5 så behövde jag bara banka hårt ett par gånger så åkte den ut.. fast det var ett tag sen så jag kanske tog i mer än nu...

    Edit: Med våld och vilja så är nu båda lager ute ur leken! Fick ta med veven och blocket ner till mitt garage och slå ut skiten med hammare och hylsa. Hörselkåpor is a must.

    Nya lagerna i frysen X antal timmar, sen i med dem i blocket?
    Senast redigerat av Nizor den 2011-03-12 klockan 14:10.

  30. #600
    Citat Ursprungligen postat av Nizor Visa inlägg
    Jag bor i lägenhet så jag har inte tillgång till gasol. När jag bytte på min MT5 så behövde jag bara banka hårt ett par gånger så åkte den ut.. fast det var ett tag sen så jag kanske tog i mer än nu...

    Edit: Med våld och vilja så är nu båda lager ute ur leken! Fick ta med veven och blocket ner till mitt garage och slå ut skiten med hammare och hylsa. Hörselkåpor is a must.

    Nya lagerna i frysen X antal timmar, sen i med dem i blocket?
    själv hade jag bara värmt blocket lite..
    och har du såna special verktyg som man bankar i lagrena med så går det på någon sekund.. behövs knappt värma blocket med sånt verktyg ;D

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in