Sidan 5 av 28 Första ... 3456715 ... Sista

Citat Ursprungligen postat av eldorado74 Visa inlägg
    att den flödar när förgasaren är tom är lätt hänt blev samma med min 24mm mikuni . sen att din går slöt och hans är starkt kan jag tyvär inte svara på :/
    ok, så det gör inget om den gör så. Tänkte så flottören inte är trasig, för nån ny flottör orkar jag inte skaffa då jag köpte förgasaren inkl sprillans insug och packningar för 150kr, enda som fattades var trottelnålen, låsclipset till trottelnålen och den grejen som gör så att fjädern trycker nere trottelnålen.

Det var 100as munstycke på den, men den fyrtaktar lite på högre varv vilken växel jag än har i.
    Finns det ingen tomgångsskruv på mikuni 16mm? för jag hittar då ingen, är bara en skruv mitt på hela trottelhuset, men skruvar man in den skruven så klämmer den fast trotteln :S
    Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
    Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.

Citat Ursprungligen postat av simlar Visa inlägg
    Hej jag behöver hjälp!

Idag monterade jag en äkta Mikuni 16mm på min kära DT. Men när jag slår på kranen så börjar den flöda, om jag sedan slår av kranen och startar moppen i nån sekund slår av mopeden och sen slår på kranen så slutar den flöda. Det är bara efter man tömt förgasaren på bensin och sedan slår på kranen som det blir så.
    Då är min fråga: Vad kan vara felet? Så jag vet vad jag ska kolla efter extra noga.

Och dessutom tycker jag att jag borde få lite effektökning med mikunin, men den går fortfarande lika slött som med originalförgasare. Enda är att mikunin behöver inte ställas in så den fyrtaktar i friläga för att gå bra med växel i. En kompis med exakt samma setup som mig (org cylle + topp, mikuni 16, 12/48 drev och jamarcol) går mkt hårdare än min, den går 55 på platten med ett jävla axx, min dt med exakt samma setup går 50 på platten och är slö upp i 50.
    Jag monterade ny kolv + ringar för en månad sen, då sotade jag ur cyllen och den såg riktigt fräsch ut inuti.
    Det är ganska vanligt att de flödar, flottören hänger sig, när man tömt dom o monterar dom osv.. hjälper o knacka med en skruvmejsel på förgasarn några gånger.

Citat Ursprungligen postat av elisson Visa inlägg
    Det är ganska vanligt att de flödar, flottören hänger sig, när man tömt dom o monterar dom osv.. hjälper o knacka med en skruvmejsel på förgasarn några gånger.
    ok, men tror du den kommer funka bra om jag tömmer ur den imorrn, knackar lite på den och sen vrider på kranen? Ska testa iaf. Men den där skruven på trottelhuset, är den tomgångsskruven? och hur funkar det egentligen för den låser ju bara fast trotteln, blir ju halv gas hela tiden om man skruvar in den skruven medan man håller uppe trotteln.
    Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*

ok, men tror du den kommer funka bra om jag tömmer ur den imorrn, knackar lite på den och sen vrider på kranen? Ska testa iaf. Men den där skruven på trottelhuset, är den tomgångsskruven? och hur funkar det egentligen för den låser ju bara fast trotteln, blir ju halv gas hela tiden om man skruvar in den skruven medan man håller uppe trotteln.
    Borde funka ja. Fast du kanske behöver knacka till den efter du vridit på kranen också. På min 16mm jag hade va de en tomgångsskruv precis i nederkanten av trottelhuset typ, tror det du säger är tomgångsskruven, vetefan va de skulle va annars men kan va så att du har fel trottel/ tomgångsskruv o därför funkar den inte..

Borde funka ja. Fast du kanske behöver knacka till den efter du vridit på kranen också. På min 16mm jag hade va de en tomgångsskruv precis i nederkanten av trottelhuset typ, tror det du säger är tomgångsskruven, vetefan va de skulle va annars men kan va så att du har fel trottel/ tomgångsskruv o därför funkar den inte..
    Men på den här bilden:

Den där svarta "spacern" på insuget har inte jag. Och luftskruven vet jag är rätt för den köpte min kompis ny bara någon månad innan jag köpte förgasaren av honom, men Regulatorskruven (som jag hittat att den heter) är sågad av i spetsen :S Men verkar ju sjukt att man ställer in tomgången på skruven som sitter i mitten av trottelhuset.

Men på den här bilden:
    *najs
    Den där svarta "spacern" på insuget har inte jag. Och luftskruven vet jag är rätt för den köpte min kompis ny bara någon månad innan jag köpte förgasaren av honom, men Regulatorskruven (som jag hittat att den heter) är sågad av i spetsen :S Men verkar ju sjukt att man ställer in tomgången på skruven som sitter i mitten av trottelhuset.
    Ja de där är inte tomgångsskruven, vetefan vad de är, o den sitter inte på andra sidan?

tomgångskruven är den guldiga och luftskruven är den silvriga. Den "spacern" vid insuget som du kallar de är en packning. Tror att den är felet till att din går slött. Vilken färg har tändstiftet?

Ang. att den flödar över. Rengör flottören och nålen och kontrollera så att flottören trycks ner ordentligt när den sitter monterad. Annars är väl packningen kass.

Ja de där är inte tomgångsskruven, vetefan vad de är, o den sitter inte på andra sidan?
    Nä, på andra sidan sitter inga skruvar alls.
    Citat Ursprungligen postat av DT_kungen Visa inlägg
    tomgångskruven är den guldiga och luftskruven är den silvriga. Den "spacern" vid insuget som du kallar de är en packning. Tror att den är felet till att din går slött. Vilken färg har tändstiftet?
    Ang. att den flödar över. Rengör flottören och nålen och kontrollera så att flottören trycks ner ordentligt när den sitter monterad. Annars är väl packningen kass.
    Ok, ska försöka få tag i "spacern" någon dag och se om det gör någon skillnad. Färgen på tändstiftet har jag inte hunnit kollat ännu. Ska kolla om det räcker med att bara knacka på den, annars så får jag skruva isär förgasaren och rengöra allt och kolla igenom allting.
    kolla även om du är snorkeln kvar (den svarta grejen under sadeln som sitter på luftburken) den stryper så moppen får mindre luft
    Jo, snorkeln är kvar. Men den får jag ta bort senare, måste få förgasaren att funka ordentligt först innan jag börjar "styrke-trimma" den.

Har varit ut och kollat uti förgasaren idag. När jag knackade på den med skaftet på en skruvmejsel så slutade med att flöda och tändstiftet är gyllenbrunt så det borde inte vara några problem.
    Ska försöka få tag i en sådan där svart packning/spacer och en regulatorskruv så får man se sen ifall den går bättre. Synd bara att närmsta "mopedshop" var stängd och öppnade inte förrän 1630 :/

kolla även om du är snorkeln kvar (den svarta grejen under sadeln som sitter på luftburken) den stryper så moppen får mindre luft
    jag provade å ta bort den en gång, tyckte inte den gjorde nån effekt, bara lät mer

Ja idag så har jag fått mikunin att funka som den ska och jag har alla grejer och allt funkar. Men den ger inge effekt, är fortfarande lika svag/stark som den var med originalförgasare Jag som hade hoppats med att få en redig effektökning då min kompis dt går så hårt med endas 16mm mikuni och jamarcol, i dt50mx-tråden på gamla moppenet (som nu är garagego) så sa dem att en dt med jamarcol, 12/48 och 16mm mikuni skulle gå 55 med ett jävla drag.

som sagt ta bort snorkeln det stryper luftflödet grymmt....
    Får testa. Men den fyrtaktar på botten, går nästan för snålt på mellan och på topp så fyrtaktar den ibland och går perfekt ibland.

Vafan. Jag har 16.5 mm, org cylinder, luaho krök och 12/45 och min går i 55-60 på rakan. Tycker den är rätt stark med.

Ja, nu har jag bytt tillbaka till original. På insugspackning låg det bensin så den verkar ha läkt där, men orkar inte rackla med den då det inte går att få tomgång. förra ägaren har kapat av regulator/tomgångsskruven så det är bara möjligt att ställa in tomgången på gasvajern och då är det antingen ingen tomgång eller tokvarv, jag orkar inte köpa en ny skruv för 100kr för det känns som att jag redan lagt ut nog mycket pengar på min 100kronors-mikuni.

luaho <333
    *luhao

Ja, nu har jag bytt tillbaka till original. På insugspackning låg det bensin så den verkar ha läkt där, men orkar inte rackla med den då det inte går att få tomgång. förra ägaren har kapat av regulator/tomgångsskruven så det är bara möjligt att ställa in tomgången på gasvajern och då är det antingen ingen tomgång eller tokvarv, jag orkar inte köpa en ny skruv för 100kr för det känns som att jag redan lagt ut nog mycket pengar på min 100kronors-mikuni.
    Vad gör de om du inte har tomgång? Har aldrig stört mig för jag får inte min o gå på tomgång heller,

Vad gör de om du inte har tomgång? Har aldrig stört mig för jag får inte min o gå på tomgång heller,
    för det är så j'vla jobbigt när den dör varje gång man drar in kopplingen, dem gick ju ändå inge bättre än med originalförgasaren så då kan jag lika gärna köra med original så drar det mindre sås och då har jag även tomgång.

för det är så j'vla jobbigt när den dör varje gång man drar in kopplingen, dem gick ju ändå inge bättre än med originalförgasaren så då kan jag lika gärna köra med original så drar det mindre sås och då har jag även tomgång.
    varva lite då?

Citat Ursprungligen postat av Brollan Visa inlägg
    varva lite då?
    Nääh då drar det mera sås om man tokvarvar, det ska ju bara tokvarvas när man vill att det ska gå fort Är bara ett år kvar till bil så är inte så värst viktigt att trimma mopeden, ville bara att den skulle orka lite bättre i skogen och på snö till vintern.

HEDINs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Nääh då drar det mera sås om man tokvarvar, det ska ju bara tokvarvas när man vill att det ska gå fort Är bara ett år kvar till bil så är inte så värst viktigt att trimma mopeden, ville bara att den skulle orka lite bättre i skogen och på snö till vintern.
    Haha, varför ska du tokvarva? Du ska bara ge lite lite gas så att den inte dör

Citat Ursprungligen postat av HEDIN Visa inlägg
    Haha, varför ska du tokvarva? Du ska bara ge lite lite gas så att den inte dör
    precis..

men den tokvarvar om man ger lite gas, om man håller jämt lite gas då annars kan man ligga och peta på gasen då och då. men får se om jag säljer gasarn elr fixar den och kör med

Den s.k Spacern som sitter mellan insugsplattan å föggen, är enligt gubben som äger mopedshopen här i stan(~50 år, så han vet nog vad han pratar om) till för att flytta föggen längre bak för att öka vridet. Har kört både med och utan den till min, och inte märkt någon som helst skillnad. ^^
    Och om den tokvarvar bara man gasar lite, låter de som att de är tjuvluft eller nått i den stilen, å drar den tjuvluft äre ju inte så konstigt att den int går bra heller

btw, H*lvete vilken fart de har blivit på tråden ^^

Citat Ursprungligen postat av MostWanted93 Visa inlägg
    Den s.k Spacern som sitter mellan insugsplattan å föggen, är enligt gubben som äger mopedshopen här i stan(~50 år, så han vet nog vad han pratar om) till för att flytta föggen längre bak för att öka vridet. Har kört både med och utan den till min, och inte märkt någon som helst skillnad. ^^
    Och om den tokvarvar bara man gasar lite, låter de som att de är tjuvluft eller nått i den stilen, å drar den tjuvluft äre ju inte så konstigt att den int går bra heller

btw, H*lvete vilken fart de har blivit på tråden ^^
    Nä, jag misstänker tjuvluft. Men får se senare måste skaffa ny packning men orkar inte beställa så det blir 17kr+frakt :/ Får fara till Luleå någon dag och köpa packningspapper för 35kr (1000mm*500mm stort) Sen ska det nog hålla tät

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in