Sidan 17 av 28 Första ... 7151617181927 ... Sista
  1. #481
    Passar en 1982 yamaha 80 cc koppling på en 1992 dt??

  2. #482
    man måste inte ha blinkers på en dt, 30 moppe?

  3. #483

  4. #484
    Citat Ursprungligen postat av HoQ Visa inlägg
    man måste inte ha blinkers på en dt, 30 moppe?
    Citat Ursprungligen postat av Mange Visa inlägg
    tror man måste ha det för de satt på original. men jag kör utan och snuten har aldrig påpekat det
    man måste ha det om det satt på original ja

  5. #485
    Citat Ursprungligen postat av Mange Visa inlägg
    tror man måste ha det för de satt på original. men jag kör utan och snuten har aldrig påpekat det
    Nä man måste inte ha blinkers på en 30-moppe tillverkad före år 2002, är ingen lag på det. Det är även ett kryphål i lagen, för det är som så att har man blinkers på moppen måste dem funka men då det är en tvåhjulig 30-moppe så kan man ändå inte få böter för det för om man inte har blinkers elr inte har fungerande blinkers ska man vifta med handen åt vilket håll man ska (som med cykel).
    30-moppar har även skyldighet att köra på cykelvägar där det inte är "ej moped".
    Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
    Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.

  6. #486
    Citat Ursprungligen postat av simlar Visa inlägg
    Nä man måste inte ha blinkers på en 30-moppe tillverkad före år 2002, är ingen lag på det. Det är även ett kryphål i lagen, för det är som så att har man blinkers på moppen måste dem funka men då det är en tvåhjulig 30-moppe så kan man ändå inte få böter för det för om man inte har blinkers elr inte har fungerande blinkers ska man vifta med handen åt vilket håll man ska (som med cykel).
    30-moppar har även skyldighet att köra på cykelvägar där det inte är "ej moped".
    Tror de e krav på 30-moppar efter år 2000. Innan de ska de vara lugnt, dock måste man sträcka ut armen istället

  7. #487
    Citat Ursprungligen postat av elisson Visa inlägg
    Tror de e krav på 30-moppar efter år 2000. Innan de ska de vara lugnt, dock måste man sträcka ut armen istället
    jo därikring 2000 är det åtminstone. har för mig att jag läst nånstans att det var år 2002 i samband med att 30-mopparna togs bort och det infördes EU25 istället. Alla EU25 moppar måste ha blinkers, bakljus, bromsljus och framljus iaf. 30-moppar behöver ju inte ens bromsljus, räcker med framljus och bakljus.

    Det är mkt mjukare regler gällande 30-moppar jämfört med eu25 eftersom 30-mopparna är var och en besiktigade innan dem såldes, men eu25 är typbesiktigade (endast en modell har besiktats, och sedan tillverkas alla andra exakt likadant).
    Det fula är att med en eu25 och eu45 moppe måste den egentligen ombesiktigas för att vara laglig ifall man sätter ett munstycke som är över 5strl större eller 5strl mindre än munstycket den registrerades med xD Men vilken polis skruvar upp förgasaren för att kolla munstycket egentligen?
    Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
    Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.

  8. #488

    Reg.datum
    Apr 2008
    Ort
    Nära havet
    Inlägg
    1 075
    Citat Ursprungligen postat av simlar Visa inlägg
    Nä man måste inte ha blinkers på en 30-moppe tillverkad före år 2002, är ingen lag på det. Det är även ett kryphål i lagen, för det är som så att har man blinkers på moppen måste dem funka men då det är en tvåhjulig 30-moppe så kan man ändå inte få böter för det för om man inte har blinkers elr inte har fungerande blinkers ska man vifta med handen åt vilket håll man ska (som med cykel).
    30-moppar har även skyldighet att köra på cykelvägar där det inte är "ej moped".
    30 mopeder får dock köras på vägen om det inte finns någon cykelväg.
    '' philip - säger: är helt sjukt, tror jag spräckte förhuden innan''

  9. #489
    Citat Ursprungligen postat av simlar Visa inlägg
    jo därikring 2000 är det åtminstone. har för mig att jag läst nånstans att det var år 2002 i samband med att 30-mopparna togs bort och det infördes EU25 istället. Alla EU25 moppar måste ha blinkers, bakljus, bromsljus och framljus iaf. 30-moppar behöver ju inte ens bromsljus, räcker med framljus och bakljus.

    Det är mkt mjukare regler gällande 30-moppar jämfört med eu25 eftersom 30-mopparna är var och en besiktigade innan dem såldes, men eu25 är typbesiktigade (endast en modell har besiktats, och sedan tillverkas alla andra exakt likadant).
    Det fula är att med en eu25 och eu45 moppe måste den egentligen ombesiktigas för att vara laglig ifall man sätter ett munstycke som är över 5strl större eller 5strl mindre än munstycket den registrerades med xD Men vilken polis skruvar upp förgasaren för att kolla munstycket egentligen?
    Polisen kan ingenting angående om man har trimmat eller inte, dom testar bara hur fort den går, ibland inte ens det

  10. #490
    ingen som vill köpa zy 80 delar eller dt trim ?

  11. #491

    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    128
    ingen som prövat sätta på en scooter cylinder på ett dt block? tex en liggande minarelli ac cylinder?

  12. #492
    Jonthäs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    skogen
    Inlägg
    1 929
    Citat Ursprungligen postat av hiigh Visa inlägg
    ingen som prövat sätta på en scooter cylinder på ett dt block? tex en liggande minarelli ac cylinder?
    Jag prövade lite snabbt men passar inte med pinnbultarna.
    Men någon annan kanske har gjort det? skulle va kul att se
    M42B18Power!
    You must be gentle with it, just like with most swedish girls.. BUT I WONT!

  13. #493

    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    västervik
    Inlägg
    975
    halloj!

    nu kmr min problemlista här!

    har 3 dt's, fel på alla. och skulle gärna vilja ha lite hjälp

    dt 1:
    setup: eurokitcyllen och 20mm
    smörjningen borttagen.

    fel:
    gick som ett skott(okej, som en dt kan göra) men dock är elsystemet helt kaputt på den, får inte ut ngt ens efter att jag bytt både kabelhärva och tändplatta och sväng hjul från en fungerande moppe, vad är fel? är jag bara allmänt puckad eller är den verkligen fel?
    och så nu senast sså gick ngt åt pipan så vevhuset är fullt med olja, är det ngn packbox som har gått eller vad är felet?


    dt 2:
    setup: inte en aning, men ungefär original förutom oljesmörjningen.

    gick skitfint, tills jag testade att köra den, och då skar 3ans växel då jag glömde kolla oljan och slet sönder kopplingskorgen. men nu ska jag klyva den och byta växellådan då jag har ett annat block med växellåd och allt. men nu får jag inte isär helvetet, är det bara att använda onödigt mycket våld som gäller eller?

    och sen verkar baknavet helt slut, bultarna till drevet är helt kaputt, vad ska man göra åt deT?
    samt att jag behöver nya distanser,kedjespännare och hjulbult. var kan man få tag på det?

    dt 3:
    setup: original tror jag. har t.o.m kvar smörjningen.

    fel: kopplingshelvetet tar inte, är det bara att försöka justera in eller? har spänt vajern rätt mkt tkr jag. men den tar inte ändå, vad är felet?


    mvh kattens

  14. #494
    till kattens:
    DT1, ja är det fullt med olja i vevhuset så är det mest troligt packboxen som gått på kopplingssidan såvida det inte blivit ett hål nere i blocket så oljan tar sig in där.
    DT2, min kompis med en dtr tog och borrade igenom hela baknavet och gängade om och satte nya bultar för att få fast bakdrevet.
    DT3, om kopplingen inte tar så släpp loss så mkt på kopplingsvajern som möjligt, tar kopplingen ändå inte så måste lamellerna bytas. (antar att du menar att kopplingen slirar så hårt så motorn inte kan få bakhjulet att snurra. om det är att det inte går att frikoppla så är det antingen för mkt spänt elr oljan som klibbat ihop lamellerna elr något med tryckfjädrarna.
    Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
    Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.

  15. #495

    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    västervik
    Inlägg
    975
    okej tackar!

    och på kopplingsfrågan, ursäkta att jag uttryckte mig luddigt, den vägrar att koppla ur.

    oljan är kanske lite i tjockaste laget men den borde inte klibba så mkt att det hugger som att jag inte kopplar alls. har varit med om att det har varit i dragläge hela tiden men aldrig såhär illa.
    men ska kolla tryckfjädrarna när jag kmr hem bor inte hemma på veckorna så har bara helgerna att skruva tyvärr.

  16. #496

  17. #497
    Nån som vet var man kan köpa primärdrevsmutter eller vad de är för gänga ?

  18. #498
    Hittade något intressant i en kompis AM-kort bok

    Kolla, en DTMX. Det roliga är att de har den som bild för klass 1/eu-moped. Det var även en Puch Maxi som klass 2 längre ner på sidan, men den ansåg jag inte var intressant.


    Boken heter "Rätt och vett i trafiken" och framsidan ser ut som på bilden.

    (Lessen för dåliga bilder, men dålig belysning och en 2mp Iphone 2G-kamera är inte den bästa kombinationen)
    Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
    Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.

  19. #499
    Ska sälja en Yamaha DTmx i delar nu. Någon som söker något ? sitter mycket trevligt på den

  20. #500

  21. #501
    Citat Ursprungligen postat av eldorado74 Visa inlägg
    har du billiga fyrläppars reeds?
    jag har ett bar fån en honda jag har kört med på dt men var en annan som kanske ville köpa dem sedan har jag bara org reeds

  22. #502
    Varför försöker alla sälja sitt skrot här, när vi har en utmärkt annonsavdelning för sånt?

  23. #503
    impulsköp

  24. #504
    dalmassss avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    87
    kan man sätta på elsystem från dt50r till dt50mx 1990? det är väl 12 volt på dt50r?


  25. #505

  26. #506
    Citat Ursprungligen postat av elisson Visa inlägg
    Nån som vet var man kan köpa primärdrevsmutter eller vad de är för gänga ?
    buuuuuump

  27. #507

    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    västervik
    Inlägg
    975
    jag ahr nog en sån, har en nästan komplett dtmotor jag inte har ngn användning för, är det den som sitter på vevaxeln eller? :p

  28. #508
    Citat Ursprungligen postat av kattens Visa inlägg
    jag ahr nog en sån, har en nästan komplett dtmotor jag inte har ngn användning för, är det den som sitter på vevaxeln eller? :p
    Aa de är den Tror de är samma som till kopplingen men inte säker har inte kollat så noga på de

  29. #509
    Hur stor är omkretsen på bakhjulet?

  30. #510

    Reg.datum
    Apr 2008
    Ort
    Nära havet
    Inlägg
    1 075
    Citat Ursprungligen postat av Raven Visa inlägg
    Hur stor är omkretsen på bakhjulet?
    18tums fälg bak.
    '' philip - säger: är helt sjukt, tror jag spräckte förhuden innan''

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in