Sidan 22 av 28 Första ... 122021222324 ... Sista
  1. #631
    Citat Ursprungligen postat av Nizor Visa inlägg
    Fan den måste igång!

    Jag tror på detta:
    1. Ta av och rengör hela förgasaren ordentligt
    2. Om bara #1 inte hjälper så testa med ett nytt tändstift.
    3. Rullstarta om den inte går att kicka igång
    4. Rulla utan tändstift ett tag
    5. Upprepa #3

    Tack så mkt det löste sig med att testa en annan förgasare och nytt tändstift men den går apa x) 20mm Mikuni och 5.5 utan inställningar går ganska Bluddrigt om man säger så.

  2. #632
    Lite väl det du

    Räcker ju gott och väl med en 16mm till den där... (har en till salu om du är intresserad, i typ nyskick (givetvis äkta Mikuni!), om du ger mig ett bra pris för den..)

  3. #633
    Nog går det med 20mm mikuni på 5,5a om man bestyckar den rätt.
    Har en kompis med en DTR och han körde originalcylle och jamarcol tillsammans med 20mm mikuni och 130 huvudmunstycke. Nog gick den att köra för det. Den vart stark som bara fan, han körde 16/48 och den gick 60 på plan mark. Men då drog den ju sitt bränsle då också :/

    Räknade ut bränsleförbrukning på min DTMX med org.cylle, 16m mikuni, jamarcol, högkompstopp och 14/48 igår.
    Jag hade tagit mig 18.6mil på 6.23L bränsle. Vilket ger en förbrukning på 0,33L/mil.
    Köpte högkompstoppen förra veckan för 100kr btw, var i nyskick av märket K-star
    Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
    Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.

  4. #634
    Hallå jag står inför ett svårt beslut jag vet inte vad för 70cc cylle jag ska ha

  5. #635
    Citat Ursprungligen postat av Haxxarna Visa inlägg
    Hallå jag står inför ett svårt beslut jag vet inte vad för 70cc cylle jag ska ha
    Ska du köpa helt ny cylle eller? Isf skulle jag köpt en Polini, vad jag hört så ska det vara stadigare avgasgängor på dem (sägs att den är helt i gjutjärn. Men jag är inte säker då jag läst på nån hemsida att det bara är gjutjärnsfoder).
    Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
    Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.

  6. #636
    har en kompis som ska sälja en men han vet inte vad det är för märke men jag har tittat på polinin sen finns ju athena har en som ska sälja en zeta men vet inte vilken som ger mest effekt

  7. #637
    Citat Ursprungligen postat av Haxxarna Visa inlägg
    har en kompis som ska sälja en men han vet inte vad det är för märke men jag har tittat på polinin sen finns ju athena har en som ska sälja en zeta men vet inte vilken som ger mest effekt
    Har för mig att Zeta bara var skit, insugsportarna gick igenom nästan hela cylindern så durationerna är helt åt h-vete. :S Men jag har inga kunskaper om Zeta cyllen så det får någon annan kommentera om.

    Polinin ska gå bra, men har för mig att det inte var lika stora portar i polinin jämfört med andra 45mm till dt. Är typ för att man ska kunna porta själv och få ett register som passar just din körning, men det är svårt att porta och få till portarna rätt. (Inte säkert att jag har rätt)

    Athena har jag ingen kunskap om.

    Eurokit/Airsal är den vanligaste 45mm cyllen. Helt i aluminium med nicasilbeläggning i cylindern. Man ska inte köra med avgaspackning och effektrör på dem för då för avgasgängorna direkt. Går riktigt bra med rätt inställd 20mm mikuni, jamarcol-system och 14/48, toppar runt 80-85 med ett trevligt axx. Men det drar bränsle, vet inte riktigt exakt men det normala verkar vara 0,7-0,8L/mil.
    Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
    Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.

  8. #638
    okeej ja det har vell pekat åt polinin hela tiden men jag har läst på andra forum att polinin skulle vara väldigt lågvarvig och airsalen varva bättre om du förstår

  9. #639
    Citat Ursprungligen postat av Haxxarna Visa inlägg
    okeej ja det har vell pekat åt polinin hela tiden men jag har läst på andra forum att polinin skulle vara väldigt lågvarvig och airsalen varva bättre om du förstår
    Ja det låter vettigt. Då är det nog sant att polinin har mindre portar. För mindre avgasport betyder att den kan varva mindre, får inte ut avgaserna när det börjar varvas och då börjar det fyrtakta.
    Men lågvarvigt är ju trevlig, får man bra bottenvrid men det blir ju inte lika mkt cross-känsla med lågvarvigt.
    Men vill du få ut bra effekt och ändå få motorn att hålla är det egentligen bättre att du skaffar en gammal fartvindskyld yz80 motor (typ årsm -79), får du 6-växlat och 4-lamellskoppling och mer effekt än i dt-motor med 45mm. Det bästa är att fartvindskylda yz80 motorn passar rakt i DT50 chassiet (nästan identiskt motorblock). Men jag vet inte hur lätt det är att få tag i en fungerande fartvindskyld motor.

    Kom ihåg, ska det trimmas så ska det trimmas ordentligt ;D
    Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
    Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.

  10. #640
    jaa får se vad det är för cylle kompisen har annars blir det en polini men det finns ju malossi men det är på en tysk sida men jag känner en som beställde från den men malossi har kag hört ska gå sjukt bra

  11. #641
    Citat Ursprungligen postat av Haxxarna Visa inlägg
    jaa får se vad det är för cylle kompisen har annars blir det en polini men det finns ju malossi men det är på en tysk sida men jag känner en som beställde från den men malossi har kag hört ska gå sjukt bra
    Malossi cylle och topplock, Gianelli-krök, 4-läppars reed och 24mm mikuni. Det är nog det bästa köpetrimmet som finns till DTMX. Men Malossi har jag bara hittat på en tysk sida (säkert samma sida som du pratar om) och gianelli är inte billigt (ca1300kr för ett nytt, billigt jämfört med effektrör till AM6 men ändå med tanke på att jamarcol kostar 300kr).
    Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
    Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.

  12. #642
    joo men just nu kör jag med 60cc 20 fögge HK top och det är ett smärre problem när jag varvar upp så kommer den till ett visst varv sen dör den ner sig och sen upp igen så håller den på om jag håller fullgas någon idée om vad det är för fel ( tror att det är munstycket )

  13. #643
    Citat Ursprungligen postat av Haxxarna Visa inlägg
    joo men just nu kör jag med 60cc 20 fögge HK top och det är ett smärre problem när jag varvar upp så kommer den till ett visst varv sen dör den ner sig och sen upp igen så håller den på om jag håller fullgas någon idée om vad det är för fel ( tror att det är munstycket )
    Det lät som ett underligt fel. Kan det vara som så att det är något fel på tändspolen, den kanske inte orkar ladda upp nog snabbt på högre varv.
    Skaffa en sån där grej som man kopplar mellan tändstiftet och tändhatten, en sån som lyser upp för varje gnista. Slocknar gnistan på högre varv så är det något med tänddelarna.
    Sen kan det ju inte skada att rengöra förgasaren och kolla tändstiftet. Vad har du för stift? Rekommenderat på 60cc är b8hs/br8hs. Och kolla så att gapet på tändstiftet är rätt 0,6-0,7mm ska det vara med originalsetup, går lika bra att köra med det gapet på grövre setuper men har för mig att man kan sätta mindre gap med hårdare trimm för att få bättre effekt elr vad det var som blev bättre.
    Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
    Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.

  14. #644
    Citat Ursprungligen postat av Nizor Visa inlägg
    Lite väl det du

    Räcker ju gott och väl med en 16mm till den där... (har en till salu om du är intresserad, i typ nyskick (givetvis äkta Mikuni!), om du ger mig ett bra pris för den..)

    Tack, men nej tack Ska ändå införskaffa mig en större cylinder.
    Såg jag dig på Meetet igår? du hade väl en MXa med röd sving? Du kanske är kompis med en snubbe som hette johnny som körde en k50? Han o jag snackades nämligen vid

  15. #645
    Citat Ursprungligen postat av deusexmachina Visa inlägg
    Elisson, har du hittat blinkershållarna ännu?
    Och... någon som har en aning om var man kan köpa en värmesköld/skydd till jamarcolkröken? Det blir varmt om låret
    Det har jag tyvärr inte
    Går inte o köpa nytt tyvärr.

  16. #646
    Citat Ursprungligen postat av elisson Visa inlägg
    Det har jag tyvärr inte
    Går inte o köpa nytt tyvärr.
    Noes!
    =(
    Nån annan som har blinkershållare kvar, som är sugen på att bli av med dom?

  17. #647
    Citat Ursprungligen postat av deusexmachina Visa inlägg
    Noes!
    =(
    Nån annan som har blinkershållare kvar, som är sugen på att bli av med dom?


    Du kan ju alltid fråga på denna tråden: http://www.moppenet.nu/showthread.ph...A5-har-jag-%29

  18. #648
    Citat Ursprungligen postat av DT-Davve Visa inlägg
    Du kan ju alltid fråga på denna tråden: http://www.moppenet.nu/showthread.ph...A5-har-jag-%29
    OH, tack =D

  19. #649
    Inga problem du! kolla igenom köpetrådarna så kanske du hittar nåt! lycka till

  20. #650
    Har stoppat på en 65cc cylle och en 20mm mikuni på dtn. Den går helt underbart mellan tomgång och halvgas. Om jag gasar fullt bluddrar den som fan. Är det munstycket som är för stort? vilken drevning är lämplig till detta trim?

  21. #651
    Citat Ursprungligen postat av compact-power Visa inlägg
    Har stoppat på en 65cc cylle och en 20mm mikuni på dtn. Den går helt underbart mellan tomgång och halvgas. Om jag gasar fullt bluddrar den som fan. Är det munstycket som är för stort? vilken drevning är lämplig till detta trim?
    Jo. då är det för stort munstycket om den fyrtaktar. Om den bööar så är det för litet munstycke. (För litet munstycke = det låter som när bränslet tar slut när man håller fult/bööar) (För stort munstycken så låter den "rrrrrrrrrrrrr"/fyrtaktar)

    Om du sätter ett mindre munstycke så får du nog höja nålen/sänka clipset ett snäpp så den får mer bränsle på lite gaspådrag, annars finns det risk att den går snålt vid lite gaspådrag med tanke på att den går helt perfekt med för stort munstycke. (antar att du menar att den går perfekt med "underbart")
    Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
    Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.

  22. #652

    Fundering

    Hej jag undrar om man kan märka på nåt sätt på mopedens beteende när det är dags för kolvbyte? Om inte hur ska kolven se ut när det är dags att byta?

  23. #653

  24. #654

    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    västervik
    Inlägg
    975
    VEM I HELVETE BESTÄMDE KVALITETEN PÅ SKRUVARNA I DTMOTORN? DNE KAN FAN GÅ OCH DÖ! är lite pissed nu, jobbade i en halvtimme med att få loss en jävla skruv för att klyva motorfan -.- och sen när jag skulle skruva ur växellådan rundade jag dom 2 som håller järnbiten som håller fast den där växelförargrejen. jävla skitmopeder! så nu och jag bara orkar att knacka loss dom imorn så ska jag försöka byta lådan och sen plocka ihop motorfan och sen hänga i den i nån av ramarna och sälja! hoppas någon köper skiten då iaf!
    §6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.

  25. #655
    Hur "hög" är egentligen originaltoppen på en MX:a ? Nån som har bild?

  26. #656
    Tja! non som har en 20mm fögg liggande hemma? min 24 passar inte så jävla bra med 65cc...... hör av er fall ni har non,

  27. #657
    Citat Ursprungligen postat av DT-Davve Visa inlägg
    Hur "hög" är egentligen originaltoppen på en MX:a ? Nån som har bild?
    Kanten på förbränningsrummet är 4mm hög på originaltoppen, och det är 41mm i diameter.

  28. #658
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Kanten på förbränningsrummet är 4mm hög på originaltoppen, och det är 41mm i diameter.
    Tack så mkt!

  29. #659

    säljes :D

    någon som är sugen på köpa? trimmad med 65cc, 24mm fögg, högtopp, jamacol krök å dämpare, 50 15 drev. går som ett ass, 3an i alla backar


  30. #660
    Choffe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    Nykvarn,Södertälje
    Inlägg
    90
    ingen som har en motor till salu för ett bra pris ?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in