Sidan 19 av 28 Första ... 91718192021 ... Sista
  1. #541
    Citat Ursprungligen postat av Tphcompact Visa inlägg
    tack för hjälpen
    har varit nere o kämpat med skiten nu o den vill bara inte lossna, går runt o runt, men lossnar inte
    hatar den.
    Vet tyvärr inget bra sätt o få loss den men plocka loss fjädern först, tror man måste de

  2. #542
    Citat Ursprungligen postat av elisson Visa inlägg
    Vet tyvärr inget bra sätt o få loss den men plocka loss fjädern först, tror man måste de
    okej jobbit värre
    Men tack för hjälpen

  3. #543
    Citat Ursprungligen postat av Tphcompact Visa inlägg
    okej jobbit värre
    Men tack för hjälpen
    Är sjuk just nu så orkar inte ut i garaget o kolla på de men imorgon kan jag göra de o slänga upp en guide lr nåt

  4. #544
    Citat Ursprungligen postat av elisson Visa inlägg
    Är sjuk just nu så orkar inte ut i garaget o kolla på de men imorgon kan jag göra de o slänga upp en guide lr nåt
    hahha, fan va grymt de hade varit
    Men spring inte ut i garaget när du är sjuk bara för ngn götborgkilles skull
    Tack

  5. #545
    Citat Ursprungligen postat av Tphcompact Visa inlägg
    hahha, fan va grymt de hade varit
    Men spring inte ut i garaget när du är sjuk bara för ngn götborgkilles skull
    Tack
    Haha lugnt vill ändå veta hur man gör

  6. #546
    Citat Ursprungligen postat av Tphcompact Visa inlägg
    hahha, fan va grymt de hade varit
    Men spring inte ut i garaget när du är sjuk bara för ngn götborgkilles skull
    Tack
    Haha lugnt vill ändå veta hur man gör

  7. #547
    Citat Ursprungligen postat av elisson Visa inlägg
    Haha lugnt vill ändå veta hur man gör
    Haha gött som faen

  8. #548
    Citat Ursprungligen postat av Tphcompact Visa inlägg
    Haha gött som faen
    Fick inte isär min men man måste plocka bort fjädern först genom o lyfta bort brickan ovanpå. Sen måste man spänna fast ena delen i ett skruvstäd eller nåt o skruva på den andra biten längst ut. men vetefan hur man ska spänna fast den i ett skruvstäd utan o ha sönder den

  9. #549
    Citat Ursprungligen postat av elisson Visa inlägg
    Fick inte isär min men man måste plocka bort fjädern först genom o lyfta bort brickan ovanpå. Sen måste man spänna fast ena delen i ett skruvstäd eller nåt o skruva på den andra biten längst ut. men vetefan hur man ska spänna fast den i ett skruvstäd utan o ha sönder den
    hahah, skall titta på de imon
    kunde inte tänka mig att de var så krångligt
    Stort tack för dun hjälp

  10. #550
    Vad ska det vara för olja till växellådan? Samt hur mycket?

  11. #551
    Citat Ursprungligen postat av FLINTA Visa inlägg
    Vad ska det vara för olja till växellådan? Samt hur mycket?
    Ska vara motorolja 10W40. Men det skadar nog inte att sätta riktig växellådsolja om man så vill.
    Det ska vara 600ml om jag inte missminner mig, står på kopplingskåpan iaf.
    Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
    Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.

  12. #552
    Gillos avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    1 283
    Köp fin växellådsolja! Den är inte så dyr och det är riktigt fin om man köper på Mekonomen!
    Om du har justeringsskruv så häll i till den, kör ett tag och kolla om du måste hälla i mera!
    Citat Ursprungligen postat av Drenner Visa inlägg
    varvstoppet 24/7!
    "Your friends are close but your enemies are closer" -The Way To Suicide

  13. #553


    en av dom första starterna på dt:n höhöh..

    varvar inte alls bra då tändningen knappt va inställd haha ;D

  14. #554


    en av dom första starterna på dt:n höhöh..

    varvar inte alls bra då tändningen knappt va inställd haha ;D

  15. #555
    Jag tänkte höra om ni har nån aning om vad det är för fel på dt´n jag har
    Jag har satt på en näst in till helt ny 60cc cylinder och 20 mm förgasare. Han va svår startad som satan när han var kall. När han väl va igång så gick han bra på de höga varven och bölade och hängde inte med när jag gasade mellan tomgång och halvgas, och från halv till fullgas gick han kalasbra. Så jag undrar om det kan vara luftskruven som är fel inställd?
    Senast redigerat av compact-power den 2011-01-19 klockan 18:38.

  16. #556
    Citat Ursprungligen postat av compact-power Visa inlägg
    Jag tänkte höra om ni har nån aning om vad det är för fel på dt´n jag har
    Jag har satt på en näst in till helt ny 60cc cylinder och 20 mm förgasare. Han va svår startad som satan när han var kall. När han väl va igång så gick han bra på de höga varven och bölade och hängde inte med när jag gasade mellan tomgång och halvgas, och från halv till fullgas gick han kalasbra. Så jag undrar om det kan vara luftskruven som är fel inställd?
    Låter som att den kanske drar tjuvluft. Men testa höja nålen (sänka clipset) ett snäpp elr två (standard-inställning är mitt på nålen). Om den fortfarande går dåligt så kolla efter tjuvluft genom att spruta startgas runtomkring insuget och cylindern, ökar varven så tar den tjuvluft.

    Men det första du måste göra är att se till att du har bränsle
    Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
    Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.

  17. #557
    Har varit ute och höjt nålen och det blev en jädra skillnad. Sedan sprutade jag startgas runt cylindern och förgasaren, och han började varva när jag sprutade på insugen. så ska byta packningar där och se om det blir bättre.

  18. #558
    Rätt dött här inga som åker dt längre ?

  19. #559
    Citat Ursprungligen postat av elisson Visa inlägg
    Rätt dött här inga som åker dt längre ?
    Dagens ungdomar vill ju inte ha DT50MX, dem vill ju ha nyare mopeder med am6 elr Aerox Det är ingen vett på dagens ungdomar, finns ju bara en moped och det är DT50MX

    Elr så är det för att man får en t.ex DTR med am6 för 6-8k i dagens läge :/
    Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
    Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.

  20. #560
    Citat Ursprungligen postat av simlar Visa inlägg
    Dagens ungdomar vill ju inte ha DT50MX, dem vill ju ha nyare mopeder med am6 elr Aerox Det är ingen vett på dagens ungdomar, finns ju bara en moped och det är DT50MX

    Elr så är det för att man får en t.ex DTR med am6 för 6-8k i dagens läge :/
    Dt är ju mer najs, Nya mopeder suger riktigt hårt, dålig kvalite som fan..

  21. #561
    Citat Ursprungligen postat av elisson Visa inlägg
    Dt är ju mer najs, Nya mopeder suger riktigt hårt, dålig kvalite som fan..
    Jo min DT startar i alla väder och i alla temperaturer. Kör med den till skolan varje skoldag och den funkar utan problem Skulle vilja se en ny moped som klarar det utan att gnälla. Nog för att en kompis kör en Keeway Hurricanr varje dag, men hans batteri funkar inte ibland och han har typ 700meter till skolan (jag har 3,5km). Splinesen till kicken på keewayen har farit för han så när batteriet är dött går den inte att starta. Det ända som hänt med hans keeway förutom kicken och batteriet är att hastighetsmätarn frös fast förra vintern och mätarnålen gick av xD

    DTn min är fortfarande lika fin som i min bildtråd, hastighetsmätarn håller i kylan också Finns ju inget bättre än gamla mopeder, speciellt på vintern så man kan sladda lite och köra åt helvete utan att något går sönder
    Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
    Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.

  22. #562
    Citat Ursprungligen postat av simlar Visa inlägg
    Jo min DT startar i alla väder och i alla temperaturer. Kör med den till skolan varje skoldag och den funkar utan problem Skulle vilja se en ny moped som klarar det utan att gnälla. Nog för att en kompis kör en Keeway Hurricanr varje dag, men hans batteri funkar inte ibland och han har typ 700meter till skolan (jag har 3,5km). Splinesen till kicken på keewayen har farit för han så när batteriet är dött går den inte att starta. Det ända som hänt med hans keeway förutom kicken och batteriet är att hastighetsmätarn frös fast förra vintern och mätarnålen gick av xD

    DTn min är fortfarande lika fin som i min bildtråd, hastighetsmätarn håller i kylan också Finns ju inget bättre än gamla mopeder, speciellt på vintern så man kan sladda lite och köra åt helvete utan att något går sönder
    Haha okej Men keeway är skit

    Låter fint de! Min dt som är trimmad som fan startar alltid direkt med trasig topplockspackning Sant skoj som fan med gamla mopeder för man behöver inte va rädd att de ska gå sönder när man kör

  23. #563
    Citat Ursprungligen postat av elisson Visa inlägg
    Haha okej Men keeway är skit

    Låter fint de! Min dt som är trimmad som fan startar alltid direkt med trasig topplockspackning Sant skoj som fan med gamla mopeder för man behöver inte va rädd att de ska gå sönder när man kör
    Inte skulle man ju våga köra en "ny" plastmoppe på vintern inte, då pajjar alla kåpor om man flyger en gång och sen får man köpa nya kåpor för 5-8k lagom till sommarn xD
    En kompis köpte en Gas Gas EC50 för 11k i sommras. Han körde fram till första snön kom i slutet av oktober sen vågade han inte köra mer, dessutom racklade kopplingen för han när det började bli kallt (var nog jobbig i sommras), det är Hydraliskkoppling på EC50 så när motorn är kall går det inte att koppla
    Såna problem har man inte med DT när det är mekaniskt
    Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
    Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.

  24. #564
    Behöver ny olja i mina gafflar.Vilken olja ska det va? hur mycket? och vad kan jag köpa den?

    Undrar även vilken växellåds-/motorolja jag skall ha?

  25. #565
    Citat Ursprungligen postat av simlar Visa inlägg
    Inte skulle man ju våga köra en "ny" plastmoppe på vintern inte, då pajjar alla kåpor om man flyger en gång och sen får man köpa nya kåpor för 5-8k lagom till sommarn xD
    En kompis köpte en Gas Gas EC50 för 11k i sommras. Han körde fram till första snön kom i slutet av oktober sen vågade han inte köra mer, dessutom racklade kopplingen för han när det började bli kallt (var nog jobbig i sommras), det är Hydraliskkoppling på EC50 så när motorn är kall går det inte att koppla
    Såna problem har man inte med DT när det är mekaniskt
    Sant, men kedjan slår sönder kopplingsarmen på dt hela tiden jävla idiot ställe o sätta armen på xD
    Citat Ursprungligen postat av Tphcompact Visa inlägg
    Behöver ny olja i mina gafflar.Vilken olja ska det va? hur mycket? och vad kan jag köpa den?

    Undrar även vilken växellåds-/motorolja jag skall ha?
    Finns olja som heter gaffelolja på de flesta ställen som säljer olja, mc verkstad, biltema mm.

    De ska va olja anpassat för våtlammelskoppling, men fungerar typ med vilken atf olja som helst

  26. #566
    Citat Ursprungligen postat av elisson Visa inlägg
    Sant, men kedjan slår sönder kopplingsarmen på dt hela tiden jävla idiot ställe o sätta armen på xD

    Finns olja som heter gaffelolja på de flesta ställen som säljer olja, mc verkstad, biltema mm.

    De ska va olja anpassat för våtlammelskoppling, men fungerar typ med vilken atf olja som helst
    Jo, men bara man har fräsch kedja och den är rätt spänd (elr att man har automatisk kedjespännare) så slår det inte sönder så vida inte kedjan går av och man har stort drev.
    Jag körde med 12/48 förra året och då var bakdrevet helt slut (elr det var nog förförra året jag bytte bakdrev), men hursom. Bakdrevet var helt slut, kuggarna var helt spetsiga och en sliten kedja på det. Kedjan hoppade varje gång man lekte runt och drog på baken (försökte iaf ) och sladda så hoppa kedjan nästan direkt, men inget hände var bara lägga på kedjan igen så var det bra
    När jag körde 5½a och 14/48 så hoppade kedjan en gång när jag växlade ner och drog på, tror du jag blev förvånad när jag växlade ner och gasa på så varva det som fna men inget hände xD Men kopplingsarmen höll utan problem.
    Fast jag kanske bara har haft tur


    Kan även tillägga att jag har för mig det ska vara mellan 2-2.5dl olja i framgaffeln om jag inte minns fel.
    Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
    Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.

  27. #567
    Citat Ursprungligen postat av simlar Visa inlägg
    Jo, men bara man har fräsch kedja och den är rätt spänd (elr att man har automatisk kedjespännare) så slår det inte sönder så vida inte kedjan går av och man har stort drev.
    Jag körde med 12/48 förra året och då var bakdrevet helt slut (elr det var nog förförra året jag bytte bakdrev), men hursom. Bakdrevet var helt slut, kuggarna var helt spetsiga och en sliten kedja på det. Kedjan hoppade varje gång man lekte runt och drog på baken (försökte iaf ) och sladda så hoppa kedjan nästan direkt, men inget hände var bara lägga på kedjan igen så var det bra
    När jag körde 5½a och 14/48 så hoppade kedjan en gång när jag växlade ner och drog på, tror du jag blev förvånad när jag växlade ner och gasa på så varva det som fna men inget hände xD Men kopplingsarmen höll utan problem.
    Fast jag kanske bara har haft tur


    Kan även tillägga att jag har för mig det ska vara mellan 2-2.5dl olja i framgaffeln om jag inte minns fel.
    Haha ja då har du haft tur Jag har haft sönder ca 10 kopplingsarmar under 2 år

    2.25 minst i gaffelbenen till 2,5, så nästan rätt de e klart de går o ha i 2 dl men då blir de mjukt xD

  28. #568
    någon av er som har en bild eller kan ordna en bild på var kablarna till tutan kommer från?

  29. #569
    Citat Ursprungligen postat av Nizor Visa inlägg
    någon av er som har en bild eller kan ordna en bild på var kablarna till tutan kommer från?
    http://img42.imageshack.us/img42/9271/img1992s.jpg
    Här får du en bild på hela kopplingsschemat, hoppas det duger
    Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
    Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.

  30. #570
    Citat Ursprungligen postat av simlar Visa inlägg
    http://img42.imageshack.us/img42/9271/img1992s.jpg
    Här får du en bild på hela kopplingsschemat, hoppas det duger
    Var mer ute efter en bild på hur det ser ut IRL så att säga..

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in