1. #1

    Tips Sportluftfilter?

    Hejsan!

    Jag skulle gärna vilja slippa den stora luftburken på min moppe! (Peugeot V-clic) Och har då börjat kolla på sportluftfilter.
    Jag letar efter ett bra billigt luftfilter men, det ska helst inte höja ljudet på moppen så jättemycket! Lite diskret på vägarna..

    Jag hitta ett som verka vara bra skyddat mot smuts och regn och därför bör det ju inte höja ljudet så mycket på moppen! Man kanske inte behöver gå upp lika mycket i munstycke str med detta.. (?)
    Kan detta vara något? : http://www.racing-planet.se/luftfilt...4ca0ba3b6cbfa1

    Och t.ex; är det någon som testat detta från biltema, eller ska man undvika detta kanske? :http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC...tfilter-Fiddy/


    Jaa men, vad har ni för andra tips till ett bra sportluftfilter som inte ökar bensinförbrukningarna för mycket och har ett mindre högt ljud?
    -Skriv eran moped-modell och länka luftfiltret ni kör med! Skriv gärna om ljudnivån, bränsleförbrukningen och hur effekten blev när ni hade bytt!

    Tacksam och hoppfull inför många svar!
    Veteran Projektet! Skrot-Baghee ----> Klicka här!

    Projekt -
    Styling á Peugeot V-clic ---> Klicka här!




  2. #2

  3. #3
    Berggrens avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    3 741
    Mallossi's filter tycker jag är snygga , även stage6's är tuffa

    De ja rekomenderar är :
    Mallossi E16, E13 , E14 och E12
    Stage6
    Polini "air box" , små öppna filter och riktigt gulliga!
    BCD-riktigt snygga
    Koso-turbine , inte testat men de snurrar o de är ju tufft att det ser ut som turbo


    De jag inte rekomenderar:
    TNT-släpper inte igenom luft så bra alls
    Hebo-Alufästet spricker och blir fult fort

    De som är kanske inte är jätte snygga men fyller sin funktion:
    Biltemas!!
    En sann moderat.
    Sköt dig själv o skit i andra

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av BlasterGurra^ Visa inlägg
    Det bästa filtret du kan köpa är uni filter. Hade jag på mina förr iaf!
    Ok, vart hittar man de då?
    Hur var luftflödet i ett sådant filter?

    Citat Ursprungligen postat av Berggren Visa inlägg
    Mallossi's filter tycker jag är snygga , även stage6's är tuffa

    De ja rekomenderar är :
    Mallossi E16, E13 , E14 och E12
    Stage6
    Polini "air box" , små öppna filter och riktigt gulliga!
    BCD-riktigt snygga
    Koso-turbine , inte testat men de snurrar o de är ju tufft att det ser ut som turbo


    De jag inte rekomenderar:
    TNT-släpper inte igenom luft så bra alls
    Hebo-Alufästet spricker och blir fult fort

    De som är kanske inte är jätte snygga men fyller sin funktion:
    Biltemas!!
    Ok, mallossi's luftfilter, 300 kr+ tänker jag inte lägga ut för ett luftfilter... Jag söker ett bra mellan 100-200 kr ungefär!
    Så du har testat Biltema's?

    Edit: Det är en 4-takt moppe! Om det kan vara till hjälp!
    Veteran Projektet! Skrot-Baghee ----> Klicka här!

    Projekt -
    Styling á Peugeot V-clic ---> Klicka här!




  5. #5
    Berggrens avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    3 741
    Citat Ursprungligen postat av Pelle Visa inlägg
    Ok, mallossi's luftfilter, 300 kr+ tänker jag inte lägga ut för ett luftfilter... Jag söker ett bra mellan 100-200 kr ungefär!
    Så du har testat Biltema's?

    Edit: Det är en 4-takt moppe! Om det kan vara till hjälp!
    Biltemas är ungefär som UNI bara att Uni är dyrare .
    Det är ett fiddy filter och det är ju 4-taktare så de funkar.

    En polare har haft det på typ alla sina mopeder , just nu har han det på sin hyper och den går hur bra som helst med det så köp det!
    En sann moderat.
    Sköt dig själv o skit i andra

  6. #6
    Tack så jättemycket för mycket bra och snabba svar!
    Men de är detta bara om du vet, hur ändrades ljudnivån på hans moppe ungefär och hur mycket större munstycke på ett ungefär ska jag ha till min moppe med denna setup: Avsrypt variator, lättare vikter. Original: 78
    Och JA, jag ska beställa ett "kit"!
    Veteran Projektet! Skrot-Baghee ----> Klicka här!

    Projekt -
    Styling á Peugeot V-clic ---> Klicka här!




  7. #7

  8. #8

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Pelle Visa inlägg
    Tack så jättemycket för mycket bra och snabba svar!
    Men de är detta bara om du vet, hur ändrades ljudnivån på hans moppe ungefär och hur mycket större munstycke på ett ungefär ska jag ha till min moppe med denna setup: Avsrypt variator, lättare vikter. Original: 78
    Och JA, jag ska beställa ett "kit"!
    tror inte du behöver gå upp i munsycke ime det är en 4-taktare, du kan testa utan men tror inte att du behöver, och ja ljudet höjs och det är rätt mycket.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av RAMI Visa inlägg
    Bara så du vet så blir ljudet MYCKET högre när man drämmer på ett sportluft filter! Rätt så onödigt att göra det när man inte ens kör med effektrör men håller med dig om den stora fula luftburken
    OK! Men visst är det fränt om det låter! ..men kanske inte om man möter på polisen på vägarna.. haha!
    Japp, me luftburken alltså. Men moppen är ju hur seg som helst och svarar skitgasst på gasen i bottendraget! (heter det dålig gasrespons kanske?) ah, iaf måstte jag göra något åt bottendraget och även få bort burken!
    Edit: Vem vet, kanske sitter det ett effektrör monterat nästa år!

    Haha, tack och ha det bra!

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    ju mer elox och neon de är desto bättre
    va?
    Veteran Projektet! Skrot-Baghee ----> Klicka här!

    Projekt -
    Styling á Peugeot V-clic ---> Klicka här!




  11. #11

  12. #12

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    du måste ställa in förgasaren på alla förgasare om man ändrar luftflödet.
    Alltså menar du att gå upp 10-15 str på huvudmunstycket??
    Veteran Projektet! Skrot-Baghee ----> Klicka här!

    Projekt -
    Styling á Peugeot V-clic ---> Klicka här!




  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av RAMI Visa inlägg
    Men vad förväntar du dig av en äckligt 49cc fyrtaktera?
    Kanske lite bättre axx och bottendrag? som jag skrev?
    Varför är den äcklig, den går faktiskt ganska bra 65-70 km/h på raka..
    Veteran Projektet! Skrot-Baghee ----> Klicka här!

    Projekt -
    Styling á Peugeot V-clic ---> Klicka här!




  15. #15
    skippa luftfiltret och tycker du inte ska vara så rädd för farbror blå.
    Mött dom flera gånger med hjälmen på sne och ingen dämp i röret, låter som fan med andra ord.
    Men dom bryr sig faktiskt inte, finns ju vissa poliser som ska sätta dit alla, men då är de ju bara att köra ifrån dom om dom börjar jaga dig? inte sant
    Tycker du ska behålla original, lättast så om du inte kan eller har kunskapen till att pilla i föggen.


    Edit: 65-70 på ca 1 mils raka ja, alla fyrtaktare jag har kört har varit skit iaf. fatta mig inte fel tycker du gör ett skitbra jobb på din moppe och har fått den riktigt fräsch, men skit i luftfiltret om du vill hålla den org och inte riskera nåt med polisen !
    Call me super sexy boogeyman slayer!

  16. #16
    will3s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 507
    Citat Ursprungligen postat av jjoel Visa inlägg
    Tycker du ska behålla original, lättast så om du inte kan eller har kunskapen till att pilla i föggen.
    Man måste ju lära sig någon gång...

    Sent from my Yamaha Neos using Brapbraap


  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av jjoel Visa inlägg
    skippa luftfiltret och tycker du inte ska vara så rädd för farbror blå.
    Mött dom flera gånger med hjälmen på sne och ingen dämp i röret, låter som fan med andra ord.
    Men dom bryr sig faktiskt inte, finns ju vissa poliser som ska sätta dit alla, men då är de ju bara att köra ifrån dom om dom börjar jaga dig? inte sant
    Tycker du ska behålla original, lättast så om du inte kan eller har kunskapen till att pilla i föggen.

    Edit: 65-70 på ca 1 mils raka ja, alla fyrtaktare jag har kört har varit skit iaf. fatta mig inte fel tycker du gör ett skitbra jobb på din moppe och har fått den riktigt fräsch, men skit i luftfiltret om du vill hålla den org och inte riskera nåt med polisen !

    Ok, men jag har pappa till stor hjälp så varför skulle jag inte kunna/kunna lära mig "pilla" i föggen?
    Sedan jag bytte till lättare vikter så är den inte lika seg längre att komma upp i "högsta växel"!
    OCH, man riskerar ju redan lite nu me polisen, genom att köra lite avstrypt...

    Tack och hej! drar till turkland imorn,,,,
    Veteran Projektet! Skrot-Baghee ----> Klicka här!

    Projekt -
    Styling á Peugeot V-clic ---> Klicka här!




  18. #18
    Jag har haft biltemas fiddy luftfilter på min slider, det höjde självklart ljudet en del men inte så det blev obehagligt
    Vet inte om det var luftfiltret eller något annat som gjorde att moppen gick orent efter ett tag men det är billigt och värt att testa tycker jag

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av slid3r Visa inlägg
    Jag har haft biltemas fiddy luftfilter på min slider, det höjde självklart ljudet en del men inte så det blev obehagligt
    Vet inte om det var luftfiltret eller något annat som gjorde att moppen gick orent efter ett tag men det är billigt och värt att testa tycker jag
    Tackar! Jag tror att jag ska testa det! ..men hur menade du med att "moppen gick orent efter tag" ?
    Senast redigerat av Pelle den 2011-11-06 klockan 17:19.
    Veteran Projektet! Skrot-Baghee ----> Klicka här!

    Projekt -
    Styling á Peugeot V-clic ---> Klicka här!




  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Pelle Visa inlägg
    Tackar! Jag tror att jag ska testa det! ..men hur menade du med att "moppen gıck orent efter tag" ?
    Tycker jag du ska göra!
    Asså, var tvungen att ha på choken när jag körde iväg, men efter att den börjat rulla så kunde jag köra som vanligt. Det var nästan som om motorn var kall fast att den var varm. Sen så sprutade det rätt mkt olja från förgasaren in i luftfiltret så jag fick stanna och "krama" ur det ibland. Vet inte om det berodde på oljan men ska slänga på det i veckan igen och se om det funkar för jag har ny bättre 2-taktsolja

  21. #21

  22. #22
    Biltemas funkar prima! tror inte du behöver rengöra filter SÅ ofta, med tanke på att den har det lilla röda lagret med "stänkskydd" så det ska nog inte vara några problem! (sen så bytte jag från koniskt till skum på min fiddy, och jag behövde inte ställa in den!)
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    En EPA pojke som är född 97 trodde han kunde mer om min S60 än jag kan.
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    rifat eller?
    Bäver som gillar lennarts svettiga <3

  23. #23
    OK! tack alla!
    Jag har luftfilterolja för rengörning..
    Jag testar Biltema's och skriver haer igen om jag undrar ngt!
    Senast redigerat av Pelle den 2011-11-06 klockan 17:21.
    Veteran Projektet! Skrot-Baghee ----> Klicka här!

    Projekt -
    Styling á Peugeot V-clic ---> Klicka här!




Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in