-
2010-10-15, 00:31 #2431
Sammanfattar diesel V.S. bensin:
Diesel: För de som kör mycket så är den högre skatten är inga problem. Eller löser det med billigt bränsle (traktorsnålsoppa, villaolja, fotogen, tändvätska, flygbränsle, frityrolja etc).
Bensin: För de som inte kör så mycket, det lönar sig då med den lägre skatten.
Registret är en småsak. Som bruksbil skiter jag i vilket. Dieselbrännare är ändå någon slags kärlek till mig.
Lånade BMW 330D, manuell med denna karossen en knapp vecka:
http://www.blocket.se/kalmar/BMW_318....htm?ca=16&w=3
Skön bil absolut, mycket bil för pengarna tycker jag!
Dock har den nyare modellen typ 30 mer hk på motsvarande motor. Den jag lånade var på 184 dieselhästar, som bruksbil skulle jag aldrig behöva mer. Snittförbrukning runt 0,6 L/mil.
Åker man 944 sug så behöver man mer pollar till vanlig körning.
-
2010-10-15, 00:49 #2432
Som vardagsbil kommer dieseln bli betydligt härligare att köra.
Ett bra exempel är 2,0 FSI med 150 hkr jämfört med 2,0 TDI med 140 hkr. Har kört båda och de har sina egna karaktärer, men det dieseln vinner på i det långa loppet är rätt låg skatt (3400 kr för en Golf TDI) och betydligt mustigare karaktär med effektregister där man som mest behöver det.
Att kunna vålda satan med bilen och ändå åka driftsnålt är en underbar kombination.
Bensinmotorn kan man dra längre på växlarna och har ett bredare register medans dieseln har en kortare (men betydligt effektivare) kurva samt behöver växla oftare. Uppe i fart så är det marginellt, inget man direkt känner av.
Den stora skillnaden är att när man ligger med farthållaren vid toppfart i ~210 km/h så drar den 1,3 liter/mil. Med FSI-motorn ligger man på en bra bit över 3 liter/mil.
Som bruksbil hade jag valt diesel alla dagar i veckan, just för karaktärens skull kombinerat med låg förbrukning.
Skatten är låg på nyare dieslar. Nya 5-serien med 525D-motorn ligger på låga 3900 kr i skatt/år.
Som exempel kan vi ta XC90 från -05, den kostar sanslösa 9800 kr i skatt/år. Går 10 gånger sämre dessutom.
-
2010-10-15, 01:04 #2433
-
2010-10-15, 03:58 #2434
MK5 Golf GTI med Steg 4. Skoja inte att det är bra tryck, speciellt med DSG.
Givetvis endast framhjulsdrift!
Starthastighet 15 km/h, så lägger man på två sekunder på tiderna den får i filmen får man följande:
0-100 @ 4,5-5 sek
0-160 @ 9 sek
0-200 @ 13 sek
0-250 @ 17 sek
0-300 @ 26 sek
Segdragningsförmågan är inte dum heller.
4 växeln, 80 - 160 km/h klaras av på imponerande 5 sekunder.
80 - 200 km/h på samma växel går på 8 sekunder.
Inte illa med oöppnad motor. Uppgraderad mjukvara i DSG, GT2871-turbo och lite småfix.
-
2010-10-15, 10:31 #2435
-
2010-10-15, 12:23 #2436
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Täby
- Inlägg
- 136
Förutom att det tävlas mellan tre olika märken om den snabbaste gatlegala bilen i världen. Koenigsegg, Bugatti Veyron och SSC Ultimate Aero.
Just nu är det Veyron Supersport som har rekordet på 431km/h.
SSC kom dock nyss ut med lite nya bilder och fakta på Ultimate Aero II.
http://www.teknikensvarld.se/nyheter...aero/index.xml
-
2010-10-15, 12:31 #2437
- Reg.datum
- Mar 2006
- Ort
- Västerås
- Inlägg
- 1 599
Provkörde en A160. Sjukt bra tryck i den lilla bilen!
Senast redigerat av Svaniis den 2010-10-15 klockan 12:37.
-
2010-10-15, 12:54 #2438
Det är inte värre än så alltså. Fast ändå en bit kvar till volvo. 1800 ger jag för min. Men höga förbrukningen gör ju faktiskt att man tjänar ganska snabbt på dieseln.
Gillar inte diskutera bilens inköpspris riktigt, så varierande åsikter. Betalar man för den bättre bilen eller betalar man för vad det totalt kostar att åka varje mil inkl bil och allt?
APRgolfen var intressant! Vad ligger sådant kitt på?
-
2010-10-15, 14:55 #2439
-
2010-10-15, 15:23 #2440
Det är fan inte illa!
Mer tryck i Toyota IQ med 1-litersmotorn jag körde ju!
Fast nu räknade jag med den större dieseln. Räknar vi med en mindre diesel, exempelvis Bluemotion Passat så får vi ner skatten en bra bit (för övrigt satte den bilen Guinessrekord rätt nyligen med ett snitt på 0,31 liter/mil. 246 mil på en tank kom de!)
Man ska nog inte tänka att man betalar för att åka billigt. Jag ser det mer som att man unnar sig någonting i livet. Det är som att åka på en semester, vissa resor kostar 5000 kr medans vissa kostar 50 000 kr. Båda två klassas som resmål och förmodligen kan man ha lika kul, men den dyrare resan erbjuder oftast mer utav allt och mer finesser.
Köper man en bil som är 2-3 år gammal så har den redan haft sitt värdetapp. Då kan man börja prata om att man spar pengar på att köpa en ny bil då det finns riktigt bra avbetalningsplaner. Säg att man lägger 50 000 kr kontant med 150 000 kr på avbetalning. Månadsavgiften som blir ligger såpass lågt att utgiften mer eller mindre blir detsamma som med en äldre bil som kräver mer underhåll (alternativt/plus drar mer bränsle).
Angående APR-kittet, visst är det coolt? Inte illa av en bil i lilla mellanklassen och knäcka 0 - 300 km/h på 26 sekunder, speciellt inte med enbart framhjulsdrift! Verkar inte vara speciellt dåligt fäste heller.
Steg 4 finns det tyvärr ingen info på, men steg 3 kan jag visa!
Detta är deras steg 3:
Går så här med steg 3 installerat:
Ett bevis på dess kraft, Steg 3 som kör 11,96 på 1/4 mile:
Ett steg 3 som faktiskt ger 382 hkr samt 450 Nm kostar i grund 5 399 $ utan bränslepump samt IC (om man vill köpa det från annan tillverkare). Ett komplett kit med IC och pump kostar 6 569 $.
I svensk valuta blir det alltså 35 400 kr för lilla steg 3, samt 43 000 kr för stora steg 3. Man behöver tydligen inte flasha om DSG-lådan (men jag hade gjort det iallafall, lådan bryter varvtalet rätt tidigt). Sedan ska detta kompletteras med en downpipe samt racekat / katersättare.
Det dyra i detta kit är grenrör samt turbon. Man kan köpa de dyra delarna själv och sedan enbart handla småbitar hos APR samt programvara och på så sätt få ner kostnaden.
Finns ytterligare alternativ som är vettigt med mindre prestanda och det är K04-kittet (Steg 2):
355 hkr samt 440 Nm är inte så tokigt heller!
Kostnaden är 29 000 kr, rekommenderas dock att man har större IC för att få ur maxeffekt ur bilen.
-
2010-10-15, 15:30 #2441
-
2010-10-15, 16:04 #2442
-
2010-10-15, 16:13 #2443
-
2010-10-15, 16:14 #2444
- Reg.datum
- May 2007
- Ort
- älvängen
- Inlägg
- 436
-
2010-10-15, 22:30 #2445
-
2010-10-16, 11:10 #2446
- Reg.datum
- Mar 2006
- Ort
- Västerås
- Inlägg
- 1 599
-
2010-10-16, 12:58 #2447
-
2010-10-16, 13:54 #2448
-
2010-10-16, 14:01 #2449
-
2010-10-16, 14:29 #2450
- Reg.datum
- Jul 2010
- Ort
- Gothenburg
- Inlägg
- 200
Har ett par plåtfälgar med fina friktionsdäck till salu, Belken, 4-5mm kvar, 185/55 -15
Suttit på BMW E46.
Ni får gärna säga vilka andra bilmodeller dessa passar till för eventuell blocketannons!
-
2010-10-16, 14:50 #2451
-
2010-10-16, 15:02 #2452
- Reg.datum
- Jul 2010
- Ort
- Gothenburg
- Inlägg
- 200
-
2010-10-16, 15:16 #2453
-
2010-10-16, 15:24 #2454
-
2010-10-16, 15:56 #2455
Du som har lite koll, är det bättre finnans avtal hos en handlare än hos en bank tex?
Vad kan man räkna på (Ungefär) om jag kollar på en bil för 150k, kan tänka mig att låsa upp mig på ett lån i typ 36 månader och kontantinsats på 50-70k eller nåt?
Har ju pengarna så jag kan lägga ut allt direkt, men känns bättre att inte tömma sparkontot om man nu har bra avbetalningsavtal.. Och det kanske gör att jag behåller bilen mer än ett halvår
-
2010-10-16, 17:37 #2456
Om du har bra kontakt med din bank så skulle jag hellre tagit det direkt med dem än med handlaren, oftast brukar man kunna få bättre räntekostnader. Enda anledningen till att egentligen ta det direkt med handlaren är att det är mer bekvämt.
Det bästa är att jämföra kostnaderna för lånet via en handlare jämfört med kostnaderna för ett lån hos sin egna bank.
-
2010-10-16, 18:17 #2457
- Reg.datum
- Jun 2010
- Ort
- Fäskekörkan
- Inlägg
- 45
Ingen som har en m3 inredning till e36 över? haha
-
2010-10-16, 18:37 #2458
Var på bmw igår och inspektera begagnat hallen och man blev ju sugen när det var bilar som kosta en 2-3k i månaden utöver 50-70k kontantinsats.. inte farliga utlägg direkt!
Fick upp ögonen för en alfa 156GTA som stod där, satan vilken fin bil/skön att sitta i! Verkar vara dåligt utbud bara och känns farligt att köpa alfa :/
-
2010-10-16, 18:39 #2459
-
2010-10-16, 18:43 #2460
- Reg.datum
- Jun 2010
- Ort
- Fäskekörkan
- Inlägg
- 45