-
2010-10-18, 18:04 #2521
- Reg.datum
- Jul 2010
- Ort
- Haninge
- Inlägg
- 52
Ofan
Ja det är den på solvalla.
Något att säga om den? Vet något om den?
2010-09-08 Antal registrerade ägare, inklusive minst 2 återförsäljare, i Sverige: 9.
Ny ägare registrerad. Fordon köpt av bilhandlare.
Fordon redovisas som försäkrad med tillfällig försäkring som ägs av återförsäljaren.
[!]
Information om miltal från CARFAX kan inte alltid garanteras. Vi rekomenderar att du alltid verifierar miltalet med din återförsäljare eller hos bilbesiktningen.
2010-09-07 (i) 215 000 km Fordon bjuds ut till försäljning.
2010-09-06 Fordonet är anmält som tillfälligt ur trafik sedan Sverige.
2010-09-03 Fordon bjuds ut till försäljning.
2009-11-27 206 079 km Fordonet är anmält för användning i trafik sedan Sverige.
Fordonet besiktat av Bilprovningen i Nacka, Sverige.
Godkänd besiktning.
2008-12-11 Fordonet är anmält som tillfälligt ur trafik sedan Sverige.
2008-07-01 203 183 km Fordonet besiktat av Bilprovningen i Solna, Sverige.
Godkänd besiktning.
2008-06-12 202 844 km Fordonet besiktat av Bilprovningen i Enköping, Sverige.
Besiktad med anmärkning, efterkontroll krävs.
2008-04-23 202 100 km Fordonet besiktat av Bilprovningen i Enköping, Sverige.
Besiktad med anmärkning, efterkontroll krävs.
2008-04-05 201 352 km Fordonet besiktat av Bilprovningen i Solna, Sverige.
Besiktad med anmärkning, efterkontroll krävs.
2007-01-09 199 778 km Fordonet besiktat av Bilprovningen i Sollentuna, Sverige.
Besiktning med anmärkning utan krav på efterkontroll.
2006-11-10 Ny ägare registrerad. Fordon köpt som privat.
2006-11-07 Ny ägare registrerad. Fordon köpt av bilhandlare.
2006-02-23 188 550 km Fordonet besiktat av Bilprovningen i Högdalen, Sverige.
Godkänd besiktning.
2005-01-21 173 770 km Fordonet besiktat av Bilprovningen i Högdalen, Sverige.
Besiktad med anmärkning, efterkontroll krävs.
2004-05-28 Ny ägare registrerad. Fordon köpt som privat.
2004-01-23 156 934 km Fordonet besiktat av Bilprovningen i Högdalen, Sverige.
Godkänd besiktning.
2003-11-04 152 692 km Fordonet besiktat av Bilprovningen i Vinsta, Sverige.
Besiktad med anmärkning, efterkontroll krävs.
2002-01-14 96 811 km Fordonet besiktat av Bilprovningen i Sollentuna, Sverige.
Godkänd besiktning.
2000-12-29 I trafik första gången i Sverige.
2000-12-27 Fordon som är förregistrerat i Sverige med registreringsnummer RTG180.
Fordon privatimporterat från EU-land.
1998-04-01 Fordonet registrerades första gången utanför Sverige.
-
2010-10-18, 18:18 #2522
Tony som driver firman är en rätt trevlig dalmas. Låter inte kunderna provköra bilen på egen hand då samtliga bilar måste köras med grönskylt.
Däremot så är jag väldigt tveksam på hur de tar hand om deras salubilar, jag var där och kikade på en Audi TT och det började med att bilen inte gick att öppna då batteriet var stendött. Efter 10 minuter med motorn igång var batteriet lika dött. Bilarna står under öppet väder väldigt mycket samt att järnflis från järnvägen brevid dammar upp på bilarna, speciellt de närmast spåren.
Backade från den Audi TTn på grund utav detta samt då det fanns flera oklara saker. Att det pangar i bakdiffen då man växlar, ESP-lampan lyser konstant, växellådan kärvar och ingen verkar ha direkt koll om vad som är gjort och när (de kunde inte säga intervallerna för kamremsbyte eller om det som exempel hade blivit bytt) så var det för mycket frågetecken.
Jag skulle dock tagit allt detta med Tony enbart, då han verkar gå att förhandla med. Gå igenom ytan på bilen väldigt noga och anmärk på allt du kan hitta. Kom dit oanmäld och se om det finns power i batteriet, inte kul att köpa en bil som sedan inte går att starta då ni inte använder den dagligen.
Jag skulle krävt batteribyte samt yttre rekond innan leverans om jag vore dig. Bor precis brevid den firman och har sett det mesta.
-
2010-10-18, 18:32 #2523
- Reg.datum
- Jul 2010
- Ort
- Haninge
- Inlägg
- 52
Ofan
Var där... förrförra veckan, då var bilen på lackering pga rost på bakluckan.
Då sa vi att vi kommer tillbaks och kollar på den när den är klar.
Så början på förra veckan ringde farsan, och den var då klar och fanns på plats.
I fredags var vi och tittade på den, och den startade direkt. Visserligen inte stått någon längre tid men.
Däremot var det en annan bil (noterade inte vilken) som behövde startkablar.
540n är jävligt dammig pga tågen, men dom skulle tvätta den osv innan ev. affär.
Orkar man vara petig och gnälla på 2st 2mm stenskott på höger bakre hjulhus/skärm samt en liten liten minimal resning (rostblomma) på vänster bakdörr?
Har fått ner den till 63, från 67. Allt känns tiptop i bilen. Lastmatta (perfekt för hunden) samt uppdragbart lastnät (även detta bra för hunden).
DSP? ljudanläggningen osv osv.
Han vi snackat med kommer jag inte ihåg namnet på, men det var inte ägaren av firman. Iaf en av dom som sitter inne i lilla stugan på gården.
Det jag dock stör mig på tyvärr är.. att det ska gå omkring 5-6 pers (utlänningar) som springer runt och har sig överallt.
Blänger på en så fort man kollar på bilarna.
Sönners bil (ja tyvärr, men ALDRIG ett besök till) sprang det runt 2-3 st zigenare/utlänningar. Står man och kollar på 540n som ser förjävlig ut (värre än en 240 -84 som har rost genom plåten) så säger dom: "fin bil, fin bil, jätte fin bil. ingen rost, som ny. 100% rostfri".
Det första man ser på bilfan är rost som SATAN. Sen att ägarn på sönners svarade på vår fråga ang. fylla ac: "njaa.. jag har ju mina kontakter... vi fyller ac åt dig varje år, vi är inte noga utan vi skiter om det läcker ut igen".
Synd med att man inte får provköra själv. Jag känner att det är skönare om man själv får ta en tur med bilen utan någon säljare i bilen.
Ett par bilder jag tog:
Senast redigerat av Jonrad89 den 2010-10-18 klockan 18:45.
-
2010-10-18, 18:59 #2524
Du får köra väldigt inspirerat när du väl provkör, jag var ute i 15 minuter enbart men det var mer för att det var rusningstrafik än att de begränsade mig.
Tror dock de är rätt seriösa, men varningens finger för dolda skador. Tycker 10% prutmån ska vara acceptabelt på en gammal lyxbil som dessutom står och dammar. Med de 4000 kronorna du fått ner den borde en stor rekond med lackbehandling och polering även ingå i priset. Då den kostar de max en tusenlapp att genomföra så är det ingen stor grej.
Be om att få ta allt detta med Tony enbart och ingen annan samt genomföra köpet med honom då jag upplevde honom som en vettig person, om än bilhandlare i själen.
-
2010-10-18, 20:00 #2525
- Reg.datum
- Jul 2010
- Ort
- Haninge
- Inlägg
- 52
Okej
Ska pressa priset en bit till (farsan lyckas alltid pruta rätt bra) så
Får se hur det blir. Bilen stor somsagt och samlar damm där, så man kan nog kräva ett och annat av dom.
Dom skulle ha 800:- för bättre begagnade vinter-gummin, om vi fixade fälg osv.
Måste iaf tacka för infon och det om solvalla du gav mig.
Får dra på mig firma-jackan och säga att säljer han en skitbil så ska han smaka några "gubbar" dynis
-
2010-10-18, 21:44 #2526
Här kanske? http://www.blocket.se/uppsala/Bmw_54...3_30158304.htm
Tycker dock själv att en 540 ska ha automat
Inte så konstigt! 540it 4.4 e39 är ju en underbar bil helt enkelt. Älskar dom!
63k verkar vara ett riktigt bra pris för 540in, speciellt med tanke på att den är i princip fullmatad. Ett stort + på den svarta 540in är ju shadowline. Enligt mej nästan ett måste på en 5-serie, enda som jag inte riktigt gillar är ju kromet på luckan.
-
2010-10-18, 21:54 #2527
Nja, redan haft automatare.. Visst, skönt som bara den men jag föredrar att veva i spaken
Sen dessutom så är det rätt markant skillnad i prestanda och förbrukning med manuella lådan!
Den är skitfin den du länka! Men jag kan inte motivera priset riktigt när jag kan få en 530D E61 för några lappar till. Kan tänka mig ge 100k för en E39, sen så börjar det bli för mycket pengar för den bilen även om de är skit fina!
Nej somsagt, gillar att veva i spaken och alla fördelar i prestanda o förbrukning det ger med manuell låda. Var anti när jag köpte automat från början i 540n o ett av skälen till att jag sålde var att jag tröttnade på automat. Låg ofta i manuella läget o pilla på växlarna själv
-
2010-10-18, 21:59 #2528
Hallååjj alla biltokar!
Någon som vet var man får tag i blåa lampor till instrumentpanelen te Volvo 740?
Passar tex dom här?
http://diodhuset.se/1/sv/produktvisn...rod_grp-s1/228
Kommer inte ihåg om de är fasta lampor eller inte. (sitter fast med skruvhuvudet)Senast redigerat av JuppeN den 2010-10-18 klockan 22:05.
Kika gärna in å kommentera turbo projektet http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255909
-
2010-10-18, 22:16 #2529
Nya kärranKikar in ibland o kollar läget!
Kan det mesta om gamla volvos, fråga på!
-
2010-10-18, 22:37 #2530
-
2010-10-18, 22:45 #2531
-
2010-10-18, 23:03 #2532
Googla lite om vad järnvägsdamm ger för lackskador med tiden och visa det för honom. Då borde en storrekond inte vara ett problem.
Du som gillar V8 hade gillat min förra jobbarkompis bil.
Han gled runt i en Alpina B8 Coupe, alltså E36-kaross med 4,4-litersåttan från 540. Skillnaden här är att den borrats till sanslösa 4,6 liter samt fått manuell låda. Till detta kombinerade han en lamelldifffrån M3 3,2 (som gav bilen lägre utväxling) samt lite andra M3-delar.
Snuskigt rolig kombination.
Efter ett tag skulle han sälja den och istället köpa hem en äkta Nascar och ställa i garaget. Haha! Slutade med att han sålde sin Stagea Kombi och köpte Nascaren iallafall medans hans sambo fick en ny Pointiac GTO.
Najs! Vad för motor är det? Årsmodell? Utrustning?
-
2010-10-18, 23:08 #2533Kikar in ibland o kollar läget!
Kan det mesta om gamla volvos, fråga på!
-
2010-10-18, 23:11 #2534
-
2010-10-18, 23:16 #2535
Verkligen inte! killen köpte den för 13 i maj i år, och sen dess har han bytat vattenpump o lite sånt.
du som är expert? den är slingrig o slår vid gaspådrag och släpp, silentblocken?
får inte upp värme i kupen, dom ska vara sega att lufta ur har jag hört? du har möjligtvis inte någon PDF owners/servicemanual?Kikar in ibland o kollar läget!
Kan det mesta om gamla volvos, fråga på!
-
2010-10-18, 23:23 #2536
BMW 535, 91a, 3.5L motor, knackar/låter lite konstigt på tomgång, och går inte riktigt jämt, vad kan vara fel?
Klasskompisen bytte sin überfräscha T5a emot den, sorgligt.Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay
-
2010-10-18, 23:24 #2537
Jag firade min sista BMW genom att få bort allt som hade med dem att göra.
Har tyvärr inga PDF-filer eller liknande till dem.
Angående din bakvagn låter det som silentblocken, du får nästan hålla emot bilen med ratten vid högre hastigheter?
Angående urluftningen så är M50 aningen bättre än M20, men fortfarande rent helvete. Det jag upplevde var effektivast var att med slang köra in vatten i respektiv slang som man lossade från sina punkter. Ett annat knep är att ställa bilen i backe med skarp vinkel så man får upp fronten så högt som möjligt.
-
2010-10-18, 23:25 #2538
-
2010-10-18, 23:29 #2539
-
2010-10-18, 23:32 #2540Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay
-
2010-10-18, 23:40 #2541
-
2010-10-18, 23:48 #2542
-
2010-10-18, 23:48 #2543
- Reg.datum
- Jul 2010
- Ort
- Haninge
- Inlägg
- 52
Fan låter inte alls kul
Såfort vi kommer till solvalla biltorg är han Mattias?? (tror jag han heter) framme.
Ska man in i den "stora" lokalen så kom vi inte in sist då det satt 5-10st ej intresserade köpare (utlänningar från husvagnskampingen breve?) där inne och blockerade.
Känns som att man vill börja på nytt på den firman, då vi redan snackat med han Mattias och allt är klart, bara en provkörning kvar och ett godkännande av morsan (chefen måste ju vara med).
Litar liksom inte helt på deras service.
På Mattias skrivbord ligger biltema pennan medans han förklarar att dom kan byta motorolja + filter för 500:- (kopplar direkt till biltema olja och ett dåligt jobb).
Tvätta bilen innan köp kunde dom göra, antar då med den grusfyllda tvättsvampen och yes-diskmedel.
Mecken skulle fixa värmen..
Vet fan inte vad man ska göra, då dom inte ville bjuda på småsaker/pruta förens vi var där med pengarna i handen.
EDIT: sen var det ju det där med dom 2 lacksläppen på hjulhuset bak samt lilla rostblomman (bara resning än så länge). Känns som att man vill att dom fixar allt detta innan vi gör ett köp.
Lät på dom som att dom kunde fixa värmeproblemet när vi köpt bilen, knappt innan.Senast redigerat av Jonrad89 den 2010-10-18 klockan 23:57.
-
2010-10-18, 23:51 #2544
-
2010-10-18, 23:57 #2545
Du förklarar helt enkelt att en god vän rekommenderat Tony och att det är han du vill prata med. Sedan tar du dina åsikter direkt med honom. Då det är hans firma (som han tagit över utav sin far) så är han mån om servicen de ger.
Påpeka bristerna med honom, och beskriv gärna din oro över de sakerna som finns. Räcker med att säga att det är Tony du vill träffa så löser det sig. Han jobbar vardagar och är där på eftermiddagarna till stängning. Kan vara svårt att nå honom på helgerna.
-
2010-10-19, 00:00 #2546
- Reg.datum
- Jul 2010
- Ort
- Haninge
- Inlägg
- 52
Ska f*n göra det. Allt annat med bilen känns bra, utom att serviceboken som vanlig är borta (Mattias: Ja det är standard, du vet serviceboken finns i en bil i max 4-5 år, sen är den borta).
Visst låg det en pärm i bakluckan som vi inte kollade men. Orolig över oljepumpsbultarna.
Tack för hjälpen Michél, hade nog köpt bilen lite för enkelt utan dina tips
EDIT:
Borde inte service-indikatorn "lysa" till vänster? Med staplarna eller vad det ska vara?
-
2010-10-19, 00:32 #2547
535 är v8 va?
kopierat från autopower: "Lyssna på motor noggrant.
8/12-ventilade motorer: kraftigt knackande kan betyda sliten kamaxel.
24-ventilade VANOS-motorer: rasslande ljud kan betyda sliten VANOS-enhet.
V8:or: rassel och ojämn tomgång kan betyda uttänjd kamkedja."Kikar in ibland o kollar läget!
Kan det mesta om gamla volvos, fråga på!
-
2010-10-19, 01:25 #2548
Nej. Lilla V8-motorn hette 530. Till E35 kom den som 535.
Det här är bigblockversionen utav M20-motorn med rätt snarlik uppbyggnad.
Körde en E34 530 V8 för sisådär 5 år sedan med automat. Silkeslen gång och nästan obefintligt motorljud. Då som 17-åring tyckte man att den gick friskt på de små grusvägarna jämfört med övriga skitbilar jag lekte runt med på landet. I själva verket är den lika "slö" som en vanlig 525, med mjukare karaktär.
-
2010-10-19, 13:02 #2549
- Reg.datum
- May 2007
- Ort
- älvängen
- Inlägg
- 436
fan samma färg som min! har aldrig gillat grön men denne är rätt så grann!
att lufta kylarsystemet på en m50 var inga som alls problem för mig. har nog gjort de 3 ggr på olika bilar. skruva bara av urluftningsskruven å ställ den på (2000 varv tror jag de va?) så e de ju typ klart sen.
precis men E35? du menade kanske e34?? 535 är en 3.5 liters sexa med 12-ventils teknik. ganska usel effekt med tanke på liter volymen:/ gammal motorkonstruktion dock så det kanske inte är så konstigt.
-
2010-10-19, 16:18 #2550
Ä fan, skönare med automatare! Man sparar nog max 1L/100km med en manuell, och prestanda skilnaden är ganska liten skiljer ungefär 0.2sec 0-100 till manuellens fördel. Dock så kör nog 99/100 snabbare med automaten
Den som jag länka är ju sjukt fin, visst kanske lite dyr för att vara e39. Men med tanke på att det var en 02-03 så är priset inte så farligt ändå, visst för några kkr till så kan man ju få en 530d e61, men man ska ju jämföra med 545, och då blir det minst 200-220k eller dyrare. Visst e60/e61 är ju modernare & bättre bilar. fast tycker nog att e39'an är stilrenare!
Shit, en b8 coupe!! SJUKT ovanliga, finns nog bara ett par enstaka ex i världen. har sett 2 stycken b8'or. Båda var sedaner. Så gryma bilar, 4.6 v8 i en bil i storlek strax över en golf