Gick nyss igenom alla biltidningar och sånt jag haft i en låda ett tag... Räknade de dessutom, 123 stycken.
    Nån som slår mig i antal tidningar? Michel kan jag tänka mig har en chans?

Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Vad räknar du som "biltidningar"? Menar du enbart typ bilsport stil då eller också Classic motor osv?
    En tidning med bilar i. Inte slitz, utan mer bilsport, VW Performance, auto classic, vi bilägare osv osv ...

Har nog fler ändå! Pappa prenumererar på Automobil, Vi bilägare, Trafik&motor och får en hel del teknikens värld samt auto, motor och sport. Vi har hela huset fullt

Citat Ursprungligen postat av Mange Visa inlägg
    räknade mina till 82 st, tre fulla skolådor

skulle vilja ha tips på en bra första bil för max 20 000. helst bakhjulsdriven och billig i drift
    Bmw 316/318 E36?

Citat Ursprungligen postat av Bjorviken Visa inlägg
    En tidning med bilar i. Inte slitz, utan mer bilsport, VW Performance, auto classic, vi bilägare osv osv ...

Har nog fler ändå! Pappa prenumererar på Automobil, Vi bilägare, Trafik&motor och får en hel del teknikens värld samt auto, motor och sport. Vi har hela huset fullt
    Exakt

FUSK. Din far är NÅGOT äldre än mig, det kan ju inte räknas :o
    123 stycken, första köptes 2001. =)

alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Räknade tidningarna i mitt rum till 278 stycken.
    Fördelat på:
    Bilsport: 215st (prenumererat sedan nr 3 2002) sparat alla nummer tror jag!
    Teknikensvärld 17st (prenumerar dock slänger jag dem ofta)
    Övriga tidningar tex Automotorsport, automobil, bilsport classic, vi-bilägare osv. 35st (slänger oftast dessa tidningar)
    "alla bilar kataloger" 10st
    begbil boken 1st.

kollat lite på dom redan
    tror det blir en sån faktiskt men måste vänta på lite pengar från försäkringsbolaget först

kollat lite på dom redan

tror det blir en sån faktiskt men måste vänta på lite pengar från försäkringsbolaget först
    eller en 320 kanske?

Citat Ursprungligen postat av EkaN^ Visa inlägg
    sant! du ska anpassa hastighet efter vad du klarar av att hantera, men du måste visa hänsyn åt förare som klarar det bättre. en utav körkortets grundregler ju? visa hänsyn till medtrafikanter och använda sig av defensiv körning.
    ja precis! det fick jag tänka massa på när jag tog C-kort! även fast det inte kanske alltid kommer bli så i praktiken så står det ju att man ska göra så iallafall
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Ris i föggen?

mackanss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    ”Price is what you pay. Value is what you get.” - Warren Buffett

http://thenextproject.tumblr.com/

Citat Ursprungligen postat av hablam Visa inlägg
    eller en 320 kanske?

ja precis! det fick jag tänka massa på när jag tog C-kort! även fast det inte kanske alltid kommer bli så i praktiken så står det ju att man ska göra så iallafall
    318Is är mycket roligare än 320, sett till dess register, och då det endast är 10hk mindre i 318Is är det inte en big deal. Det skiljer 0.2 sekunder från 0-100 enligt fabriksuppgifter, och det är inget man märker av eller kan uppnå som privat bilist ändå.

soppa och försäkring blir dyrare ju nån som vet ungefär hur mycket?
    läs ovanför

318Is är mycket roligare än 320, sett till dess register, och då det endast är 10hk mindre i 318Is är det inte en big deal. Det skiljer 0.2 sekunder från 0-100 enligt fabriksuppgifter, och det är inget man märker av eller kan uppnå som privat bilist ändå.

läs ovanför
    jasså de e så små skillnader även på e36? fast man kommer ju aldrig ifrån hur silkeslent 6:an går jämfört med den lille fyran
    Ris i föggen?

Behöver lite hjälp! Jag ska komma upp med den perfekta bilen till min bästa kompis. Just nu har han en Polo GTI - 99 .

Krav:
    Liten/mellanstor
    Snabb
    FWD,RWD,AWD kvittar
    2/4 säten spelar ingen roll
    Ska gå att köra året runt
    Inte kosta en förmögenhet att försäkra.

Prisklass: max 100-150k.

Behöver lite hjälp! Jag ska komma upp med den perfekta bilen till min bästa kompis. Just nu har han en Polo GTI - 99 .

Krav:
    Liten/mellanstor
    Snabb
    FWD,RWD,AWD kvittar
    2/4 säten spelar ingen roll
    Ska gå att köra året runt
    Inte kosta en förmögenhet att försäkra.

Prisklass: max 100-150k.
    Miata? Definitionsfråga med året runtkörning, men jämfört med en massa andra bilar som är roliga så är den ok i det avseendet... Finns ju med avtagbar hardtop.

Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    Någon som har erfarenhet utav BMW 320I sedan?
    Runt 93 - 00 årsmodell.
    För och nackdelar?
    Bensinförbrukningen?

vid 1993 kom vanos på insugnins kammen. vad denna gör är att den ställer om kamaxeln med hjälp av oljetryck (vet inte riktigt hur de fungerar) man får iallafall mer effekt innan 4000 varv samt lägre bensin förbrukning. dessa har iallafall 2 "kolvringar" som är gjorda i gummi. dessa brukar torka ut och ge ifrån sig ett litet knackade ljud efterssom kolven då kan glappa. så be någon lyssna på motorn medans den går å se ifall ni hör något. vanliga fel för övrigt finns ju på autopower.se 91-98 heter karossen E36 vid 98-06 heter den e46. så det finns 98:or som både är e36 (den äldre karossen) och e46 (den nyare) annars tror jag den drar runt 0.8-0.9 vid blandad körning! faktum är att den är rätt snål faktiskt

ifall du vill köpa en coupe så kolla så att rutorna åker ner å går upp riktigt när du öppnar den. rutan ska nämligen gå ner när du öppnar dörren å sen åka upp igen när den stängs. ibland gör dom inte de.
    Ris i föggen?

Reg.datum
    Jul 2010
    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    Någon som har erfarenhet utav BMW 320I sedan?
    Runt 93 - 00 årsmodell.
    För och nackdelar?
    Bensinförbrukningen?

Antar att du menar E46:an?

Jag själv kör en sådan, fast årsmodell 2001.
    Rak 6:a i dom, en underbar gång och egentligen vad jag har förstått så spelar det inte så jättestor roll om motorn gått 20,000 mil+, bara dem är välservade och har fått sin olja utbytt regelbundet.
    Klockren bil, bränsleförbrukning på 0.89 liter milen blandad körning enligt papperna från BMW, men kör du exempelvis bara landsväg och verkligen försöker få ner förbrukningen så kan du säkert få ner han till 0.68-0.7 l/mil.

Det jag tycker du skall kolla på vid ett eventuellt köp är följande:
    Rost, en liten barnsjukdom som ofta har drabbat bakluckan och motorhuv, även om dom har en galvaniserad kaross så kan detta alltså förekomma.
    Då det är en BMW och det är bakhjulsdrift så finns det dom exemplar (absolut inte alla) som har gått hårt och därför tagit stryk på bromsarna, speciellt framskivorna, kolla så att dem håller måttet och dem inte är för tunna.
    Och ett lite mindre fel som är rätt så vanligt, som dock inte är dyrt och jobbigt att ordna till. Lyktglasen fram har en tendens att ta illa vid då stenskott träffar glasen, i och med att "glasen" är av plast så brukar dom mattas ner ganska så kraftigt och inte se allt för bra ut.

Det var väl egentligen dom grejerna jag kunde komma på nu såhär, fyll gärna på folket!

Citat Ursprungligen postat av André Visa inlägg
    Antar att du menar E46:an?

Jag själv kör en sådan, fast årsmodell 2001.
    Rak 6:a i dom, en underbar gång och egentligen vad jag har förstått så spelar det inte så jättestor roll om motorn gått 20,000 mil+, bara dem är välservade och har fått sin olja utbytt regelbundet.
    Klockren bil, bränsleförbrukning på 0.89 liter milen blandad körning enligt papperna från BMW, men kör du exempelvis bara landsväg och verkligen försöker få ner förbrukningen så kan du säkert få ner han till 0.68-0.7 l/mil.

Det jag tycker du skall kolla på vid ett eventuellt köp är följande:
    Rost, en liten barnsjukdom som ofta har drabbat bakluckan och motorhuv, även om dom har en galvaniserad kaross så kan detta alltså förekomma.
    Då det är en BMW och det är bakhjulsdrift så finns det dom exemplar (absolut inte alla) som har gått hårt och därför tagit stryk på bromsarna, speciellt framskivorna, kolla så att dem håller måttet och dem inte är för tunna.
    Och ett lite mindre fel som är rätt så vanligt, som dock inte är dyrt och jobbigt att ordna till. Lyktglasen fram har en tendens att ta illa vid då stenskott träffar glasen, i och med att "glasen" är av plast så brukar dom mattas ner ganska så kraftigt och inte se allt för bra ut.

Det var väl egentligen dom grejerna jag kunde komma på nu såhär, fyll gärna på folket!
    Sen när tillverkades E46 1993?

Självklart menar han E36

Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg

Självklart menar han E36
    tillverkas e36 vid 2000 också eller?(förutom compacten då)? tror han menar 3 serien över lag.
    Ris i föggen?

Citat Ursprungligen postat av hablam Visa inlägg
    tillverkas e36 vid 2000 också eller?(förutom compacten då)? tror han menar 3 serien över lag.
    Tillverkades fram till 1999, dvs årsskiftet 1999/2000 fanns det antagligen några kvar. Dvs vissa E36 (förutom compact) KAN vara års 2000.

Reg.datum
    Jul 2010
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg

Självklart menar han E36
    ...och jag trodde han menade E46

Men förlåt mig Isis

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer