Sidan 2 av 400 Första 12341252102 ... Sista
  1. #31

  2. #32

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av Orre Visa inlägg
    Då kan man ju fan undra varför du tar bilkort överhuvudtaget? Du verkar ju inte bara äventyra din säkerhet utan även alla som vistas på samma område som du kör på...
    Jag blir påtvingad kortet.
    Och det är inte jag som betalar det.

  3. #33
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Då jag sänkte ner M42 i min 318 med M40 var det helt olika motorfästen. Om man får med dem eller beställer själv, det väljer man själv. M40 passade däremot inte speciellt bra.

    Styrboxen sitter på passagerarsidan bakom handskfacket om jag inte minns fel (är trots allt 3 år sedan). Lite pilligt att få ut kabelhärvan. Hela främre röret, med adapterplatta, skiljer sig mellan M42 och M40. Därför är det en klar fördel om man får med det främre röret.

    Kabelhärvan sitter relativt lätt till, fungerar mycket smidigt. E30 var den första bil jag gjorde motorlyft på och det var simpelt, bör inte vara ett problem för dig.

    Motorlyft med urtag av boxar och liknande gjorde vi på 6 timmar, då tog man det rätt lugnt och var med om lite problem. Gör inte samma misstag som oss att glömma lossa motordämparen! Jävlar vad man undrade varför motorn inte ville lossna.

    Pilotlagret sitter vid utgående axeln om jag kommer ihåg rätt. Ser dock inte varför det ska bytas då motorn delar låda med vanliga M40. Brukar bara göras då man konverterar manuell till automat / tvärtom.

    Min hade jag Getrag 240 till, med 325-kardan/stödlager samt stora lamelldiffen och bakvagn med skivor till.


    Viktigast är att du har styrboxar och kabelhärva. Motorfästen och grenrör finns ju att köpa separat.



    Vet du vad jag har liggandes förresten? Kolvar+stakar för turbobygge till M42... Köptes av PPF, satt i deras isbil. 300 stabila hästar åkte de med vintern igenom med originaltopp. Kanske något för dig?


    Mycket matnyttigt! Man tackar haha, sluta nu ;D Ska fixa M40 motorn först

  4. #34
    Tjena, beställt en catchtank nu (från ridetech), så jag funderar på vart och hur jag ska ansluta slangen FRÅN catchtanken åter till motorn.

    Motorn är en b230et.

    Slangen ska ha vakuum, så den måste ju sitta på tryckrören eller insuget.

    Någon som har erfarenhet eller en lösning ?

  5. #35
    tipps på bra och lagom sänknings fjädrar till min bmw e30 320i ? ska byta dämpare runt om för dom är duktigt slut, gungar som fan xD så tänkte jag byter till sänknings fjädrar samtidigt , något tipps på lagom längd på fjädrarna samt om de kanske är bättre och köpa coilovers direkt istället, kanske inte blir så mycke dyrare ?

    är lite hög just nu ;P

  6. #36

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av ciao_i_huet Visa inlägg
    tipps på bra och lagom sänknings fjädrar till min bmw e30 320i ? ska byta dämpare runt om för dom är duktigt slut, gungar som fan xD så tänkte jag byter till sänknings fjädrar samtidigt , något tipps på lagom längd på fjädrarna samt om de kanske är bättre och köpa coilovers direkt istället, kanske inte blir så mycke dyrare ?

    är lite hög just nu ;P
    Coilovers skall du nog inte ge dig på. dels är såna präktigt dyra och troligen kräver ombyggnader i framvagnen. sedan att ställa in coilovers är en mindre vetenskap. En sänkning på en 4-6 cm gör bilen snyggare, men att du fortfarande inte skarapar underredet i vägbulorna.

  7. #37
    Har inte så mkt att säga, känner mig fan rätt nöjd med hur de blev tillslut! Sen ska de bara sänkas och fixas lite med camber + lite annat lull lull!



  8. #38
    Citat Ursprungligen postat av ExXe Visa inlägg
    Svar ja.

    Både jag och kompisen har billigare försäkring eftersom övriga familjen har sina försäkringar i samma bolag. Tror jag fick 30% eller nånting.


    Min är till salu Jocke

    Vad handlade Freddy för fälgar?
    Okey Får väl höra med dom när det blir dags!

    Jag vet, men en 325a blir för dyr att försäkra. Nöjer mig med en 320

    Han köpte endast däck!

    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Det behöver inte bli billigare, olika bolag kostar olika mycket. För mig har det än så länge inte lönat sig att dela bolag med familjen.

    Vad anser du är dyrt för en försäkring? 1200 kronor per månad går min egna smärtgräns på, rätt normal kostnad.



    Varför en bil med M40?



    Är det inte bara olika modeller ni pratar om? Då de jämfört med turbobilarna och du själv har sugmotor...
    1200/månad är PÅ TOK för mycket för mig, eftersom att jag antagligen börjar plugga till hösten vill jag helst komma under 1000-lappen i månaden. Trafikförsäkring är därför något jag starkt överväger då det blir dags för skola, eftersom att jag troligen kommer ta bussen till stor del då i vilket fall.

    Citat Ursprungligen postat av Holm Visa inlägg
    Har inte så mkt att säga, känner mig fan rätt nöjd med hur de blev tillslut! Sen ska de bara sänkas och fixas lite med camber + lite annat lull lull!

    **
    **
    Gillar som fan Holm, det har du gjort riktigt bra!

  9. #39
    Citat Ursprungligen postat av Skåningen Visa inlägg
    Coilovers skall du nog inte ge dig på. dels är såna präktigt dyra och troligen kräver ombyggnader i framvagnen. sedan att ställa in coilovers är en mindre vetenskap. En sänkning på en 4-6 cm gör bilen snyggare, men att du fortfarande inte skarapar underredet i vägbulorna.
    Du vet inte vad du pratar om va?

  10. #40
    Citat Ursprungligen postat av Granath Visa inlägg
    Du vet inte vad du pratar om va?
    Jo det gör han, dock tänker han på lite mer avancerade saker än billigt skrot från kina.

    Min morot börjar ta sig!


  11. #41
    Lövbiffens avatar
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    407
    Citat Ursprungligen postat av H3dlund Visa inlägg
    Jo det gör han, dock tänker han på lite mer avancerade saker än billigt skrot från kina.

    Min morot börjar ta sig!
    Ser riktigt jävla fräch ut! Whats inside?

  12. #42

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av H3dlund Visa inlägg
    Jo det gör han, dock tänker han på lite mer avancerade saker än billigt skrot från kina.

    Min morot börjar ta sig!

    *motorbild*]
    HON annars.

    en f.d arbetskompis satte in dylika i en japsmoppe vid namn Toyota Celica och det var ett jädrans mackel med bl.a. svetsning att få dit det.

  13. #43
    Dessa har legat i 3 år. Måste få iväg dem. Älskar skambud.

    tipps på bra och lagom sänknings fjädrar till min bmw e30 320i ? ska byta dämpare runt om för dom är duktigt slut, gungar som fan xD så tänkte jag byter till sänknings fjädrar samtidigt , något tipps på lagom längd på fjädrarna samt om de kanske är bättre och köpa coilovers direkt istället, kanske inte blir så mycke dyrare ?
    Till E30 är det komplicerat att få till coiloverben. Chassikittet hos www.chassit.se är prisvärt, med dämpare samt fjädrar.

    Citat Ursprungligen postat av H3dlund Visa inlägg
    Jo det gör han, dock tänker han på lite mer avancerade saker än billigt skrot från kina.

    Min morot börjar ta sig!
    Stiligt!

    Citat Ursprungligen postat av Skåningen Visa inlägg
    HON annars.

    en f.d arbetskompis satte in dylika i en japsmoppe vid namn Toyota Celica och det var ett jädrans mackel med bl.a. svetsning att få dit det.
    Ja, men det innebär ju inte att det är så på alla bilar.

    Faktum är att ett par coiloverben är rätt simpla när det kommer till själva monteringen. Har man flera inställningspunkter tar det längre tid och kräver mer kunskap.

  14. #44

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Sant mich.
    Men kostnaden är ofta ett bra stort hinder med.
    Tror Antti som killen heter, gav 8000 kr nånting, och då var det ändå mer eller mindre ett sponspris typ.
    Många saknar kunskapen att få rätt på coilovers så dem fungerar, men Antti har hållit på med bilar i så många år att det inte gav honom nämnvärda problem. Och den celican är stenhård i fjädringen.
    vad Antti inte fixar på bilar, är nog svårt att ens hitta. Lagar allt från småbilar till tunga lastfordon och lyftkranar.

  15. #45

  16. #46
    _Sjuans avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Ort
    Kristianstad, Skåne!
    Inlägg
    258
    Fått lite fason på bilen nu, men mycket jobb återstår!

    Rullar nu iallafall, dock med ombes. Men men, det löser sig

  17. #47
    Lövbiffens avatar
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    407
    Citat Ursprungligen postat av _Sjuan Visa inlägg
    Fått lite fason på bilen nu, men mycket jobb återstår!

    Rullar nu iallafall, dock med ombes. Men men, det löser sig
    ´

    Lacken passade verkligen bilen! =)

  18. #48

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Finns från 3000 kronor och de fungerar bra till sitt syfte - låg bil. Inget för racebanan dock.
    Det har gått framåt, gissar att det där är "made in China" men skall man inte gasa bana så håller det väl måttet? Sedan blir det att få till vinklar och annat med efter att dem satts dit.

    Rullar en del "hobbyraggare" med sänkta 740.or här ute som mest ser ut som skit, dem kallades blöjraggare på den tiden jag var yngre och då körde trimade 140:or och annat som då var billigt, idag kan man inte hitta en fin 140:a under 30K....
    Hur ful ser inte en sänkt 745 ut? Svar: den ser för dj*vlig ut, fyll den sedan med finniga fjortisar och en färsking med styrlapp som ser ut att käka spik och skita kätting så har du dagens blöjraggare.

  19. #49

  20. #50
    _Sjuans avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Ort
    Kristianstad, Skåne!
    Inlägg
    258
    Citat Ursprungligen postat av Lövbiffen Visa inlägg
    Lacken passade verkligen bilen! =)
    Tack ska du ha!

    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Färgen är bra! Hur har det gått med motorfelen?
    Samma skit fortfarande :/ Tänkte göra en rejäl genomgång imorgon, titta över alla slangar och liknande efter sprickor och andra tråkigheter. Lyckas jag inte hitta något så ska jag prova med en bättre beg katalysator en kompis har. Misstänker det är stopp i den. Den är riktigt trött som sagt, måste vara dåligt flöde/stopp någonstans känns det som. Den som lever får se!
    Mnf is back in blue, Sjuan too!

  21. #51

  22. #52
    _Sjuans avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Ort
    Kristianstad, Skåne!
    Inlägg
    258
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Räcker med att du demonterar röret från innan katalysatorn och kör utan om du bara ska testa.
    Haha jo tror inte jag blir så poppis bland mina grannar då Plockar ner allting, behöver svetsa ny upphängning till ljuddämparen ändå Hoppas lite halvt på att det är katten - faktiskt! Hellre att det kostar 500 spänn (är vad den beggade katten kostar) och att jag blir av med felet direkt. Än att det är något pissfel jag aldrig hittar som retar gallfeber på mig och får mig att tänka emo-tankar.


    I hope it´s the cat, so it´s not a rat
    Mnf is back in blue, Sjuan too!

  23. #53

  24. #54
    Frågor inför besiktningen.

    Om jag har dimljus på bilen, måste då de fungera eller kan jag rycka säkringen för att slippa behöva ställa in dom?

    Vart måste avgassystemet sluta, måste det gå enda till bakre delen av bilen?

    Hur mäter dom bullernivån?



    Samt hur döljer jag ett 4" hål i hatthyllan enklast för besiktningsgubben?

    Vet du inte, svara inte!



    Citat Ursprungligen postat av Skåningen Visa inlägg
    Det har gått framåt, gissar att det där är "made in China" men skall man inte gasa bana så håller det väl måttet? Sedan blir det att få till vinklar och annat med efter att dem satts dit.

    Rullar en del "hobbyraggare" med sänkta 740.or här ute som mest ser ut som skit, dem kallades blöjraggare på den tiden jag var yngre och då körde trimade 140:or och annat som då var billigt, idag kan man inte hitta en fin 140:a under 30K....
    Hur ful ser inte en sänkt 745 ut? Svar: den ser för dj*vlig ut, fyll den sedan med finniga fjortisar och en färsking med styrlapp som ser ut att käka spik och skita kätting så har du dagens blöjraggare.

    Hahaha är du tappad?
    Du verkar ju inte riktigt veta vad du snackar om. Vadå svårt att få dit vinklar.

    Sen vad fan har 740's med coilovers diskussionen att göra?
    Tror du det är många som slänger på det på en bil för mindre värde en de?
    Man gör som jag gör och kapar tills fjädern inte når fjäderskålen längre.
    Då åker man lågt.

    Dock har min 740n blivit hög igen!?
    höjts 5cm ifram, utan att jag har en blekaste om hur.

  25. #55

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av ExXe Visa inlägg
    Frågor inför besiktningen.

    Om jag har dimljus på bilen, måste då de fungera eller kan jag rycka säkringen för att slippa behöva ställa in dom?

    Vart måste avgassystemet sluta, måste det gå enda till bakre delen av bilen?

    Hur mäter dom bullernivån?



    Samt hur döljer jag ett 4" hål i hatthyllan enklast för besiktningsgubben?

    Vet du inte, svara inte!
    Dem måste fungera ja.

    Och du måste ha dispens för att inte behöva ha avgas ända bak på bilen. Undantag: lätt lastbil som får ha utblåset till vänster om bakhjulet eller mycket låga bilar som typ Cobra som tillåtes köra med sidepipes på vänster resp höger sida.

  26. #56
    Citat Ursprungligen postat av Skåningen Visa inlägg
    Dem måste fungera ja.

    Och du måste ha dispens för att inte behöva ha avgas ända bak på bilen. Undantag: lätt lastbil som får ha utblåset till vänster om bakhjulet eller mycket låga bilar som typ Cobra som tillåtes köra med sidepipes på vänster resp höger sida.
    Bad jag inte folk som inte vet hålla tyst?
    Man kunde uppenbarligen göra så som jag sa och dra säkringen, fungerar dom inte så behöver man inte ta en ljusbild.
    Sen har jag avgassystem fram till sista biten på bakdäcken, ingen jävla sidepipes. Har rör sista biten ut men det är inte överdrivet supertätt. Så funderade på om man kunde rycka av sista biten.

    Så snääääälla. tror du dig bara saker, håll käften istället för att svara.

  27. #57

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av ExXe Visa inlägg
    Bad jag inte folk som inte vet hålla tyst?
    Man kunde uppenbarligen göra så som jag sa och dra säkringen, fungerar dom inte så behöver man inte ta en ljusbild.
    Sen har jag avgassystem fram till sista biten på bakdäcken, ingen jävla sidepipes. Har rör sista biten ut men det är inte överdrivet supertätt. Så funderade på om man kunde rycka av sista biten.

    Så snääääälla. tror du dig bara saker, håll käften istället för att svara.
    Avgassystemet måste gå fram till bakstammen på en personbil. Du kommer att få en tvåa på det där. dem måste kunna testa avgasvärdena. Så byt istället det sista röret.

    PS: jag VET vad jag talar om när det gäller bilar, har jobbat med dem.

    Säkringen? se bara till att den inte är kopplat till annat med, många säkringar har dubbel och t.o.m. trippelfunktioner. Läs först och dra sedan säkring.
    Senast redigerat av Skåningen den 2010-05-27 klockan 12:20.

  28. #58
    Har fundering på att köpa en m-front av en polare för 1700 olackad. Värt? Skulle behöva vita blinkers bak också, 1600 på schmiedmann.. Prio ett?

  29. #59
    Antingen ska båda dimljusen fungera eller så ska de inte fungera alls. Valfritt vad du väljer, men har du inte råd med en glödlampa är det ju jävligt illa.

    Avgassystemet ska sluta vid karossidan bakom den sista dörren. Får därmed inte sluta mitt under bilen.

    Bullernivå är en sak som bedöms utav den enskilda besiktningsmannen. Vid anmärkning blir det återbesiktning. Åker du utan avgasrör - sätt tillbaka eländet.

    Varför dölja ett hål i hatthyllan? Det är inte förbjudet att ha hål i hatthyllan.






    Hahaha är du tappad?
    Du verkar ju inte riktigt veta vad du snackar om. Vadå svårt att få dit vinklar.

    Sen vad fan har 740's med coilovers diskussionen att göra?
    Tror du det är många som slänger på det på en bil för mindre värde en de?
    Man gör som jag gör och kapar tills fjädern inte når fjäderskålen längre.
    Då åker man lågt.

    Dock har min 740n blivit hög igen!?
    höjts 5cm ifram, utan att jag har en blekaste om hur.
    Med seriösa coils är det ett riktigt helvete att få till allting bra. Som normal användare rekomenderas man att alltid ha så få funktioner som möjligt. Sedan är det mycket beroende på bilmodell också, vissa kräver stor modifiering utav fjäderben medans VW som exempel har mycket delar bolt on.

    Sänk attityden en aning så är det guld.

    Citat Ursprungligen postat av qweck Visa inlägg
    Har fundering på att köpa en m-front av en polare för 1700 olackad. Värt? Skulle behöva vita blinkers bak också, 1600 på schmiedmann.. Prio ett?
    Skaffa toningsfilm för bakljusen istället och gör dem helröda (US-look). Film säljs på www.tyskstuk.de. Billigt och bra. Leta annars på skroten efter originalbakljus så kommer du billigare undan.

    M-fronten kräver lack så innan den är monterad och klar har du förmodligen lagt ut 3500 kr.

  30. #60
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Antingen ska båda dimljusen fungera eller så ska de inte fungera alls. Valfritt vad du väljer, men har du inte råd med en glödlampa är det ju jävligt illa.

    Jodå, men jag vet inte hur de är riktade, och vill inte få nerslag på att de är felriktade.
    Avgassystemet ska sluta vid karossidan bakom den sista dörren. Får därmed inte sluta mitt under bilen.
    Alltså klarar jag mig med sista ljuddämparen kapad?
    Bullernivå är en sak som bedöms utav den enskilda besiktningsmannen. Vid anmärkning blir det återbesiktning. Åker du utan avgasrör - sätt tillbaka eländet.
    Sista ljuddämparn kapad precis i skarven, BMW'n låter inte farligt mycket mer än andra "sport"system
    Varför dölja ett hål i hatthyllan? Det är inte förbjudet att ha hål i hatthyllan.

    Jodå när det är en bärande karosseridel som jag iprincip inte har kvar. Då är det förbjudet.






    Med seriösa coils är det ett riktigt helvete att få till allting bra. Som normal användare rekomenderas man att alltid ha så få funktioner som möjligt. Sedan är det mycket beroende på bilmodell också, vissa kräver stor modifiering utav fjäderben medans VW som exempel har mycket delar bolt on.

    Sänk attityden en aning så är det guld.


    Diskussionen var väl snarare angående raceland och liknande coilovers, är det svårt att få till vinklar med sånna ska man inte röra en bil.
    Folk som inte kan läsa blir jag vansinnig på .

    Puss

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in