Sidan 49 av 400 Första ... 3947484950515999149 ... Sista
  1. #1441

  2. #1442
    Citat Ursprungligen postat av Lange Visa inlägg
    Ja om du vill göra det svårt för dig så http://www.saabturboclub.com/forum/v...p?f=4&t=145463
    Var lite mer pill än jag trodde..Sitter o överväger om man ska köpa en automatare eller inte, just pågrund av bra pris. Men jag lär väl tröttna på automatarn ganska snart, åsikter?

  3. #1443

  4. #1444
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Nämn ett skäl till varför du skulle tröttna?

    Då jag körde automat blev jag tvärtom mer triggad till att fortsätta köra automatlåda då man faktiskt KAN ha kul med det.
    Blir lätt rastlös när jag kör automat, tycker om att kunna växla själv så enkelt är det. Bekvämt äre ju dock, speciellt i alla jävla köer inne i stan.

  5. #1445

  6. #1446
    om bilen är rollad och man ska lacka om den med spruta behöver man slipa den plåtren då ?

  7. #1447
    Denniss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    574
    Citat Ursprungligen postat av dracc Visa inlägg
    om bilen är rollad och man ska lacka om den med spruta behöver man slipa den plåtren då ?
    Beror ju på vad den är rollad med och vilket resultat du vill ha

  8. #1448
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

  9. #1449
    Hjälp mig!. Jag har en Audi 100 2.3 -88. Och jag ställde av den för två år sen. Och då fungerade den utan problem. Men nu när vi skulle starta den så var den total död. Det finns batteri så allt sånt fungerar, men han vägra att ''tända''
    Jag är inte så kunlig så hjälp!

  10. #1450
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Ja. Annars kommer den nya lacken se förjävlig ut.
    faaaaaan va jobbigt de blev nu

  11. #1451
    Citat Ursprungligen postat av Åkerlund Visa inlägg
    Hjälp mig!. Jag har en Audi 100 2.3 -88. Och jag ställde av den för två år sen. Och då fungerade den utan problem. Men nu när vi skulle starta den så var den total död. Det finns batteri så allt sånt fungerar, men han vägra att ''tända''
    Jag är inte så kunlig så hjälp!
    har den stått ute?
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Ris i föggen?

  12. #1452
    anden91s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Knivsta/Uppsala
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av Åkerlund Visa inlägg
    Hjälp mig!. Jag har en Audi 100 2.3 -88. Och jag ställde av den för två år sen. Och då fungerade den utan problem. Men nu när vi skulle starta den så var den total död. Det finns batteri så allt sånt fungerar, men han vägra att ''tända''
    Jag är inte så kunlig så hjälp!
    kolla tändmodulen. den sitter nedanför A-stolpen vid vänsterfoten bakom plasten där. kostar 2-300kr ny och finns på biltema. hade samma problem på polarens Audi 80 1,8 -87.

  13. #1453
    Citat Ursprungligen postat av Åkerlund Visa inlägg
    Hjälp mig!. Jag har en Audi 100 2.3 -88. Och jag ställde av den för två år sen. Och då fungerade den utan problem. Men nu när vi skulle starta den så var den total död. Det finns batteri så allt sånt fungerar, men han vägra att ''tända''
    Jag är inte så kunlig så hjälp!
    Kollat soppan? Låter konstigt men det finns best före datum på soppa. Speciellt "nyare" bensin. brukar bara klara sig i ca 6månader - 1år. luktar helmysko om den har tappat farten

  14. #1454
    alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm Tumba
    Inlägg
    625
    Funderar lite på annan bil! Någon här som har koll på Audi RS6 årsmodell runt 03-04?
    I papprena så vill den ha 14.6L/100km. hur bra kan det stämma med verkligheten under normal körning?
    Har hört att den ska ha storservice var 6k mil med byte av kamrem. kostnad av det skulle ligga på kring 20k! Kan det verkligen vara sant att den ska ha ny kamrem på 6000mil??
    Hur långa är service intervallerna?
    Och en viktig fråga! Vad kostar skivorna fram? Hittar inte dessa på internet!

    Edit:
    För&nackdelar jämfört med M5 e39 ?

  15. #1455
    _p3mp_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    504
    Citat Ursprungligen postat av alleexs Visa inlägg
    Funderar lite på annan bil! Någon här som har koll på Audi RS6 årsmodell runt 03-04?
    I papprena så vill den ha 14.6L/100km. hur bra kan det stämma med verkligheten under normal körning?
    Har hört att den ska ha storservice var 6k mil med byte av kamrem. kostnad av det skulle ligga på kring 20k! Kan det verkligen vara sant att den ska ha ny kamrem på 6000mil??
    Hur långa är service intervallerna?
    Och en viktig fråga! Vad kostar skivorna fram? Hittar inte dessa på internet!

    Edit:
    För&nackdelar jämfört med M5 e39 ?


    Tror michel skrev att han hade haft en s6, den vart tydligen grymt dyr i längden.

    Själv skulle jag aldri köpa en sån som förstabil asså. Man vill ha en snål bil nu kan ja lova.

  16. #1456
    Citat Ursprungligen postat av alleexs Visa inlägg
    Funderar lite på annan bil! Någon här som har koll på Audi RS6 årsmodell runt 03-04?
    I papprena så vill den ha 14.6L/100km. hur bra kan det stämma med verkligheten under normal körning?
    Har hört att den ska ha storservice var 6k mil med byte av kamrem. kostnad av det skulle ligga på kring 20k! Kan det verkligen vara sant att den ska ha ny kamrem på 6000mil??
    Hur långa är service intervallerna?
    Och en viktig fråga! Vad kostar skivorna fram? Hittar inte dessa på internet!

    Edit:
    För&nackdelar jämfört med M5 e39 ?

    Beror på vilken årsmodell av m5 e39? Rs6 har ju väldigt dyra reservdelar, skulle du råka få ett turboras så kan ju jag säga att det blir ingen billig historia. Dock en sjukt fin bil som jag utan tvekan skulle vilja äga..

    M5 e39 har ju inte heller dem billigaste reservdelarna, har en polare som har en m5 e39 som har stått nu i något år för han inte haft råd att fixa vanosen och byta koppling.. Den är nog tillsalu om du är sugen på ett litet projekt?
    To much is never enough.. !

  17. #1457
    Rs6 är en stor och tung bil, så alla vitala delar (bromsar,chassi,bussningar,däck) slits snabbare än normalbilen. Bilen äter bromsbelägg på grund utav sin vikt samt att det inte är helt ovanligt att stötdämparna (magnetstyrda) ger upp. Det kostar såpass mycket att laga dem att det blir billigare att investera i nytt Bilstein PSS9-chassi.

    Med biturbomotorn samt quattro och automat så är du glad om du har en snittförbrukning på 1,5-2 liter milen. Inga större bekymmer att låta siffran hamna i den övre kategorin. Har bekanta som ligger mellan 2-3 liter/milen med sina. Är man rädd för driftkostnader så är det fel bilar man kollar på.

    Angående kamrem så är det förmodligen dyrare än så, min gamla S6 skulle kosta drygt 21 000 kr och då har den mindre saker i vägen än Rs6 (man lyfter av hela fronten ink. kylare och AC). Så räkna med en kostnad runt den summan hos en verkstad. Då är det med vattenpump och alla tillhörande delar.

    På tidiga bilar är det 6000 mil som intervall. På sena årsmodeller är intervallet 9000 mil.

    (Ferrari 360 Modena har intervaller på 5000 mil som exempel)

    Oljebyte sker var 1000 mil vid normal användning utav bilen, använder man bilen inspirerat är det byte var 500 mil som gäller (om man vill undvika ras).

    Bromsskiva cirka 5000 kr/styck.

    Jämfört med E39 M5 så innehåller M5 betydligt simplare teknik än RS6. På vilket sätt?

    RS6 har adaptiv automatlåda, quattro, biturbo samt kamrem. En massa grejer som KAN strula (och som kommer göra det med tiden, som alla sportigare bilar).

    E39 M5 är manuell, enkel bakhjulsdrift, vanlig sugmotor samt kamkedja. Risken för fel på grund utav tekniska missar är därmed mindre. E39 M5 är billigare att serva, men fortfarande riktigt dyr då alla prestandabilar kräver mycket underhåll.

    Däremot är de båda långsammare än E46 M3 så fort man kommer till kurvigare väg.

    Är man rädd för att lägga pengar på en bil så är det dock fel bilar att kolla på då de kräver MYCKET underhåll och omtanka för att inte gå sönder.

    Angående E39 M5 bör man undvika de första två modellåren då det är rent skit.

    Om man inte är personen som gillar att köra hårt så är det klart bättre att kolla på Audi S6 alternativt E39 540 då det är mer komfort än sport. Att köpa en sportig bil "för syns skull" blir bara pinsamt när någon med banambitioner och exempelvis en Civic Type R kör ifrån dig i första bästa rondell.
    Tror michel skrev att han hade haft en s6, den vart tydligen grymt dyr i längden.

    Själv skulle jag aldri köpa en sån som förstabil asså. Man vill ha en snål bil nu kan ja lova.
    Den sämsta bilen jag haft, sett till totalekonomin. Det enda jag såg som bonus med bilen var då V8-motorn fick sjunga.

    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

  18. #1458
    Citat Ursprungligen postat av hablam Visa inlägg
    har den stått ute?
    Ja det har den.
    Citat Ursprungligen postat av anden91 Visa inlägg
    kolla tändmodulen. den sitter nedanför A-stolpen vid vänsterfoten bakom plasten där. kostar 2-300kr ny och finns på biltema. hade samma problem på polarens Audi 80 1,8 -87.
    Okej, kanske kollar upp det.
    Citat Ursprungligen postat av Conrad Visa inlägg
    Kollat soppan? Låter konstigt men det finns best före datum på soppa. Speciellt "nyare" bensin. brukar bara klara sig i ca 6månader - 1år. luktar helmysko om den har tappat farten
    Kan det vara så lätt! ska kolla upp

  19. #1459
    alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm Tumba
    Inlägg
    625
    Citat Ursprungligen postat av Orre Visa inlägg
    Beror på vilken årsmodell av m5 e39? Rs6 har ju väldigt dyra reservdelar, skulle du råka få ett turboras så kan ju jag säga att det blir ingen billig historia. Dock en sjukt fin bil som jag utan tvekan skulle vilja äga.. M5 e39 har ju inte heller dem billigaste reservdelarna, har en polare som har en m5 e39 som har stått nu i något år för han inte haft råd att fixa vanosen och byta koppling.. Den är nog tillsalu om du är sugen på ett litet projekt?
    Är det vanligt med turboras på rs6? Vet att delarna inte är billiga. Men har fått för mej att m5an är billigare att köra jämfört med rs6an! Har kollat runt lite och det verkar som m5ans 2 vanligaste fel är just vanos rassel+ kopplingen. Vet du ungefär vad den reparationen går på?
    Citat Ursprungligen postat av _p3mp_ Visa inlägg
    Tror michel skrev att han hade haft en s6, den vart tydligen grymt dyr i längden. Själv skulle jag aldri köpa en sån som förstabil asså. Man vill ha en snål bil nu kan ja lova.
    Blir ju inte min första bil då jag har en Mercedes 500e just nu Jag köper inte bara bilen för att transportera arslet. Jag ställer också ganska höga krav på vad som ska ingå i bilen tex. effekt,komfort,prestanda osv då jag även ser bilägandet som en hobby!
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Rs6 är en stor och tung bil, så alla vitala delar (bromsar,chassi,bussningar,däck) slits snabbare än normalbilen. Bilen äter bromsbelägg på grund utav sin vikt samt att det inte är helt ovanligt att stötdämparna (magnetstyrda) ger upp. Det kostar såpass mycket att laga dem att det blir billigare att investera i nytt Bilstein PSS9-chassi. Med biturbomotorn samt quattro och automat så är du glad om du har en snittförbrukning på 1,5-2 liter milen. Inga större bekymmer att låta siffran hamna i den övre kategorin. Har bekanta som ligger mellan 2-3 liter/milen med sina. Är man rädd för driftkostnader så är det fel bilar man kollar på. Angående kamrem så är det förmodligen dyrare än så, min gamla S6 skulle kosta drygt 21 000 kr och då har den mindre saker i vägen än Rs6 (man lyfter av hela fronten ink. kylare och AC). Så räkna med en kostnad runt den summan hos en verkstad. Då är det med vattenpump och alla tillhörande delar. På tidiga bilar är det 6000 mil som intervall. På sena årsmodeller är intervallet 9000 mil. (Ferrari 360 Modena har intervaller på 5000 mil som exempel) Oljebyte sker var 1000 mil vid normal användning utav bilen, använder man bilen inspirerat är det byte var 500 mil som gäller (om man vill undvika ras). Bromsskiva cirka 5000 kr/styck. Jämfört med E39 M5 så innehåller M5 betydligt simplare teknik än RS6. På vilket sätt? RS6 har adaptiv automatlåda, quattro, biturbo samt kamrem. En massa grejer som KAN strula (och som kommer göra det med tiden, som alla sportigare bilar). E39 M5 är manuell, enkel bakhjulsdrift, vanlig sugmotor samt kamkedja. Risken för fel på grund utav tekniska missar är därmed mindre. E39 M5 är billigare att serva, men fortfarande riktigt dyr då alla prestandabilar kräver mycket underhåll. Däremot är de båda långsammare än E46 M3 så fort man kommer till kurvigare väg. Är man rädd för att lägga pengar på en bil så är det dock fel bilar att kolla på då de kräver MYCKET underhåll och omtanka för att inte gå sönder. Angående E39 M5 bör man undvika de första två modellåren då det är rent skit. Om man inte är personen som gillar att köra hårt så är det klart bättre att kolla på Audi S6 alternativt E39 540 då det är mer komfort än sport. Att köpa en sportig bil "för syns skull" blir bara pinsamt när någon med banambitioner och exempelvis en Civic Type R kör ifrån dig i första bästa rondell.

    Jag är medveten om att bilarna jag kollar på är dyra att köra. Men jag blir inte avskräckt av 2L milen och höga kostnader. Bara man får ut något ur det. Och det tror jag att man får i både rs6 och m5 (och övriga bilar jag kollar på)
    Men av det jag har sett på internet så verkar m5an vara billigare att köra jämfört med rs6.
    Dem två vanligaste felen som "brukar" uppkomma på respektive bil är ju:
    RS6: Trasig automat och stötdämpare.
    M5: Vanos+koppling.
    I mina öron så låter m5ans typfel billigare att åtgärda jämfört med rs6.

    Och jag köper inte en bil för att "styla" med. Köper den för att den ska användas&piskas!

    Övningskör för det mesta med min mors BMW 540i touring e39 och jag älskar verkligen den bilen. Tycker dock den saknar några hästar. Men skulle ändå kunna tänka mej att köpa en 540ia touring 01-03 om jag skulle hitta en fullutrustad med m-sport paket 16:9 osv med rätt färgkombinationer och mil.

    Motoras osv blir nog inget problem då jag är väldigt pedant med både service,reparationer,skick!

  20. #1460

  21. #1461
    _p3mp_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    504
    alex, köp fan en s4 a då? Verkar vara det du är ute efter. samt billigare och snyggare.

  22. #1462
    alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm Tumba
    Inlägg
    625
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Men om du är så säker på din sak Alex, varför ställer du då frågorna?

    Jag själv tror inte du är speciellt säker, mer än det du lyckats googla fram.
    Har ju inte ägt någon av dom bilarna så är inte säker för 5 öre på dom!
    Men när jag skrev frågan så hade jag inte testat att googla fram tex "Audi rs6 köpråd"
    Fanns faktiskt mer läsning än vad jag trode:p
    fast dem flesta skrev ju samma sak "Det är dyrt blablabla" om rs6

  23. #1463
    alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm Tumba
    Inlägg
    625
    Citat Ursprungligen postat av _p3mp_ Visa inlägg
    alex, köp fan en s4 a då? Verkar vara det du är ute efter. samt billigare och snyggare.
    Får se. isåfall en s4 4.2 03 eller nyare. Men är ju i ett tidigt skede av "bilbytartankarna" Skulle nog kunna fylla en sida på forumet om vilka bilar som jag kollar mot

    I nuläget så kollar jag nog på det mesta mellan 540 e39 touring och Mercedes s600 biturbo

  24. #1464

  25. #1465
    alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm Tumba
    Inlägg
    625
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Det är skillnad att googla och att äga dem. Säger det med all välmening.

    Vad får en bil kosta dig per månad?
    jo, det är klart!
    Har inte räknat exakt hur mycket den får kosta (ska göra det). Men jag kommer att ha råd
    Annars om det skiter sej totalt med pengarna så är det ju bara att sälja! Har planerat att köpa bil kontant så det blir inga dyra lån som binder fast bilen med mej (eller a farsan/morsan blir det nog då jag inte kan ta lån)

    Annars om det skulle skita sej en månad och jag typ inte har råd att driva bilen så har vi en peugeot 607 3.0 v6 02a som bara står påställd och helförsäkrad. I princip det enda som den rullar är när farsan drar ut en sväng för att lufta den (kanske varannan vecka) eller när jag övningskör manuellt.

    Så igentligen så behöver jag inte ens ha bil då jag kan ta den när jag vill. Men vill ha något roligare än 211hk
    Senast redigerat av alleexs den 2010-08-26 klockan 17:00.

  26. #1466
    Citat Ursprungligen postat av alleexs Visa inlägg
    jo, det är klart!
    Har inte räknat exakt hur mycket den får kosta. Men jag kommer att ha råd

    Annars om det skulle skita sej en månad och jag typ inte har råd att driva bilen så har vi en peugeot 607 3.0 v6 02a som bara står påställd och helförsäkrad. I princip det enda som den rullar är när farsan drar ut en sväng för att lufta den (kanske varannan vecka) eller när jag övningskör manuellt.

    Så igentligen så behöver jag inte ens ha bil då jag kan ta den när jag vill. Men vill ha något roligare än 211hk
    Du har alltså inte körkort, och tänkte att du ska ha en M5/RS6 osv som förstabil när du fått körkortet? Låter som en JÄVLIGT dålig blandning om jag ska vara ärlig, speciellt efter allt du skrivit på den här sidan (pekar mer åt fuckohållet än nåt annat håll iaf)..

    Köp nåt litet, och med lite större motor, typ Golf GTI eller liknande och börja med istället och lär dig köra på riktigt.
    Blir rätt pinsamt när du väl får tex en Civic Type-r i baken av din M5a och lyckas bli piskad i första kurvorna pga dina körerfarenheter (om du ens kommer ur kurvorna och inte sitter i ett träd vill säga).

    Kan berätta att jag mötte en kille med M5a (E60) när jag körde min Ibiza, och lyckades hänga på honom i en mil trots mina ynka 190hk mot hans massiva 650hk. Allt då han inte lyckades få ner kraften i marken på rätt sätt i kurvor och liknande, så att man behöver erfarenhet innan man ger sig in på såna effekter är rätt tydligt (Den killen var ca 30år och rätt känd på M5Board, dvs han hade en del erfarenhet och då är jag ändå inget under bakom ratten).

  27. #1467
    alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm Tumba
    Inlägg
    625
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Köp nåt litet, och med lite större motor, typ Golf GTI eller liknande och börja med istället och lär dig köra på riktigt.
    Blir rätt pinsamt när du väl får tex en Civic Type-r i baken av din M5a och lyckas bli piskad i första kurvorna pga dina körerfarenheter (om du ens kommer ur kurvorna och inte sitter i ett träd vill säga).
    Tack för tipsen, men nej tack! Varken civic eller golf gti har den komfort, ljudnivå, motorljud, utrustningsnivå och prestanda som jag söker hos en bil. Visst det är säkert jätte bra bilar, men tanken är att bilen ska användas fram och tillbaka mellan praktik, skola och gym och så klart nöjeskörning året runt. Tycker själv att tex civic type r endast passar in på nöjeskörning på kurviga vägar.

  28. #1468
    Sett till merkostnad utav RS6 så är det ett bättre val att köpa en vanlig S6, det säger jag baserat på egen erfarenhet.

    För att få en fin RS6 måste du lägga upp från 250 000 kr och uppåt (att köpa den billigaste med osäker historik är ett dumt val). För samma pengar får du en E39 M5 av sen årgång i mint condition. För en lite högre summa kan du istället få nya generationen S6 med V10 alternativt E60 M5 med V10. Driftkostnader på dessa är även de helt sjuka.

    Nu dömmer jag inte dig som förare, men jag vet att du jämfört med mig är en betydligt sämre förare och det är just på grund utav mindre erfarenhet bakom ratten på vägarna.

    Då jag som 18-åring körde runt i min Audi S6 tyckte jag att jag var världsbäst på att hantera en bil och upplevde mig själv som säker på vad jag gjorde. Man körde snabbt, men på fel sätt. Man var snabb rakt fram och då var det inte så noga med hur snabb man var sedan, körkunskapen blev därmed även väldigt begränsad.

    Bilen var dock snäll och lika mild som vilken bil som helst, den var inte SVÅRARE att köra jämfört med vilken normalbil som helst. Men man ska inte starta med en sådan bil och tro att bilen gör jobbet, körkunskap kräver att man klättrar längs en stege och bygger sin kunskap bit för bit. Man skulle kunna inleda sin körkortskarriär i en Audi R8, det är absolut inga problem. Men att kunna utnyttja bilens potential, det är där problemet kommer. Då blir det som jag skrev innan, en bil som är snabb med förare som inte är kvalificerad nog att hantera den på korrekt sätt.

    Genom att köra en effektsvagare bil lärde man sig även vart gränserna gick och vart man hade sin egna erfarenhet.

    Som ung och med nytaget körkort så gör man mycket felbedömningar, bland annat när det gäller att vara ärlig om sin egna erfarenhet samt vilka situationer man klarar av. Studier visar att män mognar först en bit efter 20 års ålder och att omdömmet är som svagast där.

    Att då starta sin körkortskarriär med en sådan bil är ett jävligt dumt alternativ, även fast du säkert klara av att köra en sådan bil. Det för att du aldrig på ett ärligt sätt kommer att kunna utnyttja kapaciteten hos bilen på ett bra sätt. Därför är det bättre att du inleder körkortskarriären med exempelvis Mercan och lär dig hantera den till sin gräns innan du sedan går vidare.

    Det tar rätt många år innan man blir en fullgod förare, 7-10 år normalt sett innan man verkligen kan kalla sig en god förare.

    Audi S6 är mitt råd till dig, bra säkerhet samt fyrhjulsdrift vilket gör att du kan köra med den på vintern. De övriga är inte en trevlig bekantskap på halka. Det kommer en dag du tackar mig för råden, när du inte längre är "ung och dum" så att säga. Även jag har varit som dig, men man utvecklas med tiden.
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

  29. #1469
    Det låter på er som om att Sveriges vägnät är en enda stor racingbana!

    Vem säger att man måste köra fort som fan i kurvor och allt bara för att man har en M5a?
    Visst kan det väl hända lite då och då. Men jag själv gasar fan aldrig. Visst är det kul att varva ur 2an och 3an upp på påfarten till motorvägen, men mer än så är det ju inte. Har ju alldeles för mycket skit i bilen som flyger omkring, samt en cheese och en fanta i knät, mobilen i handen samt baslådor och skit i bakluckan.

    Nej, fort kör man på bana. i trafiken håller man max 140, rakt fram.

    Sen att Alex tror att han är kung och kan hålla 250++++++ överallt är ju en annan sorglig historia.

  30. #1470
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Sett till merkostnad utav RS6 så är det ett bättre val att köpa en vanlig S6, det säger jag baserat på egen erfarenhet.

    För att få en fin RS6 måste du lägga upp från 250 000 kr och uppåt (att köpa den billigaste med osäker historik är ett dumt val). För samma pengar får du en E39 M5 av sen årgång i mint condition. För en lite högre summa kan du istället få nya generationen S6 med V10 alternativt E60 M5 med V10. Driftkostnader på dessa är även de helt sjuka.

    Nu dömmer jag inte dig som förare, men jag vet att du jämfört med mig är en betydligt sämre förare och det är just på grund utav mindre erfarenhet bakom ratten på vägarna.

    Då jag som 18-åring körde runt i min Audi S6 tyckte jag att jag var världsbäst på att hantera en bil och upplevde mig själv som säker på vad jag gjorde. Man körde snabbt, men på fel sätt. Man var snabb rakt fram och då var det inte så noga med hur snabb man var sedan, körkunskapen blev därmed även väldigt begränsad.

    Bilen var dock snäll och lika mild som vilken bil som helst, den var inte SVÅRARE att köra jämfört med vilken normalbil som helst. Men man ska inte starta med en sådan bil och tro att bilen gör jobbet, körkunskap kräver att man klättrar längs en stege och bygger sin kunskap bit för bit. Man skulle kunna inleda sin körkortskarriär i en Audi R8, det är absolut inga problem. Men att kunna utnyttja bilens potential, det är där problemet kommer. Då blir det som jag skrev innan, en bil som är snabb med förare som inte är kvalificerad nog att hantera den på korrekt sätt.

    Genom att köra en effektsvagare bil lärde man sig även vart gränserna gick och vart man hade sin egna erfarenhet.

    Som ung och med nytaget körkort så gör man mycket felbedömningar, bland annat när det gäller att vara ärlig om sin egna erfarenhet samt vilka situationer man klarar av. Studier visar att män mognar först en bit efter 20 års ålder och att omdömmet är som svagast där.

    Att då starta sin körkortskarriär med en sådan bil är ett jävligt dumt alternativ, även fast du säkert klara av att köra en sådan bil. Det för att du aldrig på ett ärligt sätt kommer att kunna utnyttja kapaciteten hos bilen på ett bra sätt. Därför är det bättre att du inleder körkortskarriären med exempelvis Mercan och lär dig hantera den till sin gräns innan du sedan går vidare.

    Det tar rätt många år innan man blir en fullgod förare, 7-10 år normalt sett innan man verkligen kan kalla sig en god förare.

    Audi S6 är mitt råd till dig, bra säkerhet samt fyrhjulsdrift vilket gör att du kan köra med den på vintern. De övriga är inte en trevlig bekantskap på halka. Det kommer en dag du tackar mig för råden, när du inte längre är "ung och dum" så att säga. Även jag har varit som dig, men man utvecklas med tiden.
    Polo GTI... 100 SNABBA hästar

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in