Sidan 59 av 400 Första ... 949575859606169109159 ... Sista
    Citat Ursprungligen postat av TheDude Visa inlägg

E30
    För dyra att laga jämfört med 740

Äh vadå laga, behöver aldrig laga en 740

Citat Ursprungligen postat av TheDude Visa inlägg

E30
    nä men lol hatar runda lycktorna, vad skiller e30 och typ 320 emellan?

har inte merca nå motsatser till typ 740 som går rätt billigt och inte kostar en förmögenhet ?

EDIT: hur är C-klassen?
    Senast redigerat av guth den 2010-09-13 klockan 16:59.

alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av guth Visa inlägg

har inte merca nå motsatser till typ 740 som går rätt billigt och inte kostar en förmögenhet ?
    Nyare, snyggare, säkrare, snålare, och allmänt bättre än 740.
    Mb e220 94a 21k mil airbagx2 och 2.2L 4a på 150hk.

http://www.blocket.se/goteborg/Merce....htm?ca=11&w=3

Eller varför inte en porrig ny bes. c180 94a?
    http://www.blocket.se/skaraborg/Merc....htm?ca=11&w=3

Om du är lite händig så kanske en sådan?
    http://www.blocket.se/jamtland/Merce....htm?ca=11&w=3

Eller kanske en c 280?
    Lite dyrare att köra än tex en c180. Men den drar nog inte mer än en sketen gammal 740 (ca 1L milen)

E30 är karossen, och 320 är modell och motor. DVS att 3 (kan vara E30, E36, E46 eller E90) 20 innebär att det är en 2 liters motor så dom hänger ihop

Citat Ursprungligen postat av alleexs Visa inlägg

Eller kanske en c 280?
    Lite dyrare att köra än tex en c180. Men den drar nog inte mer än en sketen gammal 740 (ca 1L milen)
    verkar nice ! vad står siffrorna för egentligen? längden eller xD?

Citat Ursprungligen postat av Woody Visa inlägg
    Äh vadå laga, behöver aldrig laga en 740
    Är en fördel om dörrar går att öppna, kan va svårt om man smäller med stolpar

Eller kanske en c 280?
    Prisskillnad mellan de där zigenarbilarna och en svensk pansarvagn är dock rätt stora både i inköp och reservdelar. Med nytaget körkort är de 2 punkterna rätt så viktiga imo.
    740 delar är nästan gratis jämfört med till sånna där bilar, dessutom finns det att få tag på utan att man behöver anstränga sig minsta lilla. Och även om motorn skulle rasa kan du få en annan för under 1000lappen, hur är det om en merca motor skjuter en kolv?
    En FIN 740 kostar 10kkr mindre än den första du länkade.
    Senast redigerat av Yoohan den 2010-09-13 klockan 17:14.

alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    verkar nice ! vad står siffrorna för egentligen? längden eller xD?
    Sifrona står oftst (inte alltid) för cylindervolymen. Tex en 220= 2.2L, 180= 1.8L, 500= 5.0L, 600= 6.0L osv.
    Dock är det inte alltid så! Tex s600 biturbo ligger på 5.5L även fast man kan tro att det är en 6.0L. En e500 från vi säger 07 ligger igentligen på 5.5L och inte 5.0 som man kan tro.

Sen klasserna står för storlek.
    A,B,C,E,S i stroleksordning på "vanliga" personbilar
    R= crossover
    GLK,ML,G,GL också i storleksordning på suvarna där G-klassen inte riktigt är en "stadsjeep" utan mer ett lyxigt militärfordon!
    Finns flera mercedes modeller som tex cl,clk osv men pallar inte skriva alla

Så att du fattar vad jag menar så menas tex "c280" C-klass med 2.8L 6a eller "E220" E-klass med 2.2L 4a

alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av Yoohan Visa inlägg

Prisskillnad mellan de där zigenarbilarna och en svensk pansarvagn är dock rätt stora både i inköp och reservdelar. Med nytaget körkort är de 2 punkterna rätt så viktiga imo.
    740 delar är nästan gratis jämfört med till sånna där bilar, dessutom finns det att få tag på utan att man behöver anstränga sig minsta lilla. Och även om motorn skulle rasa kan du få en annan för under 1000lappen, hur är det om en merca motor skjuter en kolv?

Men ååh! Han ville ju ha tips på mercedesmodeller. Jag gav honom det! priset var max 20k vilket jag anpassade mig efter. (förutom 280in som nog går att få ner någon tusing till 20k)
    Delarna till en gammal mercedes med rak 4a och nästan ingen utrustning som kan pajja är inte alls dyrt över huvud taget!
    Seriöst är tex en e220 94a med 21k mil, airbag osv ett mkt bättre alltenativ en någon gammal 740! Den är både billigare i drift, håller högre kvalite, och är säkrare!

Han ville ha tips på bra första bilar, jag sa bara vad jag tyckte. Jag sa aldrig att du hade fel?

alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Han ville ha tips på bra första bilar, jag sa bara vad jag tyckte. Jag sa aldrig att du hade fel?
    Nej men du målade upp det som att en gammal 740 nästan är gratis och köra medans en snik mercedes från 94a skulle vara rena rånet. Jag är rätt så säker på att en e220 med 150hk t.o.m. är billigare att köra än en jämförbar 150hästars volvo 740.

Och jag skulle gärna vilja ha en länk på en fin och likvärdig volvo från 94a för 5kkr gärna också på bilfirma dock inget måste!

sen att volvo 740 är den tråkigaste bilen som konstruerats på denna värld burkar spela stor roll varför folk inte köper den. med både taskig komfort, taskig design, hel kass förbrukning för den effekten och usel väghållning blir de ingen rolig första bil. hållbar kanske men inte rolig.
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Ris i föggen?

Nej men du målade upp det som att en gammal 740 nästan är gratis och köra medans en snik mercedes från 94a skulle vara rena rånet. Jag är rätt så säker på att en e220 med 150hk t.o.m. är billigare att köra än en jämförbar 150hästars volvo 740.

Och jag skulle gärna vilja ha en länk på en fin och likvärdig volvo från 94a för 5kkr gärna också på bilfirma dock inget måste!
    Jag nämnde inte va den kostade att köra, men det är inga problem för en student att köra en 740 dagligen iaf.
    Orkar inte leta upp det nu... Kanske nån annan gång. Men det finns, det lovar jag.
    Citat Ursprungligen postat av hablam Visa inlägg
    sen att volvo 740 är den tråkigaste bilen som konstruerats på denna värld burkar spela stor roll varför folk inte köper den. med både taskig komfort, taskig design, hel kass förbrukning för den effekten och usel väghållning blir de ingen rolig första bil. hållbar kanske men inte rolig.
    Det har alla olika åsikter om Imo helt klart rätt bil om man som student vill sladda o hålla på, annars ser jag inga fördelar att ha en 740.

alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    en svensk pansarvagn.
    Tänkte på det här klippet när jag läste det där
    Vilken bil skulle ni helst sitta i?
    http://www.youtube.com/watch?v=emtLLvXrrFs

Mercedes kvalité
    http://www.youtube.com/watch?v=y3YUfo16_rs
    http://www.youtube.com/watch?v=RXTZte298Bk
    http://www.youtube.com/watch?v=N6F4grgsto0
    http://www.youtube.com/watch?v=z3MigZZNs5k

_Sjuans avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Det här med att rätta varandra på det här forumet har kommit till en katastrofal nivå. Alla måste rätta varandra hela tiden!

Insane. Låt folk tycka vad dem vill. Det är en enorm frihetskänsla Klaga är det tråkigaste som finns, faktiskt! Tänk på det

Idag har jag grejat med Volvon. Byta toppackning stod på tapeten. Kunde aldrig tänka mig att 45 minuter efter jag vridit av nyckeln så skulle jag ha min topp på bänken. Buskul att det inte var några dumma skruvar! Toppackningen hade gett sig i en vattenkanal, så det var ingen större skada skedd. Den var dålig redan när jag köpte den misstänker jag, tog vatten.. 200 mil med kass toppackning är helt klart godkänt!

Fixat bättre begagnade skärmar som jag håller på med. Den ena är rostskyddad och lackad. Såhär blev den

Nöjd för att vara lackat utan box och med riktig skitfärg Rätt kul med gamla bilar, så tacksamt och skruva på oftast. Me like!

Någon som har en schysst växellåda och kardan till E30 liggandes?
    Mnf is back in blue, Sjuan too!

Som sagt så får man göra upp en budget! Dvs köpa en bil som man har råd att köra samtidigt som man drar ut ibland osv.

Har köpt min egna bil för egna pengar som jag själv har samlat under ett längre tag! Inte kul när folk säger "pappa betalar" När man själv har samlat som en jude. Visst mycket pengar&hjälp har kommit från mamma&pappa. Men Det är fortfarande jag som har samlat pengar istället för typ som många av mina polare som slösar iväg hela månadspengen/lönen eller vadfan dom har på onödigt skit och sen undrar vart fan deras pengar tog ivägen!

Visst en automat låda är väl kanske inte och acceptera som barnsjuktdom. Men det är inte så vanligt att dom pajjar, och om dem nu skulle göra det så finns utbyteslådor på skroten för ca 5.5k och uppåt dvs inte så jättedyrt!

Visst, man kan ju klaga på driftkostnader. Men det är ju någon man får räkna med. Du kanske vill hålla nere på dom och jag tycker kanske att det är värt att lägga lite extra på att åka en i mitt tycke bättre bil! Visst om en gammal a8 drog 5L milen och kostade 100000000:- i försäkring så skulle jag åka någon liten polo. Men nu är skilnaderna inte så stora precis (även fast det är mkt dyrare att åka lyxbil jämfört med småbil) Man får helt enkelt göra upp en budget för att se vad man har råd till.

Men ärligt talat. Om man bara vill åka så billigt som möjligt så finns det buss/tåg med månadskort/terminskort osv!

Ja jag bor i Tumba och det är inte stockholms finaste del. Men jag bor i en "bättre" del av Tumba dvs inte bland alla lägenheter osv! Och jag kan säga att jag TRIVS ENORMT BRA HÄR!! Sanningen är att vi tidigare bodde borta vid Nacka av vissa kallat "Finare del av stockholm" Jag trivs mycket bättre här i Tumba än vad jag gjorde där borta iaf!

Nähä?? går premien upp om man tar något på försäkringen? Vafan gå och lägg dig^^
    Det är kanske en stor anledning till varför man INTE tar små skitskador på försäkringen. Men klart som fan man tar en stor krock på försäkringen. Kvadar hellre en helförsäkrad a8 än en trafikförsäkrad!

Skulle faktiskt vara kul och veta hur många 16-20åringar som har sina bilar på sig själva!
    Om jag skulle krocka en bil som står på någon annan, inte fan säger jag då att det är min bil till polisen. Då måste man vara hyffsat hjärndöd!

Jag har 520n och 528an på mig själv, supran står på morsan (19år är jag)

Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Finns faktiskt delar utav Tumba som är riktigt bra också. Som mig till exempel, jag bor i Spånga och då tänker man genast Rinkeby? Även Spånga har ju sina bättre och sämre delar när det kommer till områden precis som Lidingö har bra/sämre delar och Nacka bra/sämre delar.

Är ju alltid så oavsett vart man bor.

Angående dyr bil som ung så är det möjligt med bra grundekonomi, till exempel med sponsring hemifrån. Killen på Lidingö som köper Cooper Works och Range Rover, han har ju inte köpt dem för egna pengar eller bryr sig speciellt om vad som sker. Den killen skulle man ju kunna kvotera in på samma sätt när det kommer till den ekonomiska aspekten.
    jo, vet redan att det finns bättre och sämre delar. När det gäller hus, områden och liknande är jag jävligt informerad kan jag säga, men hur skulle jag veta vart han bodde? han äger en gammal merca som han sätter på en pedistal, han köper turklysen till den och bor i tumba.. jag menar hallååå?! förortstämpel direkt!

klart man kan äga en dyr bil som ung, precis som du nämner gör min vän det, som numera även är och kollar på CLS amg, trots sin ringa ålder.
    Även jag skulle för tillfället klara av att köpa nåt liknande en Cooper Works eller liknande, men inget behov av det direkt
    men däremot om man lägger upp en budget på 35k, så har man nog inte råd att äga en Audi A8 med V8 under huven...

Citat Ursprungligen postat av hablam Visa inlägg
    inte för att jag håller med aleexs för 5 öre. han pratar i nattmössan. men jag kan inte hålla med om hur man kan tycka en polo är det roligaste man kört. visst det är så himla olika tycke å tänke men jag skulle aldrig trivas i en sån liten bil. Aldrig ser ingen körglädje i en sån utan jag anser mer att det är en praktisk och billig bil med lite sisådär kvalitet. men det är ju alltid så att folk tycker så olika.
    Polo är inte det roligaste jag kört, en 50hästars polo är inte speciellt kul. Däremot en GTI på 100hk och en fin sänkning, med OpenAir, fint ljudsystem och kanske ett eftermarknads-avgassystem är faktiskt bland det roligaste du kan köpa för under 50k om du frågar mig. Hade roligare i Mich gamla Polo än min Ibiza med dubbla effekten.

Citat Ursprungligen postat av _Sjuan Visa inlägg
    Det här med att rätta varandra på det här forumet har kommit till en katastrofal nivå. Alla måste rätta varandra hela tiden!

Insane. Låt folk tycka vad dem vill. Det är en enorm frihetskänsla Klaga är det tråkigaste som finns, faktiskt! Tänk på det
    klaga är det roligaste som finns, och är på ett ungefär den enda lycka jag kan finna här numera...

alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    han äger en gammal merca som han sätter på en pedistal, han köper turklysen till den och bor i tumba.. jag menar hallååå?! förortstämpel direkt!

om man lägger upp en budget på 35k, så har man nog inte råd att äga en Audi A8 med V8 under huven...
    Så du menar att när man plockar av klarglaslyktor och ersätter dem med orginala 500e lyktor och ett par nya us-blinkers och lackar om hela bilen. Då har man alltså "turkat" bilen? :S

Han la upp en budget för inköpet och inte på vad bilen får kosta per månad. Och du kan få en gammal a8 för 35k!

End of discussion!!

Var prat om Miata någon sida bak och måste bara säga det att jag älskar min Lätt den roligaste bilen jag kört

Sitter gula Koni dämpare på den, catback osv på den.
    Har en bekant som också har en (tack vare honom jag köpte denna) som är kompressormatad och måste säga att jag blev kär när jag åkte med den. Så tanken är att ställa av denna efter besiktningen i November och börja bygga och ge den lite andningshjälp fast med hjälp av en turbo Har grenrör och småsaker hemma redan, starkare koppling kommer nästa vecka, turbo och intercooler har jag på g sen blir det annat sprut mm

Så nu letas det vinterbil för fullt

Citat Ursprungligen postat av vivarn Visa inlägg
    Förbannat snygg! Hur mycket drar den på ett ungefär?

Blir bara mer och mer sugen på en Miata känns det som, hörde med min far vad han tyckte om den, hans polare hade en sådan för 2-3 år sedan, och det var tydligen bland de bästa bilarna han ägt. Det enda som känns drygt är att det är två säten bara, skulle vara bra med fyra, om man ska skjussa någon eller så. Upplever du det som ett problem kanske?

Och vad gav du för den?
    Den ligger runt 0,8. När jag letade bil kollade jag mycket på BMW e34 M5 och andra liknande bilar just bara för att jag kände samma sak ang sätena. Men ärligt talat tycker jag bara att det är skönt att ha två. Hade min förra bil full nästan hela tiden och efter ett tag blev det bara drygt tycker jag då folk inte vet vad det kostar att köra bil.

I övrigt är det en riktigt bra bil, 116 hk om du har 1,6an på 1000 kg bil räcker långt faktiskt, väldigt lätt meckad. Motorn är väldigt hållbar (samma som i Mazda 323 GTX fast med annan ventilkåpa). Det "största" problemet som man ska kolla upp om man ska köpa en Miata är om trösklarna är rostiga. När slangarna som leder bort vattnet runt caben täpps igen så rinner vattnet in i trösklarna nämligen. Men rensar man bara någon gång ibland så är det inga problem.

Detta är en bil som man bara gillar mer och mer, har hänt många gånger att man tar en längre väg hem bara för att få köra

Köpte min för 50 i Maj, men som sagt så sitter det lite andra saker på den. Men nu när säsongen är slut så sjunker de i pris. Så ska du hitta en billigt är det nu du ska köpa en.

Nya fälgar till min JDM Honda guys! Så förbannat nöjd, synd att det är fel bultcirkel men jag var tvungen att slå till!!

vivarns avatar
    Reg.datum
    May 2009
    Aha, okej Verkar ju vara en kanonbil Är bara 16 nu, så bil får vänta tills nästa år när jag är runt 17. Ska nog spara ett par tusen av dom pengarna jag fick för moppen jag sålde nydligen. Samt att jag ska lägga undan pengar när jag fyller år, julklappar, eventuella jobb (lönerna alltså), om jag får pengar över osv. Sedan så har jag fonder där mamma och pappa sätter in varje månad, och just nu ligger de på ca 28 000kr, min syrra som är 18 nu har ca 37 000kr. Så endel lär jag ju få ihop på ett år, lite mer kanske

Citat Ursprungligen postat av Mangeee Visa inlägg
    Var prat om Miata någon sida bak och måste bara säga det att jag älskar min Lätt den roligaste bilen jag kört

**

Sitter gula Koni dämpare på den, catback osv på den.
    Har en bekant som också har en (tack vare honom jag köpte denna) som är kompressormatad och måste säga att jag blev kär när jag åkte med den. Så tanken är att ställa av denna efter besiktningen i November och börja bygga och ge den lite andningshjälp fast med hjälp av en turbo Har grenrör och småsaker hemma redan, starkare koppling kommer nästa vecka, turbo och intercooler har jag på g sen blir det annat sprut mm

Så nu letas det vinterbil för fullt
    Vansinnigt läcker Vad har du för motor i din? är det 116hk eller den större?

Skriv en kort kommentar om mina fälgar plz! Vad tycker ni?

Citat Ursprungligen postat av Bjorviken Visa inlägg
    Vansinnigt läcker Vad har du för motor i din? är det 116hk eller den större?
    Stämmer bra det 1,6a på 116 hk

http://www.garaget.org/?car=203357 finns lite fler bilder där
    Senast redigerat av Mangeee den 2010-09-13 klockan 22:34.

alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Oj,oj,oj!! Nu är den m3a som jag suktat efter ett tag nu till salu. Helt sjukt pedantskött. Jag själv är riktigt pedant och jag blir fan riktigt imponerad varje gång jag kollar på e46an!

http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_....htm?ca=11&w=3

http://www.garaget.org/?car=120042

Fy så ren den är

Tips på snygga fälgar till Golf 2?
    Max 16", gärna breda som fan.

Är ju inte lätt alls att hitta något på blocket..

Citat Ursprungligen postat av Oloof^ Visa inlägg
    Tips på snygga fälgar till Golf 2?
    Max 16", gärna breda som fan.

Är ju inte lätt alls att hitta något på blocket..
    Ett tips är ju definitivt att ta en titt på Tyskstuk.de

http://tyskstuk.de/forum/viewtopic.php?f=5&t=3753

Citat Ursprungligen postat av Bjorviken Visa inlägg
    Ett tips är ju definitivt att ta en titt på Tyskstuk.de

http://tyskstuk.de/forum/viewtopic.php?f=5&t=3753
    Gjort, men finns ju bara fem sidor med annonser, ingenting ju!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in