-
2010-09-18, 02:54 #1861
Det är en riktigt bra bil.
Däremot tjänar ni verkligen ingenting på att ha en bil som gått lite, det eftersom ni varken ska ha den som utställningsbil eller samlarbil utan enbart en brukspulka. I mina ögon betalar ni bara för luft.
1,8-motorn är slitstark och känns likadan oavsett om den gått 10 000 mil eller 30 000 mil, en enkel och simpel konstruktion som sällan krånglar. Sista årsmodellen utav Golf Mk3 (1998 fanns endast kombin). Ni får en som gått 10 000 mil till för halva pengarna i samma skick som den du länkade. Ett klart bättre val om den endast ska bruksköras.
Bra saker att kolla på är växellådsoljan (läckande packbox vid växellänkaget gör att oljan rinner ut), rost i skärmkanter fram och bak, rost vid bakluckans nedre kant, rost och galvsläpp i nederkant utav dörrarna och glappande länkarmsbussningar.
Fast vad säger att en Vr6 egentligen är bättre?
Klart vettigare motor än T4 med mer vridmoment och trevligare register (gällande 2,0T), problemen med Saabs växellådor är åtgärdade på 9-3 SS. Viktigt att bilen är utrustad med Vector samt Pilotpaket för att ni ska få ut någonting extra utav bilen.
Om man ska välja 2,8T före 2,0T är en smaksak, man ska INTE stirra sig blind på effekten. Då 2,8T är betydligt tyngre ger den även mer nackdelar. Enda direkta fördelen är Haldexen.
-
2010-09-18, 08:37 #1862
-
2010-09-18, 15:24 #1863
Värt? http://www.blocket.se/vasterbotten/B...6.htm?ca=4&w=2 kan jag få ner den lite i pris? eller är det bara skit? för och nackdelar?
-
2010-09-18, 22:41 #1864
- Reg.datum
- Jun 2010
- Ort
- Hemma
- Inlägg
- 38
FC
North Korea is the Best Korea!
-
2010-09-18, 22:45 #1865
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Lockryd
- Inlägg
- 1 160
Jag tror jag blev kär i din bil precis, gött stuk!
-
2010-09-18, 22:47 #1866
- Reg.datum
- Jun 2010
- Ort
- Hemma
- Inlägg
- 38
Inte min men man får väl drömma
North Korea is the Best Korea!
-
2010-09-19, 00:34 #1867
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Lockryd
- Inlägg
- 1 160
Oj, nä med tanke på skyltarna kanske det gick att räkna ut att det inte va din
hehe drömma är helt okej!
-
2010-09-19, 16:50 #1868
börjar bli lite småkär i nissan 200sx s14 och 15..
Någon som har något o säga om dessa bilar ?
http://www.bhttp://www.moppenet.nu/i....htm?ca=14&w=3
http://www.blocket.se/kronoberg/Niss...=14&w=3&last=1
http://www.blocket.se/jonkoping/Niss....htm?ca=14&w=3
Dock är ju s15 högerstyrda, hur är det o köra högerstyrt?
-
2010-09-19, 18:11 #1869
Fina bilar och väldigt roliga att köra har dock fortfarande samma problem med vevlager som s13 men betydligt mindre problem med s14 och s15 se till så den är servad ofta och att där sitter en oljekylare då försvinner inprencip problemet.
Ang högersstyrt så är de hur lätt som helst man vänjer sig efter ett tag och jag föredrar faktist nu att köra högerstyrt växlar av någon anledning mycket fortare med vänstern.
Mer info om bilarna finns på nogs.seNissan Skyline R33 GTR
http://www.garaget.org/?car=186820
-
2010-09-19, 19:03 #1870
-
2010-09-19, 19:25 #1871
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Hemma
- Inlägg
- 121
Hur får man tillbaka växelspaksknoppen på en m46:a ? Haha, växlade lite hastigt mellan 1:an och 2:an och satt med knoppen i näven.
-
2010-09-19, 19:49 #1872
- Reg.datum
- Mar 2006
- Ort
- Västerås
- Inlägg
- 1 599
Bara jag som tycker att SLSen ser ut som SLRens lilla flickvän?
-
2010-09-19, 20:10 #1873
- Reg.datum
- Aug 2010
- Ort
- Beddingestrand
- Inlägg
- 8
-
2010-09-19, 20:23 #1874
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Helsingbog
- Inlägg
- 134
-
2010-09-19, 21:40 #1875
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Lockryd
- Inlägg
- 1 160
-
2010-09-19, 21:56 #1876
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Hemma
- Inlägg
- 121
-
2010-09-19, 22:45 #1877
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Lockryd
- Inlägg
- 1 160
Du svarade på din egen fråga
Förläng kablarna eller pilla som en jude!
På min hade förra ägaren förlängt kablarna, dock är problemet då att det kan bli trångt att få plats med dem i knoppen..
-
2010-09-19, 22:54 #1878
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Helsingbog
- Inlägg
- 134
http://www.blocket.se/varmland/Trimm...tm?ca=23_3&w=3
vad säger ni om den toppen ? 1000 kr för en portad och renoverad topp med trimm kam , nya ventiler och nya vipparmar.
det måste vara väldigt billigt eftersom bara en kamm går på ca 4k till den motorn.
vad krävs för att få på den på en m20b25 istället för m20b20 som den sitter på ? eller om jag ska ha den på min m20b20 som de ska turbo på, inte bestämt mig riktigt men de låter galet billigt
edit*
hittat en kille som bor närma mig som har en e30 323 diff som han påstår är en lamell diff, fanns de original på 323? hur kan jag annars kolla det ?
-
2010-09-20, 02:46 #1879
Hans S13 är såld, numera kör han R33 GTR.
Finns väl hos dem att köpa?Oljefiltret sitter väl strax under grenröret annars och att värma upp filtret bör inte vara en höjdare.
Frågan är om han kan bevisa att någonting utav det hela är gjort då han inte vet vad det är för kam som sitter på? Kostar iallafall mindre än vad en tom topp kostar. Kan lika gärna vara en 323-kam samt tvättad topp, blir nyskick sett till utseendet.
Gjorde en liknande grej med min topp:
Att åka med en trimkam anpassad för sugmotor är inte alla gånger speciellt effektivt på en bil som man sedan turbokonverterar, toppen är gjord för sugtrim. Vill du ha den på ditt 325-block måste förbränningsrummen svarvas upp.
Angående E30 323 så hade inte lamelldiff som standard, enbart stora diffhuset. Fanns däremot som tillbehör. Vrid ena drivknuten och se om knuten på andra sidan åker med i samma tempo eller väljer att stå stilla / snurra baklänges. Akta så det inte bara är en vanlig svetsdiff.
-
2010-09-20, 10:22 #1880
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Helsingbog
- Inlägg
- 134
får fråga han efter kvitto och så på toppen, va bara en sak jag såg på blocket och tyckte de såg för billigt ut för att va sant
okej, jag skulle vilja ha stora huset på min bmw för den ska hålla bättre än lilla diffen har jag hört, rasa ju min egen lilla diffen redan med 320 motorn, 325 motorn kommer ju slakta en liten diff direkt
om de är en lamell diff ska den om jag snurrar drivknuten på ena sidan så ska drivknuten på andra sidan följa med? men ska ändå kunna hålla emot och stå stilla ?
en svetsad snurrar andra sidan med och går inte att hålla emot.
och en vanlig diff snurrar andra drivknuten inte med ?
har jag förstått rätt ?
om jag förstod det lätt så läste jag att en lamell diff har ett "S" målat uppe på diff huset ( om de inte har rostat bort ) stämmer de ? tror till och med att de kan ha varit du som skrev de på ett annat forum ?
-
2010-09-20, 12:38 #1881
Stämmer helt.
Angående markeringar på diffhuset så har jag totalt glömt vad allt står för, så där vågar jag inte säga något.
Hittade lite delar till dig:
http://www.zatzy.com/bildelar-tillbe...ml#post4456500
-
2010-09-20, 15:05 #1882
Har funderat på om jag ska köra fälgarna polerade eller lackerade. Såg dessa (likadana som mina) som var grålackerade/polerade. Skulle vara skönt att slippa polera faktiskt och man får ju lite fabriksstuk med lack.
-
2010-09-20, 17:11 #1883
-
2010-09-20, 18:00 #1884
Som michél säger ytterbanan polerad och ekrarna lackade. Polera ytterbanan är ju tvärlätt bara pula upp bilen på någonting och gasa lite
.
-
2010-09-20, 18:05 #1885
-
2010-09-20, 18:06 #1886
lär ju vara billigare köpa fälgar nu innan vintern än efteråt? (beggat)
-
2010-09-20, 18:59 #1887
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Helsingbog
- Inlägg
- 134
-
2010-09-20, 19:18 #1888
-
2010-09-20, 19:24 #1889
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Helsingbog
- Inlägg
- 134
aha du menar 2,7 liters motorn ? svårt som fan och få hem från falköping tyvärr bara :/ jag fråga han om den oringade toppen oxå, så slipper man slösa tid och pengar på att oringa sin egen
hoppas den är svetsad oxå
http://www.blocket.se/helsingborg/Ni...tm?ca=23_3&w=0
min kompis köpte ny bil igår så nu är de viktigt att trimma bmwn så han inte kör ifrån mig ;P
-
2010-09-20, 19:25 #1890