-
2010-09-22, 20:53 #1921
Har fått erbjudande om o köpa en BMW 3.0 S från 72 eller så va de 73 för 1000kr. Motorn går fint dock fungerar inte kopplingen(nån tätning kass) o bromsarna behöver luftas o de va nån slang som va kass men annars ska de inte va några problem. Tycket ni jag ska slå till ?
Sitter för övrigt bra däck på den o en rak 6a på 180 hk under huven
Senast redigerat av elisson den 2010-09-22 klockan 21:06.
-
2010-09-22, 21:17 #1922
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Helsingbog
- Inlägg
- 134
-
2010-09-22, 21:32 #1923
-
2010-09-22, 21:34 #1924
-
2010-09-22, 21:37 #1925
-
2010-09-22, 21:56 #1926
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Helsingbog
- Inlägg
- 134
-
2010-09-22, 22:21 #1927
-
2010-09-22, 23:18 #1928
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Helsingbog
- Inlägg
- 134
packbox in till växellådan med andra ord ? vet ju inte hur de är på en gammal bmw men på en bil jag hade inne på verkstaden så betydde de att för att byta den fick vi riva upp hela växellådan och byta packboxen som kosta kanske 100 kr, och göra ett jobb som kostar en massa 1000 lappar... så vi bytte växellåda istället, en bmw 3.0 s har antigen en zf låda eller getrag låda ( 4växlad iallafall ) och jag tror inte de är speciellt svårt att få tag i faktist !
kolla på http://www.autopower.se/ och på http://www.pure-pf.com/ där finns en bra begagnat del ( tycker utbudet är större där än på blocket ) och ta reda på vad de är för låda de sitter i din bil och kolla där efter en ny !
Jag har oxå en fråga till er som kan lite om diffar!
har fått 2 olika erbjudande
en lamell diff till min bmw e30 ( gav ett bud på 3000 för diffen + en motorhuv och baklucka ) och de tyckte han lät lågt så tror han vill ha runt 4000 för dom delarna ungefär.
sen har jag en limetid slip diff ( visco har jag oxå hört de heter ? ) får grövre drivaxlar och grövre drivknutar för 3000 kr + frakt som han sa blir ungefär 500 kr
vilken diff är bäst ? ska bara användas vid lite lek körning.
han som hade visco diffen sa: om man leker för mycke med en visco diff och kör den för hårt så kan den bli varm och funkar då bara som en vanlig diff, men efter kylning blir den normal igen, han hade kört den på bana och har aldrig fått den att bli varm.
lamell diff va ungefär samma sa han men där blir den inte varm men lamellerna slits efter mycke lek.
stämmer de han säger ? vilken är bäst att drifta med ?
-
2010-09-22, 23:29 #1929
-
2010-09-22, 23:35 #1930
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Helsingbog
- Inlägg
- 134
-
2010-09-22, 23:37 #1931
-
2010-09-23, 13:00 #1932
http://www.blocket.se/lulea/Skoda_Fa...htm?ca=1_9&w=0
180HK ur en 1.4 är inte det rätt bra?
-
2010-09-23, 15:00 #1933
-
2010-09-23, 16:51 #1934
-
2010-09-23, 17:04 #1935
- Reg.datum
- Jun 2010
- Ort
- Viksjö
- Inlägg
- 11
http://www.blocket.se/goteborg/Bmw_3....htm?ca=11&w=3 ?? =) nån i sthlm´s trakten som kanske är sugen på resa till GBG i helgen eller nästa? =) behöver helst en till me körkort! =)
-
2010-09-23, 18:15 #1936
sålde e30 touringen förra veckan. nu sitter jag fast. kan inte bestämma mig. står mellan att köpa en stöll fin 328 e36 coupé med m-paket och lite sugis trim och allt de där. eller köpa en jävligt billig 325 e36 och turbo konvertera. för jag vill helst inte smäcka på en turbo på m52 motorn. ja.. Turbo = kul.. en jävligt fin 328a, smått trimmad = kul... Vad väljer man?
IMD Tuning
-
2010-09-23, 18:33 #1937
-
2010-09-23, 18:46 #1938
-
2010-09-23, 18:47 #1939
-
2010-09-23, 19:01 #1940
-
2010-09-23, 19:01 #1941
- Reg.datum
- Mar 2006
- Ort
- Västerås
- Inlägg
- 1 599
Personlig plåt på nu.
-
2010-09-23, 19:03 #1942
-
2010-09-23, 19:09 #1943
Borde passa, däremot är den sämre än vad lamelldiffen är. Angående IX så var det endast 325 som fanns i den versionen. Det man gör med lamelldiffen är att man plockar ner den och shimsar upp den för att få till mer diffverkan. Finns en bra guide angående det på Autopower.
Skivbromsoken bak är känsliga, brukar rosta ihop och kärva då bilen står. Gäller att plocka isär dem och rengöra ordentligt.
Sedan brukar O-ringarna till bränsleledningarna samt spridarna torka sönder. Är dock väldigt små kostnader det hela handlar om.
Glöm dock inte att byta bensin i tanken.
Det är aldrig värt pengarna att köpa en gammal sportbil så billigt som möjligt. Där vill man alltid lägga extra pengar för att även få en i BRA skick då det långsiktigt är en billigare affär.
Med tanke på att det där är en fabriksbil (och inte hemtrimmad) så är den värd sina pengar, den är mer ovanlig än vad M5 är.
Om du inte har gott om pengar så kommer det bli en kostsam affär. Delarna är svåra att hitta (förutom vissa motor/v-lådsdelar).
Den bilen är en samlarbil och bör även hanteras därefter, så om du har orken och tid så kan den vara vettig. Du har inga bilder på den?
Är dock en överladdad motor vilket gör att det inte är så mycket egentligen.Bra för driftekonomin däremot, går billigt då man kör lugnt!
DSG-lådan är riktigt grym faktiskt. Kan inte jämföras med en automatlåda.
Dock gillar jag inte att den har den 7-växlade versionen då den har en låg Nm-gräns vilket förhindrar allt för mycket uppgraderingar.
-
2010-09-23, 19:15 #1944
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Helsingbog
- Inlägg
- 134
-
2010-09-23, 19:30 #1945
-
2010-09-23, 19:41 #1946
- Reg.datum
- Jun 2010
- Ort
- Viksjö
- Inlägg
- 11
nån som är bra på dehär med e30?...
Hej. Ja bilen är kvar. den fick 2 st 2or på bes.pappret , nr 1 var spindelleden och nr 2 var bromsrören var lösa.
detta är nu återställt, fick även ett par varningar om rost i hjulhus och ytrost på balkarna men ingen fara fören om några år.
bilen är besiktigad tills sista juni 2011 och den är servad för bara 200 mil sedan.
Skruvarna till kamkjedje kåpan har vibrerat ut ( iaf 1 skruv) så det kommer ett rasslande ljud mellan 1500-1700 varv men det är ingen fara, vanligt på dessa bilar.
Bromsarna runt om är bytta, ny wire till handbroms, 4st 17tumms fälgar ingår mm.
I övrigt är det inga större skador och 100% lekagefri.
Det är ju en gammal bil så rost och småskavanker finnes men om jag personligen skall vara ärlig så är denna bilen värd varennda krona jag köpte den för och det är mer än va den ligger ute för.
har inga fler foton tyvär.
du kan väll komma och provköra så kan vi snacka om priset efter detsläpper ju inte iväg den för skammbud som vissa har lagt (typ som 15000) då har hellre jag kvar den för den är så grym!
tack MVH JJ
nått att satsa på eller? anonslänk finns längst upp i inlägget!
bot ju i stockholm så är ju inge man bara åker å provkör =(
-
2010-09-23, 20:15 #1947
Båda alternativen är roliga men på två helt olika sätt. Karaktären ur en småvässad M52B28 är sjukt roligt medans en M50T har sitt form utav nöje.
Det som avgör är dels hur mycket man själv gillar att skruva, samt hur mycket man har tänkt att använda bilen.
Ska du ha den som bruksbil och använda den regelbundet hade jag valt en fin bil framför en med hög effektgrad.
Ja, det tycker jag.
Det är väl jag isånnafall.
Bilen har kamrem som ska bytas var 6000:e mil, viktigt att kolla att det är bytt. Om den kåpan nu är lös är det ju lätt att känna efter själv, kåpan är gjord i aluminium och ser ut som på bilden (från mina delar som lackerades).
Problem med rost är ingenting ovanligt, ju tidigare man ordnar detta desto bättre.
-
2010-09-23, 20:20 #1948
-
2010-09-23, 20:22 #1949
-
2010-09-23, 20:23 #1950