Sidan 74 av 400 Första ... 2464727374757684124174 ... Sista
    Citat Ursprungligen postat av ciao_i_huet Visa inlägg
    haha igår när jag gick in på bmw och skulle köpa lite delar till e30in så direkt när han i reseptionen ser mig slår han in mitt regg nummer ( han har lärt sig de utantill så mycket jag handlat där xD ) rätt komiskt

fick iallafall hem nya pinnbultar till grenrör och ventilkåpan samt muttrar , packning till avgasröret , servo pumps spännare och lite plast ringar till växelspaken

ska byta alla pinbultar till grenröret och till ventilkåpan var där någon som råkade knäckas, hoppas det knäktes så dom går att få upp lätt bara, har hört om något verktyg som ska finnas speciellt för att få upp knäckta pinbultar , någon som vet ? har för mig man borra ett hål i bulten och sen slog ner en stav av något slag och den skulle de gå och skruva upp.

Hade en M10-bult som hade gått av till luft-kompressorn på dumpern.
    Bulten stack inte utanför motorblocket så jag trodde jag var tvungen att borra ut den.

Då kom en polare fram till mig med Biltemas Snabbrostlösare som kyler ner till -40 grader.
    Bara ösa på med sprayen och sedan ta en mora-kniv och gänga ur bulten.
    Fick kyla/spraya och sen gänga ur lite, och sen kyla lite igen. Sen var den ute.
    Tusen gånger bättre än 5-56.
    Kanske kan hjälpa lite iaf.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovr...abbrostlosare/

ralleys avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Glöm inte att toppen bör riktplanas, nya toppbultar, packning till toppen inklusive packningar till insug och grenrör, packning till downpipe plus allt annat du lika gärna kan göra då toppen är lös.

Allt sådant medföljer i dessa 4100, tror jag :S

Läste fel, my bad.. Men som sagt jag får räkna på det, sjukt rolig bil
    Citat Ursprungligen postat av Sogat
    du måste roota för att kunna printa på ett vettigt sätt jävla nolla.

Du får väl fantisera om en ny rad.

alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Mer för att undersöka hur man trivs med dem, inför kommande köp. Jag har en lista på säkert 130 intressanta bilar i nuläget som jag måste börja beta av en efter en för att komma fram till något jag skulle trivas med.
    130 bilar., Det var inte dåligt precis

Har själv också en rätt lång lista på "kanske nästa bilen"

När kommer recensionerna upp på bilarna du var och körde?

alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Saken är den att jag verkligen inte vet vad jag vill ha. Jag kör såpass mycket bil att jag egentligen bör rikta blickarna åt dieselhållet, men gillar även mindre GTI-bilar som man kan köra hårt med.

Gillar även retrobilar (80-talsdesign) och gillar större lyxbilar med V8/V12, samtidigt som jag måste försöka kombinera mina krav med det driftekonomiska. Gillar billjud men gillar även helt plåtrena busbilar. Måste hitta en kompromiss med andra ord.

Var sjukt trött igår, men ska börja sammanfatta de tre bilarna jag körde igår under kvällen.
    Haha, den dära videon är fan skön!!

Shit, ditt bilval ser inte ut att bli enkelt, du vill fan ha allt!
    Betydligt enklare för mej. Vill i princip ha snygg design, Slösande komfort, och massor me kraft, skön motorsång
    Sitter dock och tänker på om man ska satsa på bilar i storleken 5-serie eller i storleken 7-serie eller kanske lyxcoupe m-b CL600
    Vinter/vår 2011 lär blir intressant, då jag nog kommer dra och kolla på en hel del bilar
    Senast redigerat av alleexs den 2010-10-06 klockan 17:00.

Saken är den att jag verkligen inte vet vad jag vill ha. Jag kör såpass mycket bil att jag egentligen bör rikta blickarna åt dieselhållet, men gillar även mindre GTI-bilar som man kan köra hårt med.

Gillar även retrobilar (80-talsdesign) och gillar större lyxbilar med V8/V12, samtidigt som jag måste försöka kombinera mina krav med det driftekonomiska. Gillar billjud men gillar även helt plåtrena busbilar. Måste hitta en kompromiss med andra ord.

Var sjukt trött igår, men ska börja sammanfatta de tre bilarna jag körde igår under kvällen.

Kan INTE förklaras bättre!

Citat Ursprungligen postat av Kalle Visa inlägg
    http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=168557 en drifting bil vore inte fel...
    men man kanske ska satsa på en med sr20de http://www.blocket.se/ostergotland/N....htm?ca=14&w=3 eller vqrför inte allas älskade 6a http://www.blocket.se/orebro/Nissan_....htm?ca=14&w=3.
    dock lär ju ingen av de sissta gå att regga in, vilket betyder mkt..

någon som kan ge några klocka råd om hur man ska göra och tänka..

Varför inte en E39 igen? 540 är väl en överdrift dock, en fräsh 530D?

http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=168557 en drifting bil vore inte fel...
    men man kanske ska satsa på en med sr20de http://www.blocket.se/ostergotland/N....htm?ca=14&w=3 eller vqrför inte allas älskade 6a http://www.blocket.se/orebro/Nissan_....htm?ca=14&w=3.
    dock lär ju ingen av de sissta gå att regga in, vilket betyder mkt..
    Du får hålla dig till bana och mörka nätter så.

Nom nom.

säger 1 sak ! dom hanskarna är riktigt mysiga ! kostar dock ca 1500 .- stolen kostar också 9 pap.. men mysit ! du kan ju annars köra en tex mercedes sprinter eller ev woksvagen LT, min far kör själv en sån till jobbet varje dag. drar ca 0.9 l / mil då snittar du 110-120, toppar säkert 180 när du vill hem. och finns mycket plats i en sån bil. där snacka vi privat bil. om vi snackar drifting är väl nissan skyline värst och toyota supra finns jävla passa drifting delar till. en as skön gatbil är ju mitsubiti (staving) lancer evo 6-7-8-9.

Citat Ursprungligen postat av ajonson Visa inlägg
    säger 1 sak ! dom hanskarna är riktigt mysiga ! kostar dock ca 1500 .- stolen kostar också 9 pap.. men mysit ! du kan ju annars köra en tex mercedes sprinter eller ev woksvagen LT, min far kör själv en sån till jobbet varje dag. drar ca 0.9 l / mil då snittar du 110-120, toppar säkert 180 när du vill hem. och finns mycket plats i en sån bil. där snacka vi privat bil. om vi snackar drifting är väl nissan skyline värst och toyota supra finns jävla passa drifting delar till. en as skön gatbil är ju mitsubiti (staving) lancer evo 6-7-8-9.
    Då vet jag inte vart du kollat på priser.

Handskarna gick inte på mer än 800kr, stolen ca 4700kr. Köpte från england.

Skyline värst är väl fel och säga. Föraren som gör det, dock är skyline fint utgångsmaterial då det finns stor eftermarknad. Men priserna är inte lika kul.

haha e30in startade idag med 325 motorn inget avgasrör på bilen men ville bara se så den starta

detta var absolut första start försöket oxå, startade JÄVLIGT fort tyckte jag för att ha stått i nästan 2 år ?

Att övningsköra en bil med automat kan man göra om man är handikappad eller kvinna

Citat Ursprungligen postat av H3dlund Visa inlägg
    Du får hålla dig till bana och mörka nätter så.

Nom nom.

Jo det är ju ett alternativ, för vi har redan 3 bilar i familjen och endast 2 (Snart 3) med körkort... Men man vill ju kunna åka o ddrifta utan att oroa sig för farbror blå.. haha. Men vad skulle du göra hedlund du som är insatt i ämnet drifting..
    Bmw är ju ett alternativ , dock har ju inga turbo org vilket ger bes problem..
    nissan s13 14 15 är ju alternativ, dock blir priserna ganska göra på s15 o dom finns nästan inte vänsterstyrda.. De flesta "färdiga" driftbilar i sverige är ju faktiskt s13..
    En finare 740 kanske är intressant ? känns dock som de ska mkt till för att få dom drift dugliga ?

alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Bmw är ju ett alternativ , dock har ju inga turbo org vilket ger bes problem..
    BMW har flertalet bilar med turbo orginal! (bensinturbo vilket jag tror du syftar på)

Får kompromissa det på vettigt sätt.

Lösningen just nu är att man har två bilar.

Kan INTE förklaras bättre!
    Polon är grym, men jag har redan haft två stycken. Även fast jag vidhåller att det är den ultimata bilen så vill jag skaffa någonting annat att bygga på istället för att fortsätta med dem, jag vet ju redan vad de går för.

någon som kan ge några klocka råd om hur man ska göra och tänka..
    Du kan få en lika bra gatlegal bil som driftleksak om du så vill. Är en klar fördel att kunna ha en bil som går att försäkra och använda på allmän väg.

Är egentligen mer föraren som det hänger på än biltypen i sig. Kolla bara på H3dlund , han kör ju Volvo... Nej, ska inte retas. Hans bil är faktiskt riktigt fint uppbyggd så ta inspiration utav honom.

Om jag vore dig hade jag satsat på något billigt skit att börja träna i för att få in känslan och sedan byta upp sig. Att starta med tävlingsbil utan tidigare vana är lite fel ände att gå.

Köp valfri bakhjulsdriven bil för en låg summa, riv ut ALLT som har med vikt att göra (mattor, isolering, onödig el, onödig inredning) och behåll i princip bara en ratt och eventuellt en stol du kan sitta i. Chassikit utav billigare modell, lite stummare bussningar och lite hjulinställningar.

Behöver inte vara dyrt och avancerat för att kunna bli sjukligt roligt.

Citat Ursprungligen postat av sjöblom! Visa inlägg
    Nu börjar jag bli redigt trött på att vara nervös för diverse ljud osv från bil fan och börjar seriöst fundera på en "fin bil" igen istället för dyr busbil

Men känner lite som michél nu, vettifan vad man ska leta efter! Bmw ligger ju närmast hjärtat men skadar aldrig att vidga sina vyer?

Krav:
    Manuell/dsg liknande
    Kombi
    Drag

Fördelar:
    Låg ägarkostnad ( dvs, skatt, försäkring,drivmedel) men absolut inget krav.
    Inte tråkig att köra (lite knuff i motorn dvs)
    Gärna bak/fyrhjulsdriven

Prisklass 50-150k, stor prisspann jag vet. Men en bil som kan motivera priset är värd tillägget, pengar gör ingen nytta på banken!

Bilar som jag kollat lite på är väll
    Bmw 3 serie (e90/e46) 5 serie (e39/e61) med 3/525 motor och uppåt, både bensin och diesel
    VW passat
    Skoda överlag
    Saab 9-3 sportcombi

Mer tips och för/nackdelar?

Kan tilläggas att bilen kommer rulla ca 3-4000 mil under det år som jag ska försöka behålla den
    BMW har haft problem med att deras automatlådor går varma när man kör lite tyngre släp, speciellt på de motorstarkare versionerna. Brukar lösas med extern oljekylare. Vi hade problem då vi drog en E30 på bilsläp bakom en E61 525 där lådan inte ville vara med i leken utan behövde svalkas. Tror inte det var överlast iallafall, en E61 borde få dra 1400 kg tycker jag?

BMW har helt klart som regel mest utrustning men även högst andrahandsvärde utav dina alternativ.

Saaben är riktigt trevlig, trivs bra i 9-3 SC. Med Vector samt Pilotpaket och 2,8T-motorn så har du kraft i överflöd. Dieseln som finns har jag tyvärr inte provkört men har inte heller hört något negativt om den. Har kört en 1,8T med chip (effektmässigt som Aeron) och upplevde den som riktigt rapp och trevlig, bra chassi för att vara originalbil!

Angående Skoda, du har inte funderat på att betala en kontantsumma och sedan plocka ut en nyare bil med mindre billån? Nya Skoda Superb-kombin hade ju stormtrivts i. Faktum är att benutrymmet i baksätet är bättre än det jag hade på jobbilen (E38 750 IL).

Ska du dra mycket släp hade en 4wd-bil hjälpt dig en hel del. Sett till ditt pris så skulle du kunna få en rätt ny Passat 170 TDI med 4-motion, som finns med såväl DSG som manuell. Ligger lågt i skatt och verkar vara gott om bilar att välja på som begagnade.

Audi har sin 2.5 TDI men tydligen ska kamremsbytet vara lika omständigt som på S6, vilket bör ge en kostnad på 17 - 23 000 kr. Även noterat fel med dieselpumpen.

Som jag sa innan angående bil, köper du en för att behålla en längre tid (lång tid är inte 3 månader Philip ) så är det lika bra att satsa lite pengar på det. Att investera i en E90/E61 är förmodligen vettigare istället för E46/E39. Ligger inte andrahandsvärdet för E46 330D galet högt jämfört med vad en E90-diesel kostar?

Hemskt nog så verkar biltillverkarna (oavsett producent) ha fler fel på sina större dieselmotorer (6 cylindrar och uppåt) än på sina mindre maskiner. Underligt egentligen.

Citat Ursprungligen postat av ciao_i_huet Visa inlägg
    haha e30in startade idag med 325 motorn inget avgasrör på bilen men ville bara se så den starta

detta var absolut första start försöket oxå, startade JÄVLIGT fort tyckte jag för att ha stått i nästan 2 år ?
    Grattis, ett steg på vägen!

Citat Ursprungligen postat av EkaN^ Visa inlägg
    antar att du syftar på 740 turbo isåfall?
    skulle säga att det hade räckt med att göra sänka och styva upp bilen, kanske byta stötdämpare med, men resten är nog inga problem.

vilka ?
    Deras nyare modeller, 135/335/535, nya V8-motorn som kommer hamna i M-modellerna har turbo dessutom, samma sak med deras V12.
    Senast redigerat av Michél den 2010-10-07 klockan 04:58.
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

Får kompromissa det på vettigt sätt.

Lösningen just nu är att man har två bilar.

Polon är grym, men jag har redan haft två stycken. Även fast jag vidhåller att det är den ultimata bilen så vill jag skaffa någonting annat att bygga på istället för att fortsätta med dem, jag vet ju redan vad de går för.

Du kan få en lika bra gatlegal bil som driftleksak om du så vill. Är en klar fördel att kunna ha en bil som går att försäkra och använda på allmän väg.

Är egentligen mer föraren som det hänger på än biltypen i sig. Kolla bara på H3dlund , han kör ju Volvo... Nej, ska inte retas. Hans bil är faktiskt riktigt fint uppbyggd så ta inspiration utav honom.

Om jag vore dig hade jag satsat på något billigt skit att börja träna i för att få in känslan och sedan byta upp sig. Att starta med tävlingsbil utan tidigare vana är lite fel ände att gå.

Köp valfri bakhjulsdriven bil för en låg summa, riv ut ALLT som har med vikt att göra (mattor, isolering, onödig el, onödig inredning) och behåll i princip bara en ratt och eventuellt en stol du kan sitta i. Chassikit utav billigare modell, lite stummare bussningar och lite hjulinställningar.

Behöver inte vara dyrt och avancerat för att kunna bli sjukligt roligt.

BMW har haft problem med att deras automatlådor går varma när man kör lite tyngre släp, speciellt på de motorstarkare versionerna. Brukar lösas med extern oljekylare. Vi hade problem då vi drog en E30 på bilsläp bakom en E61 525 där lådan inte ville vara med i leken utan behövde svalkas. Tror inte det var överlast iallafall, en E61 borde få dra 1400 kg tycker jag?

BMW har helt klart som regel mest utrustning men även högst andrahandsvärde utav dina alternativ.

Saaben är riktigt trevlig, trivs bra i 9-3 SC. Med Vector samt Pilotpaket och 2,8T-motorn så har du kraft i överflöd. Dieseln som finns har jag tyvärr inte provkört men har inte heller hört något negativt om den. Har kört en 1,8T med chip (effektmässigt som Aeron) och upplevde den som riktigt rapp och trevlig, bra chassi för att vara originalbil!

Angående Skoda, du har inte funderat på att betala en kontantsumma och sedan plocka ut en nyare bil med mindre billån? Nya Skoda Superb-kombin hade ju stormtrivts i. Faktum är att benutrymmet i baksätet är bättre än det jag hade på jobbilen (E38 750 IL).

Ska du dra mycket släp hade en 4wd-bil hjälpt dig en hel del. Sett till ditt pris så skulle du kunna få en rätt ny Passat 170 TDI med 4-motion, som finns med såväl DSG som manuell. Ligger lågt i skatt och verkar vara gott om bilar att välja på som begagnade.

Audi har sin 2.5 TDI men tydligen ska kamremsbytet vara lika omständigt som på S6, vilket bör ge en kostnad på 17 - 23 000 kr. Även noterat fel med dieselpumpen.

Som jag sa innan angående bil, köper du en för att behålla en längre tid (lång tid är inte 3 månader Philip ) så är det lika bra att satsa lite pengar på det. Att investera i en E90/E61 är förmodligen vettigare istället för E46/E39. Ligger inte andrahandsvärdet för E46 330D galet högt jämfört med vad en E90-diesel kostar?

Hemskt nog så verkar biltillverkarna (oavsett producent) ha fler fel på sina större dieselmotorer (6 cylindrar och uppåt) än på sina mindre maskiner. Underligt egentligen.

Grattis, ett steg på vägen!

Deras nyare modeller, 135/335/535, nya V8-motorn som kommer hamna i M-modellerna har turbo dessutom, samma sak med deras V12.
    Den jag la upp bild på är ju i princip endast en Polo-kaross. En hel del av inredningen, chassi osv är utbytt i den. För att inte tala om motorn, han har slängt ner en Audi 20v Turbo motor från en S3a och trimmat den lite
    http://www.youtube.com/user/666panda.../6/kDnCtNSuvXA

http://www.blocket.se/stockholm/VW_P...m?ca=23_11&w=3
    Kan vara sjukt värt det!

Fast då en sådan är omöjlig att regga in här hemma så blir det inte så mycket bil utav det hela... Hur man än vrider och vänder på det så är det fortfarande samma bil, och att äga en likadan bil en tredje gång känns inte speciellt motiverande då jag hade tänkt behålla nästa bil i minst 2 år.
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

Fast då en sådan är omöjlig att regga in här hemma så blir det inte så mycket bil utav det hela... Hur man än vrider och vänder på det så är det fortfarande samma bil, och att äga en likadan bil en tredje gång känns inte speciellt motiverande då jag hade tänkt behålla nästa bil i minst 2 år.
    Haha, jag jävlas bara med dig .. Vet precis vart vi står när det kommer till polo, men kan inte sluta ändå Jag är också taggad på ny bil som fasen, ska bara fixa skadan på min så får vi se vad det blir för något sen

Men vi blir lite seriösa! En bil jag skulle kunna ha, utan tvekan nu när jag hittade den. Gillar den starkt!
    http://www.blocket.se/stockholm/VW_P...m?ca=23_11&w=3

Annars skulle väl en nyare Cupra passa dig Mich?
    http://www.blocket.se/lund/Seat_Leon...m?ca=23_11&w=3
    Stolarna är gudomliga och kramar gött om en. Och bilen i sig är ju rask så det bara visslar om det.

En annan bil jag riktat ögonen mot, som är ganska ovanliga är en Focus RS modell äldre. Intressanta bilar, gillar designen på dem och ska enligt något test jag läst vara en riktigt kurvkramare!
    http://www.blocket.se/stockholm/Ford...m?ca=23_11&w=3

SJÖBLOM:
    http://www.blocket.se/uppsala/Bmw_52...m?ca=23_11&w=3

??
    Senast redigerat av Bjorviken den 2010-10-07 klockan 13:55.

Jag var ju sugen på Passat W8 ett tag, just för att det verkar vara en grym bil! Däremot så har den fått mängder med kritik för sin motor och prestandan den ger.

Bilen är gjord som komfortvagn, medans motorn saknar kraft på låga varv och måste varvas ordentligt för att även ge något tillbaka. Det i kombination med mjuk chassisättning gör att upplevelsen blir lite konstig. Prestandamässigt så verkar det som att många har klagat då 0-100 i flera fall tagit 7,5-8 sekunder att avverka. Gillar bilen oerhört mycket och de ligger helt rätt i pris, men kombinationen stor förbrukning kombinerat med sämre prestanda är det som gör att jag avstår från en sådan.

Ägarna verkar överlag nöjda med bilen och det verkar även som att den kvalitetsmässigt håller ihop riktigt bra, med mindre småfel. Överlever man bristen på prestanda är det ingen tvekan om att biltypen är grym.

Jämför prestandan med min Merca som exempel, tror Mercedes är jämnsnabb:

http://www.garaget.org/video/x9i5yoxggths

Mercan gjorde 100 - 150 på 8 sekunder.

Passat W8 gör 100 - 150 på 8 sekunder.

Men!

0 - 160 klippte Mercan på 17 sekunder.

Passat W8 kör 0-160 på 19 sekunder.

Rätt synd trots motorn Passaten har.

Jag upplevde inte ens S6an som speciellt pigg eller rolig, var bara ljudet som på allvar var det roliga.

Låter skönt däremot:

Cupran du visade ligger över budgeten jag hade tänkt mig, jag hade tänkt mig att lägga någonstans mellan 60 - 130 000 kr på nästa bil beroende på modell, utrustning och skick. En äldre version hade kunnat fungera däremot.

Focus RS utav gamla generationen är ett riktigt glädjepiller och de gillar jag också. Tycker däremot de är lite övervärderade begagnat då pengarna man får lägga är rätt absurt sett till årsmodell, men de hade kunnat vara ett alternativ.
    Senast redigerat av Michél den 2010-10-07 klockan 14:27.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in