-
2010-10-06, 14:33 #2191
- Reg.datum
- Jul 2010
- Ort
- Haninge
- Inlägg
- 52
Hade en M10-bult som hade gått av till luft-kompressorn på dumpern.
Bulten stack inte utanför motorblocket så jag trodde jag var tvungen att borra ut den.
Då kom en polare fram till mig med Biltemas Snabbrostlösare som kyler ner till -40 grader.
Bara ösa på med sprayen och sedan ta en mora-kniv och gänga ur bulten.
Fick kyla/spraya och sen gänga ur lite, och sen kyla lite igen. Sen var den ute.
Tusen gånger bättre än 5-56.
Kanske kan hjälpa lite iaf.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovr...abbrostlosare/
-
2010-10-06, 14:59 #2192
-
2010-10-06, 15:01 #2193
-
2010-10-06, 15:16 #2194
-
2010-10-06, 15:20 #2195
Saken är den att jag verkligen inte vet vad jag vill ha. Jag kör såpass mycket bil att jag egentligen bör rikta blickarna åt dieselhållet, men gillar även mindre GTI-bilar som man kan köra hårt med.
Gillar även retrobilar (80-talsdesign) och gillar större lyxbilar med V8/V12, samtidigt som jag måste försöka kombinera mina krav med det driftekonomiska. Gillar billjud men gillar även helt plåtrena busbilar. Måste hitta en kompromiss med andra ord.
Var sjukt trött igår, men ska börja sammanfatta de tre bilarna jag körde igår under kvällen.
-
2010-10-06, 16:16 #2196
Haha, den dära videon är fan skön!!
Shit, ditt bilval ser inte ut att bli enkelt, du vill fan ha allt!
Betydligt enklare för mej. Vill i princip ha snygg design, Slösande komfort, och massor me kraft, skön motorsång
Sitter dock och tänker på om man ska satsa på bilar i storleken 5-serie eller i storleken 7-serie eller kanske lyxcoupe m-b CL600
Vinter/vår 2011 lär blir intressant, då jag nog kommer dra och kolla på en hel del bilarSenast redigerat av alleexs den 2010-10-06 klockan 17:00.
-
2010-10-06, 16:48 #2197
-
2010-10-06, 18:35 #2198
-
2010-10-06, 18:40 #2199
-
2010-10-06, 19:11 #2200
Nu börjar jag bli redigt trött på att vara nervös för diverse ljud osv från bil fan och börjar seriöst fundera på en "fin bil" igen istället för dyr busbil
Men känner lite som michél nu, vettifan vad man ska leta efter! Bmw ligger ju närmast hjärtat men skadar aldrig att vidga sina vyer?
Krav:
Manuell/dsg liknande
Kombi
Drag
Fördelar:
Låg ägarkostnad ( dvs, skatt, försäkring,drivmedel) men absolut inget krav.
Inte tråkig att köra (lite knuff i motorn dvs)
Gärna bak/fyrhjulsdriven
Prisklass 50-150k, stor prisspann jag vet. Men en bil som kan motivera priset är värd tillägget, pengar gör ingen nytta på banken!
Bilar som jag kollat lite på är väll
Bmw 3 serie (e90/e46) 5 serie (e39/e61) med 3/525 motor och uppåt, både bensin och diesel
VW passat
Skoda överlag
Saab 9-3 sportcombi
Mer tips och för/nackdelar?
Kan tilläggas att bilen kommer rulla ca 3-4000 mil under det år som jag ska försöka behålla denSenast redigerat av sjöblom! den 2010-10-06 klockan 19:37.
-
2010-10-06, 19:34 #2201
Varför inte en E39 igen? 540 är väl en överdrift dock, en fräsh 530D?
-
2010-10-06, 19:36 #2202
-
2010-10-06, 20:28 #2203
-
2010-10-06, 20:36 #2204
Gasar gör jag mycket, men sköter om dom med servicear osv så bra jag kan.. Med lite knuff så menar jag inte att det måste vara 300+hk, har andra bilar för rent bus. Ska vara en bil som jag kan åka till jobbet med, dra släp, rätt ofta tunga biltransporter, åka långt med. Ja, en bruksbil helt enkelt. Men som man kan göra enkla omkörningar, ligga relativt snabbt långa sträckor.
Därav borde en diesel vara bästa alternativet för mig, tänkt köpa det länge men kommit andra erbjudanden emellan. E39 är jag dock mycket nöjd med, haft en redan
-
2010-10-06, 20:43 #2205
-
2010-10-06, 20:50 #2206
Sen beror det ju klart på vad det är för bil, köper jag en "billig" för 60k låt säga som inte haft märkes verkstad service det senaste så gör jag servicen själv. Men är det en bil med korrekt ifylld service bok så är jag mycket noga med att få det stämplat!
Fast som min förra 540, fullservat och rätt låga mil (98'a på 14800mil när jag köpte) så började den krångla lite smått. Med dålig vattenpump, paj abs box o nån sensor som krångla. Service är ju inte allt!
-
2010-10-06, 20:54 #2207
-
2010-10-06, 20:58 #2208
- Reg.datum
- Jul 2010
- Ort
- Örebro
- Inlägg
- 2 230
säger 1 sak ! dom hanskarna är riktigt mysiga ! kostar dock ca 1500 .- stolen kostar också 9 pap.. men mysit ! du kan ju annars köra en tex mercedes sprinter eller ev woksvagen LT, min far kör själv en sån till jobbet varje dag. drar ca 0.9 l / mil då snittar du 110-120, toppar säkert 180 när du vill hem. och finns mycket plats i en sån bil. där snacka vi privat bil. om vi snackar drifting är väl nissan skyline värst och toyota supra finns jävla passa drifting delar till. en as skön gatbil är ju mitsubiti (staving) lancer evo 6-7-8-9.
-
2010-10-06, 21:01 #2209
Då vet jag inte vart du kollat på priser.
Handskarna gick inte på mer än 800kr, stolen ca 4700kr. Köpte från england.
Skyline värst är väl fel och säga. Föraren som gör det, dock är skyline fint utgångsmaterial då det finns stor eftermarknad. Men priserna är inte lika kul.
-
2010-10-06, 21:21 #2210
-
2010-10-06, 21:50 #2211
-
2010-10-06, 22:30 #2212
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Helsingbog
- Inlägg
- 134
-
2010-10-06, 23:14 #2213
Jo det är ju ett alternativ, för vi har redan 3 bilar i familjen och endast 2 (Snart 3) med körkort... Men man vill ju kunna åka o ddrifta utan att oroa sig för farbror blå.. haha. Men vad skulle du göra hedlund du som är insatt i ämnet drifting..
Bmw är ju ett alternativ , dock har ju inga turbo org vilket ger bes problem..
nissan s13 14 15 är ju alternativ, dock blir priserna ganska göra på s15 o dom finns nästan inte vänsterstyrda.. De flesta "färdiga" driftbilar i sverige är ju faktiskt s13..
En finare 740 kanske är intressant ? känns dock som de ska mkt till för att få dom drift dugliga ?
-
2010-10-06, 23:31 #2214
-
2010-10-07, 01:04 #2215Kikar in ibland o kollar läget!
Kan det mesta om gamla volvos, fråga på!
-
2010-10-07, 03:18 #2216
Får kompromissa det på vettigt sätt.
Lösningen just nu är att man har två bilar.
Polon är grym, men jag har redan haft två stycken. Även fast jag vidhåller att det är den ultimata bilen så vill jag skaffa någonting annat att bygga på istället för att fortsätta med dem, jag vet ju redan vad de går för.
Du kan få en lika bra gatlegal bil som driftleksak om du så vill. Är en klar fördel att kunna ha en bil som går att försäkra och använda på allmän väg.
Är egentligen mer föraren som det hänger på än biltypen i sig. Kolla bara på H3dlund , han kör ju Volvo...Nej, ska inte retas. Hans bil är faktiskt riktigt fint uppbyggd så ta inspiration utav honom.
Om jag vore dig hade jag satsat på något billigt skit att börja träna i för att få in känslan och sedan byta upp sig. Att starta med tävlingsbil utan tidigare vana är lite fel ände att gå.
Köp valfri bakhjulsdriven bil för en låg summa, riv ut ALLT som har med vikt att göra (mattor, isolering, onödig el, onödig inredning) och behåll i princip bara en ratt och eventuellt en stol du kan sitta i. Chassikit utav billigare modell, lite stummare bussningar och lite hjulinställningar.
Behöver inte vara dyrt och avancerat för att kunna bli sjukligt roligt.
BMW har haft problem med att deras automatlådor går varma när man kör lite tyngre släp, speciellt på de motorstarkare versionerna. Brukar lösas med extern oljekylare. Vi hade problem då vi drog en E30 på bilsläp bakom en E61 525 där lådan inte ville vara med i leken utan behövde svalkas. Tror inte det var överlast iallafall, en E61 borde få dra 1400 kg tycker jag?
BMW har helt klart som regel mest utrustning men även högst andrahandsvärde utav dina alternativ.
Saaben är riktigt trevlig, trivs bra i 9-3 SC. Med Vector samt Pilotpaket och 2,8T-motorn så har du kraft i överflöd. Dieseln som finns har jag tyvärr inte provkört men har inte heller hört något negativt om den. Har kört en 1,8T med chip (effektmässigt som Aeron) och upplevde den som riktigt rapp och trevlig, bra chassi för att vara originalbil!
Angående Skoda, du har inte funderat på att betala en kontantsumma och sedan plocka ut en nyare bil med mindre billån? Nya Skoda Superb-kombin hade ju stormtrivts i. Faktum är att benutrymmet i baksätet är bättre än det jag hade på jobbilen (E38 750 IL).
Ska du dra mycket släp hade en 4wd-bil hjälpt dig en hel del. Sett till ditt pris så skulle du kunna få en rätt ny Passat 170 TDI med 4-motion, som finns med såväl DSG som manuell. Ligger lågt i skatt och verkar vara gott om bilar att välja på som begagnade.
Audi har sin 2.5 TDI men tydligen ska kamremsbytet vara lika omständigt som på S6, vilket bör ge en kostnad på 17 - 23 000 kr. Även noterat fel med dieselpumpen.
Som jag sa innan angående bil, köper du en för att behålla en längre tid (lång tid är inte 3 månader Philip) så är det lika bra att satsa lite pengar på det. Att investera i en E90/E61 är förmodligen vettigare istället för E46/E39. Ligger inte andrahandsvärdet för E46 330D galet högt jämfört med vad en E90-diesel kostar?
Hemskt nog så verkar biltillverkarna (oavsett producent) ha fler fel på sina större dieselmotorer (6 cylindrar och uppåt) än på sina mindre maskiner. Underligt egentligen.
Grattis, ett steg på vägen!
Deras nyare modeller, 135/335/535, nya V8-motorn som kommer hamna i M-modellerna har turbo dessutom, samma sak med deras V12.
-
2010-10-07, 10:02 #2217
Den jag la upp bild på är ju i princip endast en Polo-kaross. En hel del av inredningen, chassi osv är utbytt i den. För att inte tala om motorn, han har slängt ner en Audi 20v Turbo motor från en S3a och trimmat den lite
http://www.youtube.com/user/666panda.../6/kDnCtNSuvXA
http://www.blocket.se/stockholm/VW_P...m?ca=23_11&w=3
Kan vara sjukt värt det!
-
2010-10-07, 13:07 #2218
Fast då en sådan är omöjlig att regga in här hemma så blir det inte så mycket bil utav det hela...
Hur man än vrider och vänder på det så är det fortfarande samma bil, och att äga en likadan bil en tredje gång känns inte speciellt motiverande då jag hade tänkt behålla nästa bil i minst 2 år.
-
2010-10-07, 13:37 #2219
Haha, jag jävlas bara med dig .. Vet precis vart vi står när det kommer till polo, men kan inte sluta ändå
Jag är också taggad på ny bil som fasen, ska bara fixa skadan på min så får vi se vad det blir för något sen
Men vi blir lite seriösa! En bil jag skulle kunna ha, utan tvekan nu när jag hittade den. Gillar den starkt!
http://www.blocket.se/stockholm/VW_P...m?ca=23_11&w=3
Annars skulle väl en nyare Cupra passa dig Mich?
http://www.blocket.se/lund/Seat_Leon...m?ca=23_11&w=3
Stolarna är gudomliga och kramar gött om en. Och bilen i sig är ju rask så det bara visslar om det.
En annan bil jag riktat ögonen mot, som är ganska ovanliga är en Focus RS modell äldre. Intressanta bilar, gillar designen på dem och ska enligt något test jag läst vara en riktigt kurvkramare!
http://www.blocket.se/stockholm/Ford...m?ca=23_11&w=3
SJÖBLOM:
http://www.blocket.se/uppsala/Bmw_52...m?ca=23_11&w=3
??Senast redigerat av Bjorviken den 2010-10-07 klockan 13:55.
-
2010-10-07, 14:12 #2220
Jag var ju sugen på Passat W8 ett tag, just för att det verkar vara en grym bil! Däremot så har den fått mängder med kritik för sin motor och prestandan den ger.
Bilen är gjord som komfortvagn, medans motorn saknar kraft på låga varv och måste varvas ordentligt för att även ge något tillbaka. Det i kombination med mjuk chassisättning gör att upplevelsen blir lite konstig. Prestandamässigt så verkar det som att många har klagat då 0-100 i flera fall tagit 7,5-8 sekunder att avverka. Gillar bilen oerhört mycket och de ligger helt rätt i pris, men kombinationen stor förbrukning kombinerat med sämre prestanda är det som gör att jag avstår från en sådan.
Ägarna verkar överlag nöjda med bilen och det verkar även som att den kvalitetsmässigt håller ihop riktigt bra, med mindre småfel. Överlever man bristen på prestanda är det ingen tvekan om att biltypen är grym.
Jämför prestandan med min Merca som exempel, tror Mercedes är jämnsnabb:
http://www.garaget.org/video/x9i5yoxggths
Mercan gjorde 100 - 150 på 8 sekunder.
Passat W8 gör 100 - 150 på 8 sekunder.
Men!
0 - 160 klippte Mercan på 17 sekunder.
Passat W8 kör 0-160 på 19 sekunder.
Rätt synd trots motorn Passaten har.
Jag upplevde inte ens S6an som speciellt pigg eller rolig, var bara ljudet som på allvar var det roliga.
Låter skönt däremot:
Cupran du visade ligger över budgeten jag hade tänkt mig, jag hade tänkt mig att lägga någonstans mellan 60 - 130 000 kr på nästa bil beroende på modell, utrustning och skick. En äldre version hade kunnat fungera däremot.
Focus RS utav gamla generationen är ett riktigt glädjepiller och de gillar jag också. Tycker däremot de är lite övervärderade begagnat då pengarna man får lägga är rätt absurt sett till årsmodell, men de hade kunnat vara ett alternativ.