Sidan 7 av 400 Första ... 567891757107 ... Sista
  1. #181
    En 750 ska klara att acca ifrån SRT6 (E38 med V12 á la 326 hkr). Däremot extremt tung och ingen sportbil på så sätt.

    Mycket har med föraren att göra också, gäller att hitta rätt flow för att kunna trycka på.

    Här har du ett exempel från jobbilen jag åkte runt med, BMW 750. 0-100 km/h på 6 sekunder:


  2. #182
    mackanss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Danderyd/Täby
    Inlägg
    209
    Joo anar att föraren kan ha sabbat det lite för dem Dock var det den senaste Modellen, 09/10 skulle jag tippa på.
    ”Price is what you pay. Value is what you get.” - Warren Buffett

    http://thenextproject.tumblr.com/

  3. #183
    Citat Ursprungligen postat av mackans Visa inlägg
    Glömde helt bort att tacka dig, michél för tipsen! Har lite att tänka på. Tror däremot att jag väntar och köper bil nästa sommar, kan samla in lite mer cash och kanske få något roligare!

    Vart spontanrace idag, Jag och kompisen i en Chrysler crossfire, SRT 6 mot en BMW 750 v8 4.2L (osäker på exakt hur många liter den är på)

    Började med att vi skulle cruisa över till en kompis, när vi kör förbi danderyds kyrka så kommer de upp en bmw bakifrån och blinkar med helljusen. Sen bär det väl av i upp mot 100 på en raka som vart följd utav en sväng. Jäklar vad BMWn verkade hade dålig styrning, tappade fäste totalt och gled ut mot trotoarkanten, den klarade det dock utan att förstöra fälgen. (Vilket en lambo inte klarade förra sommarn, körde upp för trottoaren och tappa kontrollen helt).

    Hur som helst, BMWn hade inte mycket att säga till om varken rakt fram eller i kurvigare* partier. Visst är det ingen direkt sport bil, men det är en relativt stor motor och priset är ju rätt högt. Känns faktiskt som att man skulle kunna få bättre bil för pengarna?

    Vart lite förvånad iallafall, men killarna som var i bilen verkade vara rätt unga så kanske har med föraren att göra.

    Kul, men lite vågat
    En 750 är på INGA sätt gjord för att köra snabbt med när det svänger, den är endast ihopmonterad för ett ändamål - att kunna åka med på Autobahn i 250 utan att man ska dö av hörselskada/rumpproblem.

    Att ni kör ifrån honom förvånar mig inte, visst pratar vi en stor motor, men samtidigt har den 2 ton stål att bära på också. Att priset på bilen på nåt sätt ska överenstämma med väghållningen kan ni glömma, det där chassit är satt för att vara skönt, inte snabbt.

    Edit: Missade nya sidan. Michel, ledsen att säga det, men där har du fel. En SRT6 ska enkelt köra ifrån en BMW 750 E38. Vi pratar 330hk i en 1,5 ton tung bil vs. 326hk i en närmare 2ton tung bil, enkel matematik.
    Senast redigerat av Hejsvejs den 2010-06-03 klockan 06:18.

  4. #184

  5. #185
    Halloj där ute alla biltokar!


    Tänkte höra lite för och nackdelar med volvo 740- och 940 turbo?
    har tröttnat på allt som har med mopeder och göra så tänkte sälja av mig allt och köpa någon billig bil och fräsha upp under de året som är kvar till körkort
    sen så vad kan man göra för att få dom lite piggare för en billig peng?

    och sista frågan haha, vilken skulle ni valt av dom 2 modellerna ? mvh Jeppe
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Hoppas man hittar nå halvfullt sliddjur vid 12 slaget
    Kika gärna in å kommentera turbo projektet http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255909

  6. #186
    mackanss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Danderyd/Täby
    Inlägg
    209
    Vill ha behovet är stort http://www.blocket.se/malmo/Mercedes....htm?ca=11&w=3

    Vet att många tycker att det är en tjejbil osv, men det är inget jag bryr mig spec mycket om. Hur som, vad säger ni om bilen som helhet? Verkar rätt roliga
    ”Price is what you pay. Value is what you get.” - Warren Buffett

    http://thenextproject.tumblr.com/

  7. #187
    Citat Ursprungligen postat av mackans Visa inlägg
    Vill ha behovet är stort http://www.blocket.se/malmo/Mercedes....htm?ca=11&w=3

    Vet att många tycker att det är en tjejbil osv, men det är inget jag bryr mig spec mycket om. Hur som, vad säger ni om bilen som helhet? Verkar rätt roliga
    suttit och kikat igenom de där lite, verkar vara rätt trevliga små bilar! alltid trevligt med cab på sommaren också!

    Går enkelt att skrämma upp i 230hk, och det borde räcka ett tag i en så pass lätt bil.

  8. #188

  9. #189
    Citat Ursprungligen postat av TheDude Visa inlägg
    740 o 940 turbo är helt olika pris klasser för det första. en 740 får du får 5 tusen medan en 940 turbo går på 20 - 40 tusen.

    Jag skulle aldrig köpa en 940 yurbo ialla fall sån jävla över pris så de inte är sant.

    detta är om du menar fulltryckare.

    Okej, prisklassen är jag helt medveten om, men finns ju ltt för typ 10~~ med lite mer mil på mätaren
    några nackdelar fördelar?

    vilken skulle du "personligen" köpa? man kan ju få 740'n rätt clean även om den har några år på nacken
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Hoppas man hittar nå halvfullt sliddjur vid 12 slaget
    Kika gärna in å kommentera turbo projektet http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255909

  10. #190
    Citat Ursprungligen postat av mackans Visa inlägg
    Vill ha behovet är stort http://www.blocket.se/malmo/Mercedes....htm?ca=11&w=3

    Vet att många tycker att det är en tjejbil osv, men det är inget jag bryr mig spec mycket om. Hur som, vad säger ni om bilen som helhet? Verkar rätt roliga
    Är mer komfortabel landsvägsracer än vad det är sportbil dock. Det är först vid AMG-versionerna bilen verkligen börjar kännas levande så att säga. Kvalitetsmässigt är de dock schyssta men SLK 230 med automat är inte en bil med sportig karaktär.

    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Går enkelt att skrämma upp i 230hk, och det borde räcka ett tag i en så pass lätt bil.
    Inte speciellt enkelt, för man kan inte chippa dessa utan att även uppgradera kompressorn. Vid mjukvaruuppgradering måste man byta remskiva samt rem på kompressorn för att även laddtrycket ska öka. Det innebär att en simpel chippning snabbt blir en dyr affär. Ännu mer viktigt är att man väljer "rätt" firma som gör jobbet, helst med Mercedeserfarenhet, för att inte ligga på gränsen med kompressorn.

  11. #191
    alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm Tumba
    Inlägg
    625
    Citat Ursprungligen postat av mackans Visa inlägg
    Joo anar att föraren kan ha sabbat det lite för dem Dock var det den senaste Modellen, 09/10 skulle jag tippa på.
    Om det är en 09-10 så sitter det en V8 4.4 biturbo motor i den på 407hk. 0-100 går på 5.2sec i papprena och den är strypt på 250km/h (lär göra ca 300km/h utan spärren)

    Dvs det är ingen v12a på 5.4L och 326hk som någon annan nämde. Just den motorn sitter i e38a karossen

    crossfire srt6 har 0-100 på 5.3sec och toppar 255km/h.

  12. #192

  13. #193
    Citat Ursprungligen postat av JuppeN Visa inlägg
    Halloj där ute alla biltokar!


    Tänkte höra lite för och nackdelar med volvo 740- och 940 turbo?
    har tröttnat på allt som har med mopeder och göra så tänkte sälja av mig allt och köpa någon billig bil och fräsha upp under de året som är kvar till körkort
    sen så vad kan man göra för att få dom lite piggare för en billig peng?

    och sista frågan haha, vilken skulle ni valt av dom 2 modellerna ? mvh Jeppe
    Ska det trimmas är det 940 efter 94 med m90 lådan du ska ha. LTT eller Turbo spelar egentligen ingen roll, lttn är väl bara fördelar då den har billigare försäkring.

    Vikingchip, höja laddtryck till ca 1 bar, 3" avgassystem hela vägen från turbo och ev lite vassare kam. En "a-kam" passar denna setup rätt bra. Landar då på ca 220hk. Det som krävs för mer effekt sen är större turbo, större spridare och moddad luftmassemätare. Även risk att kopplingen kan börja slira om den är sliten.

    740 innan 1990 har tyvärr väldigt dålig motor, om man inte skulle få tag på en gammal 760 turbo med b23et, som har smidd, vev, stakar och kolvar original t o m. Dock är de inte lätta att få tag på i bra skick. Och död till den som förstör en sån idag.

  14. #194
    Denniss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    574
    Mys och pula här inne

  15. #195
    Citat Ursprungligen postat av H3dlund Visa inlägg
    Ska det trimmas är det 940 efter 94 med m90 lådan du ska ha. LTT eller Turbo spelar egentligen ingen roll, lttn är väl bara fördelar då den har billigare försäkring.

    Vikingchip, höja laddtryck till ca 1 bar, 3" avgassystem hela vägen från turbo och ev lite vassare kam. En "a-kam" passar denna setup rätt bra. Landar då på ca 220hk. Det som krävs för mer effekt sen är större turbo, större spridare och moddad luftmassemätare. Även risk att kopplingen kan börja slira om den är sliten.

    740 innan 1990 har tyvärr väldigt dålig motor, om man inte skulle få tag på en gammal 760 turbo med b23et, som har smidd, vev, stakar och kolvar original t o m. Dock är de inte lätta att få tag på i bra skick. Och död till den som förstör en sån idag.
    Okej, verkar ju bra
    men om man säger att man köper en 940 95ans såg en för 11 tror jag kommer inte ihåg om de var ltt eller full tryckarn. 31tusen mil.
    men om man vill få upp de i 220 hästar på ett ungefär som du sa. vad tror du prislappen landar på?~~
    men om man ska byta turbo till en större turbo måste man fixa nya spridare osv? bara spekulerar på ev priser

    ont, såg även någon 940 med t5ans turbo. skulle ju inte sitta dumt med den^^
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Hoppas man hittar nå halvfullt sliddjur vid 12 slaget
    Kika gärna in å kommentera turbo projektet http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255909

  16. #196
    mackanss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Danderyd/Täby
    Inlägg
    209
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Är mer komfortabel landsvägsracer än vad det är sportbil dock. Det är först vid AMG-versionerna bilen verkligen börjar kännas levande så att säga. Kvalitetsmässigt är de dock schyssta men SLK 230 med automat är inte en bil med sportig karaktär.



    Inte speciellt enkelt, för man kan inte chippa dessa utan att även uppgradera kompressorn. Vid mjukvaruuppgradering måste man byta remskiva samt rem på kompressorn för att även laddtrycket ska öka. Det innebär att en simpel chippning snabbt blir en dyr affär. Ännu mer viktigt är att man väljer "rätt" firma som gör jobbet, helst med Mercedeserfarenhet, för att inte ligga på gränsen med kompressorn.
    Förstår att det inte direkt är en sportbil, snarare en glidarbil Men trivs bra med att bara cruisa i SRTn också så tror att jag kommer kunna vara nöjd med Slkn.

    AMGn/230n lär väl vara som SRT6an, då de bygger på samma bas. Samma inredning osv. Så den skulle ju helt klart kunna vara något! Någon som vet vad en försäkring skulle ligga på med SLK230n? Reggar på farsan isf, 50 bast är han.

    Då jag inte haft en bil tidigare så skulle det vara skönt att veta utgifterna för en sådan bil innan man eventuellt köper den. Soppan är kan ju diffa men tänker mest på allt därtill, försäkring, skatt, besiktning? Någon som kan ge en någorlunda realistisk siffra på vad alla kostnader runt 230n kan kosta?

    Mvh
    M
    ”Price is what you pay. Value is what you get.” - Warren Buffett

    http://thenextproject.tumblr.com/

  17. #197
    Citat Ursprungligen postat av JuppeN Visa inlägg
    Okej, verkar ju bra
    men om man säger att man köper en 940 95ans såg en för 11 tror jag kommer inte ihåg om de var ltt eller full tryckarn. 31tusen mil.
    men om man vill få upp de i 220 hästar på ett ungefär som du sa. vad tror du prislappen landar på?~~
    men om man ska byta turbo till en större turbo måste man fixa nya spridare osv? bara spekulerar på ev priser

    ont, såg även någon 940 med t5ans turbo. skulle ju inte sitta dumt med den^^
    Chip - 1500kr
    3" avgas - bygger du eget med biltemagrejer går det komma undan riktigt biligt, men man kan bygga det dyrt med nytt ferrita/simons med. Med racekat blir det ännu dyrare. Smaksak.
    Kam - ca 3-400kr beg. En A-V eller K skulle jag kika på beroende på hur man vill ha register. A är fin brukskam, fint bottendrag. V kommer igång 500-1000rpm senare och drar lite längre. K är ganska vass och har lite sämre bottendrag, men desto varvvilligare. Dock är turbon för liten för att kunna utnyttja nån annan än a-kammen bra.

    Nästa steg blir större turbo, 16t som sitter på äldre t5or som du nämde funkar bra ja. Men du åker på större spridare, samt bygga om luftmassemätaren till större innanmäte. Åker även på hårdare tryckplatta + ny originallamell med denna setup då originalkopplingen inte gillar mer än chippning. Bara det är 3-4 000kr extra. Så det bär iväg fort med mera effekt sen. Turbo och spridare går ju även det på en del.

  18. #198
    Citat Ursprungligen postat av H3dlund Visa inlägg
    Chip - 1500kr
    3" avgas - bygger du eget med biltemagrejer går det komma undan riktigt biligt, men man kan bygga det dyrt med nytt ferrita/simons med. Med racekat blir det ännu dyrare. Smaksak.
    Kam - ca 3-400kr beg. En A-V eller K skulle jag kika på beroende på hur man vill ha register. A är fin brukskam, fint bottendrag. V kommer igång 500-1000rpm senare och drar lite längre. K är ganska vass och har lite sämre bottendrag, men desto varvvilligare. Dock är turbon för liten för att kunna utnyttja nån annan än a-kammen bra.

    Nästa steg blir större turbo, 16t som sitter på äldre t5or som du nämde funkar bra ja. Men du åker på större spridare, samt bygga om luftmassemätaren till större innanmäte. Åker även på hårdare tryckplatta + ny originallamell med denna setup då originalkopplingen inte gillar mer än chippning. Bara det är 3-4 000kr extra. Så det bär iväg fort med mera effekt sen. Turbo och spridare går ju även det på en del.
    första alternativet lät ju då mest intressant då ekonomin inte stödjer de andra just nu. men kanske i framtiden. men a-kam,3" och chip typ 4lax?mer mindre? ska man satsa på steg 2 chip eller värre?


    tack för din tid
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Hoppas man hittar nå halvfullt sliddjur vid 12 slaget
    Kika gärna in å kommentera turbo projektet http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255909

  19. #199
    Hur tar man reda på viken kam som sitter i bilen utan att plocka ur motorn? Bilen är en Volvo 940 turbo med B230FT. Vet att det sitter en T original män kammen såg väldigt ny ut när jag tittade på den så funderar på om den är bytt.

  20. #200
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Ja, men det var ju innan de skrev vilken generation det var.

    Bra tryck i biturbon med andra ord!

    Hejsvejs, tvivlar du fortfarande på kapaciteten?
    Visste lika lite som du att det var så pass ny bil vi pratade om.

  21. #201
    Citat Ursprungligen postat av VolvoErik Visa inlägg
    Hur tar man reda på viken kam som sitter i bilen utan att plocka ur motorn? Bilen är en Volvo 940 turbo med B230FT. Vet att det sitter en T original män kammen såg väldigt ny ut när jag tittade på den så funderar på om den är bytt.
    du måste ur med kammen och se om det finns någon märkning, annars få den uppmätt. Går inte att känna sig till vad det är för kam

  22. #202
    Står i bakkant på volvo kammarna vad det är för någon, tyvärr måste man nog ur med den för att kunna se. Skulle väl gå om man bara tar bort fördelaren, men svårt att tro att man orkar se det. Ta kort med kameran kanske.

  23. #203
    Citat Ursprungligen postat av H3dlund Visa inlägg
    Står i bakkant på volvo kammarna vad det är för någon, tyvärr måste man nog ur med den för att kunna se. Skulle väl gå om man bara tar bort fördelaren, men svårt att tro att man orkar se det. Ta kort med kameran kanske.
    sitter det ingen rotor då ?

  24. #204

  25. #205
    Citat Ursprungligen postat av TheDude Visa inlägg
    Efter saaben blire en vr6:a

    http://www.youtube.com/watch?v=VJ6FimEQacI
    http://www.youtube.com/watch?v=CnRxJ...eature=related
    denna går ju rätt bra den med
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Hoppas man hittar nå halvfullt sliddjur vid 12 slaget
    Kika gärna in å kommentera turbo projektet http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255909

  26. #206
    Citat Ursprungligen postat av TheDude Visa inlägg
    Efter saaben blire en vr6:a

    http://www.youtube.com/watch?v=VJ6FimEQacI
    http://www.blocket.se/angelholm/Golf....htm?ca=11&w=3

    Bara att slå till

  27. #207

  28. #208
    Citat Ursprungligen postat av TheDude Visa inlägg
    Jaha nu har pappa bestämt sig för en bil han vill ha http://www.blocket.se/varmland/Volvo...a=7&w=1&last=1 ... suck

    Tycker det är nå jävla överpris på den :S men han har bestämt sig åker o tittar på måndag tydligen
    det är ju ändå en t4 som gått 13-14k rätt okej pris enligt mig. såg jävligt färsch ut också!

  29. #209
    Emil123s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kjula flygraka
    Inlägg
    688
    Skulle hinna in till byn innan OK stängde, fick ligga på lite då vi skulle hinna 7 km på 4 min.
    - Han gå ju ganska bra, he gå ju 170!
    - Nja, det är bara halvgas *sular ner*, kolla laddtrycket nu!
    - Nu jävlar, det är det inga fel på!

    10 sekunder senare började den gå skit, när vi kom till OK bolmade den rök och blåst toppackning var ett faktum! Men colan hann vi köpa så kvällen var räddad!
    Don´t make excuses, make horsepower!

  30. #210
    Då var man bilägare igen. Känns bra

    BMW E36 323 -96 . Gått 14k mil med alla nödvändig utrustning Bilder finns på Facebook, annars åker systemkameran med ut i dagarna, så kommer det bättre bilder

    Kunde inte varit gladare säger jag bara, var och provade en Golf VR6 också, och jag ångrar inte en sekund att jag valde BMWn

    Här kan ni se fort btw.. http://www.garaget.org/?car=205050 - kommer bättre bilder under helgen
    Senast redigerat av Bjorviken den 2010-06-05 klockan 10:30.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in