-
2010-10-20, 22:31 #2611
- Reg.datum
- Jul 2010
- Ort
- Sweden
- Inlägg
- 51
Kan inte svara på om han kunde rikta dem men va fan annars ett par nya plåtisar e ju en hundring på skroten.
På tal om coils. ingen som har koll på KWs gamla artikelnummer till 190 2,3 16 coils. (andra kan också funka.) Har googlat ett tag bara hittat folk som skriver om att dem ska kunna gå och få tag på. och att man var tvungen att svetsa om fjädertornet så det klarade bilens vikt i stället för fjäder skålen.
Har börjat fundera lite på om man skulle kunna modda w202 eller nån annans fjäderben? nån som har koll kanske ni brukar kunna hitta en hel del.
-
2010-10-20, 23:08 #2612
-
2010-10-20, 23:58 #2613
Nån som vet vart man kan fixa fram ett vacum diagram till VR6?
-
2010-10-21, 02:15 #2614
Men vart räknar du det beloppet? Att RB26-motorn köps i Japan? Eller pris i USA?
Jag pratar väl mer om USA då jag jämför de motorerna. RB26 är ovanlig (sett till hur få bilmodeller den suttit i) jämfört med stötstångs-åttorna som finns i överflöd i US. Att RB26 är hållbar råder inga tvivel om men är sedan allt annat än gratis att bygga på, medans åttorna har enormt mycket tillbehör till rätt vettigt pris. Det är mer här hemma som det är riktigt dyrt.
Jag minns då jag jobbade brevid deras garage. Var riktigt kul att jobba natt då de testade generation ett utav deras Insane-Corvette på industrirakorna kring jobbet.
Nejdå, den förklaringen var fullt acceptabel.
Angående SMG så står det precis som du säger för Sequential Manual Gearbox vilket på svenska är semi-manuell låda. Kopplingen styrs elektrohydraliskt men är i övrigt som vilken manuell låda som helst.
Skulle tro att testet du pratar om är från TV. Har något minne av att de ansåg SMG-lådan vara för ryckig även i sitt snälla läge jämfört med hur lugnt Mercan gick. Är nog mer en smaksak då BMW på alla sätt är mer sportig i sin karaktär än vad Mercan är (även fast den presterar bra).
Kör man lugnt och vill ha lite tryck i familjevagnen är AMG ett bättre val, är man istället den som kör aktivt och verkligen vill ha känslan så föredrar man nog SMG-lådan. Mysig känsla varje gång det säger *PANG* i ryggen vid växling samt mellangas vid nerväxling.
Bör det inte gå att jämföra fjäderben i originalutförande med dess artikelnummer mellan modellerna och på det sättet ta reda på om någon är mer eller mindre identisk med fjäderbenet du eftersöker?
Hittar man rätt bör det ju bara vara att beställa sådana coilsben.
Hos VAG.De kan printa ut ett direkt från datorn. Om du kan vänta någon vecka kan jag ta det då vi installerat all mjukvara hos oss.
-
2010-10-21, 07:26 #2615
-
2010-10-21, 10:31 #2616Nissan Skyline R33 GTR
http://www.garaget.org/?car=186820
-
2010-10-21, 11:39 #2617
Det kan jag intyga, då jag och pappa var ute och provkörde M5an så märkte man att den är lite mer ryckig när den växlar, jämnt mot en vanlig automatare. Men sen är den däremot jävligt rapp när man kör aktivt och gasar
Well, det tog mig en dag (från 13.00-19.00) när jag satte på coilsen. Nu vet jag ju hur man gör och kan väl antagligen dra av ett par timmar iochmed det. Men att byta till coils på en Polo är ju förfan enklare än att bre en macka. Tar 2 timmar för alla 4 om man jobbar på halvfart
-
2010-10-21, 14:18 #2618
då har man köpt komptest på biltema! 199kr! Mkt prisvärd, har haft en sådan innan men har försvunnit
Kikar in ibland o kollar läget!
Kan det mesta om gamla volvos, fråga på!
-
2010-10-21, 15:32 #2619
En LS1 ligger kring 1500 - 3000 USD i pris beroende på skick.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/04-20...ht_2844wt_1165
Kollade runt lite på Ebay och faktum är att RB26DETT inte är speciellt dyrt sett till inköp.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Jdm-R...ht_2259wt_1165
Ja, fan vad kul vi hade där på kvällen när vi sänkte din Polo.
-
2010-10-21, 17:44 #2620
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Täby
- Inlägg
- 136
Ingen som vill köpa en E36a? Helt rostfri
-
2010-10-21, 18:17 #2621
- Reg.datum
- May 2007
- Ort
- älvängen
- Inlägg
- 436
jag har ej kört SMG eller DSG men jag har haft isär en när jag jobbade på volvo (dock en i-shift men funkar ju på samma sätt) å jag klassar det som en automat låda. det är som om man inte skulle kalla boxermotor för motor utan typ motor-med-cylindrarna-pekande-rakt-mot-sidan-motor eller nånting. en automat låda behöver inte ha en momentomvandlare. den ska bara göra jobbet och växla åt föraren. har den koppling eller momentomvandlare spelar väll ingen roll. det är ju fortfarande en automat låda.
sista chansen för våran omega nu. den går riktigt uselt på tomgång. pendlar mellan 500 å 2000 varv. går helt riktigt ifall man gasar den. bränslepump luftmassemätare tomgångs motor dödpunktsläges givare samt lamdasond e bytt. inget har gjort skillnad över huvudtaget. har hört att tomgångsmotorn på dessa (e en 2liters 16v fyra) e felkonstruerade och måste ibland bytas. även fast de e nya till en ombyggd. efter detta ska boxen programeras om men det tänkter vi inte göra. då åker den till skrot istället. nån som har nått annat tips?
-
2010-10-21, 20:05 #2622
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Täby
- Inlägg
- 136
För att en låda ska kallas automatlåda så skall den ha en momentovanldare samt Planetväxlar, samt jobba med oljetryck. Det är en HELT annan sak jämfört med en Dsg.
-
2010-10-21, 20:38 #2623
-
2010-10-21, 21:20 #2624
hur vet man om det är sprickor i toppen?
Kikar in ibland o kollar läget!
Kan det mesta om gamla volvos, fråga på!
-
2010-10-21, 21:27 #2625
-
2010-10-21, 21:29 #2626
- Reg.datum
- May 2007
- Ort
- älvängen
- Inlägg
- 436
-
2010-10-21, 21:38 #2627
-
2010-10-21, 21:45 #2628
-
2010-10-21, 21:49 #2629
-
2010-10-21, 21:52 #2630
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Täby
- Inlägg
- 136
-
2010-10-21, 21:56 #2631
jaha, imon blir de lite service på bmwn, vad för olja borde man köra? 15w 40 är väl lite alltialloolja, men borde funka?
stiftbyte får det bli med, någon som vet något företag med billiga stift? det är inte billigt med stift inteKikar in ibland o kollar läget!
Kan det mesta om gamla volvos, fråga på!
-
2010-10-21, 22:04 #2632
-
2010-10-21, 22:29 #2633
-
2010-10-21, 22:32 #2634
-
2010-10-21, 22:37 #2635
får nog bli det med tanke på den kommande vintern!
Kikar in ibland o kollar läget!
Kan det mesta om gamla volvos, fråga på!
-
2010-10-21, 22:52 #2636
Bah, man blir ju nästan tårögd :/ Kolla vilket monster som står i bakgrunden
-
2010-10-21, 23:14 #2637
-
2010-10-21, 23:17 #2638
Idag inhandlade jag följande:
-20st rörböjar, 90c 42,5/48.3mm (mått in/ut)
-2meter sömlöst rör 42,5/ 48mm (mått in/ut)
-12x60mm flatjärn, 130cm långt, ska tillverka 2st flänsar.
Detta ska då bli ett "extraktor"grenrör åt mercan, allt gick på ca 40€, inte dyrtsaknas bara en fläns åt turbon, men har material hemma
Har kört ca 200km idag med dem blandad körning, stad/ landsväg. och räknat ut att den har dragit 0,69L/ Mil, imponerande för en 3L dieselsexa på nestan 300Hk, kan bli ännu bättre när jag har nytt grenrör samt intercooler på plats!!
mätte så exakt det gick tankade full tank upp till korken när jag for iväg, och tankade fullt när jag kom tillbaka och såg hur mycket diesel som gick i tanken
-
2010-10-22, 02:08 #2639
Det är ju riktigt snålt!
Detta om något är jävligt mycket bil för pengarna:
http://www.blocket.se/orebro/Cadilla....htm?ca=11&w=3
-
2010-10-22, 09:21 #2640