Sidan 88 av 400 Första ... 3878868788899098138188 ... Sista
  1. #2611
    Citat Ursprungligen postat av EkaN^ Visa inlägg


    Härligt! ordnar dom till fälgen om den är lite äggformad då tro? ska bara bredda mina bakfälgar, fram ska bara navet flyttas in.
    Kan inte svara på om han kunde rikta dem men va fan annars ett par nya plåtisar e ju en hundring på skroten.

    På tal om coils. ingen som har koll på KWs gamla artikelnummer till 190 2,3 16 coils. (andra kan också funka.) Har googlat ett tag bara hittat folk som skriver om att dem ska kunna gå och få tag på. och att man var tvungen att svetsa om fjädertornet så det klarade bilens vikt i stället för fjäder skålen.

    Har börjat fundera lite på om man skulle kunna modda w202 eller nån annans fjäderben? nån som har koll kanske ni brukar kunna hitta en hel del.

  2. #2612

  3. #2613
    Nån som vet vart man kan fixa fram ett vacum diagram till VR6?

  4. #2614
    Men vart räknar du det beloppet? Att RB26-motorn köps i Japan? Eller pris i USA?

    Jag pratar väl mer om USA då jag jämför de motorerna. RB26 är ovanlig (sett till hur få bilmodeller den suttit i) jämfört med stötstångs-åttorna som finns i överflöd i US. Att RB26 är hållbar råder inga tvivel om men är sedan allt annat än gratis att bygga på, medans åttorna har enormt mycket tillbehör till rätt vettigt pris. Det är mer här hemma som det är riktigt dyrt.

    Lagom fet e30 med LS2 motor Bara galna bilar på det där forumet..
    Jag minns då jag jobbade brevid deras garage. Var riktigt kul att jobba natt då de testade generation ett utav deras Insane-Corvette på industrirakorna kring jobbet.

    Citat Ursprungligen postat av alleexs Visa inlägg
    Nu vet jag inte med säkerhet. Men står inte smg för att den är semi manuell?

    Läste nyligen ett test (tror det va AMS eller TV), från år 2005. E55 AMG w211 vs M5 e60. SMG'n verkar inte vara någon riktig hit vad jag förstod. E55an vann mot m5'an just pga att en hedlig 5 stegad auto ansågs vara bättre än en 7 växlad smg.
    Ska även nämna att mercan kostade 100k mer än BMW'n och har 30hk mindre. ändå så vann den!

    En "riktig" automat har (iaf enligt mej) en moment omvandlare. Det är just momentomvandlaren som gör en "riktg" automatlåda bekvämare och mindre ryckig jämfört med en dubbelkopplings-auto. Dock så drar ju momentomvandlaren endel bränsle, vilket inte dubbelkoppling gör (då dem låser direkt som en manuell)
    En s.k. "riktig" automat (några år gamla) hamnar i lock-up läge först i högre hastighet (ca 100km/h) Vilket gör dessa lådor mer ryckfria & bäkväma dock så drar slirningen i momentomvandlaren endel onödig soppa innan den går in i "låst läge"

    En modern "riktig" automatare med momentomvandlare. Som sitter i tex BMW f01,f10.
    Låserna är ju uppbyggda som en riktig automat med momentomvandlare osv. Men pga den senaste tidens miljöhysteri så måste ju även bmw spara på dropparna. Dessa moderna autolådor drar oftast mindre bränsle jämfört med samma bil fast manuell.
    Hur har du BMW löst detta? Jo förutom att lådan har hela 8 steg så går lock-up'en in redan vid mkt låg hastighet. (vilket spar bränsle, men försämrar komforten)

    Kanske dåligt förklarat. haha
    Nejdå, den förklaringen var fullt acceptabel.

    Angående SMG så står det precis som du säger för Sequential Manual Gearbox vilket på svenska är semi-manuell låda. Kopplingen styrs elektrohydraliskt men är i övrigt som vilken manuell låda som helst.

    Skulle tro att testet du pratar om är från TV. Har något minne av att de ansåg SMG-lådan vara för ryckig även i sitt snälla läge jämfört med hur lugnt Mercan gick. Är nog mer en smaksak då BMW på alla sätt är mer sportig i sin karaktär än vad Mercan är (även fast den presterar bra).

    Kör man lugnt och vill ha lite tryck i familjevagnen är AMG ett bättre val, är man istället den som kör aktivt och verkligen vill ha känslan så föredrar man nog SMG-lådan. Mysig känsla varje gång det säger *PANG* i ryggen vid växling samt mellangas vid nerväxling.

    Citat Ursprungligen postat av Conrad Visa inlägg
    Kan inte svara på om han kunde rikta dem men va fan annars ett par nya plåtisar e ju en hundring på skroten.

    På tal om coils. ingen som har koll på KWs gamla artikelnummer till 190 2,3 16 coils. (andra kan också funka.) Har googlat ett tag bara hittat folk som skriver om att dem ska kunna gå och få tag på. och att man var tvungen att svetsa om fjädertornet så det klarade bilens vikt i stället för fjäder skålen.

    Har börjat fundera lite på om man skulle kunna modda w202 eller nån annans fjäderben? nån som har koll kanske ni brukar kunna hitta en hel del.
    Bör det inte gå att jämföra fjäderben i originalutförande med dess artikelnummer mellan modellerna och på det sättet ta reda på om någon är mer eller mindre identisk med fjäderbenet du eftersöker?

    Hittar man rätt bör det ju bara vara att beställa sådana coilsben.

    Citat Ursprungligen postat av Parden Visa inlägg
    Nån som vet vart man kan fixa fram ett vacum diagram till VR6?
    Hos VAG. De kan printa ut ett direkt från datorn. Om du kan vänta någon vecka kan jag ta det då vi installerat all mjukvara hos oss.
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

  5. #2615
    Citat Ursprungligen postat av Bjorviken Visa inlägg
    Tar en dag att byta tillbaka :/
    Hur segt meckar du egentligen!?
    To much is never enough.. !

  6. #2616
    Nismos avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Men vart räknar du det beloppet? Att RB26-motorn köps i Japan? Eller pris i USA?

    Jag pratar väl mer om USA då jag jämför de motorerna. RB26 är ovanlig (sett till hur få bilmodeller den suttit i) jämfört med stötstångs-åttorna som finns i överflöd i US. Att RB26 är hållbar råder inga tvivel om men är sedan allt annat än gratis att bygga på, medans åttorna har enormt mycket tillbehör till rätt vettigt pris. Det är mer här hemma som det är riktigt dyrt.
    Vad kostar en ls1 eller ls2 i usa då? rb26 ligger på runt 30k här hemma beroende på hur mycket som följer med och tror knappast dom är dyrare i japan.
    Nissan Skyline R33 GTR
    http://www.garaget.org/?car=186820

  7. #2617
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Men vart räknar du det beloppet? Att RB26-motorn köps i Japan? Eller pris i USA?

    Jag pratar väl mer om USA då jag jämför de motorerna. RB26 är ovanlig (sett till hur få bilmodeller den suttit i) jämfört med stötstångs-åttorna som finns i överflöd i US. Att RB26 är hållbar råder inga tvivel om men är sedan allt annat än gratis att bygga på, medans åttorna har enormt mycket tillbehör till rätt vettigt pris. Det är mer här hemma som det är riktigt dyrt.



    Jag minns då jag jobbade brevid deras garage. Var riktigt kul att jobba natt då de testade generation ett utav deras Insane-Corvette på industrirakorna kring jobbet.



    Nejdå, den förklaringen var fullt acceptabel.

    Angående SMG så står det precis som du säger för Sequential Manual Gearbox vilket på svenska är semi-manuell låda. Kopplingen styrs elektrohydraliskt men är i övrigt som vilken manuell låda som helst.

    Skulle tro att testet du pratar om är från TV. Har något minne av att de ansåg SMG-lådan vara för ryckig även i sitt snälla läge jämfört med hur lugnt Mercan gick. Är nog mer en smaksak då BMW på alla sätt är mer sportig i sin karaktär än vad Mercan är (även fast den presterar bra).

    Kör man lugnt och vill ha lite tryck i familjevagnen är AMG ett bättre val, är man istället den som kör aktivt och verkligen vill ha känslan så föredrar man nog SMG-lådan. Mysig känsla varje gång det säger *PANG* i ryggen vid växling samt mellangas vid nerväxling.



    Bör det inte gå att jämföra fjäderben i originalutförande med dess artikelnummer mellan modellerna och på det sättet ta reda på om någon är mer eller mindre identisk med fjäderbenet du eftersöker?

    Hittar man rätt bör det ju bara vara att beställa sådana coilsben.



    Hos VAG. De kan printa ut ett direkt från datorn. Om du kan vänta någon vecka kan jag ta det då vi installerat all mjukvara hos oss.
    Det kan jag intyga, då jag och pappa var ute och provkörde M5an så märkte man att den är lite mer ryckig när den växlar, jämnt mot en vanlig automatare. Men sen är den däremot jävligt rapp när man kör aktivt och gasar

    Citat Ursprungligen postat av Orre Visa inlägg
    Hur segt meckar du egentligen!?
    Well, det tog mig en dag (från 13.00-19.00) när jag satte på coilsen. Nu vet jag ju hur man gör och kan väl antagligen dra av ett par timmar iochmed det. Men att byta till coils på en Polo är ju förfan enklare än att bre en macka. Tar 2 timmar för alla 4 om man jobbar på halvfart

  8. #2618

  9. #2619
    En LS1 ligger kring 1500 - 3000 USD i pris beroende på skick.

    http://cgi.ebay.com/ebaymotors/04-20...ht_2844wt_1165

    Kollade runt lite på Ebay och faktum är att RB26DETT inte är speciellt dyrt sett till inköp.

    http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Jdm-R...ht_2259wt_1165

    Citat Ursprungligen postat av Bjorviken Visa inlägg
    Men att byta till coils på en Polo är ju förfan enklare än att bre en macka. Tar 2 timmar för alla 4 om man jobbar på halvfart
    Ja, fan vad kul vi hade där på kvällen när vi sänkte din Polo.
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

  10. #2620
    Ingen som vill köpa en E36a? Helt rostfri

  11. #2621
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Det är jättesimpelt - kostnaden är det som avgör. Om du jämför inköpskostnad av en RB26 alternativ 2JZ jämfört med exempelvis LS1/LS2 så är den skillnaden rätt brutal.



    Har du kört SMG/DSG?

    Det är allt annat än automatlåda, trots att möjlighet finns för lådan att växla själv.

    Återigen, så är dessa lådor ett nytt segment i bilvärlden. Automatiserade manuella lådor. Läs om funktionen så kommer du förstå vad jag pratar om.

    Jämför exempelvis E60 M5 mot E63 AMG.

    M5 använder SMG III medans E63 använder en konventionell automatlåda.

    Om lådorna skiljer sig i karaktär? Yes indeed, speciellt då lådorna är helt separata i uppbyggnad mellan varandra.

    Det är som att jämföra en boxer mot en radmotor, båda fungerar som motorer men på helt olika sätt.
    jag har ej kört SMG eller DSG men jag har haft isär en när jag jobbade på volvo (dock en i-shift men funkar ju på samma sätt) å jag klassar det som en automat låda. det är som om man inte skulle kalla boxermotor för motor utan typ motor-med-cylindrarna-pekande-rakt-mot-sidan-motor eller nånting. en automat låda behöver inte ha en momentomvandlare. den ska bara göra jobbet och växla åt föraren. har den koppling eller momentomvandlare spelar väll ingen roll. det är ju fortfarande en automat låda.

    sista chansen för våran omega nu. den går riktigt uselt på tomgång. pendlar mellan 500 å 2000 varv. går helt riktigt ifall man gasar den. bränslepump luftmassemätare tomgångs motor dödpunktsläges givare samt lamdasond e bytt. inget har gjort skillnad över huvudtaget. har hört att tomgångsmotorn på dessa (e en 2liters 16v fyra) e felkonstruerade och måste ibland bytas. även fast de e nya till en ombyggd. efter detta ska boxen programeras om men det tänkter vi inte göra. då åker den till skrot istället. nån som har nått annat tips?
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Ris i föggen?

  12. #2622
    För att en låda ska kallas automatlåda så skall den ha en momentovanldare samt Planetväxlar, samt jobba med oljetryck. Det är en HELT annan sak jämfört med en Dsg.

  13. #2623
    Citat Ursprungligen postat av Oloof^ Visa inlägg
    Ingen som vill köpa en E36a? Helt rostfri
    ska du ha för den?

  14. #2624

  15. #2625
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

  16. #2626
    Citat Ursprungligen postat av Oloof^ Visa inlägg
    För att en låda ska kallas automatlåda så skall den ha en momentovanldare samt Planetväxlar, samt jobba med oljetryck. Det är en HELT annan sak jämfört med en Dsg.
    det är inte min åsikt. efterssom automat låda EJ står för planetväxel och moment omvandlare utan just för det att man inte behöver växla manuellt.
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Ris i föggen?

  17. #2627
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    En LS1 ligger kring 1500 - 3000 USD i pris beroende på skick.

    http://cgi.ebay.com/ebaymotors/04-20...ht_2844wt_1165

    Kollade runt lite på Ebay och faktum är att RB26DETT inte är speciellt dyrt sett till inköp.

    http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Jdm-R...ht_2259wt_1165



    Ja, fan vad kul vi hade där på kvällen när vi sänkte din Polo.
    Och när vi satte rekord på att sänka Simons

    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    ska du ha för den?
    Ska du ha touring?! Du kan få tjöpa min

  18. #2628
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

  19. #2629
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    En LS1 ligger kring 1500 - 3000 USD i pris beroende på skick.

    http://cgi.ebay.com/ebaymotors/04-20...ht_2844wt_1165

    Kollade runt lite på Ebay och faktum är att RB26DETT inte är speciellt dyrt sett till inköp.

    http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Jdm-R...ht_2259wt_1165



    Ja, fan vad kul vi hade där på kvällen när vi sänkte din Polo.
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Fast det bygger ju enbart på din åsikt - inte på vad tekniken i sig står för i realiteten.



    Ja, det var askul! Speciellt när vi skulle ta bort krängningshämmaren och den gick 10 km/h snabbare i rondellerna därefter.
    Men vilket J*VLA meck det var att få bort den! Vinkelslipen är fan mannens bästa vän!

    Sjukt vilka minnen We've had som great times, and more to come

  20. #2630
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    ska du ha för den?
    Jag hade tänkt att försöka på 40.

  21. #2631

  22. #2632

  23. #2633

  24. #2634
    Citat Ursprungligen postat av EkaN^ Visa inlägg
    jo tycker det med, men frågan är, gratis 15 eller köpa 5/10?
    Köpa 5/10 ... Motorn mår ju bättre av det!

  25. #2635

  26. #2636
    Bah, man blir ju nästan tårögd :/ Kolla vilket monster som står i bakgrunden


  27. #2637

  28. #2638
    Idag inhandlade jag följande:
    -20st rörböjar, 90c 42,5/48.3mm (mått in/ut)
    -2meter sömlöst rör 42,5/ 48mm (mått in/ut)
    -12x60mm flatjärn, 130cm långt, ska tillverka 2st flänsar.

    Detta ska då bli ett "extraktor"grenrör åt mercan, allt gick på ca 40€, inte dyrt saknas bara en fläns åt turbon, men har material hemma

    Har kört ca 200km idag med dem blandad körning, stad/ landsväg. och räknat ut att den har dragit 0,69L/ Mil, imponerande för en 3L dieselsexa på nestan 300Hk, kan bli ännu bättre när jag har nytt grenrör samt intercooler på plats!!
    mätte så exakt det gick tankade full tank upp till korken när jag for iväg, och tankade fullt när jag kom tillbaka och såg hur mycket diesel som gick i tanken

  29. #2639

  30. #2640
    FlexBiels avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Ort
    Grödinge
    Inlägg
    1 376
    Citat Ursprungligen postat av alleexs Visa inlägg
    Har själv ett par Nokian hakkapelita-4 225/55-R16 på 5 eker oz. (ser litet ut!) Funderar dock på 17/18" vintersulor (förutsatt att jag inte köper ny bil. ifall bilen kommer att användas på vintern, vilket jag inte har bestämt än. Så antingen så blire 17/18" vinter eller kanske typ en gammal A8 4.2q 96a som vintersläde


    Varför känner jag igen Aeroxen i bakrunden?
    Citat Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg
    Det är därför vi inte har några tjejer på forumet, alla kåta moppepojkar skrämmer iväg de (Rifat kommer och langar "eyYYYYYY kolla värsta guzzeen med feta götten, vill bazza henne asoo )

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in