1. #3091
    Citat Ursprungligen postat av hankypanky Visa inlägg
    Vilka SAABar talar vi om, o årsmodeller...?
    T5 = Mapsensor
    T7 = LMM

  2. #3092

  3. #3093

  4. #3094
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Hur är steptronic-lådan i E46 egentligen jämfört med den manuella?
    Helt okej, växlingarna går inte speciellt snabbt, och precis som vanligt så reagerar inte växellådan direkt när man trycker upp/ner för att växla utan tar ca 1 sekund på sig innan den gör som man vill.
    Utöver det är det en väldigt skön låda =)

  5. #3095
    http://www.blocket.se/stockholm/Volv....htm?ca=11&w=2

    riktig jävla stjärna!


     
    nu MOSTE billen bort de är en 745 turbo intercoler en 90 som jag har lackt ner 15 tusen på den här somaren

    bsr cip och uppstelt lad till 1.2 bar

    nytt
    väghålnings stötdempare med senknings fjädrar

    nya styrleder

    nya bustningar i backvagnen

    aggadisad back axel med ny olja

    nys handbroms vajer med broms backar

    nya skivor fram med nya klåsar

    nya klåsar back

    och så har jag lite sacker till en ricaro stol lite mätare 2 uppsätningar med alu fäljar p lite småt å gott. de tråkiga är den e inte bisiktad de enda som e kvar är å bytta höger broms ok fram sen e de bara å bisikta å tutta å köra moste bort pga endrade arbets för hållande 10 tussen snab afär

  6. #3096
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    http://www.blocket.se/stockholm/Volv....htm?ca=11&w=2

    riktig jävla stjärna!


     
    nu MOSTE billen bort de är en 745 turbo intercoler en 90 som jag har lackt ner 15 tusen på den här somaren

    bsr cip och uppstelt lad till 1.2 bar

    nytt
    väghålnings stötdempare med senknings fjädrar

    nya styrleder

    nya bustningar i backvagnen

    aggadisad back axel med ny olja

    nys handbroms vajer med broms backar

    nya skivor fram med nya klåsar

    nya klåsar back

    och så har jag lite sacker till en ricaro stol lite mätare 2 uppsätningar med alu fäljar p lite småt å gott. de tråkiga är den e inte bisiktad de enda som e kvar är å bytta höger broms ok fram sen e de bara å bisikta å tutta å köra moste bort pga endrade arbets för hållande 10 tussen snab afär
    Hahaha!
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

  7. #3097
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Hur är steptronic-lådan i E46 egentligen jämfört med den manuella?
    Den är suverän! Växlar hur mjukt och fint som helst! Dock som Jesper säger, lite långsam när man hetsar, men det kan man leva med

  8. #3098
    FlexBiels avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Ort
    Grödinge
    Inlägg
    1 376
    Någon som kan länka billigt schysst ljud till bilen? Volvo 850 GLT om det spelar någon roll
    Citat Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg
    Det är därför vi inte har några tjejer på forumet, alla kåta moppepojkar skrämmer iväg de (Rifat kommer och langar "eyYYYYYY kolla värsta guzzeen med feta götten, vill bazza henne asoo )

  9. #3099
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    När man ändå är inne på det här, hur mkt laddar den om mätaren visar lite utanför det röda området?
    Vet ej exakt men vad för bil, årsmodell och motor är det de gäller?

  10. #3100

  11. #3101
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Saab 9-3 t5 -99 200hk. Lite smått påställd med: K&N Insatsfilter, Chip och simons sportavgassystem twinpipe. Ska ha någonstans emellan 230-250hk.
    Beror ju på vad det är för chip

    230 - 250 hk? Låter som runt 1,3 - 1,4 bar.

  12. #3102
    Aloojj!

    Har haft problem tidigare med åkerbilen att startmotorn klickade så köpte en ny och det fungerade ett tag, kanske 10 nyckel vrid sen klickar den nya startmotorn med? Börjar fundera om båda startmotorerna bränts? Vet fan inte varför... För på pluspolen har jag 2st grova kablar, en röd från plus sen en svart (lika tjock). Vet inte vad de är? Sen den blå gula kabeln som sitter med kabelsko från tändningslåset.


    Vad kan de vara för fel?


    Har laddat batteriet i ca 18 timmar nu
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Hoppas man hittar nå halvfullt sliddjur vid 12 slaget
    Kika gärna in å kommentera turbo projektet http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255909

  13. #3103

  14. #3104
    Citat Ursprungligen postat av TheDude Visa inlägg
    tjocka kabeln från batteriet är till startmotorn
    Ja har 2 tjocka kablar? en plus som jag skrev sen en svart? varför skulle de gå 2st OLIKA kablar som är plus från batteriet?
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Hoppas man hittar nå halvfullt sliddjur vid 12 slaget
    Kika gärna in å kommentera turbo projektet http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255909

  15. #3105
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg



    Du får gärna lägga upp det du ser som optimal bruksbil, jag älskar diskussioner. Det är ju det man inspireras och lär sig utav!
    som en perfekt brukis.. hmm svårt val faktiskt finns så mycke å välja på! men jag hade nog valt en BMW. 320/323 alt 520/523. lagom med kraft. går rätt billiga å duglig försäkring! dessutom är de kamkjedja på dessa! (och nästan alla andra bmw modeller som tur e!) gillar inte kamrem specielt mycket! när jag syftar på 320 syftar jag på e46 mest (efterssom de e runt den budjeten jag kommer ha när jag får jobb i början) å 5 serien syftade jag på e39 (samma själ här). en brukis jag definitivt hade velat ha är den "nya" bmw 320 effecient dynamics. miljödieseln! den hade suttit som ett smäck lite över min budjet dock!
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Ris i föggen?

  16. #3106

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Gothenburg
    Inlägg
    200
    Någon som har koll när de gäller ersättning från Försäkringsbolag?

    Om jag anser att ersättningen dom är villiga att ge är oacceptabel kan jag i det fallet "överklaga" deras bud?

  17. #3107
    Citat Ursprungligen postat av kocke Visa inlägg
    Någon som har koll när de gäller ersättning från Försäkringsbolag?

    Om jag anser att ersättningen dom är villiga att ge är oacceptabel kan jag i det fallet "överklaga" deras bud?
    har för mig att du kan de! men de e vad jag har för mig... låter frågan vara osvarad till MR.Michéal kommer!
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Ris i föggen?

  18. #3108
    FlexBiels avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Ort
    Grödinge
    Inlägg
    1 376
    Citat Ursprungligen postat av hablam Visa inlägg
    som en perfekt brukis.. hmm svårt val faktiskt finns så mycke å välja på! men jag hade nog valt en BMW. 320/323 alt 520/523. lagom med kraft. går rätt billiga å duglig försäkring! dessutom är de kamkjedja på dessa! (och nästan alla andra bmw modeller som tur e!) gillar inte kamrem specielt mycket! när jag syftar på 320 syftar jag på e46 mest (efterssom de e runt den budjeten jag kommer ha när jag får jobb i början) å 5 serien syftade jag på e39 (samma själ här). en brukis jag definitivt hade velat ha är den "nya" bmw 320 effecient dynamics. miljödieseln! den hade suttit som ett smäck lite över min budjet dock!
    Gillar inte BMW faktiskt, för där jag bodde för 2 månader sedan hade ALLA blattar och utlänningar BMW. Och nästan alla som bodde där (som hade BMW) var så extremt jävla kaxiga och uppkäftiga.
    Citat Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg
    Det är därför vi inte har några tjejer på forumet, alla kåta moppepojkar skrämmer iväg de (Rifat kommer och langar "eyYYYYYY kolla värsta guzzeen med feta götten, vill bazza henne asoo )

  19. #3109
    Citat Ursprungligen postat av FlexBiel Visa inlägg
    Gillar inte BMW faktiskt, för där jag bodde för 2 månader sedan hade ALLA blattar och utlänningar BMW. Och nästan alla som bodde där (som hade BMW) var så extremt jävla kaxiga och uppkäftiga.
    Lite kul att du ser ner på BMW av den anledningen Kanske finns en orsak till att så många körde BMW där? Att det är suveräna bilar t.ex.

    Need I say more?


    Är förövrigt chaufför åt familjen idag och vilken tur jag har. Mammas 330 står längst ut
    Var bara tvungen att ta och filma ett litet klipp Den är rapp som satan!
    Senast redigerat av Bjorviken den 2010-11-18 klockan 19:46.

  20. #3110
    Okej, vi gör en liten grej utav det här så får alla göra en input:

    Budget 100 000 kr. Hitta en såpass bra bruksbil som möjligt, ska gå att köra året runt (kommer gå cirka 2500 mil/år). Vad hade man valt? Den prisklassen erbjuder sjukt mycket alternativ. Jag ska forska fram ett trevligt förslag.

    Någon som har koll när de gäller ersättning från Försäkringsbolag?

    Om jag anser att ersättningen dom är villiga att ge är oacceptabel kan jag i det fallet "överklaga" deras bud?
    Man kan konsultera en opartisk värderingsman. Har dock för mig det kostar en summa, TROR det är 500 kr. Det står mer om det i ditt försäkringsavtal. Om du säger vilket bolag det är kan jag forska fram lite mer info.

    Citat Ursprungligen postat av Bjorviken Visa inlägg
    Lite kul att du ser ner på BMW av den anledningen Kanske finns en orsak till att så många körde BMW där? Att det är suveräna bilar t.ex.

    Need I say more?

    Är förövrigt chaufför åt familjen idag och vilken tur jag har. Mammas 330 står längst ut
    Var bara tvungen att ta och filma ett litet klipp Den är rapp som satan!
    Luuuuugn i bussen! Tiden går fort, hon har väl haft den i snart 2 år? Har bara kört den begränsat hos dig men den är !




    BMW själva anger följande vid blandad förbrukning:

    E46 320 med 2,0-sexan: 0,89
    E46 320 med 2,2-sexan: 0,89
    E46 323: 0,90
    E46 325: 0,90
    E46 328: 0,91
    E46 330: 0,91

    På pappret skiljer förbrukningen i princip ingenting. Då känns det mer värt att satsa på ett motorstarkare val om nu förbrukningen vid blandad normal körning (sällan jag kör GiS-körning till jobbet) ligger såpass identiskt mellan samtliga sexor i deras modellserie.

    Frågeställningen är om detta verkligen är sanning från BMW eller om verkligheten är en helt annan?
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

  21. #3111
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Okej, vi gör en liten grej utav det här så får alla göra en input:

    Budget 100 000 kr. Hitta en såpass bra bruksbil som möjligt, ska gå att köra året runt (kommer gå cirka 2500 mil/år). Vad hade man valt? Den prisklassen erbjuder sjukt mycket alternativ. Jag ska forska fram ett trevligt förslag.



    Man kan konsultera en opartisk värderingsman. Har dock för mig det kostar en summa, TROR det är 500 kr. Det står mer om det i ditt försäkringsavtal. Om du säger vilket bolag det är kan jag forska fram lite mer info.


    Frågeställningen är om detta verkligen är sanning från BMW eller om verkligheten är en helt annan?
    Personligen skulle jag valt en Prius, Audi A3 el. Volvo C30 för de pengarna om jag skulle skaffa en pendlarbil som endast är till för att åka billigt i.

    Ang försäkringsproblemet så kan man som Mich säger testa att ta in en opartisk värdering på bilen, men att få försäkringsbolaget att gå efter hans värdering blir svårt.

    Sanningen är att en 330 sällan går under litern/mil. Har testat några stycken, och att komma under den siffran ses som en halv omöjlighet i Sthlm-trafik.

  22. #3112
    Hade valt en dieselkombi, gärna fyrhjulsdrift. Så en A6/Allroad 2.5TDI, bmw 330xd eller alfa romeo 2.4jtd hade vart solklara val för mig. (bimmern o audin hade funkat utan awd med..) och är just dessa bilar som är aktuella för mig nu
    Då får man hyffsad prestanda, förbrukning, riktigt bra utseene och bra komfort!

  23. #3113
    alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm Tumba
    Inlägg
    625
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Okej, vi gör en liten grej utav det här så får alla göra en input:

    Budget 100 000 kr. Hitta en såpass bra bruksbil som möjligt, ska gå att köra året runt (kommer gå cirka 2500 mil/år). Vad hade man valt? Den prisklassen erbjuder sjukt mycket alternativ. Jag ska forska fram ett trevligt förslag.
    Bra bruksbilar enligt mej själv för ca 100k är tex
    Audi A8 4.2q d2
    BMW 540 e39
    BMW 740 e38
    Mercedes S500 w220
    Mercedes C43 AMG
    Funderar själv på någon av dessa som ska gå som bruksbil vid sidan om 500E'n. Lutar starkt åt en 540 e39 touring.

    Tex:
    http://www.blocket.se/stockholm/BMW_....htm?ca=11&w=3
    http://www.blocket.se/stockholm/BMW_....htm?ca=11&w=3
    http://www.blocket.se/stockholm/Merc...=11&w=3&last=1
    http://www.blocket.se/orebro/Audi_A8....htm?ca=11&w=3
    http://www.blocket.se/hassleholm/MB_....htm?ca=11&w=3


    Om vi får utöka budgeten "lite grann" (mycket) till ca 250k så skulle jag nog säga att en Audi A8 d3 är bland det bästa som brukis,vinterbil,semesterbil osv Allt i ett lixom. (och jag är ingen inbiten Audi nörd, Gillar både MB och BMW mer!)

    http://www.blocket.se/stockholm/Audi....htm?ca=11&w=3

    Grymt kompetent bil!

  24. #3114

  25. #3115
    Citat Ursprungligen postat av alleexs Visa inlägg
    Bra bruksbilar enligt mej själv för ca 100k är tex
    Audi A8 4.2q d2
    BMW 540 e39
    BMW 740 e38
    Mercedes S500 w220
    Mercedes C43 AMG
    Funderar själv på någon av dessa som ska gå som bruksbil vid sidan om 500E'n. Lutar starkt åt en 540 e39 touring.

    Tex:
    http://www.blocket.se/stockholm/BMW_....htm?ca=11&w=3
    http://www.blocket.se/stockholm/BMW_....htm?ca=11&w=3
    http://www.blocket.se/stockholm/Merc...=11&w=3&last=1
    http://www.blocket.se/orebro/Audi_A8....htm?ca=11&w=3
    http://www.blocket.se/hassleholm/MB_....htm?ca=11&w=3


    Om vi får utöka budgeten "lite grann" (mycket) till ca 250k så skulle jag nog säga att en Audi A8 d3 är bland det bästa som brukis,vinterbil,semesterbil osv Allt i ett lixom. (och jag är ingen inbiten Audi nörd, Gillar både MB och BMW mer!)

    http://www.blocket.se/stockholm/Audi....htm?ca=11&w=3

    Grymt kompetent bil!
    HAHA, du måste vara bland de mest blåsta här inne. På vilket sätt är en soppaslukande gammal tysk en bra bruksbil EGENTLIGEN?

    Vad är felet med att istället köpa en nyare, lite mindre bil, som inte drar 1 OKq8-station/dag och som faktiskt inte går sönder pga att bilen gått 20k mil vid inköp?

    Visst, sköna bilar att åka, men en nyare BMW 3-serie (du får en ca 2003a för 100k) är inte så jävla mycket sämre att åka i än en äldre 7-serie.

  26. #3116
    FlexBiels avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Ort
    Grödinge
    Inlägg
    1 376
    Citat Ursprungligen postat av Bjorviken Visa inlägg
    Lite kul att du ser ner på BMW av den anledningen Kanske finns en orsak till att så många körde BMW där? Att det är suveräna bilar t.ex.

    Need I say more?


    Är förövrigt chaufför åt familjen idag och vilken tur jag har. Mammas 330 står längst ut
    Var bara tvungen att ta och filma ett litet klipp Den är rapp som satan!
    Ja man kan ju tycka det men jag hatar dom ärligt talat. För att jag har blivit misshadlad av 4 st såna...
    Så nej egentligen är det inte så konstigt. Finns andra bättre bilar. T.ex Volvo är riktigt grymma och går jävligt bra i mitt tycke. Farsan har själv en Volvo V70 2.5 Turbo, går ruskigt bra!
    Citat Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg
    Det är därför vi inte har några tjejer på forumet, alla kåta moppepojkar skrämmer iväg de (Rifat kommer och langar "eyYYYYYY kolla värsta guzzeen med feta götten, vill bazza henne asoo )

  27. #3117
    alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm Tumba
    Inlägg
    625
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    HAHA, du måste vara bland de mest blåsta här inne. På vilket sätt är en soppaslukande gammal tysk en bra bruksbil EGENTLIGEN?

    Vad är felet med att istället köpa en nyare, lite mindre bil, som inte drar 1 OKq8-station/dag och som faktiskt inte går sönder pga att bilen gått 20k mil vid inköp?

    Visst, sköna bilar att åka, men en nyare BMW 3-serie (du får en ca 2003a för 100k) är inte så jävla mycket sämre att åka i än en äldre 7-serie.
    Att kalla mej blåst bara för att vi tycker olika visar ju bara att du är riktigt jävla bränd!..

    Läs "Bra bruksbilar enligt mej själv" Och då menar jag även bruksbilar som passar efter mina behov & förväntningar, visst 3-serie är säkert också en bra brukis. MEN jag tycker helt enkelt inte att den uppfyller MINA behov till 100%! Tex så är den riktigt jävla trång (iaf e90 modellen) Gillar den helt klart som bil, dock för liten! Och 3-serien kommer INTE PÅ LÅNGA VÄGAR I NÄRHETEN av en 7a i komfort, speciellt inte i baksätet (även fast jag inte direkt köper bil efter vad polarna ska tycka om baksätet, så vill jag ändå att man ska kunna åka skönt där!)

    Du kallar en 03 3-serie för nyare, och sedan en 01 a8 för "gammal tysk". Visst A8 är 2 år äldre, men tycker faktiskt inte att 2år gör så mkt på en bil som redan närmar sig 10år, Då går jag hellre på skicket, (men det är ju bara jag)

    Och uppenbart så har vi helt enkelt olika krav på soppaförbrukning, komfort osv. Men så är det ju för alla. Jag kanske föredrar att rulla i tex 5/7- serie format med automat låda som brukis då jag tycker att man åker bra i dem. Person nr.2 (du) Tycker att jag är blåst, då man åker full tillräckligt komfortabelt i en 3-serie. Men så kan vi hålla på i oändlighet. Tex. Person nr.3 kanske tycker att du är ett riktigt pucko, För man åker ju faktiskt nästan lika komfortabelt i en VW Golf som en 3er, så varför betala mer för att åka 3-serie?.. Aha men nu kommer person nummer 4. Hon tycker att person nr.3 är riktigt DUM i huvudet, då man faktiskt åker nästan lika bra i en Clio som en golf, så varför betala mer för att åka golf? Och nu kommer person nr 5. Han tycker att person nr 4 är lite bränd, då man faktiskt lika gärna kan åka renault Twingo istället för clio, För det är ju billigare med NÄSTAN samma komfort. Nu kommer person nr 6, Han tycker att person nr 5 är helt vrickad, lixom varför betala mer för en beggad twingo, när du får en splitterny Tata Nano, för mindre pengar, och till det så rullar den billigare med Nästan samma komfort....

    Du fattar vart jag vill komma? Vi har helt enkelt olika krav på bruksbilar!! Jag betalar gladligen höga driftkostnader mot att åka bekvämt, med lite tryck i bilen, Medans person nr 6 tycker att bilägandet är en jävla pina, och vill komma undan så billigt som möjligt, "varför betala för komfort"

    Enligt MEJ så bör man betala lite extra för komfort&kraft (om man har råd dvs.) Man lever faktiskt bara en gång!

  28. #3118
    Citat Ursprungligen postat av FlexBiel Visa inlägg
    Ja man kan ju tycka det men jag hatar dom ärligt talat. För att jag har blivit misshadlad av 4 st såna...
    Så nej egentligen är det inte så konstigt. Finns andra bättre bilar. T.ex Volvo är riktigt grymma och går jävligt bra i mitt tycke. Farsan har själv en Volvo V70 2.5 Turbo, går ruskigt bra!
    Jaa, se upp för BMW-bilar, ibland slåss de!

    Och de sista meningarna bevisar din okunskap mycket väl, hej.

    Alex: Vi har olika tycken helt klart, men nu pratar vi om bruksbil, inte nån jävla flärdvagn. Sen att du tror dig ha överdrivet mycket pengar och gärna lägger de på en fläskig bil är upp till dig, men det betyder inte att det är en BRA bruksbil, utan bara en bruksbil som du gillar.

    Ang årsmodeller så är det stor skillnad mellan 01-03 ibland, då A8an tex utvecklades -96 och 2001'orna var likadana mer eller mindre.

  29. #3119
    alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm Tumba
    Inlägg
    625
    Citat Ursprungligen postat av FlexBiel Visa inlägg
    Ja man kan ju tycka det men jag hatar dom ärligt talat. För att jag har blivit misshadlad av 4 st såna...
    Så nej egentligen är det inte så konstigt. Finns andra bättre bilar. T.ex Volvo är riktigt grymma och går jävligt bra i mitt tycke. Farsan har själv en Volvo V70 2.5 Turbo, går ruskigt bra!
    Så 4 BMW har misshandlat dej? Eller var det 4 "blattar" som misshandla dej som du tror/eller vet kör BMW? Isåfall så är det ju grymt löjligt. Hur fan kan man hata ett märke med motiveringen "att aggresiva blattar kör dem"?

    Finns säkert volvo förare som slåss. Ska vi hata volvo? Finns säkert SAAB förare som slåss! Nu hatar vi även SAAB..

    En sak till. Volvo kan inte jämföras med BMW på långa vägar! Så du vet... BMW är helt enkelt bättre än volvo på precis alla punkter.

  30. #3120

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in