Sidan 43 av 400 Första ... 3341424344455393143 ... Sista
  1. #1261

  2. #1262

  3. #1263
    Fast 850 är inte en speciellt modern bil heller. I nuläget så är sakerna lite mer utvecklade, och förlusten även mindre. Därav det jag skrev, gjorde mer skillnad förr...

    Mich. En V70N har 170 hk, och är en ganska så toppmodern maskin. Jänkarna har gamla gjutjärnsspisar med anor ner till 50-talet. där finns massor att tjäna, dessutom har man knappt nytta av en AC i vårt klimat.
    Ja, men det är det jag menar. Finns mycket man inte behöver egentligen, men AC är en rätt bra grej när det väl fungerar.
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

  4. #1264
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Fast 850 är inte en speciellt modern bil heller. I nuläget så är sakerna lite mer utvecklade, och förlusten även mindre. Därav det jag skrev, gjorde mer skillnad förr...



    Ja, men det är det jag menar. Finns mycket man inte behöver egentligen, men AC är en rätt bra grej när det väl fungerar.
    bra grej e de la inte men de e bekvämt men som det brukar vara ju mer grejer vi trycker in i bilarna desto bekvämare brukare de bli att köra en ny bil av lite mer lyxigare klass e ju en ren njutning i dag
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Ris i föggen?

  5. #1265
    Denniss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    574
    Citat Ursprungligen postat av Skåningen Visa inlägg
    Mich. En V70N har 170 hk, och är en ganska så toppmodern maskin. Jänkarna har gamla gjutjärnsspisar med anor ner till 50-talet. där finns massor att tjäna, dessutom har man knappt nytta av en AC i vårt klimat.
    Nej det blir ju bara 40-50 grader i bilen på nån timme om den får stå i solen

  6. #1266

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    För att ta slut på "dålig" resp "bra" bil. En bra bil för rätt person är om bilen talar till ens hjärta, vi har alla olika preferenser i bilvärlden. t.ex. en småtickande Volvo B18/B20 är lisan själv för min motorsjäl. Sedan om den sitter i en PV/Amazon/140/240 är ganska egalt, men just det ljudet är rena lisan för själen.

    vi färgas från barndomen med vilka bilar våra folks körde, och inte sällan väljer vi samma märke.
    en 30-40 tals gubbe får affektionsvärde till 50-talsbilar, vi 60-talare 60-tals och 70-tals bilar, och så vidare, sedan färgas vi av våra folks mer än vi många gånger vill erkänna.

    Och tack och lov så har vi en fri vilja att skaffa oss dem bilar vi trivs med.
    i de fall man gillar 60/70-talsbilar är egentligen bränsleförbrukningen ganska egal då dem mycket sällan gör mer än 500 mil/år. och står och gonar sig i varmgarage om vintrarna.

    I min värld är en äldre Volvo rena lisan, den ger en lugn, och en känsla tillbaka, den "svarar" på det sättet man själv vill att den skall. Kort sagt, den "växer ihop" med ens natur.

    samma sak ni med b**. Den "svarar" på ett sätt NI tycker om.

    Så rätt eller fel bil, det finns inga rätta eller fel bilar, bara fel ägare.
    En bil köper man inte bara med förnuft, det affektiva och känslomässiga är minst lika viktigt.

    Dennis:
    Då går det alldeles utmärkt att öppna fönstren...
    Senast redigerat av Skåningen den 2010-08-20 klockan 23:43.

  7. #1267
    Citat Ursprungligen postat av Skåningen Visa inlägg
    Mich. En V70N har 170 hk, och är en ganska så toppmodern maskin. Jänkarna har gamla gjutjärnsspisar med anor ner till 50-talet. där finns massor att tjäna, dessutom har man knappt nytta av en AC i vårt klimat.
    HAHA, V70N med en gammal femma från -93 (?) är ju fan inte toppmodern.
    Och det beror väl på, men denna sommar är jag sjukt glad att man har en iskall Ac i bilen. Tänker aldrig ha en bil på sommarn utan Ac. Men det är väl från person till person.

    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Fast 850 är inte en speciellt modern bil heller. I nuläget så är sakerna lite mer utvecklade, och förlusten även mindre. Därav det jag skrev, gjorde mer skillnad förr...



    Ja, men det är det jag menar. Finns mycket man inte behöver egentligen, men AC är en rätt bra grej när det väl fungerar.
    På mammas Golf så har jag inte märkt någon skillnad alls i förbrukning med Acn på. På Bmwn är det ca 0.05 l/mil, och den är ändå från -97.

    Sen verkar det inte vara så många som vet hur en Ac fungerar, kompressorn går av och på via en elektromagnet vilket betyder att den endast är igång någon sekund åt gången och bygger upp tryck innan kondensatorn. Vilket betyder att den inte kräver sån extra belastning.

  8. #1268

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av Oloof^ Visa inlägg
    HAHA, V70N med en gammal femma från -93 (?) är ju fan inte toppmodern.
    Och det beror väl på, men denna sommar är jag sjukt glad att man har en iskall Ac i bilen. Tänker aldrig ha en bil på sommarn utan Ac. Men det är väl från person till person.


    På mammas Golf så har jag inte märkt någon skillnad alls i förbrukning med Acn på. På Bmwn är det ca 0.05 l/mil, och den är ändå från -97.

    Sen verkar det inte vara så många som vet hur en Ac fungerar, kompressorn går av och på via en elektromagnet vilket betyder att den endast är igång någon sekund åt gången och bygger upp tryck innan kondensatorn. Vilket betyder att den inte kräver sån extra belastning.
    Moderna AC ja, dem äldre är konstantgående. och dem var riktigt bra på att suga effekt.

    bara ta en likhet med Automatlådors utveckling. Äldre tiders automater slukade soppa, numera kan dem t.o.m. vara snålare än en motsvarande manuell.

  9. #1269

  10. #1270

  11. #1271

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Som det är i dagens läge hade jag inte tvekat en sekund när det gäller automatlåda (sett till ny bil). Nästa bil som köps in till firman kommer exempelvis ha dubbelkopplinglåda (DSG) då bilen förutom att den blir snabbare även drar mindre bränsle. Bra utveckling utav tekniken!

    Gillade förövrigt det du skrev om bilval, att följa sina egna tankar och ideal är det bästa man kan göra.

    Du som gillar äldre teknik, såg du Hondan en bit upp jag la in bilder på? Riktigt intressant retrovagn.
    Rätt intressant ja, men tyvärr grymt ovanlig. Och därmed dyr som f*n att äga. Om man inte har den som en ren hobbybil. den motorn var visst ganska skör tyvärr, men vad gör det på en bil som körs typ till utställningar och meetingss/rallys? dessutom vårdas dem bättre än många moderna bilar.

  12. #1272

  13. #1273

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Vet tyvärr ingenting om vare sig den karossen eller motorn. Skör plåt och rost som lätt sätter sig var vanligt i början, tror det blev bättre mot slutet.
    E-karossen är rent usel rostmässigt, den var vanlig som taxi och ett antal taxichaffisar ledsnade på rosten, plus att delarna var svindyra och bytte till annat bilmärke.

  14. #1274

  15. #1275

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Det gällde den tidigare generationen!

    Efterföljaren var betydligt bättre men tror första årsmodellen hade lite problem, ska dock vara betydligt förbättrat.
    Det får vi verkligen hoppas!

  16. #1276
    alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm Tumba
    Inlägg
    625
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Farsan är sugen på att sälja av volvon och köpa sig en Mercedes e500 typ denna: http://www.blocket.se/stockholm/Merc...3.htm?ca=6&w=3 Något speciellt med den, typ vanliga sjukdommar elr liknande?
    Har en polare med en sådan e500. Helt okej bil faktiskt. Hyffsat soppasnål för att vara 5.0 V8a. Tycker bara att baksätet är lite trångt. barnsjukdomarna vad jag vet är typ mystiska elfel som kan uppkomma för att bara försvinna en stund senare, Har även hört att airmaticen kan pajja (dock på s-klass) tror det sitter ett liknande system på e-klassen.
    Något som är lite speciellt är ju att bilen har 16 tändstift!

  17. #1277

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av Risedal Visa inlägg
    Jag ska köpa en hundkoja
    Roligare bil på fyra hjul får man fan leta efter.

  18. #1278
    Saknar legenden ibland! Den var gul, den var låg, den var tysk och framförallt... Den var en slitvarg utav rang! Helvete vad stryk jag gav den. Så här snygg var den på vintern. Notera cambervinkeln på framhjulet.






    Den var så cool så till och med Trafikpolisen älskade den. Här är en som blev sugen på en liten provsittning.





    ...medans hans kollega avundsjukt kollade på bilen, ledsen över att blivit nekad att få sitta.







    Alla älskade Polon, den spred glädje vart i landet man än kom.






    När Polon mötte ett syskon så blev den så lycklig att den laddade ur batteriet utav glädje!





    När den träffade en lika gul japan blev Polon glad och ville ha smink för att se fin ut, efter lite tejp och vaxkrita vågade den sig en date.





    Brukade bjuda herr Polo på glass ibland, Magnum var inte riktigt vad den gillade så jag hällde ner FUN Light i snön och sedan åt den flera kilo!







    Det går nog inte en dag utan att jag saknar den här bilen, vi hade ett band ihop som är det bästa jag någonsin haft med en bil. Vi kände varandra ut till varje spets och tillsammans var vi ett oslagbart team. Visst hade vi våra fajter och var arga på varandra men det blev snabbt förlåtet efter en åktur.

    Förmodligen blev den sur när jag försökte lära den att uppföra sig i trafiken och inte simulera Le Mans. Bilen föddes med ett racinghjärta, dess själ var att vara nummer ett oavsett okm det var på banan eller i trafikkön.

    Vi är alltid united, jag och Polon.


  19. #1279
    alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm Tumba
    Inlägg
    625
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Gamla lyxvagnar är ju i regel värda detsamma som en småbil från samma tid, inget dåligt värderas...
    Där har du ganska mycket fel. Tex så ligger billigaste BMW 750i e38 i sverige på 45k det är en 95a med mellan 25-30k mil på mätaren.
    Du kan få en fungerande och nyare och mindre rullad opel corsa för under 10k.

    Visst lyxbilar ger VÄLDIGT mycket bil för pengarna när du köper dom begagnade. men procentuellt sett så är dom ändå mycket dyrare än en småbil från samma år med samma körsträcka. det kan handla på upp emot 500% dyrare. precis som när dom var nya. småbilen gick på kanske 150k medans en normal lyxbil för 15år sedan gick på ca 800k
    Räknat i procent så har bilarna förlorat ungefär lika mycket på sina 15år. så när du hämtade din splitternya 7-serie så kunde du lika gärna ha köpt kanske 5-6 mindre bilar typ corsa från samma år. precis samma sak kan du göra nu om du säljer den för 50-60k och köper 5-6 corsor a' 10k styck.

  20. #1280
    Senast redigerat av Michél den 2010-08-21 klockan 02:27.
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

  21. #1281
    alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm Tumba
    Inlägg
    625
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Nja. Vi köpte 750:n till jobbet för 20 000 kr. Inga fel och fullutrustad, var en IL.





    En Golf från samma tidsålder kostar generellt sett lika mycket (-95).

    Räknar vi ett värdetapp i rena pengar så har en 750 med nypris på 1,1 miljon (som diplomatvagnen kostade) haft ett prisras på 1 080 000 kr. Ett värdetapp på 98%.

    Hur man än ser det så tappar en lyxbil extremt mycket i värde jämfört med småbil just för att marknaden är rätt "död" här hemma.Handlar inte om att bilen är dålig, utan att omkostnaderna för den överstiger bilens faktiska värde.
    Ni fick ju också den dära 750in sjukt billigt! och golf är ju en bil som håller värdet rätt stabilt.

    Billigaste 750i 95a ligger på 45000:- och har gått 25-30k mil
    Billigaste golf 95a ligger på 3950:- och har gått 20-25k mil

    Det betyder att du kan köpa ungefär 11.5 stycken golfar för priset av en 750i (nu kanske inte min jämförelse är rättvis då 750in troligen är mycket fräschare, men båda bilarna är besiktade och skattade och golfen har t.o.m. gott mindre än bmwn

    Du kunde knappast få 11-12 stycken nya golfar för en ny 750i år 95. De är det jag menar med att den bilen tappar mindre eller samma i procent jämfört om vi köpte flera småbilar för samma pengar som en lyxbil.

    Sen så är det ju klart att om du bara köper 1 bil för 150k och köper en bil för 1.1mille så tappar ju den dyrare bilen mer pengar. men jag tycker inte man bara ska räkna i kr utan också i %.

    Tex: Vi tar en helt ny Dacia för 100kkr. Den är omöjlig att sälja efter ett år. så du får skrota den. du förlorar alltså 100Kkr på ett år.
    Och så tar vi en BMW 760li den kostade 1500kkr. den bilen säljer du efter ett år för 1399kkr. då har du alltså förlorat 101kkr på ett år

    Sett till antalet kronor så har bmwn haft sämre andrahandsvärde än dacian. Men i både procent (och i mina ögon) så har BMWn haft mycket bättre andrahandsvärde då den knappt har förlorat 7% av värdet medans Dacian har förlorat 100% av sitt värde.

    Hoppas du fattar vad jag menar

  22. #1282

  23. #1283
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Det är väl termostaten för oljekylaren?

    misstänker något sånt jag med , men vilket håll ska den sitta på ?



    vallåkra kvällen idag synd att bmwn inte blir klar bara :/
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Att övningsköra en bil med automat kan man göra om man är handikappad eller kvinna

  24. #1284
    Denniss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    574
    En bubbla vore skoj att putsa lite på!



    Står en äldre "Hippiebus" och en p1800 längre bort också om jag inte minns fel

  25. #1285

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av Dennis Visa inlägg
    En bubbla vore skoj att putsa lite på!



    Står en äldre "Hippiebus" och en p1800 längre bort också om jag inte minns fel
    Där inne skulle jag kunna drömma bort mig ett bra tag......

  26. #1286

  27. #1287

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    okej okej... motormässigt då, vanliga fel, pigg bil?
    Trampa till och det går en virvel i tanken med såna bilar. Räkna inte med under 1,8 liter milen. I synnerhet inte i blandad körning eller stadstrafik.

  28. #1288

  29. #1289
    Citat Ursprungligen postat av Skåningen Visa inlägg
    Trampa till och det går en virvel i tanken med såna bilar. Räkna inte med under 1,8 liter milen. I synnerhet inte i blandad körning eller stadstrafik.
    1.8l milen kör vi under på våran trimmade mustang från 70 så där har du räknat grovt fel du får nog den runt litern med snäll gas fot men som vilken pigg bil som helst så drar den nog sin del när du trampar. för att få effekt krävs bensin..
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Ris i föggen?

  30. #1290

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av hablam Visa inlägg
    1.8l milen kör vi under på våran trimmade mustang från 70 så där har du räknat grovt fel du får nog den runt litern med snäll gas fot men som vilken pigg bil som helst så drar den nog sin del när du trampar. för att få effekt krävs bensin..
    Start,stopp, acc i stan från rödljus, mm=1,8 liter milen får han kallt räkna med, Range Rover tar i samma läge 2,5 liter milen. En riktigt stor lyxveteran kan lätt kulpa i sig tre liter milen, typ de gamla rollsarna, mm.

    Trimmade mussar drar inte så mycket som många tror genom att den tar hand mycket bra om soppan genom trimningen, men trampatill med en dylik musse och det skvalar om tanken. En Chevelle SS454-70 (den värste busen av alla i det gänget) skall du ha tre ägg mellan gaspedalen och foten om du skall klara under 2 liter milen.
    Senast redigerat av Skåningen den 2010-08-21 klockan 14:09.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in