1. #4141
    Citat Ursprungligen postat av Findus Visa inlägg
    Vill ha egen bil när körkortet rullar in. Kommer inte ha råd med något som är värt att köpa dock.
    hallå, 30 lök är ju mycket ?

    jag har börjat kolla lite grann på bil.. skulle gärna ha BMW 320 (den tidigare 90-tals) men rädd att alla dom som ligger mellan 10-20k är rätt slut så blir nog att köpa en sur gammal 740 eller 240 för 2-10k, små stajla bara för skojsskull, fixa lite budget ljud sen ut och tukta ! slipper man vara så rädd om den heller

  2. #4142
    Citat Ursprungligen postat av hankypanky Visa inlägg
    Visst... bara det att om du lägger undan 2000 i månaden till en bil som kostar 600000, så tar det 300 månader. Altså 25 år. Och då är det knappast aktuellt att köpa den längre... Men visst, det vore ju onödigt att komma med i lyxfällan!
    Haha, har man bara råd att lägga undan 2000kr/månad ska man nog inte köpa en bil för 600' heller...

  3. #4143
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Haha, har man bara råd att lägga undan 2000kr/månad ska man nog inte köpa en bil för 600' heller...
    Fast även om man kan spara 10k i månaden så tar det ju 60 månader (5 år), så det känns inte som ett alternativ...... Jag menar, du sparar ju inte ihop till en lägenhet heller. Sen är det ju aldrig en bra affär att köpa en svindyr udda tysk. Men vill man ha så är det väl bara att pynta upp.

  4. #4144
    Citat Ursprungligen postat av hankypanky Visa inlägg
    Fast även om man kan spara 10k i månaden så tar det ju 60 månader (5 år), så det känns inte som ett alternativ...... Jag menar, du sparar ju inte ihop till en lägenhet heller. Sen är det ju aldrig en bra affär att köpa en svindyr udda tysk. Men vill man ha så är det väl bara att pynta upp.
    Ska du ha en bil i den klassen anser jag att man ska ha mer än så i buffert varje månad, 10k är vad jag lägger undan varje månad till bil och skulle ALDRIG få för mig att gå och köpa bil för 600'.

    Nej, ska du ha en dyr, ny tysk får du nog tjäna bra mycket bättre, annars kan man lika gärna köpa en begagnad och inse att man inte har råd med en helt sprillans sådan bil alt. köpa en ny bil av annat märke.

    Visst kan man låna, men man ska inte låna upp HELA bilen (förutom kontantinsats), och man ska göra det hos en seriös bank som kollar upp så man faktiskt kommer ha råd. Inte bara en random blancolånebank som slänger ut pengar till höger och vänster med jätteräntor.

  5. #4145
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Ska du ha en bil i den klassen anser jag att man ska ha mer än så i buffert varje månad, 10k är vad jag lägger undan varje månad till bil och skulle ALDRIG få för mig att gå och köpa bil för 600'.

    Nej, ska du ha en dyr, ny tysk får du nog tjäna bra mycket bättre, annars kan man lika gärna köpa en begagnad och inse att man inte har råd med en helt sprillans sådan bil alt. köpa en ny bil av annat märke.

    Visst kan man låna, men man ska inte låna upp HELA bilen (förutom kontantinsats), och man ska göra det hos en seriös bank som kollar upp så man faktiskt kommer ha råd. Inte bara en random blancolånebank som slänger ut pengar till höger och vänster med jätteräntor.
    Eller vinna på lotto!

  6. #4146
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Citat Ursprungligen postat av Bjorviken Visa inlägg
    Eller vinna på lotto!
    Yes, det finns ju någon som vinner alla dom där miljonerna varje dag

  7. #4147

  8. #4148

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Gothenburg
    Inlägg
    200
    http://www.blocket.se/blekinge/BMW_3....htm?ca=15&w=3

    Man blir ju fundersam över att sälja sin o lägga till några slantar. Känns som om man får sååååå mycket mer bil för pengarna. Automat är även något jag börjat överväga mer och mer, speciellt på en sån vardagsbil, man sitter ju bara och viftar runt med den där växelspaken, det är inte alls ofta som man tycker det är speciellt kul att göra det.

  9. #4149

    Reg.datum
    Mar 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    1 599
    http://www.blocket.se/stockholm/Chev...6.htm?ca=9&w=3

    Vad är felet? Är det något som hänt i staterna? Om Carfax är ren kanske det bara är att handla?

  10. #4150
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Citat Ursprungligen postat av Svaniis Visa inlägg
    http://www.blocket.se/stockholm/Chev...6.htm?ca=9&w=3

    Vad är felet? Är det något som hänt i staterna? Om Carfax är ren kanske det bara är att handla?
    Verkar ju vara väldigt fin! Kanske automatlådan som sänker priset på den?

  11. #4151

    Reg.datum
    Mar 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    1 599
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    Verkar ju vara väldigt fin! Kanske automatlådan som sänker priset på den?
    Inte i mina ögon, och inte enligt alla andra annonser.

    Denna: http://www.blocket.se/stockholm/Corv...9.htm?ca=9&w=3 tycker jag verkar bra, dålig bild dock.

    Men fan, har ju ett år på mig att kolla.

  12. #4152
    Citat Ursprungligen postat av kocke Visa inlägg
    http://www.blocket.se/blekinge/BMW_3....htm?ca=15&w=3

    Man blir ju fundersam över att sälja sin o lägga till några slantar. Känns som om man får sååååå mycket mer bil för pengarna. Automat är även något jag börjat överväga mer och mer, speciellt på en sån vardagsbil, man sitter ju bara och viftar runt med den där växelspaken, det är inte alls ofta som man tycker det är speciellt kul att göra det.

    Ska du köpa skulle jag sikta in mig på något annat än 320-motorn.

    320 har förbrukning som en 325 men prestanda liknande 318. Enda fördelen är motorljudet.
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

  13. #4153
    Dissa inte automat! Underbara grejer ju!

  14. #4154
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Citat Ursprungligen postat av Parden Visa inlägg
    Dissa inte automat! Underbara grejer ju!
    Menar mer att det finns vissa som tycker att en sportbil måste ha en manuell låda

  15. #4155
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    Menar mer att det finns vissa som tycker att en sportbil måste ha en manuell låda
    Det har du rätt.

  16. #4156

  17. #4157
    Citat Ursprungligen postat av Svaniis Visa inlägg
    http://www.blocket.se/stockholm/Chev...6.htm?ca=9&w=3

    Vad är felet? Är det något som hänt i staterna? Om Carfax är ren kanske det bara är att handla?
    haha eh, läs längst ner. 160000 miles... Det betyder 26 000mil. Skulle aldrig köpa en jänkare som gått så långt för det priset, risk för ras är större med den motorn än snö från taken i Sthlm.

  18. #4158

  19. #4159

    Reg.datum
    Mar 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    1 599
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    haha eh, läs längst ner. 160000 miles... Det betyder 26 000mil. Skulle aldrig köpa en jänkare som gått så långt för det priset, risk för ras är större med den motorn än snö från taken i Sthlm.
    Haha där har vi det, var lite bakfull när jag räknade och fick fram 9k mil.

    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Svaniis, den 4-stegade automatlådan i C5 är inte speciellt harmonisk att leva med.

    Blev trevligare i C6.
    Sitter mest och spekulerar, byta bil ska ju vara ren ångest.

  20. #4160

  21. #4161

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Gothenburg
    Inlägg
    200
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Ska du köpa skulle jag sikta in mig på något annat än 320-motorn.

    320 har förbrukning som en 325 men prestanda liknande 318. Enda fördelen är motorljudet.
    Mjo min 320 drar ungefär lika mycket som min förra 328.. Runt 0.9 vid blandad körning, vilket suger. Å andra sidan måste jag ha den raka sexan för den gör mer än halva bilen. 323 och uppåt är att föredra.

  22. #4162
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Helt ärligt så är motorerna rätt hållbara för höga mil.

    Stötstänger i kombination med låg trimningsgrad ger en hållbar konstruktion, finns inte så mycket som kan förslitas (till skillnad från en italiensk sportbil). Risken för motorras är därmed låg.
    Hoppas du skojjar med mig, finns inte en chans att bilen kan vara värd priset först och främst. Och att en sån motor ska hålla i massa mil till får du gäärna bevisa för mig, för det tvivlar jag starkt på. Visst om det hade varit en sån motor, med 300hk mindre och sittande i en familjevagn, men en Corvette är inte direkt mjukt körd och risk för ras finns kan jag lova.
    Aldrig att jag skulle köpa en bil som gått 25k+ mil för 190k som dessutom är en sportbil...

  23. #4163

    Reg.datum
    Mar 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    1 599
    Den här för 190 skulle jag köpt idag om jag hade pengarna.

    http://www.blocket.se/stockholm/Corv...9.htm?ca=9&w=3

  24. #4164
    Men nu pratade vi inte om priset, utan om motorns hållbarhet? Sväva inte iväg på andra spår.

    Anledningen till att det är en hållbar konstruktion är för att det är en simpel uppbyggnad. Corvetten får inte ut sin effekt genom höga varvtal eller överladdning utan endast via cylindervolymen. Uppbyggnaden är klassisk med 2 ventiler per cylinder, stötstänger och gedigen teknik. Maxvarv vid 6000 rpm är lägre än vad de flesta nybilar ligger på, så den slits inte utav direkt hård belastning.

    Den ger en litereffekt på låga 60,3 hkr/liter vilket är i klass med valfri 2-litersfyra på 120 hkr. Låg trimningsgrad har alltid en positiv inverkan på hur slitaget sedan blir.

    Kombinerat med automatlådan så blir det inte direkt mycket slitage på drivlinan, hög utväxling gör sitt för att motorn inte ska belastas mer än nödvändigt.

    Är bilen servad som den ska (vilket i högsta grad brukar gälla Corvetterna då det är entusiastbilar) så håller de riktigt många mil i motor och drivlina.
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

  25. #4165
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Men nu pratade vi inte om priset, utan om motorns hållbarhet? Sväva inte iväg på andra spår.

    Anledningen till att det är en hållbar konstruktion är för att det är en simpel uppbyggnad. Corvetten får inte ut sin effekt genom höga varvtal eller överladdning utan endast via cylindervolymen. Uppbyggnaden är klassisk med 2 ventiler per cylinder, stötstänger och gedigen teknik. Maxvarv vid 6000 rpm är lägre än vad de flesta nybilar ligger på, så den slits inte utav direkt hård belastning.

    Den ger en litereffekt på låga 60,3 hkr/liter vilket är i klass med valfri 2-litersfyra på 120 hkr. Låg trimningsgrad har alltid en positiv inverkan på hur slitaget sedan blir.

    Kombinerat med automatlådan så blir det inte direkt mycket slitage på drivlinan, hög utväxling gör sitt för att motorn inte ska belastas mer än nödvändigt.

    Är bilen servad som den ska (vilket i högsta grad brukar gälla Corvetterna då det är entusiastbilar) så håller de riktigt många mil i motor och drivlina.
    Därav som jag skrev "först och främst".

    Skiter i vad för motor det är, hur den är uppbyggd eller hur många häst och vart den får ut de, en sportbil som gått 25k+ mil köper man inte bara och tror att den ska hålla i 20k mil till.
    Jag håller mig till lågmilare, är uppväxt så och kommer fortsätta så, går inte och köper bilar som gått en jävla massa mil då det är lika med verkstadsbesök i mitt huvud (och oftast i praktiken också), vad du än säger.

    Visst att även lågmilare och liknande kan gå sönder, men finns ju anledningar till att bilar som gått 5k mil är dyrare än samma bil som gått 25k mil, varav en är att man slipper verkstadsbesök.

  26. #4166
    Citat Ursprungligen postat av guth Visa inlägg
    hallå, 30 lök är ju mycket ?

    jag har börjat kolla lite grann på bil.. skulle gärna ha BMW 320 (den tidigare 90-tals) men rädd att alla dom som ligger mellan 10-20k är rätt slut så blir nog att köpa en sur gammal 740 eller 240 för 2-10k, små stajla bara för skojsskull, fixa lite budget ljud sen ut och tukta ! slipper man vara så rädd om den heller
    ën 240/740 för 10k är ju minst lika slut som en bmw för 20k..

    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Därav som jag skrev "först och främst".

    Skiter i vad för motor det är, hur den är uppbyggd eller hur många häst och vart den får ut de, en sportbil som gått 25k+ mil köper man inte bara och tror att den ska hålla i 20k mil till.
    Jag håller mig till lågmilare, är uppväxt så och kommer fortsätta så, går inte och köper bilar som gått en jävla massa mil då det är lika med verkstadsbesök i mitt huvud (och oftast i praktiken också), vad du än säger.

    Visst att även lågmilare och liknande kan gå sönder, men finns ju anledningar till att bilar som gått 5k mil är dyrare än samma bil som gått 25k mil, varav en är att man slipper verkstadsbesök.
    min BMW 525 som har gått 31000 mil har krånglat bra mindre än farsans kompisar bilar som gått runt 5-15. har inte haft ett enda stort problem med den ännu å lär inte ha fel har det vart med den de e klart! men dom felen visste jag innan jag köpte den det mesta handlar om hur omhändertagen den är! service gör enorm skillnad.
    Senast redigerat av hablam den 2011-01-30 klockan 17:43.
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Ris i föggen?

  27. #4167
    Jävla surr om korv1, köp denna istället : http://www.zatzy.com/koep-saelj-bila...ad-bes-3k.html

    Verkar sjuuukt prisvärd enligt mig, väghållning som en porsche eftersom växellådan är bakmonterad.. (enligt volvos säljkataloger 1987 iallafall...)
    To much is never enough.. !

  28. #4168
    Men om du skiter i det så glömmer du även viktiga detaljer, som gör att ditt påstående kan bevisas / motbevisas. Detta är ett diskussionsforum, glöm inte det.

    Du ifrågasatte varför en Corvette skulle ha hållbar teknik och fick svar.

    En annan positiv sak med Corvette är glasfiberuppbyggnaden, slitstarkt material som inte rostar.

    Miltal avgör egentligen ingenting om hur pass bra eller dålig en bil är, det som avgör är ren skötsel och service utav bilen. Oftast finner du inga skillnader mellan en välvårdad bil som gått 40 000 mil jämfört med en välvårdad bil som gått 20 000 mil.

    Tvärtom, en bil som gått mycket motorväg och har längre mil mår oftast rent tekniskt bättre då fordon byggs för att brukas. En bil med låga mil håller högre värde, frågan är dock varför då det bara är en illusion om att det egentligen skulle vara bättre.

    Du får gärna komma med bra argument om varför en bil med högre mil automatiskt skulle behöva mer verkstadsbesök.

    Jävla surr om korv1, köp denna istället : http://www.zatzy.com/koep-saelj-bila...ad-bes-3k.html

    Verkar sjuuukt prisvärd enligt mig, väghållning som en porsche eftersom växellådan är bakmonterad.. (enligt volvos säljkataloger 1987 iallafall...)
    Orre, haha!

    Skulle det varit en GLT hade den även haft BMW-prestanda!
    Senast redigerat av Michél den 2011-01-30 klockan 19:08.
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

  29. #4169

  30. #4170
    Citat Ursprungligen postat av sjöblom! Visa inlägg
    Ska iväg och kolla en bmw 320i -06 imorn, är det samma kassa utväxling som e46/36 320i så går det fetbort!
    Det tror jag inte det är.. E90(91/92/93) 320 är rätt trevlig IMO. Dock vart det en 08 jag provat och den har ju nyare motorn med 170hk... 06an har "bara" 150 om jag inte missminner mig, så är därför inte säker på dethär med utväxlingen..

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in