Sidan 46 av 400 Första ... 3644454647485696146 ... Sista
  1. #1351
    Fjellners avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    0171-Enköping
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av alleexs Visa inlägg
    En 600sel väger ca 2500kg! + 4-stegsauto. det är ju inte en 0-100 bil precis!



    Ni har 200hk på 1375kg. Mercan har 408hk på ca 2500kg och mercan har också en automat.
    En s40 t4a auto gör inga 7.3 till 100!

    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Tänk på att eran bil väger nästan ingenting jämfört mot den... Skulle gärna vilja se bevis på en t4 som gör 0-100 på 7,3 sekunder, sen om man jämför i högre farter tror jag mercan drar ifrån! Och ljudet ifrån mercan är ju 1000ggr bättre en va de nånsin kommer bli i volvon
    En S40 T4 gör 0-100 på 7,3 sekunder.
    Behöver ni bevis är det bara att googla.

    www.google.se
    http://www.automotorsport.se/biltest...g%3Bn+Hisingen
    MNF Medlem sedan 2003.
    Fordon: BMW E61 LCI M-SPORT

  2. #1352

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av hablam Visa inlägg
    att du orkar..
    jag anser inte 600 SEL, m.fl. är några bruksbilar.

  3. #1353
    Citat Ursprungligen postat av alleexs Visa inlägg
    En 600sel väger ca 2500kg! + 4-stegsauto. det är ju inte en 0-100 bil precis!
    Ne, det är en plattad pansarvagn utan offroadmöjligheter som ser ut som en riktig kebabvagn/pizzarullare/immigrantsläde.

    Varför någon under 65år (speciellt under 25), och som inte bor i Rinkeby ens funderar över att köpa en sån är utom mitt förstående iaf.

  4. #1354
    alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm Tumba
    Inlägg
    625
    Citat Ursprungligen postat av Fjellner Visa inlägg
    En S40 T4 gör 0-100 på 7,3 sekunder.
    Behöver ni bevis är det bara att googla.

    www.google.se
    http://www.automotorsport.se/biltest...g%3Bn+Hisingen
    Har jag sagt att den inte gör 0-100 på 7.3sec? Vi har haft en V40 t4 tidigare och den går bra. Men det är svårare att få ner en manuell på fabrikstiderna jämfört med en automat!

  5. #1355

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Ne, det är en plattad pansarvagn utan offroadmöjligheter som ser ut som en riktig kebabvagn/pizzarullare/immigrantsläde.

    Varför någon under 65år (speciellt under 25), och som inte bor i Rinkeby ens funderar över att köpa en sån är utom mitt förstående iaf.
    En bil som hör hemma bland diplomater, företagsledare som direktionsvagn, och i representationstjänst för staten, ingen privatperson har nytta av en dylik bik.

  6. #1356
    Fjellners avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    0171-Enköping
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av alleexs Visa inlägg
    Har jag sagt att den inte gör 0-100 på 7.3sec? Vi har haft en V40 t4 tidigare och den går bra. Men det är svårare att få ner en manuell på fabrikstiderna jämfört med en automat!
    Det har jag inte påstått, dock fick jag uppfattningen om att du menade att den inte var så "snabb" till 100 km/h
    MNF Medlem sedan 2003.
    Fordon: BMW E61 LCI M-SPORT

  7. #1357

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av Fjellner Visa inlägg
    Det har jag inte påstått, dock fick jag uppfattningen om att du menade att den inte var så "snabb" till 100 km/h
    Chippa den och på med en större turbo så går den ner på sexor till 0 - 100. Går lätt att ta ut 400 kusar ur den snurran.

  8. #1358
    Citat Ursprungligen postat av Skåningen Visa inlägg
    En bil som hör hemma bland diplomater, företagsledare som direktionsvagn, och i representationstjänst för staten, ingen privatperson har nytta av en dylik bik.
    inte har nytta? så om bilar är ens intresse och man vill ha en fin bil så får man inte köpa denna för att det är tillverkad för diplomater? välj dina ord. folk vill inte alltid åka en gammel sleten 240 med rost genom golvet med en ledsamt slö motor i.
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Ris i föggen?

  9. #1359

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av hablam Visa inlägg
    inte har nytta? så om bilar är ens intresse och man vill ha en fin bil så får man inte köpa denna för att det är tillverkad för diplomater? välj dina ord. folk vill inte alltid åka en gammel sleten 240 med rost genom golvet med en ledsamt slö motor i.
    Det har jag inte sagt. men någon direkt nytta har man inte av den. har man den av ett direkt intresse är det en annan sak.

  10. #1360
    Citat Ursprungligen postat av Skåningen Visa inlägg
    Det har jag inte sagt. men någon direkt nytta har man inte av den. har man den av ett direkt intresse är det en annan sak.
    jag ska ju inte säga för mycket för att jag har aldrig kört den å vet knappt va de e för skit.. har man nytta utav någon bil egentligen? förutom att använda den som transport medel såklart. egentligen inte men folk köper dyra fina bilar som ibland drar mycket bränsle endå.
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Ris i föggen?

  11. #1361
    Nja. För att få effekt krävs det en bra mappning. Enbart för att det drar soppa får man ju inte ut en massa pulver.

    då kan jag förstå priset...men endå. detta landet är åt helvete.
    Har man inte pengarna så har man inte. Bil är ingen rättighet, det är en prioritering. Tuff shit men det är så livet är.

    Citat Ursprungligen postat av Skåningen Visa inlägg
    Tror du på det själv? Det vore ett under om man kan dra ner en 5L V8 ner till 0,95L/mil Landsväg möjligtvis, men i ren stadstrafik så är han uppe i minst 1,5 liter milen om det räcker.
    +troligen en försäkring som smäller i taket och går igenom densamma. Troligen en 20K nånting i försäkring.
    Och går något vitalt sönder på en dylik så kostar det hur mycket som helst.
    Det stämmer faktiskt. Landsväg så är de rätt snåla.

    Sedan har vi olika prioriteringar. Har man råd att åka V12 och trivs med det ser jag inga hinder till varför man inte borde det.

    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    haha, måste vara bland de sämsta siffror jag sett på länge... 400häst men ändå 0-100 på ca 7 sekunder :|
    Den 600 SEC jag körde förut var bland det grymmaste jag någonsin rattat! Att ha en turbinliknande acceleration oavsett intervall som aldrig tar slut är helt unikt. Upplevde den som betydligt mer kraftfull än vad jag kände med E38 750 som är speccad 0-100 km/h på 6,6 sekunder. En V12 är härlig då kraften kommer tyst och mjukt, man känner aldrig av motorn i sig men den levererar enormt.

    Det som förvånade mest på 600:an var hur pass bra chassi den hade samt vilka kraftfulla bromsar som fanns. Väger det dubbla mot en S40 och har knappt dubbla effekten.

    Man måste ha kört en sådan bil för att på ett ärligt sätt kunna argumentera om dess för- och nackdelar, för genom att läsa papper och höra historier får man aldrig komma i närheten utav upplevelsen.

    E38 750 höll jag på 0,9 liter/milen utan problem vid landsvägkörning och den totala snittförbrukningen var runt 1,5 liter/milen med 70% kökörning i centrala Stockholm. Inte illa sett till att bilen hade pansarglas och skottsäker plåt!

    (Ja, bilen hade gått 35 000 mil+)





    SEC600 låg på 1,3 liter/milen vid normal blandad körning utan onödiga gaspådrag.

    Jämfört med turboladdad småbil är det inte SÅ stor skillnad sett till vad man som förare får tillbaka.

    Jag skulle inte tveka på att ha en Bmw 750 alternativt en S/C600 då den totala känslan är helt otrolig, trots förbrukningskostnader och reservdelspriser. Även Audi S8 är en grymt trevlig bil som även ger någonting tillbaka till föraren.

    Visst, det är inte körglädje som kan beskrivas som busbil men det är en körglädje som kan beskrivas i det nöjet att dricka en riktigt dyr och smakfull drink, äta en plankstek och sedan äta tryffel till dessert. Varför göra det när man blir mätt på en pizza för 60 spänn?

    Svaret är lätt - för upplevelsens skull. Det oavsett kostnad. Helt idiotiskt sett till kostnaden men DAME, det är värt det någongång i livet!

    Sedan kan man diskutera fram och tillbaka om det verkligen är värt med såpass stor bil, om hållbarhet, om babbestatusen och så vidare... Men bilar ska köpas och köras med känsla och inte med förnuft och krav. Bil är ett njutningsmedel och en sak som ska ge tusen åter till ägaren.

    (Till och med en bruksbil, måste ha lattjo till jobbet! )



    Citat Ursprungligen postat av Skåningen Visa inlägg
    Chippa den och på med en större turbo så går den ner på sexor till 0 - 100. Går lätt att ta ut 400 kusar ur den snurran.
    Det går - men det är inte lätt. Finns otroligt mycket mer i de blocken som begränsar.
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

  12. #1362
    Citat Ursprungligen postat av alleexs Visa inlägg
    Har jag sagt att den inte gör 0-100 på 7.3sec? Vi har haft en V40 t4 tidigare och den går bra. Men det är svårare att få ner en manuell på fabrikstiderna jämfört med en automat!

    Menar precis som alleexs! Vet att den ska göra 0-100 på 7,3 enligt fabrik men kan nog tro att de är svårt för en person att få ner den på de, men vad vet jag? vi har också en v40 t4 och tycker den är oerhört trött faktist.

  13. #1363

  14. #1364

    Reg.datum
    Mar 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    1 599
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Sorry men alltså känns inte som du vet vad du snackar om för 5öre, och sen på sättet du skriver på tror jag inte att jag är den ända som retar sig på det...
    Alltså inte bara jag som blir aggresiv när jag läser hennes inlägg.

  15. #1365

  16. #1366
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

  17. #1367
    400 hkr i X40 T4 som exempel, rör på sig duktigt.





    Men vad krävs för att nå dit? Enkel operation? Billigt?

    Enligt Autotech som bör vara en utav de främste i Sverige krävs följande:


    400hk 520Nm Steg 6

    Helrenovering motor, Verdi vevstakar, uppgraderad turbo, Autotech kolvar, Autotech grenrör, portning toppblock, Autotech kamaxlar, större intercooler, Ferrita avgas, modifierat bränslesystem, större spridare, sport koppling, uppgraderad bränslepump, Nira motorstyrsystem, mappning, övrigt material.

    Kostnaden finns inte uppe men priset för Steg 4 ligger uppe i 45 885 kronor. Steg 4 består utav följande komponenter:

    280hk 400Nm Steg 4

    Mappning, sportluftfilter, uppgraderad turbo, 3” luftmängdsmätare, modifiering av bränslessystem, 4x spridare 435cc, bearbetning grenrör, slangar och adapterplattor, 3” rostfri Ferrita downpipe med rostfri racekatt, rostfritt sportavgassystem från katt och bak.


    Kostnaden för ett steg 6 bör ligga kring 100-130 000 kronor lågt räknat med andra ord om man gör jobbet själv samt har kontakter.

    (Autotech tar drygt 200 000 kr med montering och mappning med alla delar)


    Så svar på påståendet att det är lätt att plocka 400 hkr ur tidigt T4-block (98-99) så blir svaret nej, då ingenting förutom grundblocket kan användas vid de effekterna. Då kostnaden dessutom passerar sexsiffrigt med råge, då förstår man vad som krävs. Nu är inte heller koppling, diffbroms, chassi eller bromsar medräknat i kalkylen utan enbart motorjobbet.

    Att köra 0-100 km/h med S40 T4 på sex sekunder går sålänge fäste finns. De flesta som chippar sina kan ingenting om hur en drivlina eller chassi egentligen fungerar och spinner upp all effekt istället och förlorar den ökade effekten på drivlineförluster. Med ett Steg 3 sätter man det garanterat.

    En klassisk kombination till X40 T4 är att man ersätter originalturbon med den som sitter i S60/V70R. Med bra mappning och förbättrad oljetillförsel/retur så hamnar man omkring 280-300 hkr. Givetvis är det andra saker som måste bytas på vägen.

    Har kört en V40 med den kombon och bilen gick över förväntan, däremot försvann effekten i hastigheter under 100 km/h på grund utav hjulspinn. Med vettig diffbroms och lite mer klister i däcken hade det varit en killer.

  18. #1368
    köpte ett turbo grenrör till min e30 m20b25 idag på vallåkra, är väll ett kina grenrör eller något ? men de får duga till en början vad bör jag göra mer med motorn innan man sätter på turbo ? förutom att montera turbo sakerna dvs michél du höll ju på med e30 turbo ett tag innan dela med dig av dina erfarenheter

    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Att övningsköra en bil med automat kan man göra om man är handikappad eller kvinna

  19. #1369
    "Med delar för ca 60000kr och kunskap så åker man ifrån även bilar med roliga namn så som Lamborghini, Zonda, Masserati och inte minst Bmw M5."
    Citat ifrån en kille som kan trimma s40...

  20. #1370
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

  21. #1371

    Reg.datum
    Mar 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    1 599
    Citat Ursprungligen postat av VolvoErik Visa inlägg
    "Med delar för ca 60000kr och kunskap så åker man ifrån även bilar med roliga namn så som Lamborghini, Zonda, Masserati och inte minst Bmw M5."
    Citat ifrån en kille som kan trimma s40...
    Skulle vilja se det.

  22. #1372

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Till alla som gnäller:
    jag tycker inte man behöver så lyxiga bilar privat, bara dem sköter sitt jobb att forsla ens arsle från punkt A till punkt B.

    dessutom är blackies lackskador betydligt mer omfattande än det som ni såg.
    Bl.a. måste hela tanken lackas om, från grunden.

    Citat Ursprungligen postat av hablam Visa inlägg
    jag ska ju inte säga för mycket för att jag har aldrig kört den å vet knappt va de e för skit.. har man nytta utav någon bil egentligen? förutom att använda den som transport medel såklart. egentligen inte men folk köper dyra fina bilar som ibland drar mycket bränsle endå.
    Har du aldrig hört talas om hobby och samlarbilar?

  23. #1373
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg


    Fast man trimmar inga bilar med enbart ett citat. Vad för specifikationer föreslår han för den summan, har han någon bil där han själv gjort det?

    De pengarna inkluderar enbart en motorbyggnad och ej kringdelar. Med diffbroms och vettigt chassi springer pengarna iväg.
    Killen det gäller är torpis på garaget som bänkade sin s40 med 99ans block till 426hk/530NM.
    Han rejsar mot en Lamborghini

    Här är hans bil. Jag påstår dock inte att den motorn bara har kostat 60k utan att det inte är omöjligt att bygga en motor för hyfsade pengar. Så länge man kan nöja sig med lite budget saker och inte är född med tummen mitt i handen.
    Ta tex och byt ut vems sprutet mot ett MS sprut som kostar 4k istället för 15k. Turbon mot en lastbilsturbo mm. Då kanske det inte känns helt omöjligt att bygga en 400 hk motor för 60k ?

  24. #1374
    Citat Ursprungligen postat av VolvoErik Visa inlägg
    Killen det gäller är torpis på garaget som bänkade sin s40 med 99ans block till 426hk/530NM.
    Han rejsar mot en Lamborghini

    Här är hans bil. Jag påstår dock inte att den motorn bara har kostat 60k utan att det inte är omöjligt att bygga en motor för hyfsade pengar. Så länge man kan nöja sig med lite budget saker och inte är född med tummen mitt i handen.
    Ta tex och byt ut vems sprutet mot ett MS sprut som kostar 4k istället för 15k. Turbon mot en lastbilsturbo mm. Då kanske det inte känns helt omöjligt att bygga en 400 hk motor för 60k ?

    Det är ju året sämsta klipp. Lambon klabbar ju till det som fan i starten. Sen att mena på att volvon piskar labon är ju bara skitsnack. volvon maxar innan lambon har sin top växel.

    inte för att gnälla man du får en motor som oftast bara gå bra på fullgas inget som går att leva med. sån bil som kan bli av hängd mot en gti på bana då han får vänta i 14 dar på turbo lagget.

  25. #1375
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Om du vill att sakerna ska hålla har du en del att byta. Faktum är att du egentligen kunde vänt ditt grenrör på 320 upp-och-ner och fått en lika vettig kombination om du ändå ska snikkonvertera. Hade en bild men inte loggat in på PPF på ett bra tag så mitt konto är ej längre aktivt.

    Skapade en tråd för tre år sedan på PPF som handlade om snikkonverteringar som blev uppskattad, in där och läs:

    http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewto...t=8760&start=0
    okej har läst lite nu och jag bör byta spridarna till bmw 535 / saab 9000 / saab 5-5 om jag har läst rätt ?
    lmm kunde man köra original va de någon som skrev, men vissa körde med 535ans
    komp sänka den kunde man göra med mekonomens topppackning , men enligt vissa behövdes de inte ?

    detta skulle väll funka för 0,5 bar om jag förstått rätt

    tanken är att köpa en ny topp vid sidan om motorn och sätta i race ventiler ( + 1mm på insug och avgas ) en annan kamaxel, hårdare ventil fjädrar osv alltså börja göra det lite seriösare senare

    det där med O ringat block vad innebär de ? och finns de fler bättre lösningar för att klara högre laddtryck ? läst något om pyramid packningar ?
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Att övningsköra en bil med automat kan man göra om man är handikappad eller kvinna

  26. #1376
    Citat Ursprungligen postat av Skåningen Visa inlägg
    Till alla som gnäller:
    jag tycker inte man behöver så lyxiga bilar privat, bara dem sköter sitt jobb att forsla ens arsle från punkt A till punkt B.

    dessutom är blackies lackskador betydligt mer omfattande än det som ni såg.
    Bl.a. måste hela tanken lackas om, från grunden.



    Har du aldrig hört talas om hobby och samlarbilar?

    men som sagt. många inklusive jag anser att bilen är något mer än det. man tillbringar rätt mycket tid i sin bil i dagens läge och många anser då att de vill åka bekvämligt och ha en bil med körglädje. och för mig så är inte körglädje någon skrothög som bara gör sitt jobb. den ska göra mer en så i mitt tycke.

    Citat Ursprungligen postat av ciao_i_huet Visa inlägg
    okej har läst lite nu och jag bör byta spridarna till bmw 535 / saab 9000 / saab 5-5 om jag har läst rätt ?
    lmm kunde man köra original va de någon som skrev, men vissa körde med 535ans
    komp sänka den kunde man göra med mekonomens topppackning , men enligt vissa behövdes de inte ?

    detta skulle väll funka för 0,5 bar om jag förstått rätt

    tanken är att köpa en ny topp vid sidan om motorn och sätta i race ventiler ( + 1mm på insug och avgas ) en annan kamaxel, hårdare ventil fjädrar osv alltså börja göra det lite seriösare senare

    det där med O ringat block vad innebär de ? och finns de fler bättre lösningar för att klara högre laddtryck ? läst något om pyramid packningar ?
    o-ringat block är väll när man fräser ut ett spår i blocket runt varje och har en extra packning imellan där iform av en stålsträng? eller e jag helt ute å paddlar kanot?
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Ris i föggen?

  27. #1377
    Minns du att du ett par sidor tidigare skrev ett utlägg om att bilägande är en personlig smak? Att en äldre Volvo för dig var det bästa du visste?

    Detsamma gäller här. Alla har sina åsikter och tankar om vad som är en "bra" bil eller ej. Vad som är mer rätt än något annat kan ingen annan förutom ägaren själv säga.

    Killen det gäller är torpis på garaget som bänkade sin s40 med 99ans block till 426hk/530NM.

    Jag påstår dock inte att den motorn bara har kostat 60k utan att det inte är omöjligt att bygga en motor för hyfsade pengar. Så länge man kan nöja sig med lite budget saker och inte är född med tummen mitt i handen.
    Ta tex och byt ut vems sprutet mot ett MS sprut som kostar 4k istället för 15k. Turbon mot en lastbilsturbo mm. Då kanske det inte känns helt omöjligt att bygga en 400 hk motor för 60k ?
    Det är inte omöjligt, absolut inte. Men sedan gäller det att få körbarhet i det hela också. Med lastbilsturbo skulle du få ladd kring 4800-5000 rpm och ha fullt ladd vid 5500 - 5800 rpm med varvbryt vid 6500 - 7000 rpm.

    Det innebär att ditt register ligger inom ett spann på 2000 rpm, varje gång du växlat kommer du hamnat utanför laddkurvan.

    Det i sin tur ger en bil med hög effekt på papper, men sjukt dåligt användningsområde. Kolla hur ett bänkpapper för en sådan ser ut som exempel, inom 1000 rpm kan det helt plötsligt komma 200 hkr extra.

    Vill man bygga hållbar motor med 400 hkr för de pengarna bör man sikta in sig på turbofemma från Audi då drivlinan är hålllbar. Inte helt omöjligt med den budgeten.

    Citat Ursprungligen postat av Conrad Visa inlägg
    Det är ju året sämsta klipp. Lambon klabbar ju till det som fan i starten. Sen att mena på att volvon piskar labon är ju bara skitsnack. volvon maxar innan lambon har sin top växel.

    inte för att gnälla man du får en motor som oftast bara gå bra på fullgas inget som går att leva med. sån bil som kan bli av hängd mot en gti på bana då han får vänta i 14 dar på turbo lagget.
    Därför så strokar de flesta sina Evos som exempel när de börjar passera 400 hkr. Motorn blir så svårkörd utan mer volym därefter att man gärna tar upp storleken en aning. Upp mot 2,6 liter verkar det gå att stroka som mest.

    Citat Ursprungligen postat av ciao_i_huet Visa inlägg
    okej har läst lite nu och jag bör byta spridarna till bmw 535 / saab 9000 / saab 5-5 om jag har läst rätt ?
    lmm kunde man köra original va de någon som skrev, men vissa körde med 535ans
    komp sänka den kunde man göra med mekonomens topppackning , men enligt vissa behövdes de inte ?

    detta skulle väll funka för 0,5 bar om jag förstått rätt

    tanken är att köpa en ny topp vid sidan om motorn och sätta i race ventiler ( + 1mm på insug och avgas ) en annan kamaxel, hårdare ventil fjädrar osv alltså börja göra det lite seriösare senare

    det där med O ringat block vad innebär de ? och finns de fler bättre lösningar för att klara högre laddtryck ? läst något om pyramid packningar ?
    Nja, du har tolkat det hela fel.

    Om du har 0,5 bars laddtryck på M20B25 har du teoretiska 250 hkr. Du måste då ha spridare som flödar MINST 250cc styck. Du vill inte öka soppatrycket (hellre sänka det en aning för att spara på pumpen) så att ha spridare som ligger mellan 250 - 280cc/styck är att föredra.

    Du ska ha LMM från 535, däremot med CHIP från M20B25! Annars går motorn helt åt helvete fel.

    Valfri kinaintercooler, inte för stor men inte för liten heller. Större IC ger inte mer effekt.

    Du måste mappa den på något sätt, att köpa bredbandslambda är alternativet du har om du ska göra det själv.

    Tycker du ska börja med att bygga en hållbar bottendel innan du ger dig på toppen då originalkammen med fjädrar räcker rätt länge. Det som är kritiskt är vipparmar och hårdare fjädrar med vassare kam är en jättebra död för vipparmar. Byter du de sakerna bör du även byta vippor.

    Mekonomens packning är en helt vanlig packning, +0,3 innebär att den är till för planat topplock och ANINGEN tjockare. Om din motor hade kat har du 8,8 i komp (lägre kolvar) och med MLS 1,8 stålpackning borde du hamna kring 8 jämnt i komp. Sedan måste topp och block riktplanas ordentligt så att det inte finns luftfickor, sedan använder man ett riktigt packningslim för att det ska täta ordentligt.

    Vevhusventilationen måste byggas om, annars spränger du motorn innifrån då allt laddtryck hamnar i vevhuset. Egentligen ska du bygga allt detta med motorn utanför blocket då det är lättare att komma åt.

    Jag personligen skulle byggt på 320-blocket då karaktären blir en helt annan, betydligt vassare känsla trots lägre toppeffekt. Vevstaksförhållandet är optimalt, samt sinnessjukt kort slaglängd. Om du ska behålla det blocket har du något att bygga på.

    Kolla vad för kolvstorlek du har samt vevstakslängd för jag har turboprylar kvar till BMW.

    Citat Ursprungligen postat av hablam Visa inlägg
    o-ringat block är väll när man fräser ut ett spår i blocket runt varje och har en extra packning imellan där iform av en stålsträng? eller e jag helt ute å paddlar kanot?
    Precis. Man svarvar ringar runt cylindrarna som ligger i utkant utav stålringarna i toppackningen. Meningen med O-ringarna är att de ska hålla imot stålringen i toppackningen så man inte blåser ut den vid laddtryck.

    Angående pyramidringat block så fräser man in en ring i blocket som sedan skär sig in i toppen. Sedan använder man standard blockpackning där cylinderringarna är bortskurna. Nackdelen är att toppen måste planas varje gång den demonteras.


    Detta är en pyramidring:





    ...och så här ser ett pyramidringat block ut:





    Spåren uppfrästa till höger är evakueringskanaler.


    Ska du köra med hyfsat normal motor så räcker det med O-ringning.
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

  28. #1378
    alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm Tumba
    Inlägg
    625
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg

    Har man inte pengarna så har man inte. Bil är ingen rättighet, det är en prioritering. Tuff shit men det är så livet är.

    Sedan har vi olika prioriteringar. Har man råd att åka V12 och trivs med det ser jag inga hinder till varför man inte borde det.



    Man måste ha kört en sådan bil för att på ett ärligt sätt kunna argumentera om dess för- och nackdelar, för genom att läsa papper och höra historier får man aldrig komma i närheten utav upplevelsen.

    Jag skulle inte tveka på att ha en Bmw 750 alternativt en S/C600 då den totala känslan är helt otrolig, trots förbrukningskostnader och reservdelspriser. Även Audi S8 är en grymt trevlig bil som även ger någonting tillbaka till föraren.

    Visst, det är inte körglädje som kan beskrivas som busbil men det är en körglädje som kan beskrivas i det nöjet att dricka en riktigt dyr och smakfull drink, äta en plankstek och sedan äta tryffel till dessert. Varför göra det när man blir mätt på en pizza för 60 spänn?

    Svaret är lätt - för upplevelsens skull. Det oavsett kostnad. Helt idiotiskt sett till kostnaden men DAME, det är värt det någongång i livet!

    Men bilar ska köpas och köras med känsla och inte med förnuft och krav. Bil är ett njutningsmedel och en sak som ska ge tusen åter till ägaren.

    (Till och med en bruksbil, måste ha lattjo till jobbet! )

    Kunde inte ha skrivit det bättre själv!!

  29. #1379
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg


    Därför så strokar de flesta sina Evos som exempel när de börjar passera 400 hkr. Motorn blir så svårkörd utan mer volym därefter att man gärna tar upp storleken en aning. Upp mot 2,6 liter verkar det gå att stroka som mest.
    .
    2,6 liter ur 2liter är ganska mys. Bara strokar dem eller borrar även? Borde bli tunna väggar om dem borrar.

  30. #1380
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in